Kapot op de Peage... daar sta je dan met je 1.6tdi

Octaaf

Forumguru
na een heerlijke vakantie in Frankrijk op de terugweg hield de Superb er ineens mee op......

in het kort:
1.6tdi greenline, met kleine chiptuning.
250.000 km op de teller inmiddels. 80% is Shell VPower tanken.
(te)veel korte ritjes van <30 kilometer. af en toe 200km naar noord-Groningen
af en toe een boottrailer erachter, 1x per jaar wintersport, 1x per jaar zomervakantie met vouwwagen

Volgeladen auto (vrouw, zoon, 2 honden.... maar alles netjes onder de afdekhoes), inclusief vouwwagen.
ik rij altijd met de olietemperatuur op de BC, want ik vind de temperatuur echt een probleem met deze motor/uitvoering (ook 's winters in de bergen). Dus ik rij altijd op de CC en de snelheid is op basis van de temperatuur, gemiddeld 2000 toeren).
geen enkel signaal of waarschuwing.

na 2 uur probleemloos rijden passeer ik een Peage (met sensor, lekker met 30km/u door de poortjes zonder ellende van kaartjes of pasjes/betalingen).
Rijdend op de linkerbaan probeer ik een oud mannetje in te halen, door even door te trekken en ervoor weer naar de rechterbaan te verhuizen.

En uit het niets.... ploef..... niets meer. lampje van voorgloeisysteem aan, motor afgeslagen, dynamolamje aan. op de BC de opmerking om de auto handmatig weer te starten.

(aangezien ik op de linkerbaan reed en steeds langzamer ging, was mijn eerste prioriteit om de beste man mij in te laten halen, zodat ik achter hem kon verhuizen...... Maar Fransen kunnen niet rijden, dus meneer hield ook in. na een paar meter begreep hij toch en kon ik naar rechts)

al uitrollend op valsplat de auto proberen te starten. geen succes en een hoop stank (plastic/olie?), dus uitrollen op de vluchtstrook. netjes hesjes aan gedaan en achter de vangrail gewacht op een berger
(zal de verdere 1,5 dag ellende met trage ANWB besparen, niet relevant)

auto en vouwwagen met de berger naar de dichtsbijzijnde renault dealer.
"kunt u hem proberen te starten?"
"ok. doe maar weer uit. distributie"
later aan de bosch-computer met de uitkomst "injectoren kapot"

auto staat nu nog in Frankrijk, wachtend op transport naar Nederland.
wij konden door met een huurauto Volvo V90 (mooie bak, maar qua bagage niet echt groter dan Superb)

nu afwachten wat mijn garage gaat vinden. maar ik hou maar rekening met injectoren en/of EGR en/of wat anders wat weer een sloot euro's gaat kosten.

Misschien moet hij er maar uit, maar diesel inruilen is ook verlies draaien.....
eerst maar eens de auto hier en de diagnose stellen.

iemand vergelijkbare ervaring?
 

Duijzer

Donateur
Tja, moeilijk te zeggen op afstand. Kan een turbo/turboslang zijn, maar ook iets ernstigers als distributie of injectoren. Uitlezen is de beste optie. En aan de hand van de foutcodes gaan zoeken.
Bij m’n vorige Octavia 1.9 tdi bij 240.000 km vergelijkbare dingen (lampje, geen vermogen, olielucht), toen was het de turbo.
Maar het blijft koffiedik kijken op afstand...
 

ertromp

Forumguru
Gelukkig geen ervaring met zo'n pechgeval maar ik zou geen waarde hechten aan de conclusie van die Renoolt garage die met hun tool uitgelezen heeft. Kan maar zo een losse slag zijn o.i.d. wat @Duijzer aangeeft. Ben benieuwd naar de uitkomst straks in NL. Zelf nog onder de motorkap gekeken in Frankrijk?
 

EdK

Forumguru
Als verstuiver is dan start je motor in principe nog wel
Vermogen heb je totaal niet meer en met heel voorzichtig gas geven op gevoel en doorschakelen met hand op gevoel kun je dan nog een snelheid behalen van ongeveer 60 a 70Km
Dat is mijn ervaring met een 3 keeri n de laatste 2 jaar kapotte verstuiver ( Caddy 1,6TDI)
 

RichTrip

Forumleiding
Moderator
Vorig jaar met mijn Opel ook langs de Renault dealer in Frankrijk gestuurd. Diagnose: 2000 euro schade door defecte turbo.
Na de repatriëring bleek er niets aan de hand, turbo was OK (was jaar oud). Later (na een paar weken) bleek er een probleem te zijn met een klep van de waste gate aansturing.
ANWB is eerder die vakantie ook op de camping langs geweest. Op zich geen problemen gehad met de ANWB, alleen het regelen van een vervangende auto met trekhaak bleek lastig, midden in de zomervakantie periode.
Al met al ook ruim twee dagen kwijt geweest aan de pech ellende.....
 

Octaaf

Forumguru
merkwaardige was (zit ik me nu te bedenken). na "afkoelen" was het niet gelukt om de auto opnieuw te starten. gebeurde niets, alleen veel stank.
maar 's middags heeft de garage de auto wel naarbinnen gereden. (was daar zelf niet bij aanwezig, geen idee of er stank was)

auto schijnt onderweg naar Nederland te zijn, ben benieuwd wat er gebeurd als hij uitgelezen wordt
 

VAG-man

Forumguru
Hmmm Franse garages en auto's. Slechte combinatie.

Zo ook verhalen gehoord over Italiaanse garages.

Zal mij niks verbazen als het iets simpels is. Maar die stank? Rubber?
 

AdB

Senior Member
Verschrikkelijk zo'n verhaal. Daarom krijgt mijn auto steevast een (schouder)klopje op het dashboard als ik na een lange rit vanuit Zuid-Europa de Nederlandse grens passeer. Moet niks hebben van die buitenlandse autobedrijven en zeker niet die franse. Heb het één keer meegemaakt, de monteurs zaten tot een uurtje of 10 samen gemoedelijk te ontbijten en al aan de wijn voordat ze sjok-sjok aan de slag gingen in een werkplaats waar je liever je auto niet achterlaat.. Ben benieuwd naar het vervolg!
 

Octaaf

Forumguru
Auto is terug in Nederland, bij mijn eigen garage (nadat hij was gelost bij de verkeerder garage in de straat :banghead:)

de hogedruk dieselpomp is stuk. (hoge inspuitdruk?)
Maar omdat dit onderdeel bij de distributie zit, moet deze los en als je toch alles los hebt dan kan je maar beter meteen alles vervangen.
.... om daarna te kunnen testen of de verstuivers zelf een probleem hebben.

pomp : 1500 euro
de rest : 1000 euro
en dan nog eventueel problemen met de verstuivers

heb vorig jaar al 2 losgeschoten verstuivers gehad, ik begin een verband te zien...... helaas.

begin nu te twijfelen of er een fout zit in de tuning/software en of deze een invloed heeft (gehad) op deze ellende (+35pk en +60nm)

optie 1: kapot doorschuiven
optie 2: repareren en verkopen
optie 3: repareren en doorrijden is geen optie, ivm veel minder kilometers en korte stukje woon-werk
 

Renkie

Forumguru
Tuning zou hier geen invloed op hebben.
Deze auto's hebben meer problemen met de verstuivers en hogedruk pomp (helaas). Je bent niet de eerste en zult ook niet de laatste zijn.

Als je de auto toch al weg wilt doen kun je kijken of je bij je eigen garage, die de auto en diagnose ook kent, een dealtje kunt maken als die een leuke auto voor je vind. De kosten zullen voor een deel ook in de uren zitten.

Al moet ik wel zeggen dat als die 1000 voor het vervangen van de distributieriem, waterpomp en alles is ik dat wel aan de hoge kant vind dus wellicht kun je voor het complete verhaal elders goedkoper terecht. Maar met de vakantieperiode is het ook lastig om een bedrijf te vinden wat snel tijd heeft en ik neem aan dat je geen maand wilt wachten.
 

Octaaf

Forumguru
Tuning is van ATM, maar lijkt mij ook geen relatie te hebben. Tuning regelt alleen de interval en hoeveelheid ingespoten wordt, niet tegen hogere druk. (dacht ik later)

De 1000 euro voor in- en uitbouwen, vervangen, diagnose, manuren etc vind ik nog wel meevallen.

Heb gekozen voor optie 2. Auto wordt volgende week aangepakt en dan zoeken naar een benzine station.
 

Octaaf

Forumguru
update: metaaldeeltjes gevonden in de verstuivers, deze dus ook stuk en worden vervangen.
en dan in de verkoop
 

Antera

Donateur
dat zijn geen leuke kosten maar doorrijden word dan de optie wel denk ik. Je maakt weer een hoop kosten en daarmee is alles weer ok. Maar een keus die je zelf moet maken
 

Octaaf

Forumguru
van kwaad tot erger......... motor overleden :(
iets afgebroken in de motor, alleen maar hard gebonk van metaal op metaal

komt nu een ruil motor in, met "slechts" 110.000 kilometer.
alle vernieuwde onderdelen van de kapotte motor worden overgezet.

misschien vloeken in de kerk, maar wat een sch**t motoren!
 

Cordoba

Forumguru
van kwaad tot erger......... motor overleden :(
iets afgebroken in de motor, alleen maar hard gebonk van metaal op metaal

komt nu een ruil motor in, met "slechts" 110.000 kilometer.
alle vernieuwde onderdelen van de kapotte motor worden overgezet.

misschien vloeken in de kerk, maar wat een sch**t motoren!

Als je toch naar benzine wil, is het een optie om er een benzineblok in te hangen? Dat scheelt je de kosten van verkoop/aankoop, en is daarom misschien wel aantrekkelijker. Hiervoor moet je wel de auto opnieuw laten keuren door de RDW, en deze wordt dan ook gewogen om het gewicht te bepalen (hij krijgt niet het gewicht op het kenteken dat voor de gelijkwaardige benzineversie geldt), en dat kan op kenteken nog wel eens 150 kg zwaarder uitvallen dan een af-fabriek benzine uitvoering.
 
Bovenaan Onderaan