Karoq 1.0 TSI als trekauto

Rosinfield

† In Memoriam
Overigens kan het ook zo zijn dat zo'n noodloop simpel kan worden opgelost door na een tijdje motor uit opnieuw te starten. Weet natuurlijk niet of dat hier geprobeerd is of dat de box er direct uitgehaald is.
Ik heb het jaren terug meegemaakt met mijn Yeti 1.2 tsi in Italië na een zeer belastende bergrit. Auto laten afslepen naar dealer. Niets te vinden. En na starten niets aan de hand.
 
Laatst bewerkt:

turboturbo

Forumguru
Ik ben wel benieuwd naar wat de foutmeldingen dan waren, waardoor de auto in noodloop ging.

Ik ben ermee eens dat de tuning box verdachte is geweest, maar we kunnen denk ik niet 100% uitsluiten dat het daar ook aan lag. Toch?
 

Schippersss

Forumguru
Die box en garantie verhaal op de motor is ook maar een wasseneus. Als men bij grote motorschade de ecu helemaal uitlezen en het verleden bekijken in Wolfsburg dan kunnen als nog zien dat op het moment van schade/motorlampje de parameters op het moment ver buiten standaard lagen op dat moment, en kunnen constantere dat er aan gerommeld is.

Zou zelf gewoon lekker voor ecu tuning gaan.
 
  • Leuk
Waarderingen: CDK

Rosinfield

† In Memoriam
Ik ben wel benieuwd naar wat de foutmeldingen dan waren, waardoor de auto in noodloop ging.

Ik ben ermee eens dat de tuning box verdachte is geweest, maar we kunnen denk ik niet 100% uitsluiten dat het daar ook aan lag. Toch?
Daarom is het belangrijk te weten of de box er meteen uitgehaald is of na herstarten na enige tijd zonder soelaas. Alleen in dat laatste geval ligt het voor de hand dat de box de dooddoener was.
 

cali05

Forumguru
Ik ben wel benieuwd naar wat de foutmeldingen dan waren, waardoor de auto in noodloop ging.

Ik ben ermee eens dat de tuning box verdachte is geweest, maar we kunnen denk ik niet 100% uitsluiten dat het daar ook aan lag. Toch?

Hoewel het draadje gaat over de Karoq 1.0 als trekauto gaat, toch nog een paar dingen t.a.v. de tuning en de noodloop.
Vrijdagavond was er al even sprake van vermogensverlies. Doorgereden naar de overnachtingsplek. Auto uit en de volgende dag verder zonder oranjelampje en met vermogen. In de loop van de rit stotterde de auto en bij de 2e keer liep het vermogen terug. Na stoppen, motor uit, deuren open en dicht ging het lampje ook aan. De box is eruit gegaan na enige tijd toen een reset zich niet ' automatisch' voordeed. Hoe dan ook, ook zonder tuning komt de Karoq 1.0 voldoende vooruit.
Bij de Franse dealer zag ik 3 storingen staan, maar mijn Frans is is niet al te goed: Turbodruk, iets t.a.v de railsensor en nog iets. Aangezien ik hetzelfde euvel eens gehad heb met een box en een 1.2 diesel zet ik mijn geld erop dat de oorzaak bij de box ligt.
 

Rosinfield

† In Memoriam
Ja als de noodloop niet herstelde na herstarten en er wel herstel was na verwijderen van de box, lijkt dat idd behoorlijk waarschijnlijk.
 

philippe bakker

Forumguru
Een eerste update,
Gisteren met de Karoq naar Zuid-Frankrijk vertrokken. Het eerste deel door de Ardennen en een deel van de Vogezen ging prima. Even wennen dat een benzinemotor toch weer wat anders rijdt dan de diesels die we de afgelopen jaren zijn gewend. In de Passat Diesel kon ik de automaat het werk laten doen in stand S. Bij de Karoq is het vooral veel 'in Manueel' rijden om de auto niet te laag in touren te laten rijden.
We zijn met z'n tweeën en reizen vrij licht. Een caravan met een leeggewicht van 880 kg. Een racefiets mee en al met al zal de caravan met belading net geen 1100 kg wegen. Daarnaast heeft de caravan een hefdak waardoor er minder luchtweerstand is dan bij de meeste caravans.
In Midden Frankrijk ging de auto helaas in Noodloop. De tuningbox verwijderd en de ecu door een dealer laten resetten. (Overigens keurige reactie van JD gehad). De rest van de reis dus zonder tuningbox gereden. Ging uitstekend, cruisen met een snelheid van 105-110 is geen probleem. Kortom, de 1.0 tsi doet het prima in combinatie met een niet te zwaar beladen auto en caravan.
We reizen licht.... een caravan trekken van 1100 kg met een 1.0. Ja da snap ik echt niet
 

Rosinfield

† In Memoriam
Och, ooit vonden we dat 50/60 pk ook voldoende was om een caravan te trekken, al zaten die pk's dan in een auto met meer eigen gewicht.

En natuurlijk willen we tegenwoordig sneller op de bestemming zijn, en daarvoor een hogere gemiddelde snelheid rijden.

Ik denk alleen dat (tot een geschatte) 140 pk uit een 1 liter driecylinder wat extreem is voor een straatauto (waarmee ik bedoel dat 'ie niet alleen voor race/rallye gebruikt wordt).
Maar ik dateer nog van de tijd dat meer dan 60 pk per liter op een sportieve auto wees.
Denk dat dat wel meevalt; veel van die 1 liters komen al af fabriek met 120 pk tegenwoordig.
Uiteraard is het zaak om dat vermogen niet constant aan te spreken maar vooral wanneer er om wordt gevraagd. En mits goed wordt warm gereden is er weinig reden tot zorg.
Maar afgezien van het feit dat ik er sowieso niet aan moet denken met een sleurhut op vakantie te gaan, zou ik dat ware het wel het geval, ook zeker niet doen met dit motortje denk ik
 

cali05

Forumguru
Maximaal trekgewicht 1.0 = 1200 kg.
Daar zit altijd nog een veilige marge aan.
En inderdaad is een caravan die met belading nog niet de 1100 kg haalt licht vergrlekrn bij wat een gemiddelde caravan weegt. Dan zit je gauw richting de 1500 kg.
De 1.0 gekozen omdat 48 weken van het jaar de auto woon-werk rijdt. 1 persoon gem snelheid 85 km/u.
 

Rosinfield

† In Memoriam
Ik sta niet voor de keuze. In geval van @cali05 zou ik het denk ik toch wel aandurven voor die enkele keer. Maar ik zou me wel wat comfortabeler voelen met een wat zwaardere motorisatie.
 

Rosinfield

† In Memoriam
Ja, ik vermoed ook dat het meer een onterechte gevoelsmatige weerstand is. Deze gegevens spreken voor zich
 

cali05

Forumguru
Na terugkomst van vakantie de tuning box teruggestuurd naar JD. Keurig m'n aankoopbedrag teruggekregen. De terugweg vanuit Zuid-Frankrijk dus zonder tuning gereden. meestal rond de 110 km/uur gereden, dsg in manual zodat het motortje een beetje op toeren blijft. Al met al prima ervaring opgedaan en voorlopig maar zonder tuning.
 
Bovenaan Onderaan