Kodiaq-2 Problemen, storingen enz.

MikeyMan

Forumguru
@Fif definieer 'gewoon'. Zo kun je inmiddels tien functies uitzetten bij het wegrijden. Om bij het parkeren nog een discussie te moeten voeren hoe ver er opgeladen mag worden.

satbeginner

Nieuw lid
12V accu leeg na opladen met GroWatt 7.2kW laadpaal thuis.

Hallo allemaal, wij hebben onze Kodiaq PHEV nu 1 maand en hebben al/pas?? 1x 's ochtends een 'dode' Kodiaq aangetroffen, dit was na het laden vanuit onze laadpaal.

Verder heb ik nu al meerdere malen gezien dat kort nadat ik begin met laden vanuit de laadpaal, de auto na verloop van tijd niet meer vanuit de app bereikbaar is en dus ook geen updates van het accu laad niveau meer geeft.

Als ik als test om te kijken of de auto nog wel reageert de Doeltemperatuur iets wil aanpassen, bijvoorbeeld een halve graad omhoog of omlaag zonder deze te activeren, alleen de instelling aanpassen, dan krijg ik de waarschuwing dat de wagen vanwege een lage 12V de communicatie heeft uitgeschakeld en daarbij het advies om een stukje te gaan rijden...

Mijn voorlopige conclusie is de volgende;
Er zit een bug in de software of er is een hardware probleem:

Ik denk dat zodra er via een laadpaal wordt opgeladen er tegelijk diverse hulpsystemen die vanuit de 12V accu werken worden ingeschakeld.
Denk hierbij aan koeling van de elektronica, ventilatoren, etc.

Ik meen gelezen te hebben dat de 12V accu middels een inverter vanuit de hoogspanningsaccu wordt geladen, en ook volgens wat ik gelezen heb, zou dit ook het geval moeten zijn tijdens het laden.
Maar wellicht is hier een bugje, en wordt de 12V alleen geladen tijdens rijden?

Of wel er is een bugje dat bij laden wél de hulp elektronica wordt ingeschakeld, maar niet de inverter om de 12V te laden.
Ofwel, deze inverter is defect waardoor de laadstroom naar de 12V te laag is om het verbruik door de hulp systemen te compenseren.

Een 2de (veronderstelde) bug is, dat, zodra de hoogspanningsbatterij de ingestelde 80% heeft bereikt, het laden ervan weliswaar stopt, maar dat de hulpsystemen niet worden uitgeschakeld, omdat de auto ziet dat er nog steeds een laadpaal is aangesloten en beschikbaar is.
Dit heeft tot gevolg dat wanneer de laadplug 's nachts blijft zitten 's ochtends de 12V dus helemaal leeg is, en er dus weer een storingsdienst moet komen opdraven.
(Of zelf even de 12V accu wat bijladen met een draagbare starthulp)

Opvallend (en passend bij dit beeld) is, dat zodra ik zie dat de hoogspanningsaccu vol is (80%) en ik de laadplug eruit haal, kort daarna de auto ook weer bereikbaar is vanuit de app, terwijl hij tijdens het laden niet meer bereikbaar was.

Mijn gedachte daarbij is, dat door het verwijderen van de laadplug de hulpsystemen vanuit de 12V wél worden uitgeschakeld, en door het wegvallen van die belasting de 12V weer wat hoger wordt, en dat daardoor ook de communicatie weer gaat werken.

Wij gebruiken de Kodiaq in Spanje en kunnen met de laadpaal laden vanuit onze zonnepanelen.
Bijkomend extraatje is dat de Growatt Thor 7.2kW laadpaal de optie heeft om alleen te laden met het overschot aan zonne-energie, zodat er niet onnodig wordt teruggeleverd, Growatt noemt dit PV-Linkage.
Dat terugleveren is hier in Spanje trouwens een stuk beter geregeld dat in nederland, maar dat is een ander verhaal.

We zijn trouwens super tevreden over de auto zelf, maar in mijn werkzame leven was ik troubleshooter/consultant/applicatie-tester, dus een beetje beroepsdeformatie is zeker aanwezig.

Ik ben benieuwd naar jullie ervaringen met het thuis laden en het laten zitten van de laadplug in combinatie met een lege 12V accu de volgende ochtend.
Zou Skoda zelf ook meelezen op dit forum??

Groeten vanuit een warm spanje,

Leo

johnboy

Donateur
Er zijn meer Kodiaqs met dit probleem, 12v accu leeggetrokken tijdens laden (indien de kabel blijft aangesloten dacht ik). Ik begreep, dat de laatste software update (uit te voeren door dealer) dit probleem moet oplossen indien jouw specifieke Kodiaq daar onder valt. KAn ook een ander issue zijn...
Heb jij in je infotainment scherm al een melding gehad voor een software update?
Zie ook: update

satbeginner

Nieuw lid
Hallo, ik heb wel een paar update meldingen gehad, maar die waren voor Apps van het infotainment systeem.
Nog geen meldingen die op de wagen zelf wijzen.

Is er een update nummer bekend van die dealer update?

Leo

johnboy

Donateur
img_1132-jpeg.118375

Ik kreeg gisteren bij het wegrijden de melding dat de automaat in het noodprogramma stond, was ook niet vooruit te branden. Na een herstart nergens last meer van gehad. Skoda gebeld maar die zeiden dat er nu niks meer uit te lezen valt en dat ik moet terugbellen als het weer gebeurd :rolleyes:.
Zojuist de volgende storingen:

- Achteruitrijden niet mogelijk
- Storing aandrijfsysteem
- Automaat in noodprogramma

Weer verholpen door de auto uit/aan te zetten maar dit keer was ik wel welkom bij de dealer, dus ik ben benieuwd.

Er zijn meer Kodiaqs met dit probleem, 12v accu leeggetrokken tijdens laden (indien de kabel blijft aangesloten dacht ik). Ik begreep, dat de laatste software update (uit te voeren door dealer) dit probleem moet oplossen indien jouw specifieke Kodiaq daar onder valt. KAn ook een ander issue zijn...
Heb jij in je infotainment scherm al een melding gehad voor een software update?
Zie ook: update
Ik had dit dus in t eerste weekend met de kodiaq phev aan de laadpaal. Skoda techneut gaf als oplossing auto direct afkoppelen als deze vol is.. nu heb ik het probleem niet meer gehad maar dat is ook omdat ik m snachts niet meer durf te laden. Ik ga r pas weer proberen als ik de laatste softwarestand heb.

Ik laad altijd met een 220v laadkabel uit een buiten stopcontact (heb geen laadpaal)
Hang hem elke avond erin, en als ie dan geladen is blijft de kabel er daarna uren in zitten tot dat we pas gaan rijden met de Kodiaq. Nog nooit 1 probleem gehad met lege 12v accu of andere storingen betreffende het laden.
(Nog) geen 90EE update gedaan, wacht er nog mee.

Fif

Lid
@Fif definieer 'gewoon'. Zo kun je inmiddels tien functies uitzetten bij het wegrijden. Om bij het parkeren nog een discussie te moeten voeren hoe ver er opgeladen mag worden.
Ja zeker. Ik zet lane assist, snelheidswaarschuwingen, front assist en nog 2 (weet ik niet uit mijn hoofd) uit. Als ik in R schakel stop ik eerst om de remassistent uit te zetten en daarna de camera weer aan. Sry mensen even wachten.
Opladen doe ik gewoon tot 100%

Het ziet er naar uit dat ik toch ook in de klappen mag delen. Vrouw kwam vandaag thuis, de Kodiaq had aan 100 km/u plots allerlei meldingen gegeven en een noodstop uitgevoerd. Niemand voor of achter in de buurt (gelukkig). Tot stilstand, herstart en niets meer aan de hand. Morgen maar direct bellen.

MHaas

Lid
Wellicht is dit al voorbij gekomen hoor maar waar in mijn Kodiaq PHEV 2025 kan ik ergens nagaan of uitlezen of deze is voorzien van de laatste updates? De dealer heeft mij eind Juli verzekerd dat mijn auto de laatste updates heeft gehad. Kan ik dat ergens checken?

satbeginner

Nieuw lid
Onze PHEV heeft ons nu voor de 2de keer laten staan door vanochtend weer 'dood' te zijn.
Dus weer de 24/7 service gebeld en goed duidelijk gemaakt dat het de 2de keer is in de 6 weken dat we de auto nu hebben.
Vorige keer (2 weken geleden) is er alleen een ventje met een start accu gekomen om hem weer op gang te helpen.
Deze keer komen ze hem morgenochtend ophalen op een flatbed om hem bij de dealer te brengen.
Ik wil hem niet eerder terug tot het opgelost is.
Eens zien hoe het vervangend vervoer geregeld is.

Wordt vervolgd,

Leo

Laatst bewerkt:

ertromp

Forumguru
Wellicht is dit al voorbij gekomen hoor maar waar in mijn Kodiaq PHEV 2025 kan ik ergens nagaan of uitlezen of deze is voorzien van de laatste updates? De dealer heeft mij eind Juli verzekerd dat mijn auto de laatste updates heeft gehad. Kan ik dat ergens checken?
Ja middels VCDS of OBDELEVEN de modules uit (laten) lezen.
Zie dit topic:

Peanut

Senior Member
Ik heb nu twee weken mijn nieuwe Kodiaq.
Ik moet het afkloppen, maar ik heb geen enkel probleem ervaren wat ik als gevaarlijk of wat dan ook bestempel.
Ja, je moet van alles uitzetten voordat je gaat rijden want irritante k*tpiepjes en zo, maar dat zijn EU richtlijnen waar ze zich aan moeten houden.
Wat verder opvalt is dat de melding stuur vasthouden sneller komt dan bij de vorige versie Kodiaq.
Ingreep bij achteruit rijden is precies hetzelfde, als er teveel gras of zo staat stampt de auto met een hoop misbaar op de rem. Maar dat was ik dus al gewend. Verder niks dan lof over de wegligging en het rijgemak. Het nieuwe Canton systeem is waanzinnig met een 12-tal speakers dus ik mag echt niet klagen.

Ik ben wel op zoek naar hulp met een instelling. Bij de vorige versie Kodiaq was er een instelling (ik weet alleen niet meer hoe deze heet) waardoor je op de ACC niet ging remmen als je bij een blokmarkering een (vracht)auto rechts inhaalt. Bij de nieuwe heb ik deze instelling nog niet gevonden dus hij gaat vol in de ankers op de uitvoegstrook, dat is wel irritant. Iemand een idee hoe deze instelling heet en waar ik hem vind?

Alvast bedankt!

satbeginner

Nieuw lid
Onze PHEV heeft ons nu voor de 2de keer laten staan door vanochtend weer 'dood' te zijn.
.....
Eens zien hoe het vervangend vervoer geregeld is.

Wordt vervolgd,
Het kostte moeite om vervangend vervoer te krijgen bij mijn dealer, maar mijn poot stijf gehouden, nu een praktisch nieuwe Kamiq mee.

Voor de werkplaats nog even het probleem zo simpel mogelijk in 5 stappen uitgelegd:

1. Hoogspannings accu onder de 80%,
2. Laadlimiet instellen op 100%,
3. 's Nachts laden vanuit een 7,2 of 11kW laadpaal,
4. Wanneer hij 's nachts vol is blijft de laadplug dus zitten.

5. De volgende ochtend is de 12V accu helemaal leeg. (3,5V)

De werkplaats bevestigde dat er (nu?) een Service actie is die dit zou moeten oplossen met als nummer S-04 90EE.

Mogelijk dat ook de 12V accu nu ook vervangen moet worden vanwege de diepontlading.

We gaan het zien.

Detail: onze wagen is 14 juli afgeleverd en heeft in de afgelopen 6 weken dus al 2x 'dood' naast het huis gestaan.

De Service actie heeft als datum 23 JUNI 2025 ...

Het gezeik had dus allemaal voorkomen kunnen worden.

Wordt vervolgd,

Leo

Laatst bewerkt door een moderator:

hemi24

Forumguru
@Disaster-Master : klopt, maar Peanut had het over de vorige versie, daar kon je het rechts inhalen nog toestaan d.m.v. coderen.

Vraag ik me wel af, of het instellen van modus voor linksverkeer hier ook iets mee doet, want hoe zit het eigenlijk als je met een links gestuurde Kodiaq naar het Verenigd Koninkrijk gaat en je daar op de snelweg op de ACC gaat rijden...?

Bovenaan Onderaan