Kapotte Kabelboom en het bijbehorende uurtarief

Stuiver

Forumguru
Het volgende overkomt mij deze week:
Naar aanleiding van het uitvallen van de motor en het knipperen van het gloeispiraal-lampje, is mijn superb (2,5 jaar, 70K km) aan de analyseapparatuur gehangen. Daar bleek er een breuk in de kabelboom te zitten. Vandaag krijg ik te horen dat de kabelboom gerepareerd kan worden:

De kabelboom zelf krijg ik tegen 70% korting, uit coulance. Kosten 70€ (ex BTW)
De uren, daar zit geen coulance op, maar daar moet ik voor 3 uur, ruim 370€ betalen (ex BTW). Dat is dus méér dan 120 €/uur voor een monteur van een officiële Skoda Dealer. Is dat normaal??

Misschien weet iemand van jullie dit: Als ik dit nu laat repareren bij een andere garage, en mijn onderhoud wel weer doe bij Skoda, behoud ik dan mijn stempeltje voor de mobiliteitsgarantie?
 

SuperBartje

Forumguru
Elders laten repareren is geen normaal onderhoud, dus mag geen invloed hebben op mobiliteitsgarantie volgens mij. Maar misschien hoort daar de toevoeging mits originele onderdelen bij...?
 

Spierings

Forumguru
Als je elderscheen gaat moet je er ook rekening mee houden dat je het volle bedrag voor het onderdeel betaalt en dan zal het verschil kwa reparatie kosten met andere garage ook minder worden..

@Peter-036 is een ander type auto en de onderdelen zijn anders waaronder de verschillende stukken kabelboom. Bovendien is het bij noah2003 niet eens bekend of het zijn kabelboom is die voor problemen zorgt...
Met andere woorden: heeft hij er niks aan en moet hij eerst diagnose laten stellen wat het probleem is..

Coulance krijgt hij toch van de importeur terug, dus ik verwacht niet dat hij de in de kosten doorberekend...
 
Laatst bewerkt:

andrehj

Forumguru
@Stuiver : Je zult wat meer stampij moeten maken. De kabelboom van je auto heeft een verwachte levensduur van veel meer dan de behaalde 2,5 jaar, waardoor de verkoper een veel groter deel van de totale kosten zal moeten dragen. Stel dat de verwachte levensduur van zo'n kabelboom 10 jaar is (vind ik eigenlijk nog te kort), dan zou jij slechts 25% van de totale kosten moeten dragen. Dit komt aardig overeen met het coulancepercentage, maar dat percentage moet dus ook gelden voor de uren! Dit heeft het conformiteitbeginsel.
Hier wordt dat nog eens uitgelegd.
 

Cordoba

Forumguru
Andere optie is om een gespecialiseerde garage om een offerte te vragen. Je heb je niet voorgesteld, en ook nergens anders aangegeven, dus ik kan je helaas ook geen suggestie voor een goede specialist in jouw regio geven.

Ook is de vraag of die mobiliteitsgarantie niet veel te duur betaald wordt (door te hoog uurtarief van de dealers), voor wat je er uiteindelijk voor krijgt. Voor die extra uitgaven die je bespaard, kun je makkelijk eens in de zoveel jaar een auto huren indien nodig.
 
Laatst bewerkt:

Stuiver

Forumguru
@Spierings Kabelboom voor 250, en 4 uur a 50 euro is nog steeds voordeliger dan kabelboom voor 70+370 maal de BTW. Maar ik kan natuurlijk ook de coulance-kabelboom kopen bij de dealer, en in laten bouwen elders... Maar het gaat me ook om het idee dat je wel een nieuwe superb wil verkopen en opeens probeert advocaten-tarieven in rekening te brengen. Ik ben echt in de veronderstelling dat dat géén normale tarieven zijn voor een kleine, simpele, reparatie.

@andrehj Ja, dat is inderdaad hoe ik het zou verwachten, zeker nu ik lees dat de coulance door de impporteur wordt betaald.

@Cordoba Regio Eindhoven. Was eerst Verdaat, en heet tegenwoordig Van den Udenhout. Voor wat betreft de mobiliteitsgarantie: ik kom meerdere malen per jaar in Wit-Rusland met de auto, en Skoda zit daar ook. De Mobiliteitsgarantie is voor mij noodzakelijk, omdat de ANWB er niet komt :)

Dank overigens voor al jullie inbreng.
 

Spierings

Forumguru
. Maar ik kan natuurlijk ook de coulance-kabelboom kopen bij de dealer, en in laten bouwen elders.....
Dat zal je helaas niet lukken, je krijgt echt geen Coulance als je het elders laat monteren...

Een dealer heeft gewoon een hoog uurloon.. Als het dan 3.5 uur duurt ven je de pineut.....

Als een reparatie 3.5 uur duurt is het geen simpele reparatie meer...
 

Cordoba

Forumguru
@Stuiver Zo te lezen nog steeds 'Verdaat-streken': ik heb zo'n 10 jaar in Ehv. gewoond, en reed destijds Seat, door faillissement Seat-subdealer, en stoppen hoofddealer Seat (mocht er van Pon geen concurrerend merk meer bij hebben in hetzelfde pand), kwam ik ook bij Verdaat terecht. Bij schadeherstel, hadden ze ondanks de (door verzekering goedgekeurde) afspraken bezuinigd op het balanceren van een vervangen wiel. Toen ik dat na een weekje merkte (ging normaal op de fiets naar het werk), wilden ze nog eens vangen om het alsnog goed te doen. Heeft me behoorlijk wat moeite gekost, om het zonder opnieuw betalen alsnog goed te krijgen (oorspronkelijk was dit al door de verzekering betaald aan Verdaat).

Andere optie is dat je naar een andere dealer in de buurt gaat, of vraag prijsopvraag bij Vagtechniek in Nuenen: ondanks dat het voor mij 140 km enkele reis is, vind ik het de moeite waard om daar onderhoud en reparaties te laten doen. Overigens zit daar ook een Skoda-dealer op 2 straten afstand, ik weet niet hoe het daar zit met de vakkundigheid op het gebied van auto-electronica, maar qua klantvriendelijkheid schijnt dat wel een goede garage te zijn.
 

Stuiver

Forumguru
Dank allemaal. Heb zojuist een email gestuurd aan zowel Skoda Nederland als Van den Udenhout. De strekking is bekend, met wat input van jullie, maar de laatste paragraaf:

"....
Ik stuur deze email aan Skoda Nederland, én naar Van Den Udenhout. Op de vestiging weten ze al dat ik deze email ging sturen. Ik wil bereiken dat Skoda Nederland weet van deze handelingswijze van een van haar dealers, en wil graag van haar weten of het normaal is dat haar dealers zo handelen.

Van Van Den Udenhout verwacht ik dat zij mij een verklaring geeft over deze handelingswijze, en dat ze mij een nieuw voorstel doen, rekening houdend met het conformiteit-beginsel over de vervanging van de kabelboom én de installatie daarvan.

Mag ik beide bedrijven verzoeken binnen 3 werkdagen te reageren? Mijn auto heeft immers nog steeds een storing.
.... "


to be continued....
 

oco1979

Forumguru
de vermindering dat ze van de stukken doen,rekenen ze bij uurtarief aan.
Slaan er niet naast met hun uurtarief :sterretjes:
 

tist

Actief lid
[QUOTE="andrehj] : Hier wordt dat nog eens uitgelegd.[/QUOTE]

Heb de 1e blz eens doorgelezen, en wat als je dealer ermee ophoud, waar moet je dan gaan klagen ?
Verder als je dealer niet al je klachten doorgaf, dan ben je ook nog eens de pineut of ?
 

Cordoba

Forumguru
Als je dealer stopt/failliet gaat, heb je volgens mij puur wettelijk gezien geen rechten meer. In de praktijk ga je naar een andere dealer en stapt die naar de importeur en wat de importeur vergoedt, krijg je dan bij die andere dealer. Je kunt ook rechtstreeks de importeur benaderen, maar in de praktijk werkt dat vaak niet beter dan via een andere dealer, zeker omdat die dealer een band heeft met de importeur, en die andere dealer op die manier ook hoopt om je ook als onderhoudsklant, en mogelijk als toekomstige koper binnen te halen.

In de vorige eeuw zelf meegemaakt, dat een aantal klachten over een nieuwe auto niet opgelost werden door de leverende dealer, en ondertussen de dealer failliet ging. Via de auto-rechtsbijstand begonnen om het voor elkaar te krijgen, maar terwijl dit traject eigenlijk nog maar net gestart was, en mijn auto voor onderhoud naar een andere dealer moest, dit gelijk gebruikt om bij de dealer wat druk op de ketel te zetten. Anderhalf uur nadat ik mijn auto bij de dealer had ingeleverd voor onderhoud, had ik op mijn werk een telefoontje van Pon, hoe dit probleem opgelost kon worden.(mobiele telefoon was toen iets voor yuppen, dus echt het nummer op mijn werk hebben ze achterhaald). Ik denk dat dit een mooi voorbeeld is, van hoe het ook kan, mits je de kwetsbaarheden van de tegenpartij weet te vinden, en te gebruiken.

Ik denk dat dit
 

Erik Napoleon

Nieuw lid
L.S.,
Na circa 2,5 jaar is bij mijn Superb II (maart 2012), op diagnose van de officiele Skoda-dealer in Utrecht de kabelboom in het bestuurdersportier vervangen. Kosten van deze reparatie als volgt gespecificeerd:
kabelboom vervangen = 175,10
kabelboom = 83,35
In totaal (met BTW) voor een bedrag van 312,72 euro.
Oorzaak van de reparatie was gelegen in het feit dat de buitenspiegels niet meer naar binnen wilde gaan.
Twee maanden na de reparatie wilde de buitenspiegels weer niet naar binnen klappen. Heb toen (toevallig?) op het forum gekeken en vond een item waarin werd beschreven dat als je alle ramen naar beneden doet (en daarna weer omhoog) er een soort van reset plaats vindt en dat dan de buiten spiegels weer naar binnen gaan (=normaal functioneren).
Zo gezegd zo gedaan en het werkt.
Nu moet ik circa 1x in de twee maanden deze operatie herhalen omdat dan de buitenspiegels niet naar binnen willen en daarna wel weer.
Ik heb maar niet gereclameerd bij de dealer omdat ik nar mijn gevoel niet kan bewijzen dat de eerste keer het niet aan de kabelboom lag.
Vind het wel heel vreemd c.q. slecht dat een kabelboom na 2,5 jaar kapot gaat.
Met vriendelijke groet.
 

Stuiver

Forumguru
Update:
Nadat ik diverse malen bij Skoda NL en Udenhout heb aangeklopt met de vraag wie mijn email in behandeling heeft en wanneer ik antwoord ging krijgen, ben ik deze week gebeld door PON (die mijn mail niet van mij had gekregen) dat ze samen met de dealer een oplossing hadden gevonden: Zowel de kabelboom als de uren worden voor 70% gecompenseerd. Pon vergoed een gedeelte, en de dealer moet een gedeelte vergoeden.

Ik heb even mijn mond gehouden over de hoogte van het tarief, en heb ja gezegd. Andrehj gaf al aan dat het conformiteitsbeginsel van toepassing zou moeten zijn, en dat klopt wel zo'n beetje.

Komende woensdag wordt de boom vervangen, en hoop ik nog een paar vragen te kunnen stellen aan de medewerker van Verdaat, ehh Udenhout. Als het niet te druk is, zal hij me mogelijk nog wel kunnen vertellen wat hier nou gebeurd is.

@Erik Napoleon , ik heb een storing, en het is het meest waarschijnlijk dat dat komt door een kapotte kabelboom. Het wil naturlijk nog niet zeggen dat de kabelboom ook echt kapot is. ;)
 

Torredipalme

Nieuw lid
Goedenavond heer Stuiver.
Met mijn auto heb ik exact hetzelfde probleem maar is de storing na 2 maanden zoeken nog niet gevonden.
Om welke kabelboom ging het in uw geval of welke draad? En was de diagnose bij u wel snel gesteld? Ik zit nl. bij een vakgarage en niet bij de dealer wat de opsporing wellicht bemoeilijkt.
Vr gr

Gert.
 
Bovenaan Onderaan