Kabelboom deur

MeuSkoda

Actief lid
@PSe Super dat je dit gepost hebt...

Dit probleem heb ik dus bij onze Yeti uit 2010 ook gehad en zelf opgelost door alle kabels met 15 cm te verlengen. Alles gesoldeerd en met krimpkous afgeschermd. Problemen die bij onze Yeti zichtbaar waren door deze kabelbreuk:
- Knipperende dashboard verlichting
- Richtingaanwijzer die het zeer onregelmatig deed
- Rechter voorraam wilde met de schakelaar linksvoor niet meer open
Na reparatie waren al deze storingen weg...heb alleen foutcode voor Airbag laten wissen.
 

tatraman

Nieuw lid
Heb gisteren net de yeti uit 2010 naar de dealer gebracht, omdat de bestuurdersraam in Dresden bij de ingang van een parkeergarage ook niet meer naar beneden ging.(lastig kaartje uit de automaat te krijgen in zo'n geval) Ook bij mij bleek dat er twee kabels gebroken waren in de kabelboom. Deze zijn voor € 80,= euro gerepareerd door kabelschoentjes op de draden te plaatsen. Vroeg mij later ook af of afgelopen week, toen het raam dienst weigerde, of de verlichting van de raambediening en spiegels wel werkte. Had namelijk achteraf het idee van niet.
 

stuip

Nieuw lid
Hartelijk dank voor deze info.

Ik had het zelfde probleem met raam bediening link en rechts vanuit de rechter deur en spiegelbediening was ook defect. Van de kabelboom waren de twee dikke (bruin en roodgeel) draden nagenoeg door gebroken en kwamen ook tegen elkaar aan. Inmiddels zelf de twee kabeltjes verlengd met soldeertip en krimpkous. Alles werkt weer. Ga wel melding maken bij de dealer en kijken of er een regeling voor is.

Wij hebben een Yeti uit 2010 met korte kabelboom!
 

EdK

Forumguru
Heel toevallig dat ik vanmorgen me wagen instapte dat ik er aan dacht en eens keek welke uitvoering ik had met me 2010 (dec) Yeti.
En blijkt dus ook de korte uitvoering te zijn.
Maar ( afkloppen) tot heden nog geen problemen gehad met ramen of spiegels hierdoor.
 

PMS

Nieuw lid
Na het lezen van dit verhaal vraag ik mij af of een kleinigheidje waar mijn Yeti last van heeft ook het gevolg kan zijn van een defecte kabelboom.

Laatste half jaar heb ik last dat het geluid van de radio links wegvalt. Soms maar een paar seconden, soms een halve minuut.

Van een bevriende Volkswagen monteur hoorde ik dat dit wel eens vocht zou kunnen zijn, en het euvel lijkt inderdaad na lange ritten te verdwijnen. Maar de draden van de speaker lopen natuurlijk ook door die kabelboom?

Onze Yeti is uit begin 2011
 
Twee weken geleden met een rammelende distributieketting naar de dealer gereden.Bekend probleem bij de TSI 1.2. motoren. Moest hem maar gelijk laten staan i.v.m. eventuele motor schade.( km stand 88000 ( kosten 750 euro )
Ik had van de ANWB een uitdraai gemaakt over dit bekende probleem.Volgens de ANWB is er een coulance regeling van pas. Dat was voor mijn auto ook het geval.( bj 2010 ) Maar , het onderhoudsboekje moest ik laten zien, de Yeti had wel op '' tijd '' zijn beurten gehad maar waren bij de vorige eigenaar niet afgestempeld / getekend.( ik heb de Yeti gekocht in juni 2014 met een km stand van 68000.De Garage heeft toch een coulance regeling voor mij kunnen regelen.Maar omdat ik niet kon aantonen wat betreft de 2 beurten ( niet afgestempeld ) kreeg ik toch 60% coulance op de onderdelen en 30% op arbeidsloon. Dus let op i.v.m. garantie / coulance ONDERHOUDSBOEKJE AFSTEMPELEN !!!
 

EdK

Forumguru
Maar , het onderhoudsboekje moest ik laten zien, de Yeti had wel op '' tijd '' zijn beurten gehad maar waren bij de vorige eigenaar niet afgestempeld / getekend.( ik heb de Yeti gekocht in juni 2014 met een km stand van 68000.De Garage heeft toch een coulance regeling voor mij kunnen regelen.Maar omdat ik niet kon aantonen wat betreft de 2 beurten ( niet afgestempeld ) kreeg ik toch 60% coulance op de onderdelen en 30% op arbeidsloon.

Zover ik weet word elke beurt bij een officieele dealer in hun systeem geregistreerd.
Als ik er kom voor een onderdeel wel of niet motorisch dan word altijd gevraagd om mijn Km stand en word het driftig in het systeem ( computer ) getypt.
Maw al kun jij niet dmv stempels aantonen dat de beurt is gedaan dan moeten zij dit in hun systeem terug kunnen vinden.
Dus met die 60 en 30% die je hebt gekregen heb jij uiteindelijk betaald en zij hebben naar alle waarschijnlijkheid gewoon zonder verlies de boel staan vervangen.
 

Leon54

Actief lid
Mijn vriendin rijdt al enige jaren Mercedes. Daar hebben ze niet eens stempelboekjes meer, alles staat in de computer....
 

Skoda-MAN

Forumguru
Ik zou in ieder geval de facturen goed bewaren, mocht er sjoemelsoftware in die computer zitten.
Ook handig als ik de auto particulier zou willen verkopen of een ander merk. Men zegt dat die informatie ook aan andere autobedrijven gegeven zal worden.
 

KWc

Lid
weet er iemand hoe ik de kabelboom van het bestuurdersportier kan inspecteren van mijn S2C ?
Zit in een rubberen slurf die heel stevig vast zit...

Heb een issue met de dimmende buitenspiegel en ontgrendelknop van de cv in het bestuurdersportier.

veel dank!
 

fanSkoda-VW

Donateur
Zéér veel dank voor het delen van dit probleem!
In m'n F2C van mei 2008 heb ik een probleem met de elek. raambediening aan de bestuurderskant.
En ook af en toe de wisser op de achterruit.
Ik ga van de week kijken of dit een gelijk probleem is bij.
grts.
 

Niceroom

Nieuw lid
@PSe Super dat je dit gepost hebt...

Dit probleem heb ik dus bij onze Yeti uit 2010 ook gehad en zelf opgelost door alle kabels met 15 cm te verlengen. Alles gesoldeerd en met krimpkous afgeschermd. Problemen die bij onze Yeti zichtbaar waren door deze kabelbreuk:
- Knipperende dashboard verlichting
- Richtingaanwijzer die het zeer onregelmatig deed
- Rechter voorraam wilde met de schakelaar linksvoor niet meer open
Na reparatie waren al deze storingen weg...heb alleen foutcode voor Airbag laten wissen.
Hallo allemaal,

Ik ga morgen proberen de kabelboom van onze roomster te verlengen... zie foto..

Nog tips over de makkelijkste manier? Wel niet deur uitbouwen of alleen binnenbekleding losnemen? Hoe kom je het makkelijkst aan de kabelbooom??

Overigens wel een stevige ontwerpfout zeg... hoe kan het nu dat 4 a 5 aders "breken" heb er geen idee bij ??? ..zijn het soms aluminium adres? Of zit die kabelboom klem als de deur dicht is?

Waargenomen probleem intermitterend probleem met de deur links achter en met de kofferbak en de CV op bestuurdersdeur werkte niet meer.
 

Bijlagen

  • April 2016 2015-04-21 001 (Large).JPG
    April 2016 2015-04-21 001 (Large).JPG
    351,2 KB · Weergaven: 88

MeuSkoda

Actief lid
Deurpaneel verwijderen en dan de clipjes die de kabelboom vasthouden los maken in de deur...nu kun je de kabelboom verder naar buiten trekken. Alle draden (dus ook de niet gebroken) heb ik met zo'n 10 tot 15 cm verlengd.
 

Niceroom

Nieuw lid
Heb de deur eruit gehaald en.... de kabelboom zat hier met een tyre wrap vast.... Losgemaakt en gerepareerd (alleen de 5 doorgesneden??? /hoe komt dat???/ aders en het werkt weer!

Zie fotootjes bij elkaar 2 uur werk...
 

Bijlagen

  • 2015-04-21 003 (Small).JPG
    2015-04-21 003 (Small).JPG
    147,4 KB · Weergaven: 169
  • 2015-04-21 005 (Small).JPG
    2015-04-21 005 (Small).JPG
    107,1 KB · Weergaven: 171
  • 2015-04-21 006 (Small).JPG
    2015-04-21 006 (Small).JPG
    115,7 KB · Weergaven: 168
  • 2015-04-21 008 (Small).JPG
    2015-04-21 008 (Small).JPG
    127,3 KB · Weergaven: 161
  • 2015-04-21 009 (Small).JPG
    2015-04-21 009 (Small).JPG
    127 KB · Weergaven: 165
  • 2015-04-21 010 (Small).JPG
    2015-04-21 010 (Small).JPG
    124,4 KB · Weergaven: 161

fanSkoda-VW

Donateur
Hallo Mensen,
Ik dacht ook dat bij m'n F2C de kabelboom defect was - deur bestuurderszijde.
Maar nee, dat was niet het geval.
Het motortje was defect, en da's vervangen door eentje van de sloop.
Een motortje met gebruikservaring dus, en werkt weer prima.

grtzzzzzzzzzz
 

vanliers

Nieuw lid
Hallo,

Ja ook hier een gevalletje kabelboom v/d voorportieren.
Onze yeti van 6 jr met ongeveer 94.000 km waarvan de cv niet meer werkt.

Kan je de kabels ook verlengen zonder de deur eruit te halen?
 
Hey, even meeliften op dit topic; het gaat wel over een skoda superb II. Ik zit met hetzelfde probleem als jullie dus hopelijk kan iemand me doorverwijzen naar het juiste onderwerp ofwel me even hier uit de nood helpen.
Ik kan een nieuwe kabelboom steken (110 euro) of de kabel verlengen, echter als ik alles tussen carrosserie en deur even los haal is de overschot aan kabellengte zo klein dat het bijna niet werkbaar is. Hoe doen jullie dat dan? Deur in zijn geheel eruit halen en dan connector afknippen en alle aders verlengen?
2de 'probleem' is dat alle aders in de dichtingen lijken gegoten te zijn of vergis ik me daar in en zijn ze toch makkelijk door te trekken eens ze afgeknipt zijn?
groeten!
 

EdK

Forumguru
2de 'probleem' is dat alle aders in de dichtingen lijken gegoten te zijn of vergis ik me daar in
Als ze ingegoten zouden zijn word het een vast blok en dus geen beweging meer in.
Kans dat de boom is ingetaped is wel aanwezig.
Maar deur geheel open en de rubber manchet losnemen aan een kant en je kunt zien hoe het zit
Als er stukjes tape zijn gebruikt dan deze verwijderen en je kunt draden doortrekken
Gebruik wel dezelfde kleurcode's van draad want anders word het een crime met storingzoeken als alles dicht is en er weer eens een probleem is.
 

Landrovertje

Nieuw lid
Ook wij hebben een Skoda Yeti uit 2011.
Daar ik geen zin heb om naar de dealer te gaan vanwege eerdere problemen met de distributieketting heb ik zelf het draadbreuk probleem opgelost.
Klachten waren: spiegel niet verstelbaar deur ging niet meer op slot en raambediening voor bijrijderskant van af de chauffeurs kant werkte niet meer en binnen verlichting ging niet branden bij openen bijrijdersdeur.
Deur er uit gehaald en op de werkbank gelegd vervolgens de draadboom netjes open gemaakt en de kapotte draden verlengt en weer geïsoleerd.
2 uurtjes werk en alles doet het weer.
Weet helaas niet hoe ik foto's op dit forum krijg computers is niet mijn sterkste kant.
Sleutelen aan een auto gaat me beter af.

Landrovertje
 

Bijlagen

  • 20190421_110200.jpg
    20190421_110200.jpg
    1,7 MB · Weergaven: 57
Bovenaan Onderaan