Keyless entry; KIWA SCM keurt onveilige systemen af.

Canon-Eye

Forumguru
Ergens las ik dat de eenvoudigste voorzorgsmaatregel is om de sleutel 's nachts een aantal meters (2 of meer) vanaf de gevel c.q. buitenmuur te bewaren, want het signaal is dan buitenshuis te zwak om te worden opgepikt. Nou zal dat wel mede afhankelijk zijn van de constructie van het huis, maar het is in elk geval iets.

Over "in een metalen doosje doen" las ik nog dat dit alleen zinvol is als dat doosje of blikje goed afgesloten is. Een gaatje bij een scharnier of een sleutelgat zijn al zwakke plekken.

Combineer beide tactieken en de auto 's nachts ongemerkt meenemen wordt een behoorlijke uitdaging, lijkt me.
 

Hakar

Donateur
Sleutel thuis in een blikje werkt al goed.

Doe dat dan wel in zo'n blikje.
Stelt @Cordoba ook voor in een ander topic.
Wel in het keukenkastje bewaren, en niet onder het sleutelrekje in de centrale hal van je huis.

koffieblik-van-nelle.jpg
 

BramBam

Forumguru
Dacht ergens gelezen te hebben dat Skoda m.i.v. MY2019 de sleutels t.b.v. keyless entry met een bewegingssensor uit ging rusten. Als de sleutels ergens neergelegd worden stoppen ze na een x aantal seconden met zenden van signaal.

Dus op dit mooie forum gelezen.

https://www.skodaforum.nl/forum/i/h...-levertijden-topic.32166/page-201#post-768905

Sleutel voor KESSY nu uitgerust met bewegingssensor - Per week 31
Uitbreiding functionaliteit en veiligheid van KESSY. Sleutel is per week 31 voorzien van een bewegingssensor. Sleutel zendt geen signaal uit indien sinds korte tijd de sleutel niet in beweging is geweest. Kans op diefstal verkleind, niet mogelijk om sleutelsignaal te kopiëren
 

Canon-Eye

Forumguru
Veel te veel gedoe. Doe mij maar keylessentryless.
Heeft ook mijn uitdrukkelijke voorkeur en bij het configureren van een nieuwe auto zou ik ook alles doen om er onderuit te komen.

Maar ja, ik kwam de Seat tegen die op een groot aantal punten aan onze wensen voldoet en bovendien netjes binnen budget viel en dan ga je toch afwegingen maken. De balans viel zodanig uit dat ik die keyless entry dan toch maar op de koop toe heb genomen. Ik ben er nog niet achter of het uit te schakelen is, zal ik bij gelegenheid wel eens naar vragen. Gewoon met de afstandbediening open en dicht is voor mij prima, dat kan ik op de tast ook wel dus daar hoeft de sleutel niet voor uit mijn zak.
Nou scheelt het nog wel dat alleen weglopen of aan komen lopen niet voldoende is om de auto te ver- of ontgrendelen, er moet altijd een handeling worden verricht die maakt dat ik de auto nog steeds bewust en hoorbaar op of van slot zet.

Sleutelloos starten en uitzetten van de motor vind ik dan weer wél prettig overigens, ook omdat er geen sleutel meer uitsteekt als knieënbreker ingeval van een aanrijding.
 

MarcoO2

Forumguru
Sleutel voor KESSY nu uitgerust met bewegingssensor - Per week 31
Uitbreiding functionaliteit en veiligheid van KESSY. Sleutel is per week 31 voorzien van een bewegingssensor. Sleutel zendt geen signaal uit indien sinds korte tijd de sleutel niet in beweging is geweest. Kans op diefstal verkleind, niet mogelijk om sleutelsignaal te kopiëren
Dit is overigens een nogal misleidende claim: het is wel degelijk mogelijk het sleutelsignaal te kopiëren. De juiste vermelding had natuurlijk moeten zijn "niet mogelijk het sleutelsignaal te kopiëren als de sleutel stil ligt".
 

Captain Hook

Forumguru
@BramBam Mooi, dat er een klein stapje gezet wordt om ietsje minder onveiligheid te creëren.

Laat niet onverlet dat er tig duizenden voertuigen rondhobbelen die hier niet van profiteren! :nono:

Wanneer denken fabrikanten nou eerst eens na, voordat ze weer een zogenaamd handige gadget introduceren, niet gehinderd door enige kennis van security zaken...
 

CharlesTucker

Forumguru
Over "in een metalen doosje doen" las ik nog dat dit alleen zinvol is als dat doosje of blikje goed afgesloten is. Een gaatje bij een scharnier of een sleutelgat zijn al zwakke plekken.
Ik heb het met mijn metalen doosje wel eens geprobeerd, op 5cm van de auto, en hij ging niet open. Doosje sluit inderdaad goed af, geen gaatjes te zien.
 

AndreM

Forumguru
IMG_0452.PNG Na levering van de auto heb ik deze hoes aangeschaft omdat de sleutel al 2x in mijn jaszak de knop van de achterklep had ingedrukt en ik later achter kwam dat de auto met geopende achterklep op de parkeerplaats stond.
En ook als rede als je de auto voor een winkel parkeert en iemand in de winkel achter je gaat staan zou zomaar je auto foetsie kunnen zijn.
Ik heb het nu 3 maanden in gebruik en het werkt perfect. :jaja:
 

Arjann

Forumguru
Die 2e authorisatie (los kastje aan de sleutelbos) kan ook via de sleutel geprogrammeerd worden, gaf de inbouwer aan. Mag eigenlijk niet, maar als je dat na de certificering doet merkt niemand.

In zo'n geval moet je voor de periodieke keuring van het alarm dus wel terug naar die betreffende inbouwer. Als je naar een ander gaat zal hij afgekeurd worden. Vraag me wel af hoe dat zit als een auto gestolen word en weer word teruggevonden en dat dan blijkt dat dit verkeerd geprogrammeerd is.....
 

Canon-Eye

Forumguru
Na levering van de auto heb ik deze hoes aangeschaft
Tsja, maar dat maakt het lastig: de sleutel zal dan toch uit het hoesje gehaald moeten worden om hem überhaupt te kunnen gebruiken. Veel bewerkelijker dan bv. een klassieke AB-sleutel die ik zonder te kijken met mijn hand in mijn zak kan bedienen.
 

AndreM

Forumguru
Tsja, maar dat maakt het lastig: de sleutel zal dan toch uit het hoesje gehaald moeten worden om hem überhaupt te kunnen gebruiken. Veel bewerkelijker dan bv. een klassieke AB-sleutel die ik zonder te kijken met mijn hand in mijn zak kan bedienen.

Ben ik met je eens.
Als ik dat van te voren geweten had, dan zou ik het niet genomen hebben als optie.
 
Het zou mooi zijn als Skoda de optie (ook voor bestaande modellen) introduceert dat Keyless Entry uitgezet kan worden. Als er geen financieel risico opduikt (regelgeving/claims) verwacht ik niet dat Skoda hier iets mee doet voor de huidige modellen.

Volgens mij is dit door de dealer te coderen. In ieder geval, de laatste paar relatief nieuwe leenautos die ik had (VW T-Roc, Seat Leon, Audi A4) hadden allen keyless go maar de deur openen werkte maar bij 1 van de 3 (van een andere dealer dan de andere 2).
 

Cordoba

Forumguru
Over "in een metalen doosje doen" las ik nog dat dit alleen zinvol is als dat doosje of blikje goed afgesloten is. Een gaatje bij een scharnier of een sleutelgat zijn al zwakke plekken.

Ik heb dit ook horen beweren, en het meest opvallende was nog wel, dat wel de kooi van Faraday genoemd werd, en vervolgens wordt gedaan als of het blik luchtdicht moet zijn. Het principe van de kooi van Faraday is juist dat het helemaal niet zo dicht hoeft te zijn, maar net dicht genoeg om de gebruikte golflengte af te vangen. Mooi voorbeeld vroeger die draagbare transistorradio's, die overal ontvangst hadden, behalve als je er mee in een auto ging zitten, en de ruiten in een auto zijn toch flinke gaten in de metalen kooi.

Wat de oplossing van de bewegingssensor op de sleutel betreft: als de auto's met Kessy, achteraf ook nog een sleutel met bewegingssensor krijgen, heb je volgens mij ook de huidige auto's iets beter beveiligd. Aangezien het huidige probleem al bekend is van testen uit 2011, lijkt me dat consumenten met een auto met Kessy een sterk punt hebben om de 'sleutels' gratis om te laten wisselen voor exemplaren met bewegingssensor.
 

Captain Hook

Forumguru
Als het dievengilde eenmaal de zinnen op je wagen heeft gezet, gaat 'ie mee..! Maakt niet uit, keyless of niet...
Als ze de auto mee willen nemen; dan kan dat idd altijd, desnoods met veel grovere middelen.
Alleen als de moeite en inzit van tools zo gering is, dan maakt het heel veel auto's veel aantrekkelijker om ze te ontvreemden!

Daarnaast wil men de auto zelf niet altijd meenemen, maar is het ook te doen om de waardevolle componenten, zoals airbags of andere demonteerbare onderdelen en/of aanwezig eigendommen die zich in de auto bevinden. En dan is het wel zo makkelijk als de auto zo eenvoudig, zonder braakschade, geopend kan worden.
M.a.w. je vindt de volgende ochtend je auto nog wel steeds keurig op z'n parkeerplaats terug, maar grotendeels gestript. :wavecry:
 

B.Stuurder

Forumguru
Ik ken iemand die in redelijk dure Audi's rijdt. Er is inmiddels al drie keer ingebroken in zijn huis om de sleutels mee te nemen. Daar helpt geen blikje of tasje tegen.
Ik vind Keyless entry ideaal, als ze mijn auto stelen, dan stelen ze hem. Kies ik wel weer een nieuwe uit.
Zonder gekheid, er zal altijd iets verzonnen worden, zodat zaken ontvreemd kunnen worden, waar dan weer wat op verzonnen wordt zodat dat niet meer kan, waar dan weer wat op verzonnen wordt zodat het wel weer kan, etc.

In het verleden kwam ik voor mijn werk in gevangenissen, in Geleen hebben ze in de kantine van de bewaarders een grote vitrine met daarin zaken die in beslag genomen zijn bij gedetineerden. Als je ziet wat ze kunnen met heel weinig middelen, dan kun je bedenken dat wanneer er geen beperking is op middelen, men zeker iets kan verzinnen.

Uiteraard betekent dit niet dat je het dieven makkelijk moet maken, mijn sleutel ligt in een metalen sleutelkast, meer dan 3 meter van de gevel, ik heb een leuke hond, die zeer onvriendelijk wordt wanneer je onuitgenodigd mijn huis binnen komt en ik heb het alarm op de auto aan laten zetten. Marcooctavia kwam daar mee, je kunt in de auto met VCDS een functie aanzetten, die de contacten bewaakt van deuren, achterklep en motorkap. Dit helpt natuurlijk niet als men de sleutel heeft, maar wanneer één van deze contacten verbroken wordt, zonder dat de sleutel in de auto is en de deuren niet "normaal" van het slot zijn gehaald, begint de auto te toeteren en knipperen de alarmlichten. In feite een alarm zonder de bewegingssensor dus.
 

B.Stuurder

Forumguru
M.a.w. je vindt de volgende ochtend je auto nog wel steeds keurig op z'n parkeerplaats terug, maar grotendeels gestript. :wavecry:
Dat is hier in de wijk al vele malen gebeurd, bij Audi's en BMW's, maar nog niet bij een Skoda. Houden zo wat mij betreft. :laugh:
Wel is er hier een complete Golf 7 GTI ontvreemd, zonder sleutel.....
 
Volgens mij is dit door de dealer te coderen. In ieder geval, de laatste paar relatief nieuwe leenautos die ik had (VW T-Roc, Seat Leon, Audi A4) hadden allen keyless go maar de deur openen werkte maar bij 1 van de 3 (van een andere dealer dan de andere 2).
De vraag staat uit bij de dealer. Ik wacht nog op een reactie.
 
Bovenaan Onderaan