Kodiaq iV

Majefloti

Forumguru
Ik weiger te geloven dat Skoda met een Kodaiq komt zonder (plug-in) hybride systeem. Wie gaat er nou een upgrade Kodiaq in de markt zetten die geen bijdrage levert aan hun eigen CO2 uitstoot eisen. Zo Simply Clever zal Skoda toch nog wel zijn neem ik aan....
Nog 1 week en dan stopt de huidige productie van de Kodiaq, aansluitend zullen we snel meer horen.
 

hemi24

Forumguru
Zal wel iets met merkenbeleid te maken hebben binnen VAG.

Enigste reden waarom de Tarraco als plug-in geleverd wordt is dat het een Tiguan Allspace is...
 

Herre

Senior Member
Ik weiger te geloven dat Skoda met een Kodaiq komt zonder (plug-in) hybride systeem. Wie gaat er nou een upgrade Kodiaq in de markt zetten die geen bijdrage levert aan hun eigen CO2 uitstoot eisen. Zo Simply Clever zal Skoda toch nog wel zijn neem ik aan....
Nog 1 week en dan stopt de huidige productie van de Kodiaq, aansluitend zullen we snel meer horen.
Gezien het tekort aan accu’s zou ik eerder gokken dat ze die vooral voor de echte ev’s gebruiken en niet nog meer hybride (nog even los dat ik totaal niet in hybride geloof, het is van beide net niets)
 

Majefloti

Forumguru
Deels mee eens @Herre maar geld speelt altijd een rol. Er zijn genoeg particulieren die geen 60K hebben voor een beetje fatsoenlijk EV (los van kosten voor laadpaal). Materialen zijn en worden steeds schaatster. Schaarste betekent opdrijvende prijzen dus de EV’s worden er zeker niet goedkoper op wellicht zelfs duurder. Tel daar het aflopende bijtellingsvoordeel van EV bij op (lees; jaarlijks hogere bijtelling) en je kunt haast niet om de brandstofmotoren heen. Om dan toch aan CO2 uitstoot te voldoen volstaat hybride.
 
Laatst bewerkt:

JeSko

Forumguru
Ev's zouden net goedkoper worden, aldus experts, zou me verbazen dat ze nog duurder gaan worden, gewone mensen kunnen zoiets nu al niet betalen, dan maar door dieselen!
 

massis

Senior Member
Moet er uberhaupt een draadje zijn over een auto die niet bestaat en ook niet lijkt te komen voorlopig?

Ik ben ook weer binnenkort in de markt voor een nieuwe lease, en hoopte op een Kodiaq PHEV. Van de week had ik even contact met de Skoda dealer hier in België en die gaf toch aan dat er midden dit jaar een Kodiaq PHEV aan zou komen...
Van de week hoop ik op meer info, als ik een testrit met de Superb combi PHEV ga maken.
 

massis

Senior Member
Ik weiger te geloven dat Skoda met een Kodaiq komt zonder (plug-in) hybride systeem. Wie gaat er nou een upgrade Kodiaq in de markt zetten die geen bijdrage levert aan hun eigen CO2 uitstoot eisen. Zo Simply Clever zal Skoda toch nog wel zijn neem ik aan....
Nog 1 week en dan stopt de huidige productie van de Kodiaq, aansluitend zullen we snel meer horen.

Bij deze dan, een hoop nieuws over de nieuwe kodiaq is uit since de officiele release gisteren, maar geen woord over batterijen :(
 

Majefloti

Forumguru
@massis, idd erg verbaasd en nog steeds. Medio mei wordt het motorenaanbod definitief bekend gemaakt. Mss dat ze het bewust nog achterhouden in de hoop dat tot die tijd zoveel mensen de Enyaq bestellen (geld zat in deze crisis...). Kostentechnisch kan ik me voorstellen dat de Kodaiq dan toch nog een kleine batterij krijgt (mildhybrid). Blijft raar als VW en Seat wel een plug-in SUV hebben. In deze coronacrisis lijkt het wel of Skoda overtuigt is van verkoopsucces zonder batterij in de Kodiaq en genoeg CO2 kan compenseren door verkoop overige IV’s (bv Octavia en Superb) terwijl SUV hot is. Maar weer een maandje afwachten...
 

Herre

Senior Member
Skoda hoeft toch niet te compenseren? gaat toch op groepsniveau. Voor de gemiddelde uitstoot tellen de andere merken ook gewoon mee. Ik vermoed echt dat er al genoeg verkocht worden en er toch al een tekort aan batterijen is zodat het niet zinvol is nog meer modellen uit te bregen.
 

massis

Senior Member
@massis, idd erg verbaasd en nog steeds. Medio mei wordt het motorenaanbod definitief bekend gemaakt. Mss dat ze het bewust nog achterhouden in de hoop dat tot die tijd zoveel mensen de Enyaq bestellen (geld zat in deze crisis...). Kostentechnisch kan ik me voorstellen dat de Kodaiq dan toch nog een kleine batterij krijgt (mildhybrid). Blijft raar als VW en Seat wel een plug-in SUV hebben. In deze coronacrisis lijkt het wel of Skoda overtuigt is van verkoopsucces zonder batterij in de Kodiaq en genoeg CO2 kan compenseren door verkoop overige IV’s (bv Octavia en Superb) terwijl SUV hot is. Maar weer een maandje afwachten...
Ik wist niet eens dat er een Tiguan Plugin was, helaas is die mij te duur en te klein...

@Herre daar heb je denk ik wel een punt . We gaan het zien en anders toch maar weer een Superb IV sportline

Mijn leaseofferte voor een Superb IV Combi Sportline ligt nu bij ons wagenparkbeheer :-)
 

massis

Senior Member
Voor de leaseprijs van een V60 recharge basisuitvoering heb je een Superb combi iV sportline met ook nog eens àlle opties op, dan wist ik het wel ;)

Helaas is de sportline mij nét te duur, want mijn vrouw heeft een hekel aan het gevoel van alcantara, dus ik moet de geventileerde zetels erbij nemen voor nog eens €2000+

Dus het wordt waarschijnlijk een race blue Clever+ met een flink pakje opties...
 
Laatst bewerkt door een moderator:

Majefloti

Forumguru
Deels eens en het is maar net wat je wil. Bij de Superb combi sportline IV kom ik op 51K. In de sportstand nog wel acceptabel maar verder vind ik de verhouding pk/kg te mager ofwel te log. De V60 R-design recharge komt op ruim 54K maar is completer. Daarnaast standaard AWD, 340pk, 590Nm, formidabele stoelen, ongeëvenaarde zitpositie icm stuurversnelling, een serieus beter rijdende en sturende auto die ook nog eens stiller is en een beter kwaliteitsnivo dus 3K verschil is heel reeel. Oké, 3K is toch 25,- bijtelling p/mnd en elke euro is er een maar mij is het zeker waard! Enige nadeel, minder ruimte maar ja dat weet je als je Skoda verlaat...
 
Laatst bewerkt:

massis

Senior Member
Mja dat is Nederland dan misschien? Leasetarief voor mijn nieuwe (hoop ik) Superb Clever+ met ongeveer alles erop komt op zo'n €920 per maand. Leasetarief voor een V60 R-design recharge komt op €1072 zonder ook maar 1 optie aan te vinken. Doe ik daar wat opties bij die ik allemaal op de Superb ook heb aangevinkt, kom ik op €1110 per maand.

Oftewel: het leasetarief ligt bijna €200 per maand hoger. En die mag ik zelf ophoesten want dat is vér over mijn leasebudget. De bijtelling is het probleem niet, die is vergelijkbaar op een tientje na inderdaad.

De sportline die ik eerder had laten uitrekenen kwam op €970 overigens, en dan zat er geen Canton sound system of panoramisch dak op, die ik op de Clever + er wel bij heb zitten.

In aankoopprijs zat de Superb Sportline op €61k in België (catalogus, na korting nog €52k), de V60 R-design Recharge zit ruim over de €65k met vergelijkbare opties (na korting geen idee).
 

Majefloti

Forumguru
Knoop doorgehakt en uiteindelijk toch trouw gebleven aan het ruimtelijke Skoda. Van de Kodiaq IV (nog) geen teken van leven dus de keuze is gevallen op de Superb sportline IV. Paar pakketten en opties erop, upgrade naar 19” wielen en wegklapbare trekhaak dus dan kunnen we weer een aantal mooie jaren vooruit incl sleurhut. Aan vermogen en koppel geen gebrek dus gewoon weer genieten!
 
  • Leuk
Waarderingen: CDK

Voscour1983

Actief lid
Goede keuze Majefloti; Ik zit nu toevallig ook naar de V60 T6 recharge te kijken, maar met wat leuke opties loopt het verschil in prijs toch wel snel op. Hopelijk zijn de prijzen van de vernieuwde kodiaq snel bekend, maar hier zal denk ik geen hybride versie van komen. Heb jij proefgereden met de Superb sportline combi? Ik vind het namelijk jammer dat in NL de superb niet meer leverbaar is met DCC, is de superb in normale settings niet te zacht geveerd? Of heb jij in de opties hierin voorzien (additionele veren?).
 

Majefloti

Forumguru
Alleen proefgereden in style business IV. Dat was heel kort en nog voordat ik serieus ging oriënteren. Wat ik me kan herinneren reed dat prima maar volgens mij heb ik de sportstand toen niet eens gebruikt, alleen de comforstand. DCC met 19” schijnen ze wel aan te bevelen maar heb ik er idd niet op. Mijn huidige Style business rijd prima maar mag sportiever. Eigenlijk dus ‘uit de folder’ besteld. Ik verwacht dat het prettiger rijd maar we gaan het zien...
 
Laatst bewerkt:
Bovenaan Onderaan