Keuring CNG tanks

sels

Lid
Dankzij dit forum (met name SteGo met de Citigo CNG) weet ik dat CNG tanks om de 4 jaar gekeurd moeten worden. Mijn Octavia G-tec is van oktober 2015 en ik was benieuwd of ik op de keuring gewezen zou worden. Niet dus. Zowel van de RDW als van de dealer alleen een bericht over de APK. Ik wilde alles combineren dus bij het maken van een werkplaats afspraak voor onderhoudsbeurt en APK gevraagd naar de keuring. Bij de dealer wist men van niets, terwijl het toch geen kleine is (Pon Dealer Hoogland, vroeger Kreijne) en Pon Dealer Amersfoort een gecertificeerd keurmeester in dienst heeft.
Het is allemaal goed gekomen, maar ik ben bang dat veel CNG rijders niet weten van de verplichte keuring. Ik zal de RDW maar eens een mailtje sturen.
 

Rallye

Forumguru
Goed dat je dat uit jezelf gedaan hebt!

Dat is het nadeel als je als overheid voor sommige zaken (rijbewijs, APK) wel een mailtje stuurt en voor andere zaken niet. De RDW zou voor alle verlopen termijnen (bijvoorbeeld ook schorsing) een mailtje moeten sturen - of helemaal geen mailtjes natuurlijk.....
 

Rallye

Forumguru
Nee, maar de RDW weet wel wanneer de tank is ingebouwd. Een mail sturen zou dus wel kunnen...
 

Cordoba

Forumguru
Eerlijk gezegd zouden ze bij de APK gewoon moeten checken of er nog een geldige keuring is voor de tanks/leidingen, is een kleine moeite en kan er voor zorgen dat onveilige tanks buiten gebruik worden gesteld.
 

GJS

Senior Member
De RDW zou voor alle verlopen termijnen (bijvoorbeeld ook schorsing) een mailtje moeten sturen - of helemaal geen mailtjes natuurlijk.....

Ik krijg elk jaar netjes een mailtje van MijnOverheid dat er een bericht van de RDW is en dat gaat over een schorsing.
Dus waarschijnlijk heb je ergens iets niet aangevinkt om die mails te ontvangen.
 

SteGo

Donateur
Bij de dealer wist men van niets, terwijl het toch geen kleine is (Pon Dealer Hoogland, vroeger Kreijne) en Pon Dealer Amersfoort een gecertificeerd keurmeester in dienst heeft.
Het is allemaal goed gekomen, maar ik ben bang dat veel CNG rijders niet weten van de verplichte keuring. Ik zal de RDW maar eens een mailtje sturen.
Ik vind het echt schunnig dat dealers hier zo weinig verstand van hebben. Ze hebben CNG-auto's in het leveringsprogramma maar vervolgens hebben ze geen verstand van wet- en regelgeving. Belachelijk!
Zelf ben ik ook al tegen deze onwetendheid opgelopen bij een voormalig SEAT dealer in Deventer (nu servicedealer), waar ik een Citigo CNG kwam testrijden. Het is echt raar wanneer jij als klant de medewerker loopt uit te leggen dat CNG-tanks gecontroleerd dienen te worden. Ze wisten daar van niks, terwijl je de SEAT Mii toch ook echt als CNG-gestookt exemplaar kon kopen.

Gelukkig maar dat alles goed is gekomen en dat je nu weer een paar jaar rustig kunt rondrijden met gekeurde tanks. ;) Hoe duur was de keuring in jouw geval?

Ik krijg elk jaar netjes een mailtje van MijnOverheid dat er een bericht van de RDW is en dat gaat over een schorsing.
Dus waarschijnlijk heb je ergens iets niet aangevinkt om die mails te ontvangen.
Het probleem is dat de RDW de keuring en registratie van CNG-systemen niet zelf doet. De RDW heeft hiervoor de KIWA aangewezen als instantie die deze taken op zich neemt. Voor zover ik weet (en zelf ook heb gemerkt) communiceert de KIWA niet uit eigen initiatief met bezitters van CNG-voertuigen. Ik heb de RDW ook al eens gebeld en daar werd ik doorverbonden met een technisch specialist die vertelde dat het de eigen verantwoordelijkheid is van de auto-eigenaar om ervoor te zorgen dat de tanks (op tijd) gekeurd worden.

En in principe staat het natuurlijk ook wel netjes vermeld in het instructieboekje van de auto dat de tanks gecontroleerd dienen te worden, maar wie leest er nou het hele instructieboekje van z'n auto? (Behalve ik dan ... :D) Ik vrees dat er nogal wat CNG-auto's in Nederland rondrijden die ouder zijn dan 4 jaar maar waarvan nog nooit de tanks zijn gekeurd.

Ik vind persoonlijk dat er bij APK nagegaan zou moeten worden of de tanks gekeurd zijn. Idealiter zou het natuurlijk fijn zijn als die keuring gewoon tot de APK keuring zou behoren net zoals dat ze ook LPG-systemen op lekkage moeten controleren, maar aangezien CNG-systemen specifieke kennis vragen (ivm de hoge druk enzo) is dat wellicht niet helemaal realistisch.
 

Rallye

Forumguru
Ik krijg elk jaar netjes een mailtje van MijnOverheid dat er een bericht van de RDW is en dat gaat over een schorsing.
Dus waarschijnlijk heb je ergens iets niet aangevinkt om die mails te ontvangen.

Mijn ervaring dateert van enige tijd geleden. Mooi dat dit nu beter geregeld is. Hoewel ik, maar dan raken we wat off topic, een gruwelijke hekel heb aan al die Digidee dingen.
 

ertromp

Forumguru
De tanks zullen moeten voldoen aan de PED regeling (druk keuring) en daarmee door een KIWA gecertificeerd bedrijf gekeurd moeten worden. PED staat voor pressure equipment directive
 

sels

Lid
@SteGo De keuring kostte 278,30, (150,- voor de eerste tank, 80,- voor de 2e + de BTW).
In het instructieboekje staat overigens niet zoveel. Je zou zomaar kunnen denken dat het bij het reguliere onderhoud door de dealer hoort:
 

Bijlagen

  • instructieboekje aardgastank.JPG
    instructieboekje aardgastank.JPG
    43,9 KB · Weergaven: 18

EdK

Forumguru
Altijd een leuke tekst "de eigenaar is verantwoordelijk voor het correct uitvoeren van de controles "
En als je nu een eigenaar bent die al niet eens een band kan wisselen van een wagen ?
Hoe kun je zo'n persoon dan verantwoordelijk hiervoor stellen ?
En dan lever je in algemeen je wagen af bij een dealer en ga jij aan t werk of je mag wachten in de coffiecorner....
Dus tsja leg mij maar uit hoe je dan kunt controleren op correcte uitvoer van de controles....

En de dealer gaat die verantwoording echt niet op zich nemen, stel dat er wat gebeurd..... is hij de sjaak , en nu ligt die verantwoording mooi bij die leek !!!

Zie het een beetje met het elektra en gas en water van een woning, na de meter is het uw eigen verantwoording !!
en niet die van ons, getekend de nuts leverancier
 

SteGo

Donateur
@SteGo De keuring kostte 278,30, (150,- voor de eerste tank, 80,- voor de 2e + de BTW).
In het instructieboekje staat overigens niet zoveel. Je zou zomaar kunnen denken dat het bij het reguliere onderhoud door de dealer hoort:

Daar ben ik het helemaal mee eens. Zeker wanneer je je auto voor onderhoud naar de dealer brengt. Je auto wordt daar immers (in theorie althans) volgens fabrieksvoorschrift onderhouden en gecontroleerd. Vandaar dat ik het ook echt belachelijk vind dat je de mensen bij de dealer er zelf op hebt moeten wijzen dat de tanks gekeurd moesten worden, het staat immers in het boekje en dat horen zij ook te kennen.

De keuring van de 2 tanks van mijn Citigo koste overigens €287.50 incl BTW (Pouw Deventer), bij jouw dealer is het dus net iets goedkoper. ;)

Altijd een leuke tekst "de eigenaar is verantwoordelijk voor het correct uitvoeren van de controles "
En als je nu een eigenaar bent die al niet eens een band kan wisselen van een wagen ?
Hoe kun je zo'n persoon dan verantwoordelijk hiervoor stellen ?
En dan lever je in algemeen je wagen af bij een dealer en ga jij aan t werk of je mag wachten in de coffiecorner....
Dus tsja leg mij maar uit hoe je dan kunt controleren op correcte uitvoer van de controles....

En de dealer gaat die verantwoording echt niet op zich nemen, stel dat er wat gebeurd..... is hij de sjaak , en nu ligt die verantwoording mooi bij die leek !!!

Zie het een beetje met het elektra en gas en water van een woning, na de meter is het uw eigen verantwoording !!
en niet die van ons, getekend de nuts leverancier

Er is er nog zo eentje .... 'eenieder wordt geacht de wet te kennen', maar ik denk dat niemand hier het complete wetboek kent. En toch ga je voor de rechter nat als je iets doet dat niet mag, of je het nou wist of niet.

En aangezien de tankkeuring van CNG-tanks wettelijk verplicht is .......

Met de beelden van ontplofte CNG-voertuigen in gedachten en de schade die het veroorzaakt (laat staan als er iemand om het leven komt of blijvend invalide zou raken) denk ik dat je al je spullen van waarde kunt gaan verkopen en nog heel wat jaartjes daarna voor niks werken in het geval dat je tanks niet gekeurd zijn en jou overkomt zoiets. Ik vermoed dat de autoverzekeraar niet uit coulance gewoon alles zal betalen met enkel verlies van een paar treden op de bonus-malus-ladder indien ze de mogelijkheid hebben om de schuld bij de auto-eigenaar in de schoenen te schuiven en die de schade te laten terugbetalen.
 

EdK

Forumguru
Met de beelden van ontplofte CNG-voertuigen in gedachten en de schade die het veroorzaakt (laat staan als er iemand om het leven komt of blijvend invalide zou raken) denk ik dat je al je spullen van waarde kunt gaan verkopen en nog heel wat jaartjes daarna voor niks werken in het geval dat je tanks niet gekeurd zijn en jou overkomt zoiets. Ik vermoed dat de autoverzekeraar niet uit coulance gewoon alles zal betalen met enkel verlies van een paar treden op de bonus-malus-ladder indien ze de mogelijkheid hebben om de schuld bij de auto-eigenaar in de schoenen te schuiven en die de schade te laten terugbetalen.

Tsja dit hoef je me echt niet uit te leggen hoor ! Weet ook wel dat je het sjakie bent in jouw geval
Is precies met elektra in eigen woning, je mag na de meter alles zelf doen en doordat je alles ergggg makkelijk kunt verkrijgen in de bouwmarkten met personeel die nog niet eens het verschil tussen een schroef en een spijker weet.
Gebeuren er dus heelwat verkeerde dingen in woningen mbt elektra.
Maar ook hier behoor je periodiek een keuring te laten doen , doe je dit niet prima , maar gaat het fout en de boel brand af , dan is eerst waar verzekering om zal vragen .... het keurings rapport dat jij uiteraard niet kunt overleggen.
Tsja mooie sluiproute voor de verzekering om niet uit te keren....:pieker::lezen:
 

BigCheese

Forumguru
Inmiddels is het 2021, ik moet concluderen dat de kennis over CNG keuringen er alleen maar op achteruit gegaan bij de dealers. Terwijl G-TEC's nog steeds verkocht worden. Zo wilde ik twee maanden geleden een APK + CNG keuring laten uitvoeren bij A-Point in Hoofddorp, op zich geen kleine jongen. Eind van de dag kom ik de auto ophalen en werd gezegd dat de CNG tanks geen bijzonderheden vertonen. ja dus? Keuringsrapport? Afgemeld bij KIWA? Niets van dat alles, alleen een vermelding op de factuur dat er een inspectie was uitgevoerd op de aardgasinstallatie. En een vaag verhaal 'dat het onderdeel is van de APK'. Nou mooi niet dus, maar ik kwam er niet uit bij de servicebalie. Na wat telefoontjes heb ik uiteindelijk het geld voor die CNG 'inspectie' terug gekregen en heb ik A-Point afgeschreven als serieuze dealer, met name door de manier waarop ik voor gek werd verklaard aan de balie.

Vandaag bij Hoogenboom in Rotterdam dan maar een losse CNG-keuring laten uitvoeren. Godzijdank weten ze daar wel hoe het werkt. Mijn Octavia G-TEC heeft twee CNG tanks, maar ik werd aangenaam verrast door de prijs: iets van 140 euro. Volgens mij hebben ze gerekend op slechts één tank, maar ik klaag niet. Nu afwachten wanneer ik bericht krijg van de KIWA dat mijn keuring daar is afgemeld, schijnt zo een maand te kunnen duren. Afwachten maar.
 

SteGo

Donateur
Importeur PON heeft al een tijdje geleden alle aardgas-auto's uit het leveringsprogramma gehaald, dus de kennis zal komende jaren nog wel veel harder achteruit gaan vrees ik. In Duitsland kun je overigens nog wel verscheidene VAG-auto's op CNG bestellen. Ik zag dat OrangeGas in samenwerking met een partner van hun nog probeert nieuwe VAG-CNG-auto's aan de man te brengen, maar het lijkt me een heilloze weg wanneer de importeur dat zelf niet meer ondersteund.

Maar €140,- voor een keuring van de tanks is wel lekker goedkoop. Het is dat Rotterdam voor mij veel te ver weg is .. maar anders zou ik het overwegen om de volgende keer daar heen te gaan. ;)

Nu afwachten wanneer ik bericht krijg van de KIWA dat mijn keuring daar is afgemeld, schijnt zo een maand te kunnen duren. Afwachten maar.
Huh, wachten op bericht van de KIWA? Is dat nieuw? Ik heb na de keuring van mijn Citigo nooit iets van de Kiwa vernomen.

Ik kreeg gewoon de checklist tezamen met de factuur van Pouw als bewijs dat de keuring is uitgevoerd. Of krijg je niet meer zo'n checklist mee die op alle 5 pagina's is ondertekend door de keurmeester?
cng checklist.jpg
 

BigCheese

Forumguru
Volgens Hoogeboom krijgen zij iets van de KIWA, wat ze dan weer naar mij mailen. Ik heb hier geen ervaring mee dus afwachten maar. En anders ga ik wel weer bellen. Ik heb er in ieder geval alles aan gedaan, twee bezoeken aan verschillende dealers vind ik meer dan genoeg. Mijn hemel wat een gedoe dit.

Gelukkig moest ik vanmiddag CNG tanken, dat vrolijkt me dan weer een beetje op.
 

SteGo

Donateur
Het is inderdaad een heel gedoe. Ik had voor mijn eigen auto ook eerst geprobeerd om bij de dichtstbijzijnde kiwa-gecertificeerde firma de tanks te laten keuren. Dat is in mijn geval Wensink in Zwolle (Ford/Mercedes Benz/Smart/Mitsubishi Fuso dealer). Ik werd er telkens van het kastje naar de muur gestuurd, uiteindelijk bleek ik bij de truck-afdeling te moeten zijn. Aldaar werd ik ook van de ene naar de andere persoon doorverbonden en bleek uiteindelijk degene die er wel verstand van had er niet te zijn, hoe geloofwaardig is dat? Ik was er helemaal zat van.

Voor het werk had ik wel wat contacten met Pouw in Zwolle (VW/Audi/SEAT dealer) en heb ik daar eens geïnformeerd wat hun deden met CNG-auto's die gekeurd moesten worden. Die bleken ze op transport te zetten naar hun vestiging in Deventer aangezien die vestiging is gecertificeert om die keuringen uit te voeren. Aldaar ben ik overigens uitstekend geholpen.

Maar het is eigenlijk wel belachelijk dat ik er zo'n eind voor moet rijden om mensen met verstand van zaken naar de CNG-tanks te laten kijken. Dit is waarschijnlijk m'n eerste en laatste CNG-auto. Als ik nog eens op gas wil rijden dan liever LPG, dat kan tenminste allemaal gewoon bij de APK bekeken en gecontroleerd worden en ik heb ook een aantal verschillende LPG inbouwers/specialisten in de buurt zitten.

Maar ik denk dat ik al wel weet wat er na de Citigo gaat komen, en die rijd niet op CNG of LPG maar gewoon op benzine. Maar tot het zover is eerst nog maar een poosje goedkope kilometers rijden in de CNG-Citigo.
 

BigCheese

Forumguru
De volgende zal wel elektrisch worden. Eén voordeel: ik ben al gewend aan een actieradius van rond de 300 km :D
Alleen heb ik straks niet meer de benzinetank voor het geval ik die afstand overschrijdt.
 

SteGo

Donateur
Volgens Hoogeboom krijgen zij iets van de KIWA, wat ze dan weer naar mij mailen. Ik heb hier geen ervaring mee dus afwachten maar. En anders ga ik wel weer bellen. Ik heb er in ieder geval alles aan gedaan, twee bezoeken aan verschillende dealers vind ik meer dan genoeg. Mijn hemel wat een gedoe dit.

Gelukkig moest ik vanmiddag CNG tanken, dat vrolijkt me dan weer een beetje op.

@BigCheese ik was even benieuwd; heb je uiteindelijk nog iets van Hoogeboom / KIWA ontvangen? En hoe ziet dat eruit?
 
Bovenaan Onderaan