Ik weet ,omdat ik een tijd lang bezig ben geweest met het tunen van een Novitec Seicento, dat een inleg vervangings filter wel degelijk meer vermogen levert dan het standaard filter, en met name als je in combinatie doet met bijvoorbeeld andere nokkenas, compleet uitlaat systeem etc, etc
fabrikanten geven een vermogensverbetering van 2 tot 3 pk op ,de SDI van mij, geeft met dit filter een vermogen verbetering van net geen 1 pk en dito koppel, en dit is gemeten op een rollenbank, maar dat verschilt ook weer per type motor en auto het heeft met name ook te maken met de lengte van het inlaatkanaal. Feit blijft wel dat er wel altijd wel een verbetering in vermogen is met een inlegfilter omdat de universele luchtfilters de vrije doorstroming belem erren. Dus in principe is bij elke auto/motor (aan de inlaatkant) een kleine winst worden gehaald met een wat minder dichte inlegfilter (sportfilter)
Deze vermogens verbetering is er trouwens niet met een open luchtfilter, deze klinkt wel leuk, maar dit kost je gewoonweg vermogen omdat je alleen meer warme lucht opzucht onder je motor kap..
Wil je een open luchtfilter wel efficient laten werken ,dan moet je compleet afsluiten zodat er geen warme lucht meer opgezogen kan worden ,en vervolgens gaan werken met een koude lucht toevoer cq intercooler
en ja wat voor de inlaat gaat ,geld inprincipe ook voor de uitlaat
Alles wat lucht tegen houd, net zo als het lucht filter geeft minder vermogen. Een kat bij benzine en ook een roetfilter bij diesel motoren filteren de schadelijke delen uit de uitlaatgassen en houden dus veel lucht tegen. en beperken het vermogen, je zal dus nooit een rally auto zien met kat of roetfilter