Knipperende koplampen, storing stuurbekrachtiging

Status
Niet open voor verdere reacties.

Fabia_SDi

Nieuw lid
Wie weet raad met het volgende probleem:
Bij stationair toerental en bij 3000 rpm geven de koplampen geen konstante helderheid.

Ik heb de lampen 1 maand geleden vervangen door de 3-kleuren Philips versie.

Ook is de stuurbekrachtiging 3 maal in storing gegaan.
Deze is uitgelezen bij V-car; men heeft geen defekt gevonden en tot mijn schrik is de komputer gereset (symptoom bestrijding!)

Verder maakt het niet uit of ik een grote verbruiker inschakel (bv achterruitverwarming). Zou een slechte verbinding kunnen zijn.
Ook de kontakten bij de akku heb ik nagekeken en zowat overal van die tandveerringetjes onder geschroefd; krast lekker door alle oxydes heen.

Wat ik merk is dat het ritme van het flikkeren van de lampen in hetzelfde ritme gaat als een 'zoemend' geluid bij het linker voorwiel (bestuurder).
Ook merk ik dat draaien aan het stuurwiel hetzelfde effekt geeft.

Ik baal er goed van want gisteren merkte ik in een lange bocht op de A35 duidelijk effekt in stuurgedrag.
...En aangezien ik zo'n 950km per week rijd.

Kan iemand hier iets over zeggen?

Verder rijdt de SDi als de brandweer!
Mathieu

JettaFreak

Actief lid
Toen ik nog student/stagiair was, reed ik in een oude VW Jetta. Prachtige auto. Beige 2-deurs etc. Hiermee reed ik honderden kilometers per week en op een gegeven moment moest ik door een regenbui naar de uni. En toen viel het me op dat de koplampen een beetje aan het flakkeren waren. En de ruitenwissers gingen dan weer heel snel heen en weer en dan weer langzamer dan normaal. Dit bleek uiteindelijk een probleem te zijn met de dynamo. Hij gaf op sommige momenten minder dan 12 volt en dan weer meer dan 14 volt en dat scheen niet echt goed te zijn. Voor 100 units (weet niet meer of dat al het euritijdperk was), kreeg ik een gereviseerde dynamo. Daarna nooit meer last gehad (van de dynamo...). Mogelijk is je dynamo niet helemaal optimaal meer.

Groet,

JettaFreak

skodaad

Nieuw lid
Mijn auto is voor dit verschijnsel een flink aantal keren terug geweest. Dynamo en hydraulische pomp van de stuurbekrachtiging werden vervangen. Uiteindelijk bleek het een verrotte kabelboom onder de motorkap te zijn. Door een constructiefout van Skoda loopt er water in de kabelboom. Er is een actie van Skoda geweest waarbij tijdens servicebeurten de buitenste isolatie van de kabelboom open gesneden is zodat het water eruit kon lopen. Als dat al gebeurd is staat het in je serviceboekje. Bij mij is de boom onder garantie vervangen anders is het een dure grap (€1200,-(levertijd 4 weken)en 6 tot 7 werkuren).

Blauw

Nieuw lid
Ok, Ik heb dezelfde klacht bij mijn 1e en 2e fabia gehad. oorzaak was een defecte stuurhoeksensor. De stuurbekrachtiging is lectronisch ipv het meer gebruikelijke hydrolische. Vandaar dat stuurreacties gevolgen kunnen hebben op het electrische systeem.
Bij mij beide keren vervangen onder 'coulance'.

Fabia_SDi

Nieuw lid
Re: Knipperende koplampen, storing stuurbekrachtig

Allemaal: dank voor de vele reaktie's.
Skodaad: ik zal eens kijken of bij de mijne de buitenste isolatie inderdaad is 'behandeld'.

Blauw: de garage 'op de hoek bij mijn werk' (Goritzlehner in Hengelo) heeft de stuurhoeksensor vervangen.
Lijkt nu opgelost, dus even in de peiling houden.
Geintje kostte 174 euri.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Bovenaan Onderaan