Keuzehendel storing

Jan_iV

Lid
Graag even jullie advies.
We zijn op vakantie in Frankrijk en krijgen sinds 2 dagen de melding Storing: keuzehendel op het dashboard. Ik heb al even zitten zoeken en zie dat het heel waarschijnlijk een sensor blokje vervangen is, maar wat ik me nu dus afvraag, is hoe lang je met deze melding mag/kunt doorrijden?
De Octavia pechhulp raadt aan binnen 1000 km bij de dealer langs te gaan, maar ik schat zo in dat we deze vakantie nog zeker 1500 km rijden voordat we weer in NL zijn.
Wat zou jullie advies zijn? Gewoon doorrijden en in NL een afspraak met de garage maken? Of hier een Skoda dealer proberen te vinden?

Captain Hook

Forumguru
Vraag het je reisverzekering of de Skoda pechhulp om dat voor je te regelen.
Daarvoor heb je toch ook betaald?

Aan de andere kant, als je maar liefst 1000 km kunt doorrijden, volgens de pechhulp, dan is het dubbele natuurlijk ook niet ineens helemaal fout...:koffie:

Ja dat heb ik ook af en toe (al bijna een jaar lang). Na 1 tot 3 dagen is de melding weg. Komt weer terug na soms wel 2 maanden (maar vaak frequenter) en is dan weer na een paar dagen verdwenen. Ik heb het gevoel dat het met vochtig weer te maken heeft. Ik heb ook geprobeerd om hem expliciet zelf op P te zetten voordat ik de motor uitzet, maar dat hielp niet. Nog niet bij de garage voor geweest (althans bij een beurt vergeten te vermelden). Ik heb inderdaad gezien dat het een sensor blokje was.

Okki

Forumguru
Heb het met de Rapid soms gehad. Heel snel een melding en daarna niks. Stuk of 5x gehad denk ik. Verder niets mee gedaan.

Dus al de melding niet te vaak/te lang komt....negeren.

barretje

Senior Member
Ik heb hier ook een paar maanden mee doorgereden totdat de dealer het onderdeel op voorraad had. Gewoon genieten van de vakantie en na de vakantie even langs de dealer.

RobJP

Lid
Wij zijn net terug uit Oostenrijk, daar voor het eerst ook deze melding diverse keren gehad, maar was na een stop ook elke keer weer verdwenen. Leek wel temperatuurafhankelijk. Alle functies van de versnellingsbak werkten gewoon. Ben benieuwd of het probleem zich hier ook voor gaat doen.

RobJP

Lid
De melding is er nog steeds. Ik heb op het forum gelezen dat er een blokje iets aangepast moet worden. Op het bijbehorende filmje zie je het blokje gedemonteerd worden. Ik heb het paneel waar de keuzeschakelaar in zit losgewrikt, maar kan het paneel niet helemaal naar voren trekken ivm de kabels die er aan zitten. Het blokje komt niet in beeld op deze manier. Weet iemand hoe dit te demonteren is of moet ik professionele hulp inschakelen? 20250729_134044.jpg

RobJP

Lid
Sinds de vakantie in Oostenrijk krijg ik nu 4 van de 5 keer de melding keuzehendelstoring in beeld. De oplossing zou zijn om de klemmetjes in de magneetschakelaar onder de keuzehendel bij te buigen. Ik kan alleen niets vinden hoe je bij deze schakelaar kunt komen bij de plug in variant van de Skoda Octavia bj 2020. Het deel waar de hendel in zit laat zich vrij makkelijk losmaken van de tunnel, maar dan komt de schakelaar niet in beeld (i.t.t. bij de Golf 8 bv), de bedrading die aan de keuzehendel vast zit durf ik niet zomaar los te halen met in het achterhoofd dat daardoor wellicht problemen ontstaan.
Heeft iemand ervaring met het loshalen bij een plug in hybride?
Dit is een foto zoals het er bij mijn auto uitziet.

Bijlagen

• 20250729_134044.jpg
    20250729_134044.jpg
    1,8 MB · Weergaven: 13
Bovenaan Onderaan