JockJam's Audi A6 Avant 4G

Skoda-MAN

Forumguru
Ik vraag me wel eens af hoe het komt dat er zoveel files ontstaan door (ernstige) aanrijdingen ondanks dat er zoveel meer veiligheidsystemen in de moderne auto's zitten.
Ik ken de verhalen van groeiende economische activiteiten en daardoor drukker maar er is nu ook veel meer asfalt bijgekomen ten opzichte van een paar jaar geleden.
Ik zie wel eens van die idioten die de snelweg op komen en vanaf de oprit binnen no time op de 4e baan schieten terwijl de anderen stevig moeten remmen.
Ik kan me ook voorstellen dat veel mensen met een simpel standaard autootje door te weinig PK's gaan suffen. :maakmegek:
Dan heb je natuurlijk nog de categorie die haast hebben omdat ze te laat van huis gegaan zijn.
Als we nu eens allemaal elkaar op de weg (en in het dagelijks leven) respecteren, de ruimte geven (vooral vrachtwagens) minder of niet bellen en infotainment gedoe dan wordt het vast veel veiliger en plezieriger op de weg
 

Rosinfield

† In Memoriam
Ja, aan de veiligheidssystemen zal het niet liggen. Wel op alle mogelijke manieren aan de menselijke factor. De "discussie" hierboven spreekt wat dat betreft boekdelen. Ik kan er niets aan doen, maar moet daarbij steeds denken aan een aap met een scheermes (no offense to apes)
 

JockJam

Senior Member
@Skoda-MAN het smartphone gebruik achter het stuur is vandaag de dag de grootste boosdoener in het creëeren van files. Mensen letten dan niet meer op de weg en moeten in een drukke spits ineens vol op de ankers gaan. Gevolg? Een harmonica effect en een dikke file tot gevolg.
 

Skoda-MAN

Forumguru
Nog een paar jaar dan is er niets meer te kiezen, dan heeft Google de strijd gewonnen, en rijden we mee met zo'n eng wit bol autootje :maakmegek:
De huidige brandstoffen zijn er niet meer omdat die opgebruikt zijn door de grootverbruikers onder ons. :banghead:
 

B.Stuurder

Forumguru
Nog een paar jaar dan is er niets meer te kiezen, dan heeft Google de strijd gewonnen, en rijden we mee met zo'n eng wit bol autootje :maakmegek:
De huidige brandstoffen zijn er niet meer omdat die opgebruikt zijn door de grootverbruikers onder ons. :banghead:
Nou dat opgebruiken van de brandstoffen gaan jij en ik niet meer meemaken, misschien dat onder de druk van de milieulobby alternatieve energiebronnen zullen prevaleren.
Ik denk overigens dat juist al die veiligheidssystemen gevaarlijk gedrag in de hand werken.
Toen de airbag net werd toegepast is er een onderzoek gedaan, waaruit bleek dat mensen met een airbag veel meer risico namen dan mensen zonder. Ook droegen ze minder vaak hun autogordel, simpelweg omdat ze de veiligheid van een airbag vreselijk overschatten. Dat is er niet beter op geworden vrees ik.
 

B.Stuurder

Forumguru
@Rosinfield een discussie is toch helemaal geen sprake van? 235 rijden op een openbare weg met een snelheidslimiet van 130 en nietsvermoedend verkeer, is gewoon idioot. En als ik het al deed ging ik er zeker niet over schrijven. Jij met jouw achtergrond moet toch wel kunnen inschatten waar je mee te maken hebt hier?;)
 

Skoda-MAN

Forumguru
Gelukkig staan er op de snelweg geen bordjes dat je minimaal de maximum snelheid Moet rijden.
Ik zal nooit vlak voor een ander naar links gaan maar ik zie dat nogal vaak gebeuren dat er eentje achter een vrachtwagen op 50 cm voor een snellere naar links gaat met een behoorlijk snelheid verschil.
@JockJam Vroeg of laat ben je aan de beurt ondanks dat je "feilloos" weet te voorspellen wat een andere weggebruiker gaat doen.
 

Canon-Eye

Donateur
ik zie dat nogal vaak gebeuren dat er eentje achter een vrachtwagen op 50 cm voor een snellere naar links gaat
Omgekeerd, als 'de snellere' kun je dat natuurlijk ook wel zien aankomen: als er een vrachtauto met 85 op de rechterbaan zit en er rijdt een auto achter met een ruime 100 of 120, dan moet je er wel zo'n beetje op rekenen dat laatstgenoemde niet geneigd is om in de ankers te gaan omdat die snellere zonodig 140 of meer wil rijden. Helaas zijn er veel mensen die niet regelmatig hun spiegels scannen - pas als ze de vrachtauto op een meter of 30 of zo genaderd zijn dringt het besef door dat ze daaromheen moeten. Dat is wel een beetje laat, ja... Méér en eerder spiegelen a.u.b.! En vervolgens ook zonder aarzelen duidelijk actie nemen, dat helpt ook.

Zelf ben ik geneigd om zo'n 125 gps-km/u op de cc te rijden op zowel 120 als 130 wegen. In de praktijk word ik dan niet overdreven vaak ingehaald, en dan nog zelden met een flink snelheidsverschil.
Daarom probeer ik al op veel grotere afstand een inschatting te maken of de achteropkomende auto mij én de vrachtauto kan passeren zonder dat ik moet inhouden, of dat hij mij net achter die vrachtwagen gaat 'opsluiten'. In het laatste geval ga ik zeer tijdig naar links, met op een 130-weg tijdelijk wat gas erbij tot net over de 130 (gps).

Natuurlijk zit ik ook wel eens in de rol van de snellere op de linkerbaan en in dat geval maak ik ook zo'n inschatting: gaat die auto voor mijn neus naar links willen of ben ik er dan al voorbij? De oplossing is tweeledig: ofwel ik geef zoveel gas bij dat ik er allang voorbij ben voordat hij ook moet gaan inhalen, ofwel ik minder even duidelijk vaart om hem voor te laten gaan. Hangt af van de onderlinge snelheidsverhoudingen en afstanden op dat moment.
Dit heet volgens mij ‘samenspel' in het verkeer.
 

leon-cupra

Forumguru
Man man man wat een ophef allemaal zeg. Volgens mij ging de discussie over remmen....
wat verwacht je als je dergelijk bericht post? Dat iedereen dit gaat toejuichen? :deuk:

Ben er mee eens dat indien je veel kilometers bolt dat je op een bepaald moment het verkeer kan "lezen". Heb vroeger ook enkele jaren tot 60.000km per jaar gereden en na die tijd zie je idd wat een ander soms van plan is. De ene persoon is daar echter wel beter in dan een ander. Mijn vriendin "ziet" nog niet op een meter van haar wat er gebeurd (soms om gek van te worden).

Mss idd gelukkig dat de rs6 remmen er al onder zaten, wie weet hoe het anders had afgelopen. Rij af en toe ook eens 230,235 met de vRS maar vind dit absuurde snelheden. Gaat voor even aan te tikken en dan terug naar verantwoorde snelheid, maar zo kilometers aan een stuk +230 te rijden ....:nono:
 

B.Stuurder

Forumguru
Precies @leon-cupra je geeft allemaal wel eens gas, maar het kan ook te gek. With great power comes great responsability.
En als je je vergist dan kan het snel verkeerd gaan. Ik weet nog in mijn eerste Mondeo reed ik veel kilometers, ik kon ook het verkeer "lezen" en kwam op de A28, die vrij stil was, hard aanrijden op twee achter elkaar rijdende vrachtwagens. De A28 was daar 2 baans en ik reed 180, zo'n beetje top toen. Ineens, zonder enige waarschuwing ging de achterste vrachtwagen naar links. Er was verder geen ander verkeer dan deze twee wagens en de achterste reed al een hele tijd achter de voorste. En toch kwam hij en hij ging niet terug omdat ik aan kwam vliegen. Misschien niet gezien, misschien interesseerde het hem niet. Remmen haalde ik dus niet, gelukkig wel bijna en er was geen vangrail aan de linkerkant, maar gras en enige ruimte. Daar kwam ik dus ook in terecht, in dat gras.
Heel veel geluk gehad en een harde les geleerd, ik had makkelijk in een cabrio kunnen zitten op dat moment, in plaats van gezond en wel in het gras aan het einde van een diep spoor. :nailbiting:
 

sitechris

Donateur
@JockJam goed punt over de remmen. Die zijn van de Cupra niet overbemeten. Voor het echte stampwerk moet je dan upgraden naar Performance pakket. Overigens heeft de Cupra ook wel eens remproblemen op het circuit blijkt uit verschillende tests. Met name falende ABS sensoren (zoals ook snelle Audi's en Golfjes met dit probleem kampten) waardoor je opeens heel weinig stopkracht meer hebt. Dan moet je overigens wel je remmen flink heet hebben gestookt, maar het is wel jammer dat VAG auto's vaak dit soort ellende hebben.
 
Maare ik heb net van een Q5 2.0T gewonnen . Van 100 of 120 of 140 tot 180 a 200 . (Op een lege a 15 vanmiddag)
Zo zie je wat kilo's met pktjes doen .
Zo ben het het ook eens met extra stopkracht voor die 1700+ kilo's , vooral op hoge snelheid .
 

JockJam

Senior Member
Mss idd gelukkig dat de rs6 remmen er al onder zaten, wie weet hoe het anders had afgelopen. Rij af en toe ook eens 230,235 met de vRS maar vind dit absuurde snelheden. Gaat voor even aan te tikken en dan terug naar verantwoorde snelheid, maar zo kilometers aan een stuk +230 te rijden ....:nono:

Uiteraard rijd ik hier in Nederland ook geen km-ers aan een stuk met dergelijke snelheden. Dit is even een sprintje 100-235 en daarna weer terug naar de 135/140. In mijn geval is zo'n sprintje nog geen 15 sec waar je het over hebt. 100-200 doe ik in 10,7sec. Het van gisteravond is dan ook niet meer dan even aantikken.

Als ik van 235 terug moet remmen naar 100 kost dat ook maar luttele seconden.

Heb in Duitsland ooit van 285 naar 100 terug moeten remmen met volle kracht en dat duurde nog geen 12 sec zag ik later terug op de camera beelden. (Hoef jullie vast niet uitleggen voor wie ik in de ankers moest )
 
Bovenaan Onderaan