Karoq 1.0 TSI als trekauto

cali05

Forumguru
Met enige scepsis van een diesel naar een benzine overgestapt en ook nog wel naar een driecilinder 1.0tsi. Wilde maar een draadje maken van de ervaringen met deze configuratie.

Vandaag 10 km gereden (naar de stalling) met een caravan van ca. 900 kg. Valt niet tegen. Over een paar weken ermee naar Frankrijk. Houdt jullie op de hoogte.
 

Bijlagen

  • IMG_3206.JPG
    IMG_3206.JPG
    908,3 KB · Weergaven: 250
  • IMG_3205.JPG
    IMG_3205.JPG
    583,5 KB · Weergaven: 225

HeHa

Lid
Ook ik ga van een 1.6 Greenline diesel over naar een 1.0 TSI, volgens de technische gegevens heeft de 1.0 TSI bij een max. vermogen van 115 pk een max. koppel van 200 Nm, wat wordt het max. vermogen en max. koppel na het tunen?
 

cali05

Forumguru
Vandaag naar JD-engineering. Auto via een externe box laten tunen. Tunen van de ECU durfde ik niet aan i.v.m. de garantie. Hoe dan ook weer keurig gedaan en goede service. Over 3 weken eens zien hoe de Karoq het doet met de caravan erachter.
 

CDK

Forumguru
@cali05, oei.... ik zou die box niet durven gebruiken ivm garantie ;)
Wat is je behaalde vermogenswinst?
Zowel JD als VAG Techniek hebben het mij afgeraden om er (tijdelijk) een box in te proppen totdat de ECU gehackt was....
 

cali05

Forumguru
@cali05, oei.... ik zou die box niet durven gebruiken ivm garantie ;)
Wat is je behaalde vermogenswinst?
Zowel JD als VAG Techniek hebben het mij afgeraden om er (tijdelijk) een box in te proppen totdat de ECU gehackt was....
Ik heb uitgebreid contact gehad met JD omdat ik lang getwijfeld heb tussen een box en ECU. De ECU van een 1.0 TSI is inmiddels gehackt. In verband met de garantie is mij een box aangeraden. Theoretisch zou ik op 240 NM moeten komen. Ik heb geen testrun laten doen maar heb ook met een vorige auto duidelijk de winst van een tuning via een box ervaren.
 

Rosinfield

† In Memoriam
Ik heb uitgebreid contact gehad met JD omdat ik lang getwijfeld heb tussen een box en ECU. De ECU van een 1.0 TSI is inmiddels gehackt. In verband met de garantie is mij een box aangeraden. Theoretisch zou ik op 240 NM moeten komen. Ik heb geen testrun laten doen maar heb ook met een vorige auto duidelijk de winst van een tuning via een box ervaren.
Ik denk dat je bedoelt dat, er van uitgaande dat jij geen enkel risico wilt lopen ivm garantie, een box is aangeraden. Overigens heb ik ook zeer goede ervaring met zo'n box van JD bij een vorige auto die zich niet via OBD wilde laten chippen. Waarbij wel werd aangegeven dat dat laatste altijd de voorkeur heeft, maar dat zo'n box een prima next best alternatief is.
 

EdK

Forumguru
Overigens heb ik ook zeer goede ervaring met zo'n box van JD bij een vorige auto die zich niet via OBD wilde laten chippen.
Maar je hebt toch de box eruit laten halen toen de ECU wel te chippen was en hem dus laten chippen via de ECU ?
 

Rosinfield

† In Memoriam
Ja maar in de Yeti heeft hij al die tijd gezeten. Bij inruil eruit gehaald en geruild tegen obd tuning op de vorige Fabia
 

cali05

Forumguru
Een eerste update,
Gisteren met de Karoq naar Zuid-Frankrijk vertrokken. Het eerste deel door de Ardennen en een deel van de Vogezen ging prima. Even wennen dat een benzinemotor toch weer wat anders rijdt dan de diesels die we de afgelopen jaren zijn gewend. In de Passat Diesel kon ik de automaat het werk laten doen in stand S. Bij de Karoq is het vooral veel 'in Manueel' rijden om de auto niet te laag in touren te laten rijden.
We zijn met z'n tweeën en reizen vrij licht. Een caravan met een leeggewicht van 880 kg. Een racefiets mee en al met al zal de caravan met belading net geen 1100 kg wegen. Daarnaast heeft de caravan een hefdak waardoor er minder luchtweerstand is dan bij de meeste caravans.
In Midden Frankrijk ging de auto helaas in Noodloop. De tuningbox verwijderd en de ecu door een dealer laten resetten. (Overigens keurige reactie van JD gehad). De rest van de reis dus zonder tuningbox gereden. Ging uitstekend, cruisen met een snelheid van 105-110 is geen probleem. Kortom, de 1.0 tsi doet het prima in combinatie met een niet te zwaar beladen auto en caravan.
 
Laatst bewerkt:
Bovenaan Onderaan