Karoq 1.5TSi DSG-probleem

Rosinfield

† In Memoriam
In het overgrote deel van de gevallen, doen zich natuurlijk ook geen problemen voor. Wel komen die relatief vaak voor bij specifiek deze bak
 

Captain Hook

Forumguru
Cijfers!
Ik zou wel eens cijfers willen zien.

Hoeveel van de miljoenen geproduceerde DQ200's vertonen nou daadwerkelijk problemen?
Anders zijn het slechts aannames en veronderstellingen op basis van geïrriteerde forum gebruikers... :D
 

Rosinfield

† In Memoriam
Cijfers zijn niet erg relevant in dit geval. Ik denk dat slechts een heel klein percentage problemen oplevert. Maar wel relatief vaak, wanneer je het vergelijkt met bv een DGG6. En dat is informatie die je simpelweg kunt ontlenen aan het geklaag op fora
 

Rosinfield

† In Memoriam
ja en verreweg in de meeste gevallen betreft dat de lichte DSG7 (aldus TVS); maar dat neemt natuurlijk niet weg dat de kans op een probleem met die bak zeer klein is
 

tlberg

Nieuw lid
Heb inmiddels begrepen dat er een lichte olielekkage bij het druklager zat. De dubbele koppeling is compleet vervangen. Morgen ophalen. Hoop dat het duurzaam opgelost is.
Merk ook wel dat de Skoda ‘gewoon’ in z’n 1 optrekt vanuit stilstand, en inderdaad verder in alle versnellingen in D vroeg opschakelt. Meestal rond de 1500 toeren, dus wanneer het maximum koppel vrijkomt.
Met de caravan erachter rijd ik in het buitenland al gauw in S en dan komtie niet verder dan 6. Lijkt me prima.
Ik wil jullie bedanken voor het meedenken en delen van jullie ervaringen!
Morgen kom ik nog een keertje langs in deze topic om de ervaring van ‘nu’ even te delen.
 

haassie

Forumguru
Wellicht zijn er ook een groot aantal bestuurders die het geeneens merken. Mensen die minder kritisch zijn.

Al is het “maar” 1% is op een miljoen zijn het er nog steeds 10.000 en dat is gewoon veel voor een probleemloos gewaand stukje techniek…maar ja ik werk in een business waar met 99.9 of zelfs 99.99%…met minder hoef ik niet aan te komen. Dus vandaar dat ik moeilijk kan leven met 99%….de echte cijfers zal VAG nooit openbaren.

voor wat betreft de “echte” 1..die had ik pas na de sw aanpassing door tvs. Daarvoor was het 1 en direct naar twee…daarnaast andere schakelpunten en niet in D7 met 70km/u. De STANDAARD korte 1 zorgde bij de 1e generatie koppelingen voor vroegtijdige slijtage. Deze koppelingen hadden een zachter materiaal die niet zo goed tegen deze slip konden en simpelweg wegsleten tot de minimale adaptiewaardes. Met een sw aanpassing en deze 1st gen droge koppeling had men het beste resultaat echter deze koppelingen zijn helaas niet meer tw krijgen. Daarna is er een generatie koppelingen gekomen van harder materiaal. Het materiaal slijt minder hard door de slip maar de platen verglaasden door slip onder koude vochtige omstandigheden omdat de platen meer tijd nodig hebben om op temp te komen, door de verglazing van het materiaal(toplaag)neemt de grip af en slippen toe in de versnellingen…heb een doorsnede gezien bij TVS. Platen nog goed dik maar toplaag glanzend!!

tvs heeft zelfs gezegd dat hun sw aanpassing bij lange na niet het resultaat als bij de 1e generatie.

ik heb helaas of toch niet teveel gevulde koeken gegeten bij TVS haha…en teveel gezien…
 

Canon-Eye

Forumguru
in S en dan komtie niet verder dan 6
In S schakelt hij inderdaad niet verder op dan 6, maar als je bij pakweg 80 of meer de cruisecontrol inschakelt dan zal hij wel opschakelen naar 7 (althans zolang hij niet helling-op hoeft te trekken). Dat doet hij in mijn Leon trouwens ook met 1100kg caravan aan de haak.
 
Ik heb me door een DSG service dealer laten vertellen dat de DSG anders gaat schakelen zodra er een aanhanger wordt aangekoppeld. De software ziet dat er een aanhanger aan zit, zodra de stekker van de trekhaak wordt aangekoppeld.
De bak schakelt dan iets later naar de volgende versnelling. Je merkt dit alleen nauwelijks.
 
Laatst bewerkt door een moderator:

Canon-Eye

Forumguru
Of hij anders schakelt, weet ik niet - ik merk daar in elk geval helemaal niets van, ongeacht of er nou wel of geen stekker (van aanhanger of fietsendrager) is aangesloten. Dus in S schakelt hij rond de 80 in alle gevallen niet uit zichzelf naar 7, maar dat doet hij dan onmiddellijk alsnog zodra ik de cruisecontrol inschakel. En dat was een reactie op hetgeen daarover werd opgemerkt in post #27 van @tlberg .
 

tlberg

Nieuw lid
De Skoda Karoq is weer thuis. Er is inderdaad een nieuw stel koppeling met bijbehorende nieuwe onderdelen gemonteerd. De auto rijdt er prima mee.
Ik ben door jullie reacties een stuk wijzer geworden, bedankt!
 

nakharry

Forumguru
Dat er bedrijven zijn specifiek gericht op klachten aan een DSG van het VAG concern die hier een uitermate goed belegde boterham aan verdienen zegt naar mijn idee genoeg.

Voor mij de grootste reden om na zelf problemen te hebben ondervonden die niet opgelost konden worden door PON en externe partijen niet (meer) te kiezen voor een DQ200 (in de Karoq).
 

Rosinfield

† In Memoriam
Begreep ooit dat de ANWB haar auto's met die bak naar de specialist stuurt. En dealers verwijzen er ook vaak naar bij problemen. Ook is mij door dealer verteld dat zij hun 1.0 tsi's met DSG gewoon standaard in S rijden, net als menig rijder (ook hier). Dat is natuurlijk ook veelzeggend. Zou op zich ook nog acceptabel zijn als een soort nood-oplossing, ware het niet dat er in S dan weer onnodig lang wordt doorgetrokken (vind ik dan). Denk dat die S stand nu bij mij ook niet is aangepast door Vag Techniek. Hoeft ook niet want in D werkt het perfect. Zet hem af en toe wel eens even in S bij afremmen vanwege de plofjes. Maar als ik daarna weer verder rijd, gaat hij weer snel in D.
 

Canon-Eye

Forumguru
ware het niet dat er in S dan weer onnodig lang wordt doorgetrokken (vind ik dan).
Dat vind ik dan weer niet - met een handbak zou ik het niet (veel) anders doen. In elk geval niet zó veel anders dat ik het €499 waard vind om het te laten bijstellen. Nou ben ik meestal een redelijk rustige rijder, niet zo'n fanatieke "doortrapper", dat zal de opschakelmomenten ook wel beïnvloeden.
 

nakharry

Forumguru
Begreep dat VAG in 2030 stop met de handbak o.a. vanwege de elektrificatie.. Ik mag toch hopen dat ze tegen die tijd hun problemen een keer op order hebben. Problemen met de DQ200 en andere DSG problemen zijn niet echt van gisteren.
 

Tees

Donateur
Scheelt weer dat een EV een totaal andere koppelcurve (namelijk vlak :-)) heeft dan een ICE. Dus het 'schakelprobleem' (is overigens erg subjectief lijkt me) zoals die In de huidige DSGs zit, zal bij de EVs minder een issue zijn. Maar misschien kunnen de Enyaq-rijders onder ons daar meer van zeggen
 

Captain Hook

Forumguru
@Tees Maar een EV heeft toch helemaal geen versnellingsbak met (slip)koppeling? (op een hele enkele uitzondering na). Dus speelt dat probleem niet.

Een 'vaste' verbinding tussen krachtbron en de wielen-op-de-weg scheelt een hoop aan componenten die kapot kunnen c.q. verlies van aandrijfenergie opleveren.
 
Laatst bewerkt:

Tees

Donateur
M'n punt was dus eigenlijk dat ik denk dat er nauwelijks meer ontwikkeling in de DSG gestopt wordt omdat een EV een totaal ander overbrenging (en vaak niet eens een versnellingsbak) heeft. En dus dat hopen dat de DSG problemen tegen 2030 een keer opgelost zijn, misschien wel ijdele hoop is.
 
Bovenaan Onderaan