Kodiaq iV

Tinus78

Forumguru
@DB200 ;

https://www.skoda.nl/nieuws/dit-is-skoda-iv-plug-in-hybride-of-volledig-elektrisch/

Dit betekent ŠKODA iV
Innovatief, intelligent en inspirerend zijn zomaar drie eigenschappen waar de letter ‘i’ in ŠKODA iV voor staat. De ‘i’ verwijst ook naar iconisch, individueel of intuïtief, om maar aan te geven hoe uniek en laagdrempelig de ŠKODA iV-modellen zijn. De ‘V’ staat voor voertuig.

dit heeft niets met een langere range te maken, maar alleen met een lagere CO2 uitstoot.
 

Majefloti

Forumguru
@Tinus78 in het artikel vermeld Skoda dat tot eind volgend jaar 10 modellen (deels) elektrisch worden uitgevoerd. Als je dan vraagt welke modellen weten ze het niet......
 

Voscour1983

Actief lid
Het lijkt een lichte lift te worden; ik ben voornamelijk benieuwd naar het interieur. Hoewel daar nu niets mis mee is, zou een opzet gelijk aan de enyaq/octavia wel een stuk moderner ogen. Als ik naar de wijzigingen in het interieur van de Tiguan kijk bij de facelift, ben ik een beetje bang dat enkel de fysieke knoppen voor de airco gaan wijzigen en de rest same old blijft. Ik kijk uit naar de bekendmaking. net voor de zomer hoop ik een keuze te mogen maken voor een nieuwe leaseauto, een vernieuwde kodiaq zou mooi zijn.
 

Voscour1983

Actief lid
Lees net de berichten van de Tarraco PHEV. In FR trim in prijs vergelijkbaar met de 1.5TSI FR. Als skoda dat met de kodiaq ook voor elkaar krijgt, lijkt mij dat een interessante combi. Hopelijk blijft DCC leverbaar.
Op de onlangs in prijs verlaagde superb lijkt dat niet meer leverbaar, zal bij mij waarschijnlijk tussen de superb en kodiaq gaan. Meer mensen die tussen deze twee modellen twijfelen?
 

Majefloti

Forumguru
Ik rijd nu een S3. Ons bedrijf heeft een energie footprint dus restricties tav grammen CO2 uitstoot. Dan ontkom je niet aan een (mild) hybride of phev.
De keuze gaat tussen:
- Superb sportlline Phev
- Kodiaq sportliine Phev (als die niet komt als tegenhanger van de Seat vind ik dat NIET Simply Clever van Skoda).
- Seat Tarraco FR Phev (nadeel, je kunt geen combi leer/alcantara kiezen en geen Beats audio).
- Toyota RaV4 hybride black edition (erg fijne auto, trekt 1,65t en die hoef je niet te stekkeren)
- Of toch een lage en dan Octavia RS phev full options.

Oh ja, ik heb Soda twee keer gemaild wat ze met de Kodiaq gaan doen als reactie op de Seat Tarraco. Wat denk je? Nul komma nul reactie op de mail! Ik heb me hier eerder over uitgelaten en het wordt weer bevestigd.
 

Dbskoda

Nieuw lid
Ik had de Kodiaq Sportline met DCC op het oog, vorige week een proefrit gemaakt en die was erg goed bevallen.

Echter, door het bericht Voscour, ben ik nu op de hoogte van de Tarraco FR PHEV. En die vind ik toch wel heel erg mooi. Als Škoda niet met een gelijkwaardig model komt dan schuif ik richting het Seat kamp.
 

Majefloti

Forumguru
Dan toch maar een kleine review voor de nieuwsgierigen:

Afgelopen zaterdag in de Tarraco FR gereden (de phev uitvoering is er nog niet). Moet eerlijk zeggen die Tarraco ff wat fijner rijdt (lees; combinatie van comfort en dynamisch) dan de Kodiaq. Ook het model is gaaf alhoewel ik die doorgaande strip achter lelijk vind.

Grootse nadeel in de Tarraco is de zitpositie. Ik ben 1,90m en hou van “in” een auto zitten ipv op de bok (ook niet te sjonnie hoor, gewoon armen wat gebogen, links en rechts opliggend, benen driekwart gestrekt en ondersteund en stuur dicht bij je). Dat “op de bok zitten” valt nog redelijk mee ware het niet dat je in de laagste stoel stand (elektrische verstelling) je arm niet in de deur kan leggen, want daarvoor zit je weer te hoog. De armsteun in het midden kan wel hoog genoeg maar met één arm wel en de andere arm niet ondersteund is helemaal niks (scheef zit gevoel). Door die hogere stand van de middenarmsteun kom je amper bij de pook of knopjes onderin. Oké, het is dan een dsg dus vaak schakelen doe je niet maar toch, wie maakt in deze tijd nou zo’n laag tussengedeelte? Je moet vanaf je armsteun gewoon de boel kunnen bedienen en niet voorlangs moeten “grijpen”. Ook het bakje voorin voor je mobiel, het lijkt net of die verticaal in een gat valt. Als je bedenkt dat in de laagste stoelstand onder de voorstoel ruimte zat is dan snap ik niet hoe de zitpositie icm middenconsol en deur is ontworpen. Waarschijnlijk door die kleine Spanjaarden......en dat gaat bij niet werken. Als een auto niet goed zit (zoals hierboven omschreven) dan hoppa kansloos en weg ermee. Als in je de FR phev uitvoering dan ook geen beatsaudio kan kiezen (omdat subwoofer onder de laadvloer zit en plaats moet maken voor een accu) dan heb je je huiswerk als ontwerper slecht gedaan. Mijn conclusie, Seat leuke looks en rijgedrag, maar ergonomie binnenin (voor lengte >1,85m) is kansloos. Zelfs de achterbanken zijn platte pannenkoeken, drama!

De Kodak heeft dit “zit” verschijnsel en ergonomie aanzienlijk beter voor elkaar, veel beter dan de Tarraco maar nu nog wachten op de phev uitvoering. Hopelijk gelijk met rechtopstaand navigatie scherm op het dashboard en een hogere middenconsole zoals in de Enyaq, dan weet ik 100% zeker dat verkoopsucces voor de komende 4 jaar weer gegarandeerd is.

De enige auto waar ik perfect in zit is de Enyaq. Perfect bereik stoelverstelling voor zowel hoge als lage zitpositie, stuur axiaal goed verstelbaar (dicht bij je), perfecte beenondersteuning inclusief zitverlenging en ook de hoek waaronder de zitting te verstellen is is top! Moet je wel de suite of eco suite uitvoering nemen. Helaas Max 1t trekgewicht....
 

Dbskoda

Nieuw lid
Dus dat komt dan door de FR kuipstoelen, met de normale Tarraco uitvoering zou jij beter zitten? Net als de kuipstoelen die alleen in de Kodiaq Sportsline zitten?
 

Voscour1983

Actief lid
Helaas kan ik het rijden met de Tarraco niet beoordelen, maar misschien wel even goed om te weten of er een verschil in onderstel/velgmaat is geweest? Tarraco FR (met of zonder dcc) vs Skoda (sportline met of zonder dcc of "gewone' kodiaq).
Zelf heb ik de Kodiaq altijd als prettig ervaren qua rijcomfort. Dus voor die reden zou ik zelf niet zo snel de Tarraco kiezen; echt dynamisch wordt het met dit soort auto's nooit (BMW X5, Macan/Cayenne daargelaten).

Wat mij tegenvalt bij seat betreft de bekleding van de stoelen. Bij de Kodiaq Sportline stoelen is dit toch wel mooi voor elkaar, leer icm alcantara. Het motief van seat doet mij wat goedkoop ogen. Het dashboard is wel duidelijk een generatie nieuwer bij de Tarraco. Maar ik hoop dat dit met de facelift op hetzelfde niveau zit.
Helemaal mooi als de Kodiaq (net als de Superb) de optie voor de verlengbare zitting gaat krijgen....dit was mijn grootste gemis.

Het is echt afwachten wat Skoda met de Kodiaq gaat doen; zelf vrees ik ook wel een beetje voor het Canton geluidssyteem in de PHEV versie (mocht die komen). De subwoover daarvan ligt normaliter net als die van het Beats systeem in het reservewiel. Dat is waarschijnlijk precies de plek waar in de PHEV versie de accu's zitten.
 

Majefloti

Forumguru
Dus dat komt dan door de FR kuipstoelen, met de normale Tarraco uitvoering zou jij beter zitten? Net als de kuipstoelen die alleen in de Kodiaq Sportsline zitten?

Dat gaat een normale stoel niet oplossen, afgezien het feit dat ik die ook niet wil.
 

Majefloti

Forumguru
Beide onderstellen van Kodaiq en Seat waar ik in gereden heb hadden DCC. Dus appels met appels vergeleken. Enige wat wel wennen was is het erg directe stuurgedrag van de Seat, dat is bij Skoda wat relaxter. Kwestie van gewenning. Ik mag graag sportief rijden maar die Seat stuurt op de grens van nerveus. De Kodiaq weer iets te gevoelloos.

Ze moeten de sub bij de Kodiaq phev dan gewoon in de zijkant maken net als bij de Superb. De Seat beats kan niet tippen aan het Canton systeem en ik ben redelijk audiofiel.

Maar goed afwachten tot de aankondiging, ben benieuwd of het mild hybrid of phev word of gewoon niets. Geduld is een......
 

Voscour1983

Actief lid
Nou de onthulling van de FL gaat niet lang op zich laten wachten; begreep vandaag dat de FL versie vanaf 17 maart te bestellen zal zijn. Gaat een spannende week worden....Verder nog geen info over opties/motoren/prijzen..
 
Ik ben benieuwd... lees veel verschillende berichten... wat gaat het betekenen voor reeds bestelde auto’s?
Of gaan ze eerst deze orders verwerken? Zullen de levertijden mss korter worden?
 

ena

Forumguru
En hier dan de informatie die ik vorige week kreeg van dealer in Belgie:

- Bestellingen facelift vanaf medio April
- Alle productie vanaf ca. medio Mei zullen de facelift (modeljaar 2022) reeds zijn, ongeacht het bestelde modeljaar (dus ook als bestelling reeds daarvoor geplaatst is)
- Volgende wijzigingen worden verwacht: Een paar minimale wijzigingen aan exterieur (grill, lampen, ...??), mogelijke aanpassing dashboard (stijl nieuwe Octavia, wat dat ook moge zijn???) en een update van het navigatie-/infotainment systeem.
 

Japanese Power

Donateur
Waarom niet zou ik zeggen @Herre ?
Dat de iV er (nog) niet is hoeft nog geen reden te zijn om er geen draadje over te hebben.
Hoe was de topicnaam ook al weer?
 
Bovenaan Onderaan