Koelvloeistof blijft opraken

Hallo allen,

Heb sinds deze week een probleem met mijn Fabia.
Het koelvloeistof blijft maar leeglopen en ik heb wat rond gesnuffelt maar ik kan mijn vinger er maar niet op leggen wat het mogelijk is.

Heb gekeken voor zichtbare lekkage bij de radiator maar blijkt alles oké te zijn.
Het kan een lekke koppakking zijn maar dusver zit er niks in de olie en mijn koelvloeistof reservoir is nog keurig schoon.
Ook komt er geen rook uit mijn uitlaat of iets dergelijks.

Ik zat nog te denken aan dat het mogelijk mijn kachel kon zijn maar geen idee hoe ik dat kan checken, ik ruik altijd wel iets muffigs maar niet echt een boilon geur dusver ik had gelezen of een zoetige geur.

Iemand tips of tricks wat ik verder nog kan doen?
Auto gaat sowieso binnenkort naar de garage voor een beurt.
 

octavia99

Senior Member
Grote kans dat het de waterpomp is.
Kijk eens onder de auto als er daar druppels onder hangen.
Eventueel even de bodemplaat er af halen.

Bij mijn Rapid naar 75.000 al lek.
 

Erik_NL

Forumguru
vanaf de eerste jaarbeurt in 2002 met 15.000 km op de teller van onze nieuw aangeschafte Fabia met AQW blok, onderhouden volgens fabrieksvoorschrift, hebben twee Skoda-dealers er geen vinger achter kunnen krijgen waardoor er koelvloeistofverlies optrad. Het koelvloeistofreservoir moest regelmatig bijgevuld worden.
Drie jaar later, bij km.stand 69.000, bleek de oorzaak toch een lekkende koppakking te zijn. Na vervanging van de koppakking geen koelvloeistofproblemen meer gehad. Geen coulance. Tussentijds wel twee keer koelvloeistoftemperatuursensor vervangen.
Een andere Skoda-dealer gevonden en geen groot malheur meer gehad. Auto in 2015 verkocht bij ca. 200.000 km. Het bleek toch een fijne auto.
 
Afgelopen zaterdag bij de garage geweest.

Monteur heeft met een soort snuffertje gecontroleerd of het mijn koppakking was maar dit blijkt het niet te zijn volgens hem.
Moet zeggen dat ik het probleem niet weer heb gehad, de verklaring die hij gaf was dat de deksel er misschien gewoon niet goed op zat wat ook nog wel eens goed zou kunnen :shutup:

toch kijk ik met een schuin oogje naar jullie reactie @Erik_NL & @machlo
 

Edwinz

Forumguru
Ik merkte ook niks aan mn auto.
Thermostaathuis vervangen omdat de temp terugliep op de snelweg.
Toen koelvloeistofreservoir.
Probleem bleef bestaan.
Koppakking en ik heb al weer flinke kilometers zonder zorgen gereden.

Kijk anders even bij mijn topics!
 

Cordoba

Forumguru
@VanAltena Bij zulke vragen/problemen is het handig om direct de gegevens van de auto erbij te zetten (bouwjaar, motortype/motorcode). Ik kon snel terugvinden dat het in dit geval om een 2002 MPI-blok gaat, dus waarschijnlijk toch de koppakking (je kunt een compressietest laten doen, kost weinig maar kan wel veel duidelijk maken). Lekkende waterpomp heb ik ook gehad (maar bij een 1.4 16V blok), kenmerk daarvan was dat het koelvloeistofverlies onregelmatig was, soms weken lang geen druppel en dan in één dag of een paar dagen een halve liter. Omdat de auto tegen een distributiewissel aan zat, destijds de wissel (compleet met waterpomp) laten uitvoeren en geen probleem meer gehad tot aan de inruil anderhalf jaar later.
 
@Cordoba Zal ik voortaan erbij zetten!, De compressietest is al uitgevoerd en de monteur zei dat het niet de koppakking kan zijn waardoor mijn koelvloeistof ineens op was.

De lekkende waterpomp waar je het over hebt komt me heel bekend voor, ik heb nu denk ik sinds het aanmaken van deze topic ongeveer een dikke maand geen last meer van dit euvel gehad, heb vervolgens een road trip zuid duitsland van dik 2000km erop zitten en de dag erna moest ik ineens 1L bijvullen.

Vervolgens loopt ie weer prima en geen meldingen.
Zou het dan toch de waterpomp zijn....
 

Stripedkrijn

Forumguru
Ik tip toch nog steeds de koppakking. Vraagje: hoeveel km heeft de wagen gelooen? Niet dat het heel erg belangrijk is maar geeft mogelijk een indicatie. Zowel mijn dochter als ik rijden met een Fabia 1.4 MPI van respectievelijk 2001 en 2003. Beide wagens hebben ergens grofweg rond de 220-230k een nieuwe pakking nodig gehad.
Ik rij zelf veel meer en ook langere stukken dan zij maar bij beide autos is de zaak nu keurig dicht. Ook na bv. 4000 km franse Autoroute in het heetst van de zomer.
Betreft de lange rit in Duitsland met opeens weer kv verbruik. Dit kan komen door hogere motor temperaturen door de langere ritten of door het vragen van meer motorvermogen door rijden in bergachtig gebied. Hierdoor worden de drukken tijdens de verbranding in de arbeidslag veel hoger en daardoor kan er ook eerder een minieme lekkage manifest worden door een hoger kv. gebruik. Alhoewel een niet goed afsluitende expansievat-dop niet automatisch hoeft te betekenen dat je koelvloeistof gaat verliezen is het misschien toch handig om de ronde rubberen o-ring even eraf te halen en een nieuwe erop te zetten. Maar dubbel nakijken of de dop er goed op zit is altijd belangrijk.
 

Edwinz

Forumguru
Mocht toch je pakking aan de beurt zijn en je gaat het zelf doen, neem dan niet die van ebay uit Engeland... de rode pakkingranden lopen anders dan hoort volgens mij.. en sluit niet 100% aan..

Ik heb uiteindelijk Victor Reinz pakking en kopbouten besteld.
 

Stripedkrijn

Forumguru
@Edwinz : volkomen gelijk! Niet hierop proberen te bezuinigen. Als de zaak wéér lek gaat door mindere kwaliteit koppakking te gebruiken dan ben je wéér een hoop tijd en geld kwijt.
Doet mij denken aan het duurste o-ringetje in de oude échte Cooper 998. Dat was een lullig dingetje van 10 cent tussen het blok en het ondercarter. Dat stond onder de volle oliedruk. Als je dat vergat te monteren en uiteindelijk na afmontage van de motor in de wagen etc. etc. de motor voor de eerste keer startte dan gutste de olie eruit en kon je weer opnieuw beginnen. Zelf gehad?? Nee, ik woonde toen in Duitsland en de toenmalige garagist wees mij er zéér nadrukkelijk op toen ik de bestelde spullen kwam ophalen. Het was één keer in zijn eigen werkplaats gebeurd dus hij was er nogal fel op!!
 

HJFok

Lid
Ik heb ook koelwaterproblemen de auto verliest koelwater de pomp is intussen vervangen maar hij blijft koelwater verliezen. De garage kan niets vinden. Zijn behoudens afpersen nog andere methoden om de koppakking te controleren?
 

machlo

Forumguru
Ik heb ook koelwaterproblemen de auto verliest koelwater de pomp is intussen vervangen maar hij blijft koelwater verliezen. De garage kan niets vinden. Zijn behoudens afpersen nog andere methoden om de koppakking te controleren?

Vlg mij kunnen ze ook een gastest uitvoeren, of er uitlaatgassen in de koeling komen.
Bij mij bleek toen der tijd ook uit niets dat de koppakking lek was (druk én gastest) en tóch was die lek. Daarna de pakking vervangen en alles opgelost.

https://www.skodaforum.nl/forum/i/koelvloeistof-lek-druk-op-het-expansievat.33563/#post-707352
 

Stripedkrijn

Forumguru
Alleen als je doorslag hebt naar het koelsysteem kunnen goede en goed gecontroleerde co snuffelaars wat aan het koelsysteem ruiken. Ook moet er dan met redelijk verhoogd toerental worden gemeten. En dat dan binnen in de garage waar het niet waait. Vooral dat verhoogd toerental is belangrijk. Zeker rond 2000 tot 3000 toeren. Als er een lek is zul je heel langzaam het co gehalte zien stijgen. Dus zo maar even een sonde erin ploppen en na 2 seconden zeggen dat er niets te vinden is, is natuurlijk onzin.
Als er doorslag is naar de oliekanalen komt er ook geen co in de koeling terecht. Dan zul je dus niets in het koelsysteem kunnen meten ondanks dat er lekkage is! Door het rijden wordt de motor heet en daardoor verdampt het water in de koelvloeistof en is het ook erg lastig om lekkage naar de olie te meten. Alleen als de lekkage wat groter is en bij koud weer icm. veel korte ritjes zal er zich sludge (mayonaise) aan de binnenkant van de olievuldop vormen als aanwijzing dat er iets fout is. En als de lekkage heviger wordt doordat de zij zich uitbreidt zodat er verbinding komt tussen olie en koelsysteem zul je iets aan je expansievat zien. Oliedrab binnenin en een zwart vat wat je niet meer kunt schoonmaken. Maar dan zit er op die lekkageplek al bijna geen pakking meer tussen en dan zul je duidelijk vermogensverlies krijgen en onregelmatig lopen.
 
Laatst bewerkt:

machlo

Forumguru
@Stripedkrijn ...... Zo duidelijk krijg ik het niet op papier.
Bedoel je daarmee te zeggen dat een kleine (of minimale) doorslag mogelijk is, zonder dat je dit echt merkt (dus niet de bekende koelvloeistofellende en herkenningstekens van een kapotte koppakking)?
 

Stripedkrijn

Forumguru
Hallo Machlo! Inderdaad, zo is het. Eigen ervaring bij drie autos. 2 AQW motoren en een keer bij een Saxo.
De Škodas begonnen allemaal heel langzaam kv te verliezen wat eigenlijk hoopvol en tegen beter weten in "wegverklaard" om maar niet aan een nieuwe pakking te hoeven. Want dat kost centjes nietwaar. Die Saxo van mijn vriendin, dat was al weer wat jaren geleden, daar werd door haar gewoon mee doorgereden. Ik wist niet dat er problemen mee waren. Zij ook niet trouwens maar de garage ook niet!!
Daar werd zo af en toe wat bijgevuld onder de kreet : zo mevrouw, u kunt er weer tegen!!
Nog even wat beter on topic: die witte rook waar men het altijd over heeft moet ik nog zien. Die komt nog uit de tijd van de T-Ford en het gebruiken van houten zuigers in je motor en zaagsel en fijngehakte fietsbinnenbanden in versleten cardans en versnellingsbakken op automarkten. Theoretisch ja, maar kijk eens bij het starten s'winters; een en al witte rook.
Zelfs als de auto al redelijk op temperatuur is...
 
Laatst bewerkt:

Stripedkrijn

Forumguru
Kan een kleine lekkage in de cilinder storing geven op je injector?

Phoe....... ik ben maar een ouwe knar uit het stoomtijdperk. Als er met storing op een injector bedoeld wordt dat er een foutcode wordt aangegeven dan zou dat naar mijn idee puur toeval zijn. Injectoren verwisselen en kijken of de fout mee verhuist.
 
Bovenaan Onderaan