Kachelventilator fluctueert intermitterend

Beste Forumleden,

Ik kamp met het volgende probleem met onze Roomster uit 2013.
Vanwege het intermitterend fluctueren van de kachelventilator (aanjager) na vervanging van de kachelventilator nadat de originele kapot was gegaan fluctueert deze voortdurend in toerental

Hierop is de kachelventilator te samen met de kachelweerstand opnieuw vervangen met
helaas opnieuw een teleurstellend resultaat. De ventilator fluctueert nog steeds intermitterend
in toerental wat erg hinderlijk is.

De garage heeft mij verzekerd "dat dit zo hoort" nadat hij deze informatie had
ingewonnen bij een Skoda dealer.
Ik ben zelf van mening dat dit absoluut zo niet hoort.

Een Roomster (2010) rijder bij ons in de buurt heeft dit absoluut niet en bij onze originele
kachelventilator, voor dat die de geest gaf, wat dat absoluut ook niet het geval.

Kan iemand hiermee verder helpen aub.?

Vast reuze bedankt, Hans
 

Duijzer

Donateur
Hoe is de toestand van je accu? Heeft die nog power, of draaid ie nagenoeg alleen op de dynamo?
Gaat het om een geregelde airco, en/of wat gebeurd er als je de knop verzet?
 

VAG-man

Forumguru
Ik mag aannemen dat je nieuwe onderdelen hebt gebruikt?
Verder kan het nog een slechte stekkeraansluiting zijn of defecte bedrading.
 
Beste Forumleden,

Bedankt voor jullie meedenken, hierbij mijn antwoorden in volgorde van jullie vragen:

1. Hoe is de toestand van je accu? Heeft die nog power, of draaid ie nagenoeg alleen op de dynamo?
Gaat het om een geregelde airco, en/of wat gebeurd er als je de knop verzet?
>> De accu is nog steeds prima het probleem van de intermitterend fluctueren van de kachel
ventilator doet zich voor bij zowel stilstaande motor als draaiende motor van de auto
>>Als ClimaControl een geregelde airco is dan gebeurt het in alle standen van de snelheidsregeling.
Bij de lage snelheden is dit fluctueren het beste hoor- en voelbaar

2. Ik mag aannemen dat je nieuwe onderdelen hebt gebruikt?
Verder kan het nog een slechte stekkeraansluiting zijn of defecte bedrading.
>> Ja er zijn nieuwe onderdelen gebruikt.
Ook bij de tweede nieuwe kachel ventilator hetzelfde intermitterend fluctueren.
Bij de derde keer is de eerste kachel ventilator opnieuw ingezet tesamen met een gloed nieuwe
kachel weerstand.
>> Daar deze vervangingen door de garage zijn uitgevoerd kan ik niet melden over slechte
stekkeraansluitingen of een defecte bedrading. De vervangen kachel weerstand mocht ik mee
nemen en die connectoren zagen er verder als nieuw uit, geen oxide waarneembaar.

3. Zomaar een (wild?) idee: kan de kachelweerstand verkeerd gemonteerd zijn?
>> Deze vraag kan ik niet beantwoorden omdat de garage de werkzaamheden vanwege uitvoering
van een garantie heeft uitgevoerd. Maar mijn technische kennis zegt dat het heel bijzonder zou
zijn als de oorspronkelijke kachel weerstand en kachel ventilator, die wel volgens mij normaal
constant en correct reageerde op een een automatische en handmatige wijziging van de
ventilator snelheid bij de vervanging door de eerste kachel ventilator op eens verkeerd zou zijn
gemonteerd daar de connectoren van de kachel weerstand eigenlijk niet verkeerd kunnen
worden aangesloten.
 

EdK

Forumguru
In verleden een RR (roomster) gereden een 4 jaren, en kan me geheel niets herinneren waar jij over praat met je ventilator.
Maar krijg indruk dat je met de wagen niet bij een VAG dealer bent geweest, zou daar anders eens langsrijden en vragen of zij dit normaal vinden.
Ik vind het niet normaal
 

hemi24

Forumguru
Ik zie de glazige blik van de monteur al voor me!

“Intermitterend? Fluctuerend?”
:sterretjes:
 
Beste Forumleden,

Als reactie op "EdK" kan ik uit een korte ervaring na de aankoop mtot de ventilator kapot ging hier ook niets van herinneren dus dat intermitterend fluctueren is van na de vervanging door een nieuwe kachelventilator.
Omdat de Bovag garage van aankoop van de auto het probleem niet erkende en uiteindelijk opnieuw de kachelventilator ging vervangen met nog steeds het intermitterend fluctueren ben ik naar een officiële dealer van Skoda gegaan en voor eigen kosten een diagnose laten uitvoeren.
Hun conclusie was altijd als de kachelventilator wordt vervangen OOK de kachelweerstand vervangen. Zij konden met hun diagnose apparatuur zien dat de ventilator voortdurend in toerental werd op en neer geregeld.
Hun advies was terug naar de garage van aankoop en beide laten vervangen.

Dit laatste is nu gebeurd met nog steeds het intermitterend fluctueren als resultaat.
Ten einde raad heb ik de Skoda dealer nu gemaild met de vraag wat het dan nog kan zijn, helaas nog geen antwoord gehad. Dus ik zal vandaag gaan bellen.

Ik mag natuurlijk geen oordeel vellen over de garage en de monteurs maar bij de Skoda dealer komt dat wel heel veel degelijker over en ook is de communicatie zoals het hoort.

Als de auto niet in de Bovag garantie zou vallen dan zou ik naar de dealer zijn gegaan. Maar alleen al een kachelventilator en de kachelweerstand vervangen volgens opgave van de dealer is een grapje van meer dan 900 Euro.
Daarom wil ik hebben dat de garage van aankoop dit gaat herstellen alleen zij geven aan dat de Skoda dealer in Woerden tegen hun heeft gezegd dat dit normaal is en de dealer in De Meern zegt van niet.
Dus een patstelling en wat nu te doen als je geen idee hebt van wat er aan de hand is.
 

EdZ

Donateur
Ik herken het evenmin van mijn beide Roomsters.
Nog een optie: de kleppen van de uitstroomopeningen worden dmv servo's bewogen. Als er een servo verkeerd wordt gestuurd/defect is dan gaat er wellicht een klep ongewenst open /dicht. Ik kan me dan voorstellen dat de tegendruk wisselt en daardoor het toerental wijzigt. Maar dat zou je moeten merken doordat er wisselend lucht uit uitstroomopeningen wordt geblazen.

Klinkt onwaarschijnlijk, maar dat is het gedrag van de ventilator ook...
 

Gbn

Actief lid
Eum, volgens mij wordt er iets over het hoofd gezien. Na diagnose bij de Skoda dealer kom je met het volgende:

Zij konden met hun diagnose apparatuur zien dat de ventilator voortdurend in toerental werd op en neer geregeld.

Het probleem wat je ervaart, komt dus weg uit de aansturing van de ventilator, niet uit de ventilator zelf. De Climate Control stuurt telkens wisselende signalen naar de ventilator, er moet dus gekeken worden waarom de Climate Control dit doet.

Gerard
 

EdK

Forumguru
Als je dit verhaal zo leest en de reacties dan ga je haast denken of die van circulatie schakelt naar recirculatie..

Tsja je zit natuurlijk met een stukje garantie , maar anders had ik het voor mezelf wel geweten.
Ik had ff naar neunen gereden naar VAG Techniek , gasten weten meer dan velen dealers..
En in algemeen schappelijke prijzen of offerte
 
Beste EdZ,

Bedankt ik zal deze optie zeker noteren zodat de garage hiermee eventueel iets kan doen door ze in
de goede richting te sturen.


Beste VAG-man,

Ook bedankt voor uw optie die ik ook zeker zal doorgeven aan de “vakman”.

Ik heb zelf geen VCDS en ook heb ik hiermee geen enkele ervaring dus dat laat ik zeker aan de
“vakman” over.
Ik wil nu (binnen de garantie) zeker niets kapot maken of verkeerd gaan instellen zonder te
weten wat ik doe.


Beste Gbn,

Dit is een hele goede conclusie van u en het heeft mij aan het denken gezet.

Ik heb een poging gewaagd om de Climatronic te willen uitbouwen en daarbij is het volgende gebeurd:

- Ik heb eerst aan weerzijde van de Climatronic de zijpaneeltjes verwijderd (links met de 2 schakelaars
de ASR en de achterruitverwarming en rechts een blind paneeltje)

- Daarna heb ik het erboven geplaatste luchtrooster voorzichtig verwijderd (hierin zit de schakelaar
voor de alarmlichten en de waarschuwing als de airbag is uitgeschakeld.)

- Bij het verwijderen heb ik de kabels iets er uit moeten trekken om de connectoren te kunnen
losmaken en met een touwtje vastgemaakt dat ze niet per ongeluk in het gat wegzakken en je er
niet meer bij kan komen.

- Hierna een poging gewaagd om de Climatronic unit los te maken maar dit is niet gelukt, ik wil
niets beschadigen. Ik weet niet hoe deze vast is gezet.

- Uiteindelijk alles weer terug geplaatst omdat morgen de auto nodig is.
Bij de controle viel mij het volgende op:
Het lijkt als of de ventilator nu ineens wel constant het ingestelde toerental loopt maar ik blijf
nu even heel voorzichtig met deze bewering.
Morgen moet ik een eind rijden en kan ik het goed in de gaten houden en mocht het niet zijn
opgelost dan hoor ik dat direct en laat ik het aan het Forum resultaat weten.

Mocht de ventilator morgen normaal functioneren dan wil ik natuurlijk de Climatronic wel
demonteren om de connectoren beter te bekijken of ze goed geconnecteerd zijn.
Want als dat zo zou zijn dan denk ik aan de twee connectoren die achterop deze Climatronic
zitten één van beide geen goed contact (een zgn. “wackelkontakt”) maakt.
En dat na de vervanging van de kachelventilator iets is losgetrokken of in de loop van jaren is
losgetrild. Misschien dat door het trekken aan de twee kabels van de alarmlichten en de airbag
deze connectoren iets bewogen (aangedrukt) zijn en het contact weer net hersteld zou kunnen
zijn.


Nu heb ik heb nog wel een vraag aan u of er een beschrijving is hoe je deze Climatronic bij de
Roomster uit 2013 kunt demonteren/monteren zonder te beschadigen?

En zijn er überhaubt ook elektrische schema’s van de Roomster binnen het Forum aanwezig
zodat ik de werking van deze climacontrol beter kan begrijpen?

Allen reuze bedankt en hele fijne Pinksterdagen gewenst.
 
Helaas moet ik laten weten dat het euvel niet is opgelost dus zal ik dit de garage dinsdag laten weten
zodat zij toch nog een poging kunnen wagen dit euvel te herstellen voordat we op vakantie gaan.

De onafhankelijke Skoda dealer garage die ik al in een eerder stadium van dit probleem heb benadert
en toen al een diagnose heeft uitgevoerd liet in het gesprek afgelopen vrijdag weten dat zij deze wijze
van werken en communiceren met de klant sterk afkeuren.
.
Zij adviseerden mij om voordat de BOVAG garantie afloopt op d.d. 04-07 nu de BOVAG in te schakelen.
Dit heb ik dus zaterdag middels een gedetailleerde brief met bijgevoegd "logboek van de auto" gedaan.
 

Cordoba

Forumguru
Dat je na het loshalen van wat connectoren even hebt gedacht dat het probleem weg was, kan te maken hebben met connectoren met een slecht contact, maar ook te maken hebben met een draadbreuk in één van de draden van die connectoren.

Verklaring dat je van intermitterend fluctueren naar continue fluctueren bent gegaan kan liggen aan het feit dat door het gerommel aan de connectoren (vervangen kachelmotor), waardoor een draad die blijkbaar eerst af en toe geen contact maakte, nu continue een onderbreking heeft. Die draad kan bijvoorbeeld voor een bepaalde draaisnelheid van de kachelmotor zorgen, maar door de onderbreking kan ie alleen een stand harder of een stand zachter, waardoor ie tussen beide wel werkende standen gaat fluctueren.
 
Beste Cordoba,
Ik ben het helemaal met je eens want dan spreek je over een zgn. "Wackelkontact".
Ik durf geen beschadigingen te maken met het er uit halen van de Climatronic want als ik iets kapot zou
maken vervalt natuurlijk de garantie.
Alleen aan de bovenzijde zit er iets beweging in maar aan de onderzijde zit hij muur vast en zie ook
geen schroeven en of klemmen zitten.
Daarom had ik al het Forum de vraag gesteld of iemand de Climatronic al eens gedemonteerd.
Maar reuze bedankt voor het meedenken misschien dat ik vandaag toch nog één poging waag als ik op
het forum bij de kennisbank bij Fabia-2 serie "kachel problemen" iets bruikbaars vind.
 
Ik laat nu eerst de garage weten dat we hier zo geen genoegen mee nemen en dat er opnieuw een
diagnose cq. reparatie dient te worden uitgevoerd of dat de auto naar een Skoda dealer wordt
gebracht voor adequate reparatie.
 
Even een tussendoor bericht.

Na dat ik de garage duidelijk heb gemaakt dat nu ook de BOVAG is ingelicht omdat het probleem maar niet kon worden opgelost heb ik om toch naar een mogelijke oplossing te streven de garage hierover ingelicht (e-mail) en daarna telefonisch contact opgenomen. De eigenaar was het roerend met mij eens dat zij hun werk niet goed hadden gedaan en vroeg mij om de auto per direct te komen brengen en dan zouden zij het echt oplossen. Zo gezegd zo gedaan.
Vanmorgen bericht gekregen dat de auto klaar staat en het euvel is opgelost.
Op de vraag wat er dan nu gevonden was werd gemeld dat het een slecht werkende "potentiometer" was die de stand van de kleppen (ik vermoed dus van de kachel) moest doorgeven. Hierdoor wist de Climatronic niet wat hij moest doen en regelde continu de kachelventilator snelheid. Het zou dus achteraf niet zo'n kostbare reparatie zijn geweest als dit direct correct was aangepakt.
Van dit regelcircuit met kleppen en een potentiometer ben ik niet op de hoogte dus als een van de forumleden hierover meer weet te vertellen dan hoor ik dat graag.
Ook het airbag probleem dat na de kachelventilator steeds opnieuw het waarschuwingslampje ging branden is opgelost het bleek een connector met een hoge contact weerstand te zijn geweest (of was de connector niet goed inelkaar gedrukt??)
Wij gaan aan het einde van de middag de auto ophalen en daarna met vakantie dus ik zal later in het forum laten weten hoe e.e.a. is afgelopen. Ik hoop nu echt dat het euvel is verholpen.
Tot dus ver iedereen die heeft meegedacht reuze bedankt!!
 
Toch nog even een laatste bericht al voor wij op vakantie gaan met.....

Gisteren na vertrek van uit de garage na leek aanvankelijk het euvel te zijn
opgelost maar na nog geen 1 km rijden hoorden wij de eerste intermitterende
fluctuatie weer en daarna weer continu. (ingestelde temperatuur 18,0 C en de
ventilator vast op 3 streepjes of op auto
De ventilator lijkt eigenlijk alleen goed te werken als hij helemaal voluit wordt
gezet.

Na bellen met de garagehouder die het vreselijk vervelend vond maar zei
direct nieuwe onderdelen te gaan bestellen om iets helemaal te vervangen
en de reparatie na onze vakantie die nu begonnen is over ca. één week
te gaan uitvoeren. Mijn vraag is waarom zijn die onderdelen dan niet nu al
vervangen geweest?

Na aanschaf van deze op zich prima auto zijn wij nu al in totaal 15 maal zijn
aangereden naar de garage waarvan nu 6 maal voor dit hardnekkig
kachelventilator probleem.
Ik begrijp niet dat met de huidige diagnose apparatuur niet valt te meten
waar de storing moet worden gezocht, onbegrijpelijk. :nono:

Wij hopen en vertrouwen er nog steeds op dat de garage het probleem gaat
oplossen en laten het nu voor de duur van onze vakantie maar even los om
ons te melden om een nieuwe datum voor de reparatie in te plannen.
 

EdK

Forumguru
Ik begrijp niet dat met de huidige diagnose apparatuur niet valt te meten
waar de storing moet worden gezocht, onbegrijpelijk. :nono:
Met die huidige meetapparatuur is het gerust wel te meten hoor.
Maar als er een monteur (?) achter dat apparaat staat die er niet mee weet om te gaan...Tsjaaaa
dan rij je 6 keer naar een dealer toe.....:pieker::pardon:
 
Bovenaan Onderaan