Octaaf
Forumguru
na een heerlijke vakantie in Frankrijk op de terugweg hield de Superb er ineens mee op......
in het kort:
1.6tdi greenline, met kleine chiptuning.
250.000 km op de teller inmiddels. 80% is Shell VPower tanken.
(te)veel korte ritjes van <30 kilometer. af en toe 200km naar noord-Groningen
af en toe een boottrailer erachter, 1x per jaar wintersport, 1x per jaar zomervakantie met vouwwagen
Volgeladen auto (vrouw, zoon, 2 honden.... maar alles netjes onder de afdekhoes), inclusief vouwwagen.
ik rij altijd met de olietemperatuur op de BC, want ik vind de temperatuur echt een probleem met deze motor/uitvoering (ook 's winters in de bergen). Dus ik rij altijd op de CC en de snelheid is op basis van de temperatuur, gemiddeld 2000 toeren).
geen enkel signaal of waarschuwing.
na 2 uur probleemloos rijden passeer ik een Peage (met sensor, lekker met 30km/u door de poortjes zonder ellende van kaartjes of pasjes/betalingen).
Rijdend op de linkerbaan probeer ik een oud mannetje in te halen, door even door te trekken en ervoor weer naar de rechterbaan te verhuizen.
En uit het niets.... ploef..... niets meer. lampje van voorgloeisysteem aan, motor afgeslagen, dynamolamje aan. op de BC de opmerking om de auto handmatig weer te starten.
(aangezien ik op de linkerbaan reed en steeds langzamer ging, was mijn eerste prioriteit om de beste man mij in te laten halen, zodat ik achter hem kon verhuizen...... Maar Fransen kunnen niet rijden, dus meneer hield ook in. na een paar meter begreep hij toch en kon ik naar rechts)
al uitrollend op valsplat de auto proberen te starten. geen succes en een hoop stank (plastic/olie?), dus uitrollen op de vluchtstrook. netjes hesjes aan gedaan en achter de vangrail gewacht op een berger
(zal de verdere 1,5 dag ellende met trage ANWB besparen, niet relevant)
auto en vouwwagen met de berger naar de dichtsbijzijnde renault dealer.
"kunt u hem proberen te starten?"
"ok. doe maar weer uit. distributie"
later aan de bosch-computer met de uitkomst "injectoren kapot"
auto staat nu nog in Frankrijk, wachtend op transport naar Nederland.
wij konden door met een huurauto Volvo V90 (mooie bak, maar qua bagage niet echt groter dan Superb)
nu afwachten wat mijn garage gaat vinden. maar ik hou maar rekening met injectoren en/of EGR en/of wat anders wat weer een sloot euro's gaat kosten.
Misschien moet hij er maar uit, maar diesel inruilen is ook verlies draaien.....
eerst maar eens de auto hier en de diagnose stellen.
iemand vergelijkbare ervaring?
in het kort:
1.6tdi greenline, met kleine chiptuning.
250.000 km op de teller inmiddels. 80% is Shell VPower tanken.
(te)veel korte ritjes van <30 kilometer. af en toe 200km naar noord-Groningen
af en toe een boottrailer erachter, 1x per jaar wintersport, 1x per jaar zomervakantie met vouwwagen
Volgeladen auto (vrouw, zoon, 2 honden.... maar alles netjes onder de afdekhoes), inclusief vouwwagen.
ik rij altijd met de olietemperatuur op de BC, want ik vind de temperatuur echt een probleem met deze motor/uitvoering (ook 's winters in de bergen). Dus ik rij altijd op de CC en de snelheid is op basis van de temperatuur, gemiddeld 2000 toeren).
geen enkel signaal of waarschuwing.
na 2 uur probleemloos rijden passeer ik een Peage (met sensor, lekker met 30km/u door de poortjes zonder ellende van kaartjes of pasjes/betalingen).
Rijdend op de linkerbaan probeer ik een oud mannetje in te halen, door even door te trekken en ervoor weer naar de rechterbaan te verhuizen.
En uit het niets.... ploef..... niets meer. lampje van voorgloeisysteem aan, motor afgeslagen, dynamolamje aan. op de BC de opmerking om de auto handmatig weer te starten.
(aangezien ik op de linkerbaan reed en steeds langzamer ging, was mijn eerste prioriteit om de beste man mij in te laten halen, zodat ik achter hem kon verhuizen...... Maar Fransen kunnen niet rijden, dus meneer hield ook in. na een paar meter begreep hij toch en kon ik naar rechts)
al uitrollend op valsplat de auto proberen te starten. geen succes en een hoop stank (plastic/olie?), dus uitrollen op de vluchtstrook. netjes hesjes aan gedaan en achter de vangrail gewacht op een berger
(zal de verdere 1,5 dag ellende met trage ANWB besparen, niet relevant)
auto en vouwwagen met de berger naar de dichtsbijzijnde renault dealer.
"kunt u hem proberen te starten?"
"ok. doe maar weer uit. distributie"
later aan de bosch-computer met de uitkomst "injectoren kapot"
auto staat nu nog in Frankrijk, wachtend op transport naar Nederland.
wij konden door met een huurauto Volvo V90 (mooie bak, maar qua bagage niet echt groter dan Superb)
nu afwachten wat mijn garage gaat vinden. maar ik hou maar rekening met injectoren en/of EGR en/of wat anders wat weer een sloot euro's gaat kosten.
Misschien moet hij er maar uit, maar diesel inruilen is ook verlies draaien.....
eerst maar eens de auto hier en de diagnose stellen.
iemand vergelijkbare ervaring?