Kachelventilator fluctueert intermitterend

ertromp

Forumguru
Ik begrijp niet dat met de huidige diagnose apparatuur niet valt te meten
waar de storing moet worden gezocht, onbegrijpelijk. :nono:
De diagnose apparatuur van een dealer (Skoda dealer) kan zeker storingen/fouten in je climatronic / kachelcircuit uitlezen.
Helaas zal niet iedere Bovag garage alle uitlees apparatuur voor VAG auto’ s hebben.
 

turboturbo

Forumguru
Tja ik vermoed als reaguurder vanaf de zijlijn dat de garagist er toch niet helemaal raad mee weet gezien je nu al zo vaak terug bent terug geweest. En ik vraag me ook af of na elke reparatie (zeker na zovele pogingen) wel een uitgebreide proefrit wordt gedaan om na te gaan of de reparatie een ‘fix’ is geweest.

Je laat immers dat testen niet aan de klant over die tijdens de terugreis alweer op moet bellen om te vertellen of de reparatie succesvol is geweest.

Wat je nog kan doen is alvast naar een Skoda dealer gaan, niets vertellen over het 12-steden-13-ongelukken verhaal met die garage maar gewoon argeloos even vragen of ze naar die vreemde climatronic willen kijken omdat je volgende week relaxed op vakantie wil met een goed werkende clima. Evt combineer je het met een zgn vakantie check van ik dacht 25,- en vraag je of ze ‘meteen’ even naar de climatronic willen kijken / uitlezen (vraag als er foutcodes zijn uitgelezen de precieze codes op!)
En dan even kijken wat zij zeggen. Voor hetzelfde geld heb je een correcte diagnose en/of zelfs een voorstel voor reparatie dat qua kosten nog mee valt. Je betaalt voor de diagnose kosten en met die ‘second opinion’ kan je terug naar de garage tzt.

(Ik ga even uit van een mogelijk slechtst scenario waarbij betreffende dealer anders kan - ik zeg dus niet dat ze dat ook echt zullen doen! - denken dat ze er een slaatje uit kunnen slaan omdat ze weten dat je wanhopig bent en jij mogelijk de andere garage gaat proberen aansprakelijk te stellen voor herstel kosten. Je kunt altijd in een later stadium nog het hele verhaal vertellen van de garage die het ook niet gerepareerd heeft gekregen)
 
Laatst bewerkt:

Cordoba

Forumguru
Zoals EdK ook al aangeeft: niet zelden ligt het niet vinden van de oorzaak, niet aan de apparatuur maar aan de mens achter de apparatuur. Overigens is het niet zo dat uitleesapparatuur perfect de oorzaak aangeeft, maar wel de juiste zoekrichting. Een goede monteur kan dan op basis van kennis en ervaring en wat logisch denkwerk eigenlijk altijd de juiste oorzaak wel vinden.

@H-vdLinden In elk geval goede vakantie gewenst, en dat dit probleem maar snel opgelost wordt.
 
Best Forum,

Allereerst hartelijk bedankt voor alle prima reacties die ik ook had willen verwachten eigenlijk van deze nog "jonge" monteurs en de nieuwe technieken die zij weldegelijk in hun opleiding hebben meegekregen.

Terwijl ik dit schrijft denk ik aan de langste rit (ca. 160 km) die wij afgelopen vrijdag met deze "nieuwe" 2e hands Skoda Roomster sinds de aanschaf begin januari hebben gemaakt. De auto rijdt verder prima maar je wordt het zo ontzettend zat en er zo onrustig van dat intermitterende gefluctueer van die kachelventilator dat daardoor de rit niet als plezierig kan worden aangemerkt.
Maar ook de airco werkt zo niet optimaal.

Ik vond toch even een reactie te moeten geven op de laatste opmerkingen en raadgevingen in volgorde van invoer.

EdK - ik ben het volledig eens dat met de huidige diagnose apparatuur in iedergeval in een duidelijke richting gedtuurd wordt en dat de kennis en kunde van de monteur die weet hoe te handelen.

ertromp - De dealer heeft meer en veel uitgebreidere diagnose mogelijkheden dan een stand-alone BOVAG garage. Zij kunnen in het beste geval met hun apparatuur deze VAG-auto's alleen uitlezen maar niets programmeren.

Peter-036 - Blijkbaar kan op de alleen uitlezen apparatuur deze storing niet worden gezien. Zie verder op in mijn antwoord mijn ervaring bij een echte Skoda dealer metspeciaal voor Skoda opgeleide monteurs doe de hele dag niets anders dan Skoda doen. Zij zagen het wel maar een reparatie in de "aangegeven richting" heeft helaas nog geen oplossing gebracht.

ertromp - Dan als de storing nog steeds manifesteerd zou je denken dat deze garage voor aflevering zelf een stuk gaat rijden met of zonder die uitleesapparatuur om vast te stellen of de storing daadwerkelijk wel is opgelost.

turboturbo - Inderdaad kun je wel stellen dat het kennis- en interesse niveau van deze garage onvoldoende is om deze meer "ingewikkelde techniek" te doorgronden laat staan te kunnen handelen.
Een proefrit had inderdaad na ca. 4 min. (nadat het koelwater op temperatuur was en op het dashboard het lampje uitging) de storing duidelijk kunnen waarnemen.
Het is bijzonder sneu dat na nu de 6e keer repareren je als koper van deze auto opnieuw moet vaststellen dat de storing onverminderd aanwezig is.

Ik was reeds bij een officiële Skoda dealer geweest nadat er gezeur was over de verkeerde kogeldruk 60kg ipv de afgesproken 75kg trekhaak en de parkeersensoren 2 weken na de aanschaf, wat betreft de de kachelventilator problemen had ik na een 2 tal informatieve telefoongesprekken na de 3e reparatie poging voor eigen kosten een diagnose bij deze Skoda dealer laten uitvoeren om gewoon te weten wat is er aan de hand en kan ik deze info gebruiken om de garage dan aan te sturen. Maar de service coördinator van de garage was eigenwijs en sloeg letterlijk alle goed bedoelde hits en adviezen in de wind.
Ik denk dat hij kosten besparend moest handelen maar zo lopen de kosten flink uit de hand.

De Skoda dealer is vanaf die tijd steeds op de hoogte gehouden en prevaleert bij mij als gerenommeerde garage om als de BOVAG dat ook wil de reparatie uit te laten voeren waarbij de rekening dan bij de garage van verkoop zal worden verhaald.

Cordoba - geheel juist: interpretatie van de gemeten of diagnostische meetwaarden vergt ook de nodige kennis maar het duidt wel vaak correct in de juiste richtingwaar de storing gezocht moet worden.

Voorlopig laat ik het hierbij maar ik ben wel heel benieuw wat a.s. maandag de BOVAG hun reactie zal zijn en of zijn na deze 6e mislukte reparatie de garage nog een 7e poging gunnen.

We wachten het af en proberen vanaf nu te genieten van een nog klein weekje rust.
 
Beste Forumleden,

Even een korte update.
Een nieuwe afspraak is dan nu gemaakt en staat voor 1 juli ze gaan dan "een klep in het kachelhuis" vervangen.
Maar is dit dan ook echt wat er niet functioneert of toch al eerder gezien defect is?
Of wordt er maar lukraak is in het circuit vervangen omdat ze het niet weten?
We gaan het zien maar de garantietermijn zal wel opgeschoven moeten worden daar die op 04 juli afloopt.
 

Cordoba

Forumguru
Garantietermijn hoeft niet opgeschoven te worden, als een storing voor het verlopen van de garantietermijn is gemeld noet dit gewoon onder garantie verholpen worden. (of een garage zich ook aan de wet houdt is een ander verhaal) Andere optie is dat je de verkoop ongedaan maakt voor 1 juli, omdat 6 pogingen om een probleem op te lossen blijkbaar nog niet genoeg is.
 

VAG-man

Forumguru
Klopt wat @Cordoba zegt.

Je zegt dat de ventilator eigenlijk alleen maar goed werkt als deze voluit gezet wordt. Dit doe je dan handmatig neem ik aan?
 
Ik heb a.s. maandag contact met de BOVAG om alles qua rechtspositie duidelijk te hebben. En omdat de BOVAG hiervan.op de hoogte is geef ik ze nog één kans om een succesvolle reparatie uit te voeren. Zo niet dan wil ik dat de verkoop ongedaan wordt gemaakt desnoods met hulp van de BOVAG.

Wat betreft de vraag: ja als de ventilator handmatig op voluit wordt gezet dan is er een minieme bijna niet waarneembare fluctuatie. Maar dan wordt de "auto" functie uitgeschakeld en vermoed ik omdat je zelf kiest voor voluit ventileren dat het "regelcircuit" hiermee wordt overgenomen.

Wederom reuze bedankt voor al het meedenken.
 

VAG-man

Forumguru
Klopt de stand "Auto" wordt uitgeschakeld zodra je maar iets handmatig (behalve temperatuur) veranderd.

Ik denk nog steeds dat een slechte draad of stekkerverbinding de oorzaak is.
We wachten af.
 
Beste Forumleden,
A.s. maandag heb ik contact met de BOVAG en zal ik ze alle vragen stellen zoals wat zij van de aanpak van de garage vinden, nu dat de 7e reparatie net voor afloop van de garantietermijn zal worden uitgevoerd.
Ik hoop dat met de vervanging van de klep in het kachelhuis dan nu de oorzaak is gevonden maar ik betwijfel het.

Ook het ongedaan maken van de koop is iets wat ik liever niet zou doen maar het is een uiterste pressie/redmiddel.
Als de BOVAG voorstelt de "8e" reparatie bij een echte Skoda dealer te laten uitvoeren zou ik daarmee akkoord kunnen gaan wanneer de kosten door de garage via de BOVAG worden betaald.

Dan wat betreft als de ventilator inderdaad
handmatig voluit wordt gezet de fluctuatie iets aanwezig is maar bijna niet hoorbaar is. Zodra de "Auto" functie wordt ingeschakeld en het ventilator toerental weer daalt is het intermitterende fluctueren gelijk weer aanwezig.

Dan als de auto "koud" wordt gestart werkt de ventilator korte tijd goed tot dat het koelwater op temperatuur is gekomen en het "koelwater"-lampje op het dashboard is uitgegaan. Dit zou mogelijk kunnen wijzen op het feit dat op dat moment warme kachellucht zich gaat mengen met de buitenlucht wat naar ik begrepen heb gebeurd met een servomotor die de stand van de regelkleppen bediend ergens een sensor of regelcircuit verkeerd aanstuurd.
 
Even kort bijpraten.
Contact met de BOVAG gehad:
- de garantie loopt door zo lang het mankement maar voor einde van deze termijn is gemeld.
- anders wordt het met evt. ontbinden van de koop. De BOVAG meldt dat ontbinding dan wel door de ernst van de gebreken moet worden gerechtvaardigd.
- de garage moet de gebreken verhelpen en als zij hier toe niet in staat zijn zou ik mogen voorstellen dat een derde partij een poging gaat wagen het euvel te verhelpen.

Nou maandag 1 juli gaan we het beleven.
 
Helaas nog geen bericht want de reparatie was gisteren nog niet klaar.
Nu zou hij vandaag klaar zijn dus we wachten met spanning af.
 
Beste Forumleden,

Eergisteren kregen we het bericht dat de auto klaar stond na de reparatie en dat
we een opnieuw een proefrit zouden maken met de garagehouder om
gezamenlijk te ervaren dat de reparatie deze keer goed geslaagd zou zijn.

De vorige keer bleek de "servo besturing van de kachelklep" niet naar behoren
te functioneren en men heeft toen deze servo schoongemaakt waarna dit
kortstondig effect heeft gehad tot dat ik met de auto na 1 km wederom
moest vaststellen dat de reparatie niet geslaagd was.

Deze keer heeft de garagehouder een nieuwe "servo besturing van de
kachelklep" besteld en na inbouwen lijkt nu de storing te zijn opgelost.

We hebben gisteren en vandaag nog even aangezien want we konden het
eigenlijk niet geloven maar de storing blijft nu weg.

Dus eindelijk na 17 keer aanrijden naar de garage waarvan nu 7 keer voor
de ventilator is dan eindelijk onze Roomster klaar om normaal te kunnen
rijden en te genieten van een werkende auto. Maar waarom dit zo lang en
met hulp van de BOVAG heeft moeten duren is voor mij onbegrijpelijk.

Iedereen heel hartelijk bedankt voor alle hulpvaardige op- en aanmerkingen
wat door mij bijzonder gewaardeerd is.

Hartelijke groeten en tot later op het forum,
Hans
 

turboturbo

Forumguru
Heeeeheee! Nou eindelijk. Tja het waarom is slechts naar te gissen. Kostenbesparend is het op deze manier ook niet geweest. Dus hooguit ontmoedigingsbeleid maar dat is meteen weer zo negatief.
 

EdK

Forumguru
De garage heeft mij verzekerd "dat dit zo hoort" nadat hij deze informatie had
ingewonnen bij een Skoda dealer.
Tsja van dat het zo hoorde, maw er was niets aan de hand naaar een stadium dat het voor jou nu goed is maar voor die dealer heeft hij hem natuurlijk nu kapot afgeleverd...:D

Affijn geniet nu verder van de RR en weet uit ervaring dat het een fijne wagen is die meer kan meenemen dan menig mens zal verwachten.
ff de stoelen er uit en je schuift er zo een koelkast in.

En neem aan dat je nu alleen een andere dealer voor hetonderhoud gaat zoeken !?
 

Duijzer

Donateur
Mooi om te weten dat het nu opgelost is. Mocht ooit iemand ook deze storing hebben, dan kan hij met deze informatie in de hand de dealer wellicht overtuigen dat 17x terugkomen meer kost dan een servomotor vervangen. En veel minder ellende is.
 
Beste Forumleden,
Reuze bedankt voor jullie reactie's.
Nu dat de auto het doet zoals dat ook hoort gaan we er van uit dat we er nog lang
van kunnen genieten als er geen gekke onverwachtse dingen gaan gebeuren.
De Roomster is geweldig ruim van binnen wel iets kleiner dan de Peugeot 406 Break
die we hiervoor hadden die het 17 jaar zonder veel manco's keurig heeft gedaan
mede dankzij het prima onderhoud van onze "eigen" betrouwbare garage.

We hebben inmiddels al een verhuizing gedaan naar volle tevredenheid dankzij de
geweldige ruimte als ook de achterbank in zijn geheel is verwijderd.

De auto is nu weg bij de aankoop garage en gaat voor het reguliere onderhoud naar
onze "eigen" betrouwbare garage. En mede door de geweldige ondersteuning van
de Skoda dealer die de diagnose gedaan heeft en de vele contacten die er waren
om specifieke Skoda informatie op te vragen zal ons zeker zien als er moeilijke
zaken zijn die (nog nooit voorgekomen) onze "eigen" betrouwbare garage niet zou
kunnen oplossen.

Iedereen hartelijk bedankt voor de fantastische ondersteuning :thumbsup:
 
Bovenaan Onderaan