Kabelboom deur

PSe

Nieuw lid
Hallo,

Ik lees dit forum met regelmaat maar vond het naar aanleiding van het onderwerp nodig ons even aan te melden.

We zijn in bezit van een Skoda Yeti 1.2 TSI, nieuw gekocht in 2010.
Inmiddels staat er zijn 85.000 km op.

Een tijd terug deed de electrische raambediening linksvoor het af en toe niet meer.
Het werd steeds erger en inmiddels deed de raambediening rechts het ook niet meer.
De linkerdeur vergrendelde ook niet meer.

In eerste instantie bleek dat de zekering (30A) van de raambediening voor stuk.
Na vervanging van de zekering werkte de raambediening rechts weer en ook de vergrendeling.
De raambediening linksvoor bleef echter weigeren.
Helaas was het 'herstel' maar van korte duur; de zekering wederom kapot.

Na internet geraadpleegd te hebben, kwam ik via een Duits forum op het euvel van kapotte kabelbomen in deur (van A-stijl naar deur). Vandaag de tule losgehaald en geschrokken van wat ik aantrof; 3 kabels compleet over (1 voeding en 1 massa, hetgeen de sluiting en kapotte zekering veroorzaakte en nog een dun kabeltje, van bijna alle andere kabels is de isolatie kapot. De kabels zitten erg strak en zijn behoorlijk stug, kan niet anders dan dat dit na verloop van tijd kapot gaat.

Volgens het duits forum is het probleem bij Skoda bekend en is er een verbeterde kabelboom beschikbaar. Latere types hebben de verbeterde kabelboom af fabriek gemonteerd.

Mijn vraag:
Zijn hier in NL meer gevallen hiervan bekend?

Ik ga hier in ieder geval nog over in conclaaf met de dealer.
 
Laatst bewerkt:

Leon54

Actief lid
Ik hoor hier voor het eerst over, maar zeker goed om te weten....
Gelukkig is die van mij van 2012...?
 
Laatst bewerkt:

PSe

Nieuw lid
Graag gedaan.

Ik heb vandaag van de nood een deugd gemaakt en de kabelboom van de Yeti die we momenteel te leen hebben (nieuwste model) bekeken en gefotografeerd. De nieuwe boom ziet tussen deur en A-stijl duidelijk anders uit.

De oude boom gaat in een directe weg van deur naar A-stijl, de nieuwe boom 'hangt' in een boogvorm en heeft dus duidelijk meer kabellengte, hierdoor lijkt de kans op knikken van de kabel ook een stuk minder.

Helaas nog steeds in afwachting van een reactie van de dealer; ik ben langsgeweest en heb het issue voorgelegd. Daarbij ook aangegeven dat er meerdere gevallen bekend zijn en ik wil weten of er een coulance regeling is/mogelijk is. Op dat moment konden ze daar niets over zeggen omdat het garantie systeem geupdated werd en niet geraadpleegd kon worden. We hebben de toezegging gekregen dat we gebeld zouden worden na overleg met de importeur, helaas nog niets gehoord...
 

Cordoba

Forumguru
@PSe Dit lijkt mij zonder meer een ontwerpfout, dus zou je juridisch gezien, zelfs kunnen stellen dat het kosteloos verholpen moet worden. Hoewel ik geen Yeti heb, en ook geen plannen in die richting, is het mogelijk om de foto's van de kabelboom versies (de te korte, en de langere) hier te plaatsen. Dan kunnen mensen die in de toekomst dit probleem hebben, in één oogopslag zien of ze de juiste versie hebben.
 

PSe

Nieuw lid
De oude boom (zoals in onze Yeti)

De nieuwe boom, met duidelijk andere constructie:

Mocht je de oude boom hebben en weten hoe de kabels er aan toe zijn:
Druk (voorzichtig) met een grote schroevendraaier op de nok van de tule in de A-stijl. Deze zal dan loskomen (zit vastgeklikt om connectordeel van de deurboom). Vervolgens schuif je de tule met rubber naar links, richting deur en kun je kabels bekijken.
Bij onze Yeti dus 3 kabels over en van bijna alle andere kabels de isolatie kapot (alsof deze met een mes is doorgesneden).
 

Cordoba

Forumguru
@PSe Bedankt voor het delen van de info. Naar aanleiding van de foto's, heb ik wel een kanttekening: bij mijn oude Fabia zit de thule zoals de oude bij de Yeti, maar lijkt de thule wat langer te zijn, waardoor er wel voldoende ruimte is. Bij andere Skoda types (inclusief de Fabia I zoals ik zelf heb) nog nooit dergelijke problemen gezien/gehoord, dus ik vermoed dat het probleem niet zo zeer zit in wel of niet hangende thule-constructie, maar meer in de lengte van de thule (en de daarvoor benodigde ruimte tussen portier, en de stijl waar het scharnier vastzit).

In elk geval lijkt dit overduidelijk een constructiefout.
 

EdK

Forumguru
dus ik vermoed dat het probleem niet zo zeer zit in wel of niet hangende thule-constructie, maar meer in de lengte van de thule
Ook wel eens gedacht aan het soort draad ?? ( merk / prijs )
Er zal ongetwijfeld door de gehele wagen soepel draad worden gebruikt, maar ook daar heb je vele soorten en kwaliteiten in.
En daar er door kantoor technici vaak alleen maar naar prijs word gekeken en men er van uit gaat dat soepel wel soepel zal zijn , denkt men weer te kunnen bezuinigen.
Praktijk vaak meegemaakt dat een werkgever weer eens een partij draad/kabel op de kop kon tikken voor weinig en dacht hiermee veel te besparen...
Ja bij aankoop bespaarde hij veel uit , maar voor de monteurs in veld was de verwerking ervan ( aanpellen / strippen ) een ramp en duurde soms dubbel zo lang met alle ergenis er nog niet bijgerekend.

Kosta kwanta de goedkoop werd echt duurkoop.

En ook met de soepele bedrading kunnen er kwaliteitsverschillen zijn in draad en dus bij goedkoop de problemen geven die TS laat zien.
En wat ook oorzaak kan wezen is het soms leggen van bedrading zonder enige ruimte , dus strakker dan strak van A naar B.
En dus ook straks door bochten niet rekening houdend dat een draad/kabel in een bepaalde radius moet liggen, met gevolg je creërt een breekpunt in je draad/kabel
 

PSe

Nieuw lid
Bedankt voor de reacties.
Ik hoop met dit topic andere Yeti rijders in ieder geval te wijzen op een (aankomend) gebrek.
Mochten er meerdere gebruikers zijn die dit defect ontdekken dan hoop ik dat graag terug te horen; met meerdere gevallen in NL sta je nu eenmaal sterker in een discussie met dealer en/of importeur.

Het probleem wordt volgens mij ook veroorzaakt door te weinig kabellengte, hierdoor kan de kabel knikken en als eenmaal gebeurt is ontstaat daar de zwakke plekke in draad en isolatie. Dan dit een voldoende aantal keren herhalen en de breuk is een feit. Zoals in de openingspost aangegeven vielen me 2 dingen op: de kabels zitten behoorlijk strak en de kabels zijn erg stug. Die combinatie is een garantie voor ellende bij een boom die moet kunnen bewegen.

Bij de nieuwe constructie lijkt men op safe gegaan te zijn en veel kabellengte gebruikt te hebben om herhaling te voorkomen.
 
Hallo,

Ik lees dit forum met regelmaat maar vond het naar aanleiding van het onderwerp nodig ons even aan te melden.

We zijn in bezit van een Skoda Yeti 1.2 TSI, nieuw gekocht in 2010.
Inmiddels staat er zijn 85.000 km op.

Een tijd terug deed de electrische raambediening linksvoor het af en toe niet meer.
Het werd steeds erger en inmiddels deed de raambediening rechts het ook niet meer.
De linkerdeur vergrendelde ook niet meer.

In eerste instantie bleek dat de zekering (30A) van de raambediening voor stuk.
Na vervanging van de zekering werkte de raambediening rechts weer en ook de vergrendeling.
De raambediening linksvoor bleef echter weigeren.
Helaas was het 'herstel' maar van korte duur; de zekering wederom kapot.

Na internet geraadpleegd te hebben, kwam ik via een Duits forum op het euvel van kapotte kabelbomen in deur (van A-stijl naar deur). Vandaag de tule losgehaald en geschrokken van wat ik aantrof; 3 kabels compleet over (1 voeding en 1 massa, hetgeen de sluiting en kapotte zekering veroorzaakte en nog een dun kabeltje, van bijna alle andere kabels is de isolatie kapot. De kabels zitten erg strak en zijn behoorlijk stug, kan niet anders dan dat dit na verloop van tijd kapot gaat.

Volgens het duits forum is het probleem bij Skoda bekend en is er een verbeterde kabelboom beschikbaar. Latere types hebben de verbeterde kabelboom af fabriek gemonteerd.

Mijn vraag:
Zijn hier in NL meer gevallen hiervan bekend?

Ik ga hier in ieder geval nog over in conclaaf met de dealer.
 
Hallo. Mijn naam is Guus Jongbloed .Ik heb nu ruim 1 jaar mijn yeti. 85.000 km Heb het probleem ook gehad met het raam. Na zoeken bleek het de kabelboom te zijn 3 draden Door. Bij dealer nieuwe in laten zetten. Kosten 210 euro. .kassa dus
Nu weer probleem met ruitenwisser en sproeier achter. Defect. En lampje in display staat achterklep open. Terwijl hij dicht zit. Nieuw probleem . Ga eerst zekering kijken straks als het droog is buiten
 

PSe

Nieuw lid
Guus,

Bedankt voor je reactie.
Ik ben 'blij' alvast een lotgenoot te hebben.

Het wordt wellicht vechten tegen de molens maar ik ga toch proberen om een redelijke oplossing te vinden met de dealer.
Ik vind het gewoon van den zotte dat we volledig zelf moeten opdraaien voor een constructiefout.
De berichten die ik lees uit Dld zijn niet hoopgevend, daar zijn ook verschillende eigenaren gestrand in een poging om een coulance regeling te treffen zonder resultaat. We zullen zien waar het schip strandt bij ons...
 

EdK

Forumguru
Tsja in de panelen bouw is het een gewoonte om een soort van lus in de bekabeling te houden met de bedrading naar de deuren toe.
En dit omdat het gewoon een bekend gegeven is dat als je dit strak zou doen je om problemen vraagt.

Maar ja dat is panelenbouw en geen autobouw, maar mijn inziens zou men het daar toch ook moeten weten daar een autodeur vaker opengaat in een maand dan een deur van een regelkast...
 

Cordoba

Forumguru
@PSe @skodayetielegance Ik denk dat het goed is als jullie persoonlijke gegevens uitwisselen (kan via 'conversatie' starten en eventueel ook rechtsbijstand inschakelen). Als je al met 2 personen begint, en een grotere groep weet te vormen, staan jullie veel sterker. Voor Guus: heb je ook de strakke versie van de kabelboom bij de deur of de 'lange lus'.
 

torgel

Lid
DSCF0573a.jpg Ik heb een roomster waarvan de ramen haperden.

Het bleek dat er een draad afgebroken was. En een aantal anderen waren op sommige plekken ingesneden.
Heb de kabelboom vervangen voor een volgens de dealer gemodificeerd model. Deze koste ongeveer 80€
Dit was redelijk te doen.
Alleen het stuk tussen de deuren is precies hetzelfde, dus niet via een grote lus.
Ik hoop dat het dus een aantal jaren goed gaat. Volgens de dealer kwam dit probleem niet vaak voor.
De auto is ongeveer 4 jaar oud.
 
Laatst bewerkt:
Hallo . Forum leden.
Ik heb het zelfde probleem gehad met de beruchte kabelboom. ( modeficatie ,boom met een lus ) De dealer kon niks voor mij regelen financiël gezien. Kosten 185 euro. Tien kreeg ik lekkage van mijn panoramadak. De afvoer was geknikt gemonteerd bij de fabriek. Montage fout dus. Ook deze reparatie 345 euro geen coulance regeling mogelijk. Ik heb toen contact gezocht bij Skoda Nederland. Na weken mailen en zeuren van mij kant kreeg ik uiteindelijk een tegoed bon van 185 euro die ik in kan wisselen bij de dealer als ik een grote beurt uit laat voeren. Niet helemaal tevreden maar toch nog iets ontvangen. De fouten geeft men toe maar kunnen er niets mee. Succes met de reparatie.
M v gr.Gustaaf.
 

PSe

Nieuw lid
Een (late) date. We hebben het issue voorgelegd aan de dealer na terugkomst van onze zomervakantie.
Samen met het verhaal van de bougiekabel waarmee we gestrand waren.

We hebben ons verhaal kunnen doen en men heeft ruim de tijd hiervoor genomen.
Dat er eerder niet gereageerd was naar ons werd daar ter plekke uitgezocht, met verontschuldigingen naar ons.

Er is een coulance regeling overeengekomen waarbij 50:50 de kosten verdeeld zijn (materiaal + inbouw).
Dit kwam ongeveer uit op 130 Euro voor ons.

Er is inmiddels een nieuw type kabelboom gemonteerd (met lange lus).
 
Bovenaan Onderaan