Karoq 1.5TSi DSG-probleem

tlberg

Nieuw lid
Hallo, ik merk sinds een paar weken dat de DSG in 3 en 5 lijkt te slippen, bij rustig versnellen. Heeft iemand een idee wat dit kan zijn? Merk het vooral bij het trekken van de caravan of een beladen aanhanger. In bijv 4 en 6 geen probleem. Ben benieuwd naar jullie reactie. Alvast bedankt!
 

tlberg

Nieuw lid
Dag Rosinfield, ja, daar heb ik aan gedacht, maar vind dat wel snel: 78k op de teller.
De Karoq is uit maart 2019 en is uit Duitsland geïmporteerd.

In elk geval, bedankt voor je reactie. Ga er mee aan de slag.
 
Mijn Octavia (1.6 TDI) doet hetzelfde, alleen is het mij niet opgevallen tijdens het rijden met de caravan. Wij mij opvalt, is dat hij het met koud weer vooral doet. Zodra de boel goed op temperatuur is komt het minder voor.

Het komt veel voor bij de DSG 7. Sommige wisselen de koppeling waarna het zich later weer voordoet, anderen doen niks en rijden er vrolijk mee door.

Zelf doe ik er voorlopig niks aan. Merk er verder niks van en de bak schakelt verder goed. Heb ook geen problemen met bonken of trillen wat je nogal eens leest.
 

Rosinfield

† In Memoriam
Handmatig in bv vierde of vijfde versnelling zetten en dan vanaf weinig toeren ineens vol gas geven. Als de naald van de toerenteller met schokjes omhoog gaat, weet je genoeg.
 
Ik zie de naald alleen met stapjes omhoog komen in D bij langzaam accelereren. Als ik hem in manual zet en vol accelereer is er niks te zien.
 

tlberg

Nieuw lid
Dag Ronald_B, bedankt voor je reactie. Ik heb besloten er wel mee aan de slag te gaan. Er komt, gelukkig nog onder garantie, een nieuwe koppeling in.

Wilde er via dit forum meer over te weten komen, om eventueel voorbereid te zijn op problemen. Of om (nog) zorgvuldiger om te gaan met de DSG bij hebt trekken van de caravan.

En ja, Rosinfield, wat je schrijft klopt exact. Op ‘t laatst deed hij dat ook in 7.
 
Er is bij mij bij 60.000 een nieuwwe koppeling in gegaan, ik heb toen een forum actie opgezet bij TVS en daar heb ik en een stuk of 4/5 andere de DSG bak laten aanpassen.
 
Laatst bewerkt:

tlberg

Nieuw lid
Tsjonge, Disaster-Master (wat een naam, hahaha), dat belooft niet heel veel goeds…
En inderdaad, dat zou toch niet moeten kunnen. Vind ‘t opvallend dat je daar zo weinig over hoort: die DSG wordt in autotests geroemd, ongeacht of het gaat om Skoda, VW of Audi. Terwijl de duurzaamheid kennelijk toch wel wat dubieus is. Heb nog nooit een koppeling hoeven vervangen in m’n ruim 30-jarige autocarriere…
 

JeSko

Forumguru
@tlberg

Moet je ook wat geluk bij hebben, er rijden veel meer DSG's rond zonder problemen, dan dat er rond rijden die wel al problemen gehad hebben. In autotests word de DSG vaak geroemd omdat het qua gebruik en souplesse één van de betere automaat bakken op de markt is, dan hebben ze het uiteraard niet over levensduur en eventuele gebreken op langere termijn.
 

haassie

Forumguru
@tlberg

Mijne slipt soms minimaal, soms helemaal niet en af en toe uit het niets is het totaal ruk (kouder weer). Tijd en moeite die hier in is gaan zitten om het opgelost te krijgen...

Slijtage bij die stand is niets vreemds hoor, gelukkig voor jou is het ook garantiewerk...bij mij, koppeling af fabriek 0k, 60k (vv),122k (vv onder garantie),125k(TVS SW, erna zelfde verhaal),187k(vv onder garantie), na een hoop gezeur en geleur i.v.m. TVS SW), nog een keer TVS (kan niet beter dan dit, het is deen dsg7)....echter als deze km trend zich zo voortzet haha....ik stoor me er maar niet maar omdat het zo "heurt" klaarblijkelijk :nono:...afgedaan als producteigenschap (VAG én TVS)....ik denk dat ik er hierna nog zo een koop met dsg7, dan rijdt namelijk zo rustgevend :nono:

DSG7 (type dq200) is gewoon een maandagochtend product, heb je een goede dan bof je, en die zullen er vast zijn, heb je er een zonder zichtbare kuren in de vorm van foutcodes dan is de bak/koppeling in de ogen van de dealer al snel OK...ondanks de slip...en dan ben je het bokje....meestal na vervanging gaat het even goed. Als je de koppeling laat vervangen laat dan wel de allerlaatste versie erin zetten, heeft bij het meeste effect gehad. Zoek maar even op TPI 2050318/3....heb er helaas nooit een Nederlandse vertaling voor kunnen vinden....maar de inhoud is duidelijk...
 
Tsjonge, Disaster-Master (wat een naam, hahaha), dat belooft niet heel veel goeds…
En inderdaad, dat zou toch niet moeten kunnen. Vind ‘t opvallend dat je daar zo weinig over hoort: die DSG wordt in autotests geroemd, ongeacht of het gaat om Skoda, VW of Audi. Terwijl de duurzaamheid kennelijk toch wel wat dubieus is. Heb nog nooit een koppeling hoeven vervangen in m’n ruim 30-jarige autocarriere…
Die nickname heb ik inmiddels al 21 jaar.. ik moest ooit eens iets bedenken héh.
Punt met de DSG en slijtage op de platen is het slippend optrekken in de 2. Dat doe je met een handbak ook niet. En daardoor is er overmatige slijtage op de koppeling. Vermoeden is dat het met de milieunormen te maken heeft. Maar idd vreemd dat de mijne met aangepaste software dat alsnog heeft.
 

Captain Hook

Forumguru
De meningen over de DQ200 DSG zijn idd verdeeld.
Miljoenen zijn er van gemaakt en zijn in gebruik. En er zullen er ongetwijfeld duizenden zijn waarbij iets mis gaat. (maar dat gebeurt soms bij andere cruciale componenten ook).

Vreemd is en blijft waarom er dan nog zoveel DQ200's wel goed werken. :pieker:

@Disaster-Master Dat 'ie, vanuit stilstand, optrekt in z'n 2 is gewoonweg niet waar.
In onze Roomster 1.2 TSI DSG in ieder geval niet. Ja, hij (of is het zij?) staat maar heel kort in z'n 1. Maar er wordt wel degelijk vanuit de 1 weggereden vanaf 0km/h. En daarna idd snel doorgeschakeld.
 
Laatst bewerkt:
nou,, “gewoon weg niet waar” is nogal stellig ingenomen..

De golf van t werk doet dat en de diesels van mn vorige werkgever, tourans, deden dat ook allemaal.

verschil was te horen en te zien op toerenteller.
Bij D tot een km of 10-15 (zo uit mn hoofd) was het 1 constant toerental totdat de toerenteller ging oplopen met snelheid.. in de tijd dat de snelheid wel omhoog ging maar het toerental niet; dat is slippende koppeling.

deed je hem handmatig in M en dan optrekken met 1 was echt anders.

moet je dat maar eens proberen.. trek maar eens langzaam op..
Ding gaat bij 2-3km/u naar 2 en slipt dan met een constant toerental in 2 naar hogere snelheid totdat de koppeling volledig aangrijpt en het toerental ook mee omhoog gaat,.. en dat noem ik optrekken in zn 2.. die 1-3km/u tel ik niet mee alszijnde van dattie wel in zn 1 “optrekt” Ga jij met een schakelbak bij 3km naar zn 2.. nee toch..
 

Rosinfield

† In Memoriam
Je moet idd wel heel erg goed opletten wil je hem nog in 1 zien staan. Je kunt het denk ik het best zo formuleren, dat je zelf, met een handbak, nooit zo snel van 1 naar 2 zou schakelen. Met een aanpassing heb je weer een "echte" 1.
 

Captain Hook

Forumguru
@Disaster-Master Nou, blijkbaar hebben wij een hele speciale uitvoering van de DQ200 in onze Skoda zitten. ;)

Die rijdt gewoon vanuit z'n 1, vanuit stilstand weg, schakelt al snel op met continu stijgend toerental, in alle versnellingen. En daartussendoor wordt er opgeschakeld.
Da's toch gewoon zoals het hoort?
Dus ja, stellig dat 'ie in z'n 1 wegrijdt. :jaja:

En in z'n 'D' schakelt 'ie sneller op, dan in z'n 'S'
Wat ook conform de programmering is.
Doe ik dat ook bij een manuele bak? Nee, maar dat is ook geen 7-bak. Waarbij e.e.a. sterk afhankelijk is van hoe en waar je wegrijdt. Rustig de straat uit, 's-ochtends vroeg in ons vlakke polderlandje.
Of op een alpenweggetje, vanuit stilstand, 15% omhoog. (dan doet de DQ200 dat ook totaal anders kan ik je vertellen)

Er zijn nu eenmaal mensen die menen dat het goed/'sportief' zou zijn om ver door te trekken in een versnelling. :D
 

Rosinfield

† In Memoriam
Onnodig ver doortrekken hoeft niet. Dat doet ie overigens dan weer wel in S. Maar er wordt in D wel erg snel opgeschakeld. De meesten zouden, zonder lang door te trekken, zelf iets later opschakelen. En dat gebeurt wanneer je de dsg laat aanpassen. Bij de 1.0 tsi is het echt hinderlijk vanwege het gebrom bij (te) weinig toeren. Dat velen die motor dan maar standaard in S rijden, zegt genoeg.
 

reeseend

Forumguru
Ik rijd met een Seat Leon ST 1.0 DSG 7 nu 4,5 jaar met 138K op de teller. Niks geen probleem met slippen of iets dergelijks. Ook met Vouwwagen door europa rondgereden en niks geen last. Misschien heeft de rechtervoet er iets mee te maken ? En mijn Leon heeft 95% van de tijd een zeer volle kofferbak met gereedschap dus heeft het niet altijd gemakkelijk gehad :) Dus in mijn geval geen slechte DSG-Bak
 
Bovenaan Onderaan