Kloink! ... afgebroken veerpoot ... en geen service...

Captain Hook

Forumguru
Reed de straat uit, bochtje om en ik hoorde al een soort van knakgeluid.
En bij de volgende bocht nog een hardere knak en vervolgens kloink op de straatstenen.

WTF?!? Auto aan de kant en daar lag een afgebroken stuk van de voorveerpoot. :(
GebrokenVeer.jpg
'gewoon' afgebroken.
Da's balen.
En zo te zien aan het breukvlak (de verkleuring) was er al eerder sprake van deformatie.
Metaalmoeheid? Tja, wie weet?

Afijn, de Skoda garage gebeld, oh nee, dat heet tegenwoordig A-point.
https://www.skodaforum.nl/forum/i/holsch-lelystad-ter-ziele.33407/#post-703607
om een afspraak te maken om dit zo snel mogelijk te fixen.
Ik zag dat het onderdeel een paar tientjes kost en de servicemedewerker gaf aan dat het 1-2 uur werk zou zijn. Maar, en nou komt het, over twee weken hebben ze tijd!
En zolang moest ik maar geduld hebben.... :mad:
Het was trouwens niet verstandig om er nog mee te rijden zei de 'service'medewerker. :nono:

Afijn, maar wat andere garages gaan bellen of die wel tijd hebben. Morgenochtend bij een 'vakgarage' langs (hier op het industrieterrein), die zou wel binnen 2 dagen dit kunnen repareren.
 

hemi24

Forumguru
:ot:

Achterveren bij de Megane 3 hebben het ook opvallend vaak...

Echt een serviceafdeling die met de klant meedenkt, als ik het verhaal zo lees!

:sterretjes:
 

EdK

Forumguru
Ach twee weken is toch een redelijke tijd met zoveel klanten en weinig personeel.....:pardon::dankje::nailbiting:
 

Huibert

Forumguru
Dit soort reperaties kan een Kwik fit of Euromaster ook heel vlot voor je doen en ja de service van jouw garage is zeker bedroevend.
 

Captain Hook

Forumguru
Dank voor jullie reacties.

Ik vroeg me al af, één kant is nu afgebroken; is het dan raadzaam om gelijk alletwee de kanten te doen?
Want een nieuwe stalen veer heeft natuurlijk wat andere eigenschappen dan de oude, die er al 100k km inzit en de nodige duizenden schokken heeft doorstaan.
Nog afgezien van wellicht een iets ander veerkarakter; alhoewel dat imho voor het grootste deel door de schokdemper wordt bepaald.
Toch?
Wellicht een (auto)techneut die hier nog wat zinnigs aan toe kan voegen?
Als beide voorveren vervangen zijn, is dan de uitlijning nog op orde? Of dient dat ook opnieuw te gebeuren?

Oh ja, en nog iets: hoe 'erg' is het om toch nog maar ff met de auto naar de garage te rijden?
 
Laatst bewerkt:

Huibert

Forumguru
Zou zeker links en rechts de veer vervangen en dan ook gelijk laten uitlijnen. Klein stukje voorzichtig rijden lijkt mij niet zoveel kwaad te kunnen maar zeker niet te ver
 

Huibert

Forumguru
Volgens de regels moet hier de fuseekogel los om de veerpoot uit het fuseestuk te kunnen schuiven. Dus daarom wel uitlijnen.
 

Cordoba

Forumguru
Geen autotechneut, karakteristieken van veren en dempers zat wel in mijn opleiding. De schokdemper verandert (door slijtage) wel in gedrag in de loop der tijd, bij een veer ligt dat anders. Een veer zal eerder veranderen door het constante gewicht dat ie moet dragen dan door het veren (als ik metaalmoeheid even buiten beschouwing laat), de km-stand heeft dus geen invloed, en het gewicht dat op de veer drukt is ten opzichte van de veerconstante ook klein.

Ik zou zeker serieus overwegen beide veren te vervangen, en als ze toch bezig zijn misschien gelijk de schokbrekers. Dit zullen nog niet versleten zijn, maar waarschijnlijk wel over de helft van hun normale levensduur. Hierbij ga ik er van uit dat je nog een aardig tijdje met de auto wil blijven rijden.
 

AGTon

Forumguru
Ja, met A-point is het er niet beter op geworden, ook in zuid-flevoland hoor ik daar meer gemopper over. Gelukkig zitten nog steeds dezelfde medewerkers achter de receptie, dus wij komen er altijd wel uit.

Beide veren vervangen is mijn advies, zoals velen voor mij. Heb ditzelfde gehad met een Twingo, eerst een veer en een paar weekjes later die andere veer. En altijd op een moment dat het echt niet uit komt.

succes.
 

DJSmiley

Actief lid
Als de handel toch los ligt zou ik idd ook de schokbrekers overwegen. Dat zijn niet de grootste kosten en afhankelijk van je KM stand toch iets wat je vroeg of laat moet doen.
 

eriktv

Forumguru
Zo zit ik ook in elkaar @DJSmiley, maar aan de andere kant: onze oude O1 heeft toch dik 4 ton met de originele veren en dempers gedaan... Maargoed dat is ook een auto uit een onverwoestbaar tijdperk :D
 

Captain Hook

Forumguru
Wordt toch nog een duur grapje... :(

Op zich te begrijpen, gezien de hoeveelheid werk. Voorwielophanging gaat los, oude veren er uit, nieuwe veren erin, alles weer opnieuw monteren. En opnieuw uitlijnen van de auto.
Heb online e.e.a. nagezocht en vanochtend bij twee lokale garages wezen navragen; wat het kost en of het asap uitgevoerd kon worden.

De lokale 'vakgarage' (was ik ooit al eens eerder geweest voor o.a. nieuwe velgen en met de auto van een familielid) bleek het, en voor een redelijk bedrag te willen doen, en zou het morgen kunnen uitvoeren.
De kwikfitters hadden pas volgende week tijd en waren ook wat duurder.
De Skoda/A-Point garage is blijkbaar niet geïnteresseerd in klantenbinding c.q. -service. :mad:

Voorveer vervangen per kant = 240 EURO (materialen en arbeidsloon)
Uitlijnen = 65 EURO.
M.a.w. 240 + 240 + 65 = 545 EURO totaal (inclusief BTW)

Ze hebben de onderdelen besteld en morgenochtend mag ik de auto afleveren.
Eind v.d. middag zou het klaar moeten zijn.

[to be continued...]
 

Niels83

Forumguru
Dat is mijn ervaring met beide skoda dealers waar ik kwam. Minstens 2 weken wachten.

Ooit lekke remcilinder gehad, niet meer rijden werd netjes thuisgebracht met kind etc. Vervolgens 3 weken moeten wachten.

Sindsdien ga ik naar een niet aangeveegde vw specialist. Acuut kan nu meteen soms ook op zondag service beurten even in plannen. Zo hoort het. Je betaald de hoofdprijs bij de dealer ze kunnen voor dat geld makkelijk iemand vrij maken voor de acute dingen zodat dat in enkele dagen opgelost is.
 

CharlesTucker

Forumguru
Ik heb gelukkig weinig ervaring met acute problemen, maar die paar keer dat het voorgekomen is ben ik altijd goed en snel geholpen door de officiele Skoda dealer. Voor mevr. Tucker hebben ze een keer onmiddelijk een lekke band van de Citigo gefixed. Bij m'n Octavia hadden ze ook onmiddelijk tijd voor wat hele rare geluiden linksvoor bij het aanremmen, na een telefoontje kon ik onmiddelijk langskomen, en was het ook binnen een uurtje geregeld.

Een paar grotere issues die ze zelf gevonden hebben bij een onderhoudsbeurt waren dezelfde dag nog opgelost (airco condensor, lekke waterpomp, en toen op mijn verzoek ook de distributieriem vervangen). EGR klep duurde wel wat langer, maar dat schijnt dan ook een dag werk te zijn. Dus dat dat drie dagen voor Kerst niet lukt snap ik wel. Maar toen ik onder het vervangende vervoer graag winterbanden wilde werd dat ook binnen een uur geregeld.

Kennelijk is de ene officiele dealer de andere niet, vooralsnog blijf ik bij de officiele dealer.
 
Bovenaan Onderaan