Kabelboom deur

ThomB

Nieuw lid
Dat allemaal,
ik zie dit forum nu, en ik heb ook dit probleem.
Waar kan ik een nieuwe kabelboom kopen die langer is dan de huidige?
 

ertromp

Forumguru
Vraag de dealer of ze gemodificeerde kabelboom hebben.
Zie hierboven
 

ThomB

Nieuw lid
Dank je voor de informatie.
Ik zal bij de dealer gaan informeren.

Nog 1 vraagje, ik zit er aan te denken om zelf de kabels te verlengen en te solderen. Moet ik hiervoor de deur er helemaal afhalen of kan ik ook de binnen kappen er afhalen en dan het draad naar binnen trekken om er goed bij te kunnen.

Nu is er heel weinig ruimte waar de kabels uit de deur komen.
 
Ik heb deze storing al enige eerder gehad. Mijn huidige garage heeft de kabel zelf gerepareerd door deze te verlengen. Kosten vooral uurloon. Maar als het handig bent kun je het ook zelf doen.
 

Maggy

Forumguru
Dank je voor de informatie.
Ik zal bij de dealer gaan informeren.

Nog 1 vraagje, ik zit er aan te denken om zelf de kabels te verlengen en te solderen. Moet ik hiervoor de deur er helemaal afhalen of kan ik ook de binnen kappen er afhalen en dan het draad naar binnen trekken om er goed bij te kunnen.

Nu is er heel weinig ruimte waar de kabels uit de deur komen.
Wees verstandig, en koop gewoon een nieuwe boom, kost ongeveer 140€ in de btw.
De deur hoeft er niet uit, in de A-stijl zit achter het rubber een stekker met vergrendeling, deze klik je los, en je haalt de deurbekleding er af.( zooitje verborgen schroefjes) als die er af is, dan is het een kwestie van stekkers losmaken en de boom er uit vissen, en de nieuwe doorvoeren. Let op, verniel het waarschuwingsledje niet, daar zit een kort draadje aan. ( dat losse kabelboompje kost 11€) Totale tijd is nog geen uur.
 
Dat is ook een optie, war ik zelf ook gelukkig zou zijn. Belangrijkste vraag: waar koop je dat deel kabelboom? Andere vraag: kun je de resten van de oude boon gebruiken om de nieuwe door te voeren?
 

Maggy

Forumguru
De boom voor de deur koop je gewoon bij volkswagen.
Ik moet daarvoor naar a-point, en je dient on-line een aanvraag in, daar vul je alle gegevens in en vraagt om een prijsopgave, zij zoeken voor jou het betreffende, passende, onderdeel op, en je kunt aan de hand van de prijsopgave beslissen of je dat wil bestellen. Voor a-point, hier: https://www.a-point.nl/onderhouden/onderdelen-accessoires/onderdelen-bestellen
Als je de oude boom verwijdert MOET je aan de oude boom een touwtje bevestigen om de nieuwe aan vast te knopen, anders maak je het jezelf onnodig moeilijk. IMG_2098.jpeg
Dit is bij mijn yeti. Zoals je ziet is het ronde gat veel te klein voor een hand….
Edit: de meeste stekkers gaan probleemloos door de doorvoer gaten, er zijn er 1 of 2 die wat priegelwerk vereisen, maar niks om je zorgen om te maken.
Verborgen schroeven: achter de tweeter en achter het handvat. Verder twee parkers onder aan het deurpaneel. Het fijnste is om, als je het paneel er af haalt dat je dan even met twee man bent, 1 om het paneel vast te houden, de ander maakt op het gemak de stekkers en de deuropener los. Het kan alleen, maar is niet ideaal.
 
Laatst bewerkt:
Ook wel eens gedacht aan het soort draad ?? ( merk / prijs )
Er zal ongetwijfeld door de gehele wagen soepel draad worden gebruikt, maar ook daar heb je vele soorten en kwaliteiten in.
En daar er door kantoor technici vaak alleen maar naar prijs word gekeken en men er van uit gaat dat soepel wel soepel zal zijn , denkt men weer te kunnen bezuinigen.
Praktijk vaak meegemaakt dat een werkgever weer eens een partij draad/kabel op de kop kon tikken voor weinig en dacht hiermee veel te besparen...
Ja bij aankoop bespaarde hij veel uit , maar voor de monteurs in veld was de verwerking ervan ( aanpellen / strippen ) een ramp en duurde soms dubbel zo lang met alle ergenis er nog niet bijgerekend.

Kosta kwanta de goedkoop werd echt duurkoop.

En ook met de soepele bedrading kunnen er kwaliteitsverschillen zijn in draad en dus bij goedkoop de problemen geven die TS laat zien.
En wat ook oorzaak kan wezen is het soms leggen van bedrading zonder enige ruimte , dus strakker dan strak van A naar B.
En dus ook straks door bochten niet rekening houdend dat een draad/kabel in een bepaalde radius moet liggen, met gevolg je creërt een breekpunt in je draad/kabel
Het zijn niet de ontwerpers of technici die hier de fout in gaan. Het zijn de inkopers die voor een dubbeltje op de eerste rang willen zitten.
 
Hi, ook mijn Yeti heeft problemen met de linkerdeur. Eerst alleen het raam en het kinderslot, nu ook de centrale deurvergrendeling.
Klopt het dat de deursluiting via de voordeur naar de achterdeur loopt? Bij beide deuren kunnende ramen niet meer open en beide deuren gaan niet op slot.
Is dit ook een gevalletje kabelboom in de voorste deur vervangen? Of is hier meer aan de hand?

Linker voordeur
Yeti_Voordeur.jpg

Linker Achterdeur
Yeti_Achterdeur.jpg
 

EdK

Forumguru
Zou zeggen trek de rubber manchet los aan beide zijde en controleer de bedrading op breuk / insnijden etc
9 van de 10 gevallen is dit de oorzaak en indien niet dan kan er altijd nog een deurpaneel af om te kijken in de deur
 

Maggy

Forumguru
en indien niet dan kan er altijd nog een deurpaneel af om te kijken in de deur
Niet dat je dan veel gaat zien; het binnenste van de deur is afgeschermd door metaalplaat, en de speaker etc zit er in gepopnageld vanuit de fabriek, met beste popnagels. De bedrading/stekkers en module zijn wel bereikbaar dan.
 

EdK

Forumguru
Tsja een popnagel boor je natuurlijk zo uit.
Alleen wel met de juiste boor, zodat je weer met zelfde diameter popnagel de boel erna weer dicht kunt poppen.... :koffie:
 
Bovenaan Onderaan