Kloink! ... afgebroken veerpoot ... en geen service...

Niels83

Forumguru
Ik heb gelukkig weinig ervaring met acute problemen, maar die paar keer dat het voorgekomen is ben ik altijd goed en snel geholpen door de officiele Skoda dealer. Voor mevr. Tucker hebben ze een keer onmiddelijk een lekke band van de Citigo gefixed. Bij m'n Octavia hadden ze ook onmiddelijk tijd voor wat hele rare geluiden linksvoor bij het aanremmen, na een telefoontje kon ik onmiddelijk langskomen, en was het ook binnen een uurtje geregeld.

Een paar grotere issues die ze zelf gevonden hebben bij een onderhoudsbeurt waren dezelfde dag nog opgelost (airco condensor, lekke waterpomp, en toen op mijn verzoek ook de distributieriem vervangen). EGR klep duurde wel wat langer, maar dat schijnt dan ook een dag werk te zijn. Dus dat dat drie dagen voor Kerst niet lukt snap ik wel. Maar toen ik onder het vervangende vervoer graag winterbanden wilde werd dat ook binnen een uur geregeld.

Kennelijk is de ene officiele dealer de andere niet, vooralsnog blijf ik bij de officiele dealer.
Het is nu ook een drukke tijd met de zomervakantie op komst. Maar goed als iets 2 uurtjes werk is kunnen ze ws best wat schuiven
 

MaxN

Donateur
Toen wij bezig waren met een vervanger van onze S2C hadden we bijna een Golf VII Variant :bloos: gekocht.
Aflevering zou ook 2 week duren, voor poetsen(auto brandschoon en gepoetst in de showroom en een beurt(welke overigens volgens de papieren net 3 dagen daarvoor gedaan was). Toen ik dat aangaf was er geen antwoord!

Succes met de afhandeling, maar dat komt goed lees ik al.
 

Captain Hook

Forumguru
@Corné de Kluijver Ok. Wellicht goed bedoeld.

Maar ik heb al aangegeven dat ik hedenochtend een afspraak heb bij een garage.
Daarnaast is het niet verstandig om met een auto die aan één kant een paar cm langer hangt en niet echt meer lekker rijdt naar de andere kant van het land te rijden. Bij iedere bocht hoor ik wederom een schrapende veer die 'kloink' schreeuwt (waarschijnlijk het afgebroken stuk wat rondschuurt)
Wat denk je zelf?

Dus imho heb ik weinig aan zo'n opmerking als je:
  • honderden kilometers verderop woont
  • geen weken de tijd hebt om op een oplossing te wachten.
:pieker:
... dus dan kan hij jou ook helpen.
Ongetwijfeld; maar op dit moment en in mijn situatie heb ik daar weinig aan...
 
  • Leuk
Waarderingen: CDK

CDK

Forumguru
Tsjaaaa, dan ook geen sip kijkende smileys posten en je beklag doen over 240,- per kant en 65,- uitlijnkosten toch? Bij Mark was je voor de helft klaar geweest en dat stukje rijden met die kapotte veer hoeft geen probleem te zijn, afhankelijk van de plaats van de de breuk. Maar ik zal je niet meer van advies bedienen, want daar kan je toch niets mee @Captain Hook

Edit: ja uiteraard was het goed bedoeld :jaja:
 
Laatst bewerkt:

Captain Hook

Forumguru
[update]

De auto vanmiddag weer opgehaald. Zag er allemaal pico bello uit. Keurig 4-punt uitlijnrapport erbij. En de laatste meetwaardes vallen nu binnen/op de min/max waardes. Er zat wat asymmetrie in de toespoor waardes LV en RV; dat is er nu compleet uit.

Had het goedkoper gekund? Wellicht wel. Maar dat stuitte op praktische bezwaren; afstand en wachttijd.
Het 'schadebedrag' was conform de afspraak; in totaal 545 EURO.


Uiteraard wat proefgereden. Eerst maar eens een flinke kasseien-/hobbelweg genomen. Er rammelde niks.
Op asfaltwegen rechtuit gedrag en bochtengedrag getest; gaat prima. Ook afremmen vanaf hogere snelheden vereist totaal geen stuurcorrecties. De Roomster komt keurig in een rechte lijn tot stilstand. In flauwe, hellende bochten volgt de auto keurig de weg.
Naar mijn idee stuurt 'ie zelfs nog strakker dan voorheen. Heel erg rustig en vertrouwd voelt het aan.

Heb de oude veren meegenomen (kan ik nog wat meet knutselen o.i.d. ;)). Maar de andere veer vertoonde ook al een behoorlijke beschadiging en ingevreten roestplekken (daar waar de kunststof coating er af gebladderd is). En op het breukvlak van de gebroken veer is duidelijk te zien dat de corrosie al veel langer aan de gang was en uiteindelijk de veer heeft doen breken.

Het zal je maar gebeuren als je net over de Autobahn davert. Toevallig nog 10 dagen geleden een ritje bij onze Oosterburen met ruim 180km/h. En dat ging eigenlijk prima.

Was dan alles 100% in één keer goed uitgevoerd? Nee, net niet...:koffie: Ik vroeg aan de monteur waar de kunststof afdekdoppen waren die normaliter op de veerpootbout gedrukt zitten, onder de motorkap.
"oh, zitten die er niet op?" "ehhh, ff zoeken"
"liggen ze soms ergens onder de motorkap ofzo?"
En waarempel; eentje lag los naast de accu, de andere naast een watergootje.
"oeps, sorry, vergeten er op te klikken"

Kortom; net geen 100% score. :thumbsup:

Maar de officiële Skoda garage (ahum), die moest zich schamen. Ten eerste geen tijd voor de vaste klant, ten tweede was eigenlijk hun reactie "zoek het maar uit" en laat de auto maar gewoon twee weken staan...
 
Laatst bewerkt:

Hakar

Donateur
Eerst maar eens een flinke kasseien-/hobbelweg genomen.
Dat moet dan de Begijnweg zijn geweest.
Het is wel een hobbelweg, dat wel.
Maar dat zijn gewoon klinkers die daar in liggen dan wel op zijn kop staan hoor.

Of je moet de Asfaltweg bedoelen, maar het lijkt me sterk dat daar kasseien liggen.;)
 

Antera

Donateur
Die gebroken veer kan je zeker nog een tijdje mee rijden geen enkel probleem. Het is niet meteen gevaarlijk omdat de veer nog steeds klem ligt en ik denk ( weet zeker) dat er de nodige rijden met gebroken veren zonder dat ze het zelf weten. Dit is meer om mensen niet te bang te maken. Ook op de snelweg in duitsland had je er weinig van gemerkt dit omdat de veer gaat buigen op dat plek en dan afbreekt. Dit gebeurd zonder dat je meteen een knal hoort. Joost mag weten hoe lang jij er al mee reed :-)


Het is in ieder geval opgelost. :thumbsup:
 
  • Leuk
Waarderingen: CDK

Frup

Forumguru
Fijn dat het is opgelost!
Wat ik me afvraag is: gebeurt zoiets nou spontaan, of zijn er signalen waardoor je zo'n breuk kan zien aankomen? Of dat het bij een controlebeurt gecontroleerd kan worden? Dan kun je ze tenminste preventief vervangen. Zonder dat je de 1e dag van je vakantie direct in de problemen zit. Want ik geloof best dat je er nog een tijdje mee kan rijden. Maar met een caravan erachter op de autobahn zou ik me toch niet comfortabel voelen...
 

Captain Hook

Forumguru
Die gebroken veer kan je zeker nog een tijdje mee rijden geen enkel probleem. Het is niet meteen gevaarlijk omdat de veer nog steeds klem ligt en ik denk ( weet zeker) dat er de nodige rijden met gebroken veren zonder dat ze het zelf weten.
Nou... mijn auto lag linksvoor 3cm lager dan rechtsvoor. En trok duidelijk naar één kant. Dus of dat nou verstandig is?
Rustig een stukje van huis naar garage niet nee. Maar bij plotselinge c.q. onverwachtse uitwijk- en/of remmanoeuvres gedraagt een scheefhangende auto zich toch echt wel anders.
En bij iedere bocht weer die akelige kloink/knars van het scherpe uiteinde van de veer die in de ophanging knakte. :(
Als je de motorkap opendeed, zag je ook dat de veerpoot aan één kant dieper weggezakt was in die schotelvormige uitsparing, dan aan de andere kant. Lijkt me niet gezond voor de mechanika.


Joost mag weten hoe lang jij er al mee reed :-)
Simpel, zie openingspost https://www.skodaforum.nl/forum/i/kloink-afgebroken-veerpoot-en-geen-service.36067/, 2 dagen geleden brak 'ie af en viel op straat.
 

AGTon

Forumguru
@Frup Zover ik weet, maar er zullen hier mensen op het forum zitten die daar veel meer van weten, controleren ze jouw veren bij de APK en wellicht ook een beurt??? Controle zal alleen optisch zijn, dus een klein breukje in de veer waar het oog net niet bij kan komen, dat zien ze dan niet.
 

Captain Hook

Forumguru
Trouwens, wel 'grappig' dit gebroken-veer-euvel.
Ik had er wel eens van gehoord, maar ondanks mijn meer dan een miljoen autokilometers nog nooit zelf meegemaakt.
En als je eens op internet gaat rondspeuren dan schijnt dit best wel regelmatig te gebeuren; bij het ene merk veel vaker dan het andere.
En ook de garage waar ik vandaag geweest ben, gaf aan zo'n klusje regelmatig uit te voeren. Van kleine tot grote auto's. Van duur tot goedkoop.

Geeft wel te denken...:pieker:

Bij inspectie van mijn veren zie je duidelijk dat corrosie de grote vijand van de stevigheid van zo'n veer is. Voor het grootste deel zit er nog keurig een taaie zwarte kunststof coating rond het staal, maar als die beschadigd is (steenslag kan ik me zo bedenken?), dan doen vocht, zuurstof en corrosieve stoffen (zout b.v.) hun werk. Een klein roestplekje zorgt dat de coating los laat en een groter oppervlak komt bloot te liggen --> corrossie neemt verder toe --> op die plek verzwakking van het materiaal --> kloink.

@Frup ... Controle zal alleen optisch zijn, dus een klein breukje in de veer waar het oog net niet bij kan komen, dat zien ze dan niet.
Behalve dan dat mijn auto scheefhing, naar één kant trok en kloink geluiden maakte, was het niet te zien! Het bovenste einde van de veer zit zo diep weggestopt, dat is hooguit te zien als je de auto op een brug zet, de veerpoot zo ver mogelijk naar buiten laat komen en dan proberen bovenin er tussen te loeren. Wellicht met een endoscoop een optische inspectie doen?
 
Laatst bewerkt:

turboturbo

Forumguru
Bij de achteras kan zo'n gebroken veer wel levensgevaarlijk zijn toch? Dan kan zo'n uitstekend stuk veer toch in de wang van de band gaan prikken. Met 180km/u op een autobahn geen pretje.
 

Maggy

Forumguru
Mmm bij mijn O2 heb ik ook een gebroken veer gehad, die brak zonder waarschuwing op een klein hobbeltje vlak bij huis.... met een enorme dreun, die was niet te missen; schrok mezelf de klere...! Er was een complete winding afgebroken, en de veer lag bij minimaal uitveren los, niet veilig. Bij vrienden van me stak de gebroken veer(ford mondeo) meteen in de band....

Bij de apk word, als ze het goed doen, altijd gecontroleerd of de veer nog compleet is. Roest aan de veer is geen afkeur, een missend stuk wel.( te herkennen aan een scherp uiteinde)
 

Roedie76

Senior Member
Bij de apk zijn de veren inderdaad een punt waar naar gekeken word.
Maar als ze op dat moment heel zijn is het voor de apk oke.

Dat veren tegenwoordig vaker breken is ook weer niet zo heel vreemd.
Zo'n 15 a 20 jaar geleden lagen er heel wat minder drempels in ons land als nu.
En met name die drempels zijn de grootste aanslag op de ophanging van onze geliefde vervoersmiddellen.
Daarnaast word er de laatste jaren ook.heel veel tijd gestoken in het lichter maken van auto's, dus ook veren worden van een andere dikte gemaakt.
Alle beetjes helpen namelijk.
 

Antera

Donateur
Het is helaas niet te voorkomen en zeker niet van te voren aan zien te komen. Heb de auto's op de brug gehad waarbij men dit niet in de gaten heeft gehad en de windbreuk al zwaar verroest waren ten teken lang. Ja als er meer dan een stukje afbreekt merk je dit wel meteen want dit is een klap. Komt gelukkig niet vaak voor.
 
Bovenaan Onderaan