Columbus Kan ik columbus updaten?

RenéR

Nieuw lid
Hallo Allemaal,

Ik ben sinds kort eigenaar van een skoda octavia 2 uit 2008.
Er zit een radio/navigatie systeem van het type columbus.
Nu is mijn vraag of ik er een firmware update op kan zetten en zo ja, welke?

Ik heb al op dit forum rond gekeken en veel gelezen, maar kom er niet goed uit.
Volgens het hidden menu heb ik de volgende hardware en software.

Part nummer: 1Z0035680A
HW version: H05
SW version: 1024

Ik heb al contact opgenomen met de skoda dealer en volgens hun is er geen update beschikbaar.
Graag jullie advies.

Mvg,

René
 

Darkside

Forumguru
Dit is echt een hele oude firmware. Op een hele oude Columbus (model A).
Hier zijn wel updates voor beschikbaar (zie www.my-gti.com).

Maar je moet wel goed opletten. Firmware updates van een Model A past ook de Canbus aan meen ik me te herrinneren. En dit zorgt ervoor dat de columbus niet goed uitgaat waardoor je s ochtends een lege accu hebt.

Dus goed inlezen over wat je moet doen.

Vraag is waarom wil je nieuwe firmware hebben?
 

RenéR

Nieuw lid
Bedankt voor de reacties.
Ik las op internet over verbeterde functionaliteit en snelheid van de columbus.
Een van de functies die mij vooral aansprak was de extra functie voor het aangeven van de toegestaande max snelheid.

Maar als dit inderdaad een model A is, kan ik het misschien maar beter laten zo als het is.

Kan de nieuwste kaart V10 wel op dit type en firmware?
 

Darkside

Forumguru
Kaarten zijn relatief firmware onafhankelijk.
Alleen is er sinds V8 een nieuwe indeling voor POI gemaakt.
Deze wordt nu op een aparte partitie gezet. En die zal je Columbus niet hebben.
Hierdoor kan je wel navigeren maar niet een POI opzoeken.

Misschien dat iemand dit nog kan ontkrachtigen. Maar ik had op mijn Columbus (Type C)ook 2 partities. En ik moest de Firmware updaten om weer POIs te kunnen gebruiken.
 

RenéR

Nieuw lid
Oke, dan misschien toch maar updaten naar een versie waarbij ik wel meerdere partities heb.
Volgens "my-gti" zou ik moeten kunnen naar firmware 2684.

Zou een VW of Skoda dealer dit ook kunnen doen of is dat alleen maar zelf te doen?
 

Darkside

Forumguru
Volgens mij heb je een firmare 3xxx nodig voor de 3 partities.
En een VW of Skoda dealer zou ook firmware voor je kunnen updaten. De vraag is doen ze het.

Ik wou ook graag nieuwere firmware ivm Nederlandse Spraak Controle. Maar geen van de dealers was bereid mee te werken.Dus dan maar zelf gedaan.
 

RenéR

Nieuw lid
Maar eens wat rond bellen en vragen of ze het kunnen en willen doen.
Als iemand nog een bedrijf weet die dit kan en wil doen, hoor ik het graag.
Eerste Skoda dealer, die benaderd had, zei al dat er geen update beschikbaar was.
 

Darkside

Forumguru
Ja dat is helaas een standaard antwoord. Het is jammer dat men niet mee wil werken.
Al zou het tegen kosten zijn. Er is immers een kans dat je je columbus "Bricked".
En normaal hoef je niet iets aan te passen als het gewoon werkt. Dus ik snap dat een dealer niet zo maar iets gaat updaten omdat jij dat wilt.
Maar tegen een fles sterke drank of een kleine vergoeding zou een dealer best mee mogen werken (is mijn mening).

Maar ik zou even goed gaan inlezen. Kijken tot hoever je kan gaan kwa updates.
En wat je daar voor moet doen. En hou rekening met je Canbus.
En hou ook eventueel rekening met het feit dat je Boordcomputer soms bepaalde systemen niet meer herkend
En dat ze opnieuw aangemeld moeten worden (als gaat dit in 9/10 gevallen automatisch als de auto 12 uur uit gestaan heeft).
 

RenéR

Nieuw lid
Even een update.
Afgelopen weekend V10 van oost europa op een DVD gebrand en in de columbus gedaan.
Ik kon de kaart gebruiken en ook opslaan, dit duurde wel even maar werkt daarna wel.
Gekeken naar de POI en deze zaten er is, weet alleen niet of dit de oude nog zijn of nieuwe.
Iemand een idee hoe ik dit kan controleren?
 

Darkside

Forumguru
Geen idee. Ik had mijn DVD (v8 destijds) er in gedaan om te kijken of ik kon navigeren. Dat kon.
heb geen POI's getest. Maar toen ik hem op de HDD zette kon ik geen POI selecteren.
ik moest daarvoor de firmware upgrade toen (De CD had ik gelukkig al klaar omdat ik beide toch wou updaten).
Daarna kon ik wel gebruik maken van de POIs.

Ik vermoed dat als je vanaf de DVD navigeert je ook de POI's van de DVD gebruikt.
Maar of dat ook inhoudt dat dit blijft werken als je naar de HDD kopieert?
 

rampie

Senior Member
De POI worden overgekopieerd bij het kopiëren van de DVD naar de HDD. Deze POI's kan je dan gebruiken als de DVD er al uit is. Je kan er altijd natuurlijk zelf aan toevoegen.
 

Baphi

Forumguru
Ook ik heb dezelfde Columbus (af-fabriek) in mijn OII (1 vd laatste pre facelift modellen):

RNS510-columbus.JPG

Inmiddels via deze site een aangepaste FW4020 gedownload en de iso aangepast zodat stuurwielknoppen blijven functioneren. Wat is er aangepast:
- Firmware 4020 for older RNS510 units (known as A and B)
- that has tables swapped to prevent battery drain with older CANbus gateways.
- Firmware has been modified to create 60/35/5 % partition ratios for music/maps/POIs respectively.
- Also has VIM and secret menu enabled.


Aanpassing voor stuurwielknopfunctiebehoud (scrabblewoord!):
- rename sktable to pqtable and vice versa in path: \vuci\b101\rnsmidec\prog

Volgens deze bron: it says that for skoda units you have to switch 2 files by renaming them.

ISO heb ik vervolgens op goede kwaliteit CD-R gebrand op 1x snelheid. Nu nog de moed vinden om de update uit te voeren...

Net zoals jij zie ik een paar belangrijke (voor mij belangrijk dus vetgedrukte) voordelen:
- Voice Control (requires microphone – see Volkswagen RNS 510 Microphone Connection for voice control)
- NEW Faster navigation and user interface
- NEW Automatic illumination control
- NEW Enhanced destination input

- NEW hold down the setup button for 30 seconds and get the following menus: FM, AM and the new
VERSION INFO (map version and type, hw and sw versions)
- NEW Compass
- NEW POI- see Volkswagen RNS 510 Maps POI – New Features with firmware 3xxx
- NEW Languages – Arabic, Russian, Turkish and Polish
- Speed Limit Display
- Stability Improvements
- Faster Startup (this has been improved on 2720)

- Display OPS and RVC at the same time
- SDHC 32 GB Support (HW04 and above)
- Display Off on extras tab
- Climatronic control if approriate climatronic fitted
- Clock display if RNS 510 swtiched off
- Excluded roads (under route options)
- GPS coordinates entry
- Additional adjustments for video
- Larger RVC screen with transparent menus at the side
 

RenéR

Nieuw lid
Bedankt voor de reacties.
@Darkside
Na het kopiëren naar de HD werkt bij mij de kaart en heb ik ook POI die ik kan selecteren.
Geen idee of dit nu nieuwe POI van de DVD zijn of de bestaande die er al op stonden.

@rampie
Ik kan geen POI zelf toevoegen, omdat dit nog niet ondersteund wordt met deze firmware zover ik heb kunnen achter halen.

@Baphi
Die site had ik ook gevonden onlangs, maar zit met hetzelfde dilemma als jou de moed vinden om het te doen.
Volgens mij heb ik een O2 facelift, maar er zit wel een oude columbus af fabriek in helaas.
Ik wil nog een bericht sturen naar kamold die de firmware heeft gepost en ook nog een bericht aan josi bij vwnavi.com.
Ik hoor graag van je als je de moed gevonden hebt en wat de resultaat is geworden.
Als ik een antwoord heb gekregen van kamold of josi, zal ik het nog even laten weten.
 

Darkside

Forumguru
Uit welk jaar komt je auto? Als je tevreden bent zou ik niet updaten. Maar hier toevoegen van eigen POI's kan best handig zijn. Voor bv flitsers etc.
Je kan je goed inlezen op my-gti.com.
 

Joske

Forumguru
dan heb je geen O2 facelift.. maar een préfacelift ;) oftwel O2 PFL

facelift kwam er in 2009 dacht ik
 

rampie

Senior Member
@RenéR Je kan dit wel maar dan moet je de DB op de DVD zelf aanpassen :) Via de DVD kopieert hij dan ook je eigen POI's mee...
 

RenéR

Nieuw lid
@Joske
Oke, duidelijk, wist niet wat er anders was aan de PFL en FL versie van de O2.
Verkoper zei dat het een FL O2 was volgens hem, vandaar dat ik dacht dat het een was.
Maakte mij eigenlijk verder niks uit, vind het gewoon een mooie auto. :D

@rampie
Oke, bedankt. Is ook nog eens iets om te bekijken, als ik niet een firmware update ga doen.
 

Baphi

Forumguru
Vanochtend de moed opgebracht om een update te doen van FW1024 naar FW4020. Dat ging behoorlijk goed, totdat de update bleef hangen in onderstaand scherm:

IMG_3750.jpeg

Daarna nog een keer met een kopie van deze cd geprobeerd. Zelfde probleem.

Dus toen maar besloten een standaard FW2684 te laden en dat ging zonder problemen.
Maar zoals verwacht werken de stuurwielknoppen niet meer.

Dus deze week een aangepaste FW2684 waarbij twee bestanden verwisseld moeten worden branden en laden.

Ik zag iig al wel: snelheidsweergave, andere volumeweergave, ander opstartscherm en algehele bediening lijkt vlotter te gaan! Dus als het lukt om de aangepaste FW2684 te laden, laat ik het wss daar bij.

Mss nog een keer FW4024 proberen of juist een FW3814.

Later deze week nog een update.
 
Bovenaan Onderaan