12V accu leeg na opladen met GroWatt 7.2kW laadpaal thuis.
Hallo allemaal, wij hebben onze Kodiaq PHEV nu 1 maand en hebben al/pas?? 1x 's ochtends een 'dode' Kodiaq aangetroffen, dit was na het laden vanuit onze laadpaal.
Verder heb ik nu al meerdere malen gezien dat kort nadat ik begin met laden vanuit de laadpaal, de auto na verloop van tijd niet meer vanuit de app bereikbaar is en dus ook geen updates van het accu laad niveau meer geeft.
Als ik als test om te kijken of de auto nog wel reageert de Doeltemperatuur iets wil aanpassen, bijvoorbeeld een halve graad omhoog of omlaag zonder deze te activeren, alleen de instelling aanpassen, dan krijg ik de waarschuwing dat de wagen vanwege een lage 12V de communicatie heeft uitgeschakeld en daarbij het advies om een stukje te gaan rijden...
Mijn voorlopige conclusie is de volgende;
Er zit een bug in de software of er is een hardware probleem:
Ik denk dat zodra er via een laadpaal wordt opgeladen er tegelijk diverse hulpsystemen die vanuit de 12V accu werken worden ingeschakeld.
Denk hierbij aan koeling van de elektronica, ventilatoren, etc.
Ik meen gelezen te hebben dat de 12V accu middels een inverter vanuit de hoogspanningsaccu wordt geladen, en ook volgens wat ik gelezen heb, zou dit ook het geval moeten zijn tijdens het laden.
Maar wellicht is hier een bugje, en wordt de 12V alleen geladen tijdens rijden?
Of wel er is een bugje dat bij laden wél de hulp elektronica wordt ingeschakeld, maar niet de inverter om de 12V te laden.
Ofwel, deze inverter is defect waardoor de laadstroom naar de 12V te laag is om het verbruik door de hulp systemen te compenseren.
Een 2de (veronderstelde) bug is, dat, zodra de hoogspanningsbatterij de ingestelde 80% heeft bereikt, het laden ervan weliswaar stopt, maar dat de hulpsystemen niet worden uitgeschakeld, omdat de auto ziet dat er nog steeds een laadpaal is aangesloten en beschikbaar is.
Dit heeft tot gevolg dat wanneer de laadplug 's nachts blijft zitten 's ochtends de 12V dus helemaal leeg is, en er dus weer een storingsdienst moet komen opdraven.
(Of zelf even de 12V accu wat bijladen met een draagbare starthulp)
Opvallend (en passend bij dit beeld) is, dat zodra ik zie dat de hoogspanningsaccu vol is (80%) en ik de laadplug eruit haal, kort daarna de auto ook weer bereikbaar is vanuit de app, terwijl hij tijdens het laden niet meer bereikbaar was.
Mijn gedachte daarbij is, dat door het verwijderen van de laadplug de hulpsystemen vanuit de 12V wél worden uitgeschakeld, en door het wegvallen van die belasting de 12V weer wat hoger wordt, en dat daardoor ook de communicatie weer gaat werken.
Wij gebruiken de Kodiaq in Spanje en kunnen met de laadpaal laden vanuit onze zonnepanelen.
Bijkomend extraatje is dat de Growatt Thor 7.2kW laadpaal de optie heeft om alleen te laden met het overschot aan zonne-energie, zodat er niet onnodig wordt teruggeleverd, Growatt noemt dit PV-Linkage.
Dat terugleveren is hier in Spanje trouwens een stuk beter geregeld dat in nederland, maar dat is een ander verhaal.
We zijn trouwens super tevreden over de auto zelf, maar in mijn werkzame leven was ik troubleshooter/consultant/applicatie-tester, dus een beetje beroepsdeformatie is zeker aanwezig.
Ik ben benieuwd naar jullie ervaringen met het thuis laden en het laten zitten van de laadplug in combinatie met een lege 12V accu de volgende ochtend.
Zou Skoda zelf ook meelezen op dit forum??
Groeten vanuit een warm spanje,
Leo