Columbus Kan ik columbus updaten?

Darkside

Forumguru
Het is, dacht ik, ook beter om stapsgewijs te updaten.
Ook moet je rekening houden dat nieuwere firmwares niet altijd de 3 partities aanmaken.
Daarom via een 38xx gaan. En dan heb je ook eigen POI database mogelijkheden.
En kan je altijd nog naar een 4 of 5 serie gaan als je wilt
 

Baphi

Forumguru
Over het stapsgewijs updaten lees je verschillende meningen. De één zegt gewoon van oud in één keer door naar nieuw, anderen beweren het tegengestelde. Mijn conclusie voor nu: stapsgewijs. Maar ik kom dan ook van een hele oude firmware.
 

EfEr

Actief lid
Ik heb de stap in 1 keer gedaan nieuwe firmware 3814 (oude firmware onbekend) en naar kaartversie V10 (ook de oude kaartversie onbekend). Zoals eerder al aangegeven alles probleemloos gegaan. Na ongeveer een week in gebruik geen problemen tegen gekomen, stuurbediening, spraakopdrachten werkt allemaal prima. Ik heb ook het idee dat het touch-screen beter werkt en sneller reageert.
 

Kampie

Lid
Maar eens een oud topic oprakelen... weet iemand waar ik mijn columbus in mijn O2 uit 2011 kan updaten met nieuwe firmware? Ik heb nu sw3982 erin zitten...

Alvast bedankt
 

Spinal

Forumguru
Tot versie 4xxx kun je op de Columbus zetten. Let op met versies 5xxx deze zijn voor auto’s met DAB+ radio’s. Heb je die niet dan krijg je problemen. Ik meen een keer gelezen te hebben dat 4120 de laatste goede update is voor de Columbus. Ik heb 3984 en ik zag er geen voordelen in, en het risico dat het fout gaat niet waard.
Maar vanaf versie 1024 zijn er veel verbeteringen doorgevoerd dus dan is het wel de moeite waard
 

Spinal

Forumguru
Nog even een vraag voor de VCDS goeroes (oa @ertromp en @Antera )
Ik wil toch updaten naar 4120. Ik las op internet dat als je van 3xxx naar 4120 gaat je de Columbus opnieuw moet coderen in VCDS omdat hij alles terug naar fabrieksinstellingen zet.
Kan ik de codering die er nu in zit dan weer gewoon terug zetten?
 

Kampie

Lid
Nog even een vraag voor de VCDS goeroes (oa @ertromp en @Antera )
Ik wil toch updaten naar 4120. Ik las op internet dat als je van 3xxx naar 4120 gaat je de Columbus opnieuw moet coderen in VCDS omdat hij alles terug naar fabrieksinstellingen zet.
Kan ik de codering die er nu in zit dan weer gewoon terug zetten?

Ik heb onlangs mijn Columbus ge update van 38xx naar 52xx, zonder problemen. Heb ook niks met wat voor codering dan ook moeten doen. Gewoon cd erin en gaan...
 

Spinal

Forumguru
Kan zijn dat jouw 52xx versie een modified versie is die zo is aangepast dat hij de instellingen behoud. Als je de factory update van 4120 installeerd schijnt hij terug te gaan naar de fabrieksinstellingen.
 

Kampie

Lid
Ok. Ik heb de update via;

Rns 510 Nieuwste kaart V15 2018
MODEDIT: Lees even allemaal opnieuw de forumregels door hierover. Het moge duidelijk zijn dat je voor dat bedrag niet de officiële software kan kopen. Onze regels zijn daar duidelijk over.

Misschien hem even contacten? Kan de cd ook opsturen. Voor vragen kun je sowieso wel bij hem terecht.

Succes!
 
Laatst bewerkt door een moderator:

Antera

Donateur
Updaten naar 4120 zorg idd ervoor dat de coderingen veranderen. daarnaast is dat met andere versies vaak ook maar is dat niet altijd merkbaar tot je hem uitleest. Word ook nooit verteld. daarom altijd eerst backup maken van de oem codering :-)


PS legaal is het nooit voor dit geld :-)
 

Spinal

Forumguru
Updaten naar 4120 zorg idd ervoor dat de coderingen veranderen. daarnaast is dat met andere versies vaak ook maar is dat niet altijd merkbaar tot je hem uitleest. Word ook nooit verteld. daarom altijd eerst backup maken van de oem codering :-)


PS legaal is het nooit voor dit geld :-)

Kan ik de coderingen die er nu in staan dan simpelweg weer terug zetten om het weer werkend te krijgen mocht er iets niet meer werken?
Of moet ik per Byte weer alles aanvinken?
 

Spinal

Forumguru
Gelukt, firmware update 4120 met succes geïnstalleerd. Alleen moest ik de oude codering van de NAV unit opnieuw erin zetten want die stond op fabrieksinstellingen en de achteruitrijcamera deed het niet meer.
Stuurbediening en alle andere zaken werkten nog gewoon.
 

Spinal

Forumguru
Toch een aantal vreemde dingen, ik had gelezen dat de firmware update de HDD zou wissen. Echter staan er nog wat muziek nummers op de HDD.
De navigatie gaf direct na de update een locatie ergens is Duitsland aan, ook dit is op internet terug te vinden dat dat zo hoort. Na vandaag een stuk gereden te hebben gaf de navigatie mijn huidige positie aan dus dat was weer goed.
Tot mijn verbazing stond er ook nog de map van West Europa op de Columbus. Dat zou eigenlijk niet moeten kunnen want die zou wel gewist moeten worden. Het meest vreemde is nog dat het een andere versie is dan de versie die ik had voor de update. Eerst had ik versie 8348 en nu na de update versie 8478.... ik heb in de tussentijd geen kaart DVD in het systeem gehad.

En ik krijg een terug kerende foutcode:
574DE63F-7F38-4FFF-9C5C-5B2DBE0D4259.jpeg

Ook is mijn unit pn veranderd van 3T0035680C naar 3T0035680E

Ondanks de foutcode werkt alles prima. Ik heb de oude codering terug gezet in module 37 (NAV) en nu krijg ik deze code ineens
 
Bovenaan Onderaan