runforrestrun
Donateur
Hoi allemaal,
Ik ben benieuwd hoe jullie hier tegenaan kijken.
Ik heb een Karoq 1.5 TSI uit 2018. Tot nu toe is de auto altijd dealeronderhouden geweest, maar vanwege de stijgende onderhoudskosten ben ik recent, na een zoektocht, overgestapt naar een universele garage voor het reguliere onderhoud.
Op 19 mei heeft deze garage een kleine onderhoudsbeurt uitgevoerd. Op de factuur staat o.a:
Samen met de monteur hebben we het oliepeil bekeken. Het niveau stond volgens ons beiden helemaal tegen het maximumstreepje aan. De monteur gaf aan dat dit volgens hem nog binnen de marge viel en dat ik het eventueel nog even kon aankijken. Ik voelde me daar niet helemaal senang bij. Omdat de auto juist expliciet de melding "olie aftappen" gaf, heb ik toch gevraagd of hij er wat olie uit wilde halen. Dat heeft hij vervolgens kosteloos gedaan. Uiteindelijk heeft hij ongeveer 0,5 liter afgetapt.
Verder liet hij mij ook zijn olievoorraad zien. Daarbij stond onder andere een groot vat Kroon Oil Torsynth VAG 5W-30, maar volgens hem is die niet voor mijn auto gebruikt en is daadwerkelijk de Helar FE LL-04 0W-20 toegepast. Ik vermoed dat hij mij wilde geruststellen dat de juiste olie erin is gegaan.
Mijn vragen aan jullie:
Alvast bedankt!
Ik ben benieuwd hoe jullie hier tegenaan kijken.
Ik heb een Karoq 1.5 TSI uit 2018. Tot nu toe is de auto altijd dealeronderhouden geweest, maar vanwege de stijgende onderhoudskosten ben ik recent, na een zoektocht, overgestapt naar een universele garage voor het reguliere onderhoud.
Op 19 mei heeft deze garage een kleine onderhoudsbeurt uitgevoerd. Op de factuur staat o.a:
- Olie ververst
- Kroon Oil 0W-20
- 4,8 liter
- Oliefilter vervangen
- Fabrieksvulling: 4,8 liter
- Servicevulling: 4,3 liter
Ik ben vervolgens teruggegaan naar de garage."Olie aftappen, alstublieft. Raadpleeg het instructieboekje."
Samen met de monteur hebben we het oliepeil bekeken. Het niveau stond volgens ons beiden helemaal tegen het maximumstreepje aan. De monteur gaf aan dat dit volgens hem nog binnen de marge viel en dat ik het eventueel nog even kon aankijken. Ik voelde me daar niet helemaal senang bij. Omdat de auto juist expliciet de melding "olie aftappen" gaf, heb ik toch gevraagd of hij er wat olie uit wilde halen. Dat heeft hij vervolgens kosteloos gedaan. Uiteindelijk heeft hij ongeveer 0,5 liter afgetapt.
Verder liet hij mij ook zijn olievoorraad zien. Daarbij stond onder andere een groot vat Kroon Oil Torsynth VAG 5W-30, maar volgens hem is die niet voor mijn auto gebruikt en is daadwerkelijk de Helar FE LL-04 0W-20 toegepast. Ik vermoed dat hij mij wilde geruststellen dat de juiste olie erin is gegaan.
Mijn vragen aan jullie:
- Vinden jullie het aannemelijk dat de melding simpelweg veroorzaakt werd door een te hoge olievulling?
- Kan het feit dat op de factuur 4,8 liter staat terwijl Kroon Oil voor servicevulling 4,3 liter noemt, hier een aanwijzing voor zijn?
- Heeft iemand anders met een Karoq 1.5 TSI of vergelijkbare VAG-motor ooit de melding "olie aftappen" gehad?
- Is het normaal dat zo'n melding pas na enkele honderden kilometers verschijnt en niet direct na de onderhoudsbeurt?
- Wat vinden jullie van deze situatie bij een universele garage? Is dit een begrijpelijke vergissing die iedereen kan overkomen, of vinden jullie dat een monteur dit eigenlijk direct had moeten weten gezien het verschil tussen fabrieksvulling en servicevulling?
- Zou dit voor jullie reden zijn om terug te gaan naar dealeronderhoud, of zouden jullie dit zien als een relatief onschuldige fout die verder weinig zegt over de kwaliteit van de garage?
Alvast bedankt!