Kodiaq Sportline vs. Style (Clever+) & Amundsen vs. Columbus

Peanut

Senior Member
Ik hou van kleur op de weg. Zwart wit en grijs is er al zoveel. Ik heb dus ook bewust racing blue genomen en krijg daar zeer veel positieve opmerkingen over in de 8 maanden dat ik hem nu rij. Ik vind het persoonlijk ook de mooiste kleur, zeker met al die zwarte accenten.

Verder ben ik ook 1,75 meter groot en heb geen enkel probleem met de stoelen. Die zijn fantastisch in te stellen en met het geheugen op de bestuurdersstoel mag iedereen die rijdt in mijn auto (vrouw en kinderen) aanpassen wat hij/zij wil.
Ik stap in, druk op 1 en het staat weer zoals ik het wil.
 

ena

Forumguru
Bedankt voor je reactie. Ik zit zelf nog steeds te twijfelen tussen steel grey en racing blue.
 
Om nog even terug te komen op de verschillen tussen de Amundsen en de Columbus GPS
(en ik kan mij vergissen want Skoda blinkt zelf niet echt uit in duidelijkheid op dit vlak - veel verkopers weten het vaak ook niet) maar voor zover ik ongeveer heb kunnen terugvinden zijn de verschillen zo ongeveer:

Columbus heeft extra tov Amundsen:
- Groter scherm
- Ingebouwde harde schijf voor de kaarten
- Slot om een simkaart te integreren (dus geen gekoppelde GSM nodig voor online opzoeken POI's, traffic info....)
- Cd / dvd-station
- Google Earth
- Google StreetView
- Navigatiegegevens worden opgeslagen in het interne geheugen
- Online update van de navigatiegegevens
- Meer opties voor routewijzigingen, alternatieve routes, etc.
- Media Library (mp3 collectie op interne schijf)


Het verhaal rond de extra simkaart sleuf is mij overigens ook niet geheel duidelijk - er is nl ook nog iets zoals Skoda Connect waarmee de auto ook verbonden is met je GSM als je niet in de wagen zit (bvb om te controleren op afstand waar je auto staat, of de deuren op slot zijn etc) en deze functie lijkt overigens zowel bij modellen met Amundsen als met Columbus te werken. Dus op eea manier moet ook hier de auto toch al over online functionaliteit beschikken (bvb ook nodig voor de E-Call functie denk ik) dus wat dat extra sim slot dan nog bij de columbus doet daar heb ik nog geen sluitend antwoord op gevonden...

EDIT: Bovenstaande lijst lijkt op de verschillen van de MIB 2 generatie te slaan (dank u hemi24 om mij hierop te wijzen)
 
Laatst bewerkt:

hemi24

Forumguru
Cd/DVD speler zijn al komen te vervallen, net als de mogelijkheid voor Google Earth/Streetview.

Bij de MIB3 zijn de verschillen nog maar minimaal volgens mij?
 

ena

Forumguru
Ja ik dacht het ook. Maar ik weet het niet uit ervaring, want wacht nu op mijn eerste Skoda :)
 
Na wat verder zoeken, lijkt de MIB 3 generatie zowieso een ingebouwde SIM te hebben in alle gevallen. Als de DVD ook al vervallen is en de google Earth/Streetview ook al gelijk is, dan is het verschil bij de MIB 3 generatie dus ongeveer het grotere scherm, de ingebouwde flash drive en Media library..... dan is 885€ (BE prijs) wel een dure opleg..... dat moet een gouden flash drive zijn :bloos:
 

hemi24

Forumguru
Weet niet hoe het bij de MIB3 is maar voorheen kon de Columbus op het scherm én op de Virtual Cockpit tegelijkertijd een kaart tonen, bij de Amundsen was het of-of...
 

C00per

Senior Member
Navigeren doe je tegenwoordig toch alleen maar via Google maps of flitsmeister via android auto.. Zonde van je geld extra voor duurder systeem en ze zijn nooit up to date mijn mening... Ik heb gewoon m'n geld in een trekhaak gestoken welke wegklapbaar is.
 

ChristiaanE

Actief lid
Ik zou zeggen: "Waze" maar verder heb je gelijk! Gebruik lekker Android Auto en het is zelfs beter dan de ingebouwde navigatie ;)
 

maartenv84

Senior Member
Ik heb zelf de sportline besteld omdat ik:
1. De stoelen beter vind
2. De looks van de auto mooier

De uitrustingsverschillen waren daar minder van belang. Heb zelf alleen het niet waard gevonden om de meerprijs voor columbus te betalen en heb dus virtual cockpit icm amundsen.

Zoals hier te lezen, alles dus met smaak en persoonlijke voorkeur te maken.

Ach ja... de kleur: zeer persoonlijk natuurlijk. Ik houd niet van de witte, zwarte en ontelbare grijsvarianten die je tegenwoordig bijna alleen nog maar ziet (ongeachte merk/type auto). Ik ben voor Velvet Red gegaan.



Verstuurd vanaf mijn SM-G973F met Tapatalk
 

ena

Forumguru
Ik heb zelf de sportline besteld omdat ik:
1. De stoelen beter vind
2. De looks van de auto mooier

De uitrustingsverschillen waren daar minder van belang. Heb zelf alleen het niet waard gevonden om de meerprijs voor columbus te betalen en heb dus virtual cockpit icm amundsen.

Zoals hier te lezen, alles dus met smaak en persoonlijke voorkeur te maken.

Ach ja... de kleur: zeer persoonlijk natuurlijk. Ik houd niet van de witte, zwarte en ontelbare grijsvarianten die je tegenwoordig bijna alleen nog maar ziet (ongeachte merk/type auto). Ik ben voor Velvet Red gegaan.



Verstuurd vanaf mijn SM-G973F met Tapatalk
Jij hebt ongeveer dezelfde overwegingen gehad als ik! Ik heb ook geen Columbus genomen, wel de meeste andere opties. Ik had budgetair ruimschoots over (lease), dus gewoon alles genomen dat ik graag wilde hebben.

Overigens interessant: in Nederland lijkt een groot deel van de Kodiaqs de Sportline te zijn. In Belgie heb ik nog niet 1 Sportline zien rijden. Ik weet niet waar dit mee te maken heeft; mogelijks is de meerprijs in Belgie een stuk hoger ten opzichte van in NL...? Geen idee..

De kleur is trouwens ook zeker mooi! Ik hou ook niet van al de standaard kleuren, en vond het aanbod van kleuren heel gering. Velvet red zeker mooi maar niet mijn ding. Ik ben uiteindelijk voor de Race Blue gegaan
 
Bovenaan Onderaan