Karoq velgen van 18 naar 19 inch et waarde

Nee zijn winterbanden van tomasson ofzo die er al heen geen zaten maar die gaan eraf uiteraard.
Er zit nu 235/35/19 onder weet jij of jullie of ik ook de hoogte van 40 kan nemen? Bijv 235/40/19 of 225/40/19

Laatst bewerkt door een moderator:

LdN

Forumguru
Alles kan maar de omtrek van het wiel moet ongeveer gelijk blijven. over het algemeen hanteren de bandenboeren als acceptabel verschil voor de omtrek een tolerantie van -2% tot +1,5%.
Aangezien het tweede getal in de bandenmaat de hoogte van de band is aangegeven in % van de breedte van de band zal je bij een
lagere band dus wel een bredere band moeten nemen om de omtrek binnen de tolerantie te houden.
Dat is bij de door jou aangegeven bandenmaat van 235/40/19 niet het geval, het verschil is dan maar liefst bijna -15%
In het geval wat je aangeeft zal je naar een 285mm brede band moeten en die heeft weer een 19" velg nodig van 11J breed en die gaat
zeker niet passen.
Als alternatief kan je naar een grotere velg gaan b.v. 20" dan hoef je voor een 40 hoge band nog maar een 255 brede band te gebruiken
maar dan heb je nog steeds een 10J velg nodig.
Kortom optisch zal er ook bij de brede band geen verschil in hoogte zijn, die blijft gelijk omdat de omtrek gelijk moet blijven

Dus als ik het goed begrijp ( ben niet echt technisch) kan ik zowel als breedte 225/235/245 (afhankelijk van de keuze )nemen met 40 hoog voor een 19 inch velg

LdN

Forumguru
Al eens de moeite genomen om de door Peter-036 aangegeven banden calculator in te vullen?
Verschillende bandenmaten bestaan niet als het toch niets uitmaakt wat je er onder doet, dat is dus met een reden.
Het is belangrijk dat de omtrek van het wiel binnen bepaalde toleranties blijft zodat je snelheidsmeter die o.a.
daar van afhankelijk is enigszins de juiste waarde blijft aanwijzen.
Het zou sneu zijn als je een bon voor te hard rijden krijgt terwijl jij denkt dat je je keurig aan de snelheid gehouden hebt.
Bij een afwijking van bv +5% rij je werkelijk 105km/h terwijl je teller 100km/h aangeeft.

Canon-Eye

Forumguru
Een navigatiesysteem dat de gps-snelheid aangeeft is altijd aanzienlijk betrouwbaarder dan welke snelheidsmeter ook, omdat die aanduiding dan niet wordt gebaseerd op signalen die het voertuig zelf genereert en dus worden beïnvloed door de bandenmaat (dus ook -slijtage).

LdN

Forumguru
@Peter-036 Je hebt natuurlijk volkomen gelijk maar ik krijg de indruk dat de TS zich niet eens wil verdiepen wat al die cijfers op een band nou eigenlijk betekenen en hier een pasklaar antwoord zoekt voor zijn wensen, helaas is dat er niet voor de volle 100%.
Er bestaan nu eenmaal verschillen in onderdelen en componenten, als dat niet nodig was zouden ze niet bestaan.

hemi24

Forumguru
De 4x4 versie van de Karoq heeft standaard een maatje grotere wielen dan de voorwiel aangedreven versie, dus als er nu 235/35R19 onder zit, zou 235/40R19 vrijwel zeker ook passen.

Nooit aan gedacht daar te kijken hahah dan zal ik voor de 225/40/19 gaan.

Al eens de moeite genomen om de door Peter-036 aangegeven banden calculator in te vullen?
..........
Het zou sneu zijn als je een bon voor te hard rijden krijgt terwijl jij denkt dat je je keurig aan de snelheid gehouden hebt.
Bij een afwijking van bv +5% rij je werkelijk 105km/h terwijl je teller 100km/h aangeeft.
Hoi LDN, ik heb wel gekeken echter kwam ik er niet uit tot dat een vriend mij hierbij hielp toen snapte ik het pas :D

• Leuk
Waarderingen: LdN

EJS

Forumguru
Weet niet of het voor alle bouwjaren en uitvoeringen geldt. Ik heb er zomaar een aangeklikt, maar dat kun je zelf opzoeken op de site adhv jouw autogegevens.

Laatst bewerkt:
Z

Zeeuw

Ik ben nieuw hier, en ik weet niet of dit mag, maar ik kaap dit draadje even aanezien alle velgen experts toch al meelezen hier ;) welke maat velgen rijd het lekkerst onder een karoq?
Ik wil er één gaan aanschaffen, maar ik kom karoq's tegen met drie verschillenden maten in velgen, en vraag me af of ik dit nog moet laten meewegen in de aanschaf. Ik vind de combi van kleuren overigens heel erg mooi @Karoq2018 , ik ga ook voor die kleur, velgen komen misschien later :)

064harry

Donateur
Als je kleinere velgen neemt dan zit daar meer band om dan als je grotere velgen neemt. Meer band is meer comfort. Maar het ziet er niet uit. (Mijn mening) Dus 16” is comfortabeler dan 20”.
Keuze tussen looks, comfort en prijs.

Z

Zeeuw

Als je kleinere velgen neemt dan zit daar meer band om dan als je grotere velgen neemt. Meer band is meer comfort. Maar het ziet er niet uit. (Mijn mening) Dus 16” is comfortabeler dan 20”.
Keuze tussen looks, comfort en prijs.
Ah, dus zo simpel is het... eerst maar eens de auto kopen, dan komen de velgen daarna wel. Op mn touran had ik ook van die hoge banden (op 17") zag er raar uit, toen ik een keer vier nieuwe banden tegelijk kocht, had de garage er lagere op gezet, toen waren mn wielkassen opeens minder gevuld en zag het er nog stommer uit.

Bovenaan Onderaan