Keyless entry; KIWA SCM keurt onveilige systemen af.

Captain Hook

Forumguru
Kan nog 'leuk' worden: :pieker:
https://tweakers.net/nieuws/142879/...aar-auto-met-onveilige-slimme-sleutel-af.html

Keuringsinstantie Kiwa SCM gaat auto's met een onveilige keyless entry vanaf volgend jaar in Nederland afkeuren. Dat zegt de instantie. Daardoor kunnen eigenaren bij diefstal problemen krijgen met de verzekering.

De instantie heeft sterke aanwijzingen dat het aantal diefstallen van auto's met een dergelijk systeem snel aan het stijgen is,
meldt de NOS. Dat gebeurt met een in 2011 ontdekte aanval, waarbij dieven proberen het signaal van de sleutel te versterken, zodat de auto denkt dat de sleutel in de buurt is en ontgrendelt. De apparatuur voor die truc kost enkele tientjes, zo bleek eerder.

Diverse dure autotypes met keyless entry worden dit jaar veel vaker gestolen dan vorig jaar en daardoor denkt de keuringsinstantie dat criminelen op steeds grotere schaal van deze truc gebruik maken. De hack zou meer voorkomen dan het traditionele ruitje intikken.

Auto's mogen na het afkeuren wel blijven rijden, maar verzekeringen kunnen weigeren uit te keren bij een diefstal. Eigenaren van de auto's kunnen er zelf voor kiezen extra diefstalbeveiliging op de auto te zetten. Er zijn geen concrete cijfers van het aantal diefstallen door middel van misbruik van het keyless entry-systeem. Bij dat systeem communiceren de sleutel en de auto met elkaar. Als de auto merkt dat de sleutel in de buurt is, gaat hij open en kan de eigenaar of een kwaadwillende hem in veel gevallen ook starten.


Zeker als de verzekeraars met het vingertje naar de consument gaan wijzen in het geval van diefstal zonder braakschade...
 

fanSkoda-VW

Donateur
Bedankt voor het bericht.
Gelukkig heb ik dat in 2014 al bedacht.
En mijn F3C met veel opties besteld, maar juist géén keyless!
Dat zag ik toen al niet zitten, door het destijds ook al gesignaleerde probleem.

Kiwa NV is een Nederlands bedrijf voor testen, inspecteren en certificeren (TIC). De naam was oorspronkelijk een acroniem voor Keurings Instituut voor Waterleiding Artikelen. Het is een zogenoemde aangemelde instantie die producten, diensten en systemen aan de daarvoor geldende richtlijnen toetst. Kiwa is actief in zo'n 50 landen.
iwa bepaalt als onafhankelijke partij of een bedrijf of instelling voldoet aan de eisen die aan een product, dienst, systeem of persoon worden gesteld. De eisen komen tot stand in samenspraak met alle betrokken partijen: producenten, afnemers, certificerende instellingen en een zogeheten College van Deskundigen op een bepaald vakgebied.
Kiwa BDA in Gorinchem: onderzoek naar en certificering van bouwelementen voor gevels en daken.
Kiwa BMC in Rijswijk: onderzoek naar en certificering van beton- en andere mortels.
Kiwa BPSI in Gorinchem: inspectie-instelling op het gebied van brandbeveiligingsinstallaties.
Kiwa ISA Sport in Arnhem: onderzoek naar en certificering van sportondergronden.
Kiwa NCP in Gouda: certificering van bedrijven op het gebied van brandveiligheid en inbraakbeveiliging.
Kiwa SCM in Gouda: certificering van beveiligingssystemen voor voertuigen.
Telefication in Zevenaar: onderzoek naar en certificering van (draadloze) elektronica.


zie: https://nl.wikipedia.org/wiki/Kiwa_NV

grtssss
 
Laatst bewerkt:

Cordoba

Forumguru
:sterretjes: Ik dacht dat Kiwa alleen keuringen deed voor zaken die met leidingwater hebben te maken, maar ik begrijp uit dit bericht dat Kiwa ook achter de SCM-indeling van auto-alarmen zit.
 

Turbo Harry

Actief lid
Slechte zaak.

Hiermee legt KIWA de typegoedkeuring van de RDW naast zich neer en daardoor wordt de fabrikant ontslagen van enige aansprakelijkheid voor het oplossen/verhelpen van de afgekeurde zaken.

Oftewel; als consument ben je gewoon genaaid.
 

Japanese Power

Donateur
Wat gaat er dan meer gebeuren als je auto met Keyless entry wordt gestolen:

Ruitje inslaan thuis, zeggen dat er is ingebroken en 1 sleutel overleggen voor de verzekering...


Wat KIWA zegt is de omgekeerde wereld maar het werkt een gesimuleerde thuisinbraak wel in de hand denk ik zo.
 

hemi24

Forumguru
Als het dievengilde eenmaal de zinnen op je wagen heeft gezet, gaat 'ie mee..! Maakt niet uit, keyless of niet...
 

eriktv

Forumguru
Wellicht is het nog op te lossen met een extra hindernis in de vorm van een alarmsysteem? Ik moest voor mijn verzekering op mijn (keyless-less) auto een klasse 3-alarm laten inbouwen op basis van de cataloguswaarde boven €50.000. Niet dagwaarde, maar cataloguswaarde van vier jaar eerder dus. Duur geintje, maar voelt uiteindelijk wel veilig zo :thumbsup:.

Overigens heb ik het indrukken van het knopje op mijn AB en starten door een sleutel te draaien nooit als bijzonder hinderlijk ervaren :). Als ik een nieuwe auto zou bestellen zou ik graag van keyless entry afzien..
 

spikehome

Forumguru
Ik vind keyless ideaal.
De volgende zal weer met zijn.
Als ze de auto willen meenemen dien ze dat toch wel.
Sleutel thuis in een blikje werkt al goed.
 

Cordoba

Forumguru
Wellicht is het nog op te lossen met een extra hindernis in de vorm van een alarmsysteem? Ik moest voor mijn verzekering op mijn (keyless-less) auto een klasse 3-alarm laten inbouwen op basis van de cataloguswaarde boven €50.000. Niet dagwaarde, maar cataloguswaarde van vier jaar eerder dus. Duur geintje, maar voelt uiteindelijk wel veilig zo :thumbsup:.

Overigens heb ik het indrukken van het knopje op mijn AB en starten door een sleutel te draaien nooit als bijzonder hinderlijk ervaren :). Als ik een nieuwe auto zou bestellen zou ik graag van keyless entry afzien..

Voor de auto's waar dat kan, is ook gewoon het uitschakelen van keyless entry een mogelijk afdoende oplossing voor de verzekering.

@Turbo Harry De RDW heeft behalve een 'stempeltje' weinig met de typegoedkeuring van je auto te maken. Typegoedkeuring wordt in de EU normaal aangevraagd in het land waar de auto wordt gebouwd (mits dat in de EU is), en vervolgens door alle EU-landen overgenomen.

Daarnaast zijn er een helehoop zaken die niet onder een typegoedkeuring vallen. Bij mijn Fabia zit bijvoorbeeld standaard een ruitenkrabber in het tankklepje, maar je maakt mij niet wijs dat die ruitenkrabber onder de typegoedkeuring valt. Hetzelfde voor het tankklepje en/of de tankdop: of dat nu wel of niet afgesloten wordt om brandstofdiefstal te bemoeilijken heeft niets met de typegoedkeuring te maken, dat is zaak voor de gebruiker, maar wordt niet gezien als veiligheidsissue. Kessy moet aan wat voorwaarden voldoen voor de veiligheid (zodat de auto bijvoorbeeld niet ineens op de snelweg met 140 km/u er mee kan stoppen en in het stuurslot schieten), maar hoe makkelijk iets te stelen is, heeft niets met de typegoedkeuring te maken.

Dat iets niet onder de typegoedkeuring valt, zegt niet dat de fabrikant geen verplichtingen heeft, al komen die voort uit een andere wet. In dit geval zal het vanuit Europees consumentenrecht geëisd moeten worden door de consument (via een rechtbank). Dat een auto een slot/sleutel heeft die niet naar behoren werkt, is bijvoorbeeld hetzelfde als dat de lak af zou bladderen: het is niet á la minute een veiligheidskwestie, maar bepaald niet wat je mag verwachten van een nieuwe dure luxe auto.
 
Laatst bewerkt:

MaxN

Donateur
Volgens een site via de site van de NOS is de kans voor onze auto 1 op 5500 zonder alarm. Met alarm 1 op 9000 dus kleine kans onder de 1%.
 

Captain Hook

Forumguru
@Turbo Harry ehhh, het gaat helemaal niet om typegoedkeuring qua rijveiligheid en/of -eisen, maar om goedkeuring qua toegangs- c.q. diefstalbeveiliging.
Da's heel iets anders...:lezen:
 

Arjann

Forumguru
Bij naderhand inbouw van een alarm moet niet voor niks een extra "2e authoristatie" aangesloten worden.
Maar de beste manier om ervoor te zorgen dat je auto niet word meegenomen blijft mijns inziens toch echt een bearlock
 

eriktv

Forumguru
Die 2e authorisatie (los kastje aan de sleutelbos) kan ook via de sleutel geprogrammeerd worden, gaf de inbouwer aan. Mag eigenlijk niet, maar als je dat na de certificering doet merkt niemand het. Ik vond het eigenlijk veel logischer om het niet te doen: als je mijn auto wilt stelen moet je (1) het AB-signaal onderscheppen, (2) het alarm-ontgrendelsignaal en (3) iets hebben om het contact te kunnen draaien.

Nu ik dit typ bedenk ik me echter dat die 3 op één plek te vinden zijn: mijn sleutelbos :D. Uiteindelijk kun je het systeem heel veilig maken, maar dan krijg je misschien een mes op de keel o.i.d. en ben je ‘m alsnog kwijt. Dan mogen ze ‘m liever zo meenemen... :)
 

MarcoO2

Forumguru
Ik ben bang dat je gelijk hebt Erik: uiteindelijk ben je als consument vaak het haasje in dit soort zaken, linksom of rechtsom.
 

BramBam

Forumguru
Dacht ergens gelezen te hebben dat Skoda m.i.v. MY2019 de sleutels t.b.v. keyless entry met een bewegingssensor uit ging rusten. Als de sleutels ergens neergelegd worden stoppen ze na een x aantal seconden met zenden van signaal.
 
Laatst bewerkt:

Captain Hook

Forumguru
@BramBam Motion detection sensor IN de sleutel zelf?
Waar heb je dat gelezen? Ben wel benieuwd...

Verwar je het niet met dit:
Dat is een spionage tooltje, wat lijkt op een (VAG) autosleutel...
 
Het zou mooi zijn als Skoda de optie (ook voor bestaande modellen) introduceert dat Keyless Entry uitgezet kan worden. Als er geen financieel risico opduikt (regelgeving/claims) verwacht ik niet dat Skoda hier iets mee doet voor de huidige modellen.
 
Bovenaan Onderaan