Kodiaq Sportline vs. Style (Clever+) & Amundsen vs. Columbus

ena

Forumguru
Beste vrienden (en vriendinnen? of genieten alleen de heren ervan auto's te bespreken...?),

Ik sta op het punt een Kodiaq te bestellen. Dit is een Belgische bestelling. Momenteel hebben we hier een speciale Salon-editie Clever +; dit is eigenlijk een Style met Business & Comfort packs inbegrepen.

Ik vind de Sportline een enorm mooie verschijning, en zou daarom heel graag de Sportline bestellen. Ik heb mij geprobeerd te oriënteren in de verschillen tussen de Sportline standaarduitrusting en de Clever +. Ik vind helaas niet alle details terug. Daarom, als iemand advies voor mij heeft zou ik het heel graag vernemen. Ik zie wel wat er bij de Sportline standaard bij zit (en niet bij de Clever+), maar niet omgekeerd, wat er niet bij zit. De zaken die ik tot nu toe heb opgemerkt zijn:
- Amundsen op Sportline vs Columbus op Style+ (ca. 1000 euro als moet worden bijbesteld).
- Verwarmde zetels achter (boeit mij niet)
- Verwarmde voorruit - vind ik wel handig maar niet super belangrijk
- 230 v stopcontact achter (handig)
- Infotainment system MIB3?? - Is dat gewoon standaard? Zie ik er bij Sportline niet bij staan

Verder had ik ook heel graag inzicht in de essentiële verschillen tussen Amundsen en Columbus systemen. Ik weet dat Columbus 1.2" groter is, maar weet niet concreet buiten het mooie zicht en het formaat welke functionaliteit ik ook ga missen als ik overweeg de Amundsen te nemen.

Ik weet dat dit veel vragen zijn, en ik zal daarom de feedback extra waarderen! :)

Alvast hartelijk dank!
 

ena

Forumguru
Bedankt Bakkertje. Ik heb inmiddels de gedetailleerde lijst bekeken, en hetgeen ik in mijn eerste bericht vermeldde lijkt goed overeen te komen. Natuurlijk heb ik bij de Sportline - zelfs behalve de fijne looks - een flinke reeks bijkomende troeven en opties, dus het zal die worden.

Ik ben ook bij de dealer geweest. Volgens de dealer doet Amundsen niet onder aan de Columbus buiten de schermgrootte, de mooiere looks en misschien een heel klein beetje aan kleinigheden. Ik zal die optie van bijna 1000K dus niet aanvinken.
 

s-line

Forumguru
Ik zou zelf ook voor de sportline gaan ik vind de looks mooier van de sportline. En dat weegt voor mij op als een paar meer optie’s op het infotainment. Dat is toch zo weer verouderd.
 

ena

Forumguru
Bedankt. Ik heb erin gezeten. De stoelen zijn super! Het enige dat voor mij nadelig is, is dat de diepte van het zitvlak niet verstelbaar is, en vrij diep is. Dat is niet ideaal voor iemand vrij klein als mezelf van 1.75m (en mijn vrouw nog een stuk kleiner). Maar omdat de stoelen goed instelbaar zijn, kan door de juiste kanteling in te stellen, dit wel wennen.
 

ena

Forumguru
En dan nu de moeilijke beslissing: de kleur.... Grrrr.... Na de (weinig) beschikbare kleuren allemaal te hebben bekeken, twijfwel ik tussen steel grey en race blue.

Stemmen???
 

MacRembrandt

Forumguru
Sportline = Velvet Red!

En ik kan me maar 1 verschil tussen Colombus en Amundsen herinneren (buiten het grotere scherm): je kunt de navigatiekaart bij de Amundsen niet en op het scherm en op je Virtual Cockpit hebben. Het is of/of. Maar dat lijkt me in de praktijk geen gemis. En de Amundsen heeft een voordeel van fysieke knoppen (blijven sommigen toch prettiger vinden).
Ik zou er in elk geval geen 1000 Euro extra voor over hebben. Die zou ik dan wel besteden aan andere gadgets.
 

Herre

Senior Member
Dat van de navigatie op beide schermen zou ik toch exht wel missen. Beetje apart wel navigatie in de VC en een zwart scherm in het midden?
Voor mij belangrijkste reden om sportline te nemen was de zwarte hemel (los van de looks). Van alle stoelen vind ik de zitten te kort, die van de sportline ook. Heb er geloof ik 30 km op gezeten voor de stoel eruit gehaald is en vervangen door een eigen stoel..... Nadeel is dan wel dat bijna niemand meer in de auto kan rijden omdat ze niet bij de pedalen komen (zonder kussen in de rug).
 

Bakkertje

Forumguru
@Herre ik zag dat er bij Skoda nu ook de optie bestaat om een verlengbare zitting te bestellen (net als bij VW / Audi).

Ander verschil tussen Columbus en Amundsen is dat in de Columbus opslag zit voor het kaartmateriaal en bij de Amundsen op een SD kaartje.
Verder kan de Columbus 3d gebouwen weergeven en volgens mij kan de Amundsen dat niet.
Maar ook voor mij geldt dat dat geen 1000 euro waard is ..
 

ena

Forumguru
bedankt voor de reacties. Velvet red zeker bijzonder maar niet mijn ding. Dat over de navi op het Virtual Cockpit klinkt idd vreemd. Ik heb wel ergens op het forum gelezen dat bvb Waze navi niet getoond kan worden op de VC, maar dat lijkt me dan een punt voor zowel de Amundsen als de Columbus?

Ik heb nog ongeveer 1000 euro over aan opties (na open dak, derde zitrij, trekhaak). De drie opties die ik dan evt. overweeg - die m.i. allemaal leuk, maar veel te duur zijn - zijn dan 1) treeplanken (vooral voor de looks, heel af en toe voor dakkoffer), 2) voorverwarming (en koeling in zomer), 3) Columbus navi, 4) area view, auto-light assist, verwarmde voorruit & verkeersbordherkenning
 

Herre

Senior Member
Tijdens het rijden kijk ik meestal in de VC, maar daar kan je niet indtellen, route kiezen en minder ver vooruit kijken, bv files etc. Ik vind het fijn op beide, maar dat zal wel aan mij liggen.

Stoelen met verlengbare zitting is dacht ik niet op sportline en los je niet veel mee op als je een stuk groter dan gemiddeld bent. Ook rugleuning is vaak te kort, hoofdsteun niet hoog genoeg etc.
 

ena

Forumguru
Heeft iemand ervaring met de voorverwarming (en koeling)? Werkt die optimaal in zowel zomer als winter?
 

Japanese Power

Donateur
Ik vind het fijn op beide, maar dat zal wel aan mij liggen...
Nee hoor. Ieder zo z’n eigen voorkeuren. Ik vind het persoonlijk beetje dubbelop. Als je route is ingesteld hoef je daar bijna nooit wat aan te veranderen. En als ik wat verander doe ik het indien mogelijk via voice command, handjes aan het stuur en blik op de weg.
 

jesse_s93

Donateur
Is dat nog steeds van toepassing, het niet kunnen weergeven van de kaart op de VC en de Amundsen tegelijkertijd? Vanaf MY21 wordt namelijk de MIB3 gemonteerd. De Amundsen uit de Scala/Kamiq kan dit namelijk wel gewoon, en dat is ook MIB3.

Wellicht dat iemand met een MY21 uitvoering en Amundsen hier uitsluitsel over kan geven?
 
Bovenaan Onderaan