JeSko's zoektocht naar een deftige volgende auto

JeSko

Forumguru
@leon-cupra

Geen zorgen ik doe zo'n aankoop niet met mijn laatste centen, zelfs het differentieel dat mis kan gaan houd ik rekening mee (3-5 k), maar ik snap wel wat je wil zeggen hoor, het is gewoon net wat makkelijker en in het algemeen veiliger om in België bij een Belgische handelaar te kopen.

leon-cupra

Forumguru
Al waren het jouw laatste centen, lig daar niet wakker van hoor. Ben veel te moe ‘s avonds om wakker te liggen :tongue:

Is gewoon iets waar DE-kopers rekening mee kunnen houden(bepaalde kosten die veel moeilijker te verhalen zijn om handelaars). Vandaar dat je ook wel ziet dat er sneller bij merken-dealers zal gekocht worden. Die zijn iets “toegefelijker” mbt garantie.

JeSko

Forumguru
Eventjes "up"daten, ik ben inmiddels verhuisd, dus nu kan het rustig heropbouwen beginnen. Mijn nieuwe plek bevalt me enorm, en de kinderen vinden het er ook geweldig! Vooral dat maakt mij gelukkig. :cool:

Wat betreft de auto, de Octavia heeft enkele malen te koop gestaan maar zoals geweten is er weinig interesse voor, wijkopenauto's willen er 8000 euro voor geven, wat ik wellicht ook gewoon ga doen aangezien hij nu toch maar stil staat. Het is gek want het is echt een prima auto die normaliter wel wat meer waar is, maar als de markt zelfs op 12 k niet reageert weet je dat het gewoon de tijd niet is of niet langer het soort auto wat men zoekt. Liever 8k extra in de hand dan 12 k in de lucht :tongue:

Voorlopig komt er niets in de plaats, het is gek maar nu ik een volle spaarboek heb kom ik er mentaal niet meer over om groot geld aan een auto te spenderen. Ik gebruik de auto's van familie als ik het echt nodig heb, in ruil tank ik ze vol en/of was ik ze ( ik ben de enige "auto-wasfanaat" in de familie :laugh:) en dat vinden ze geweldig aangezien de wagen dan als nieuw lijkt. Uiteraard mis ik de vrijheid en het hebben van een leuke auto, maar ik besef ook dat keihard sparen voor je toekomst enkel gaat als alleenstaande als je geen eigen wagen hebt, althans geen specialere wagen. De RS3 heb ik zelfs volledig uit mijn hoofd gezet, geweldig geluid maar volgens kenners niet per se een rijdersauto, zelfs Micha Charoudin vond een getunede GTI/VRS leuker op de Nürburgring dan een RS3, dat zegt veel. Komt bij dat je echt wel 35+k moet spenderen wil je een auto met minder dan 100.000 km's, om dan 37.000 te spenderen aan een auto van 8-9 jaar oud met gedateerd interieur en met 1 ton+ op de teller vind ik waanzin. Heb nog een mooie full option TCR aangeboden gekregen met 70 k op de teller maar ook 28k vind ik moeilijk om zomaar voor een auto neer te tellen die vaker niet dan wel rijd.

Het zal wennen zijn maar het leven zonder auto heeft ook voordelen, je bent financieel vrijer, geen zorgen om onverwachte kosten/onderhoud, je doet automatisch meer met de fiets/te voet wat gezonder is. Etc etc, de echte begeestering voor auto's is ook wat weg merk ik :( ik kan nog perfect genieten van een dikke wagen maar ik denk niet langer "Ja dat moet ik hebben!" Wat vroeger wel zo was. Niets fascineert mij nog enorm tot op het punt dat ik er een prioriteit van wil maken, nu zo'n RS3 bv makkelijk kan, merk ik dat ik in mijn hoofd al snel zeg; ja dik he!! Maar heb ik het nodig? Hoe snel ben ik ook dat weer gewoon? Het is wel erg veel geld? Welke kosten komen er nog aan?"

Dus voorlopig even zonder auto, geen idee wanneer of of het ooit nog terug begint te kriebelen. Maar voorlopig is het goed zo. Ik ga wel proberen af en toe nog te reageren hier, maar vergeef me als dat niet meer aan het razend tempo van weleer was :deuk:

PizzaPieter

Donateur
Raar fenomeen he.
Als je €10000 spaargeld hebt een auto koopt van €18000 en je ruilt er een in voor €8000 en je moet €10000 bij betalen, voelt dat toch anders dan wanneer je €18000 op de bank hebt staan

Chrisjemol

Forumguru
Onverwachte wending. Echter wel begrijpelijk gezien de situatie
En als het enkel is om van A naar B te komen dan is bv een suzuki swift ook te doen

leon-cupra

Forumguru
Wijze beslissing maar denk na een paar maanden dat je er op gaat terug komen. Een wagen is een bepaalde vrijheid en dat opgeven, kunnen maar weinige. Maar spaar maar flink door , dan kan je binnenkort mijn M3 kopen :deuk:

DiVini76

Forumguru
Als je er zo weinig voor terugkrijgt, is houden van de Octavia dan toch echt geen optie? Lijkt me dan eigenlijk relatief goedkoop.
Wel zorgen dat die er dan zo bij staat dat de politie nergens over kan vallen natuurlijk.

Het is echt zonde om het aan Wijkopenautos weg te doen voor dat bedrag.
Helemaal eens met je reactie @1983jeroen ! :thumbsup:

JeSko

Forumguru
@PizzaPieter

Inderdaad, volledig herkenbaar, en een deel financieren om zo van het spaargeld af te blijven wil ik niet. Ik heb ooit veel minder gehad en gekker gedaan, nu heb ik veel meer en wil ik niet gek doen. Make it make sense.

@Chrisjemol

Een Nissan Pulsar en Chevrolet Suburban ( jaren 90 V8 ) staan tot men beschikking wanneer ik maar wil, dusja, ik kom wel rond. :D

@1983jeroen

Heb ik ook aan gedacht, maar zie als een berg tegen alles op wat nog met deze wagen te maken heeft. Ik moet hem dan heel erg hoog schroeven en ofwel een 200 cel downpipe kopen ( en dan moet de software worden herschreven ) of de stock katalysator terug monteren en dan moet de software ook worden herschreven. Gewoon geen zin meer in, deze auto voelt geweldig wanneer hij luid en laag is, elke afgezwakte versie ervan frustreert mij alleen maar omdat ik het potentieel van de auto ken en gewend ben. Rare hersenkronkels, ik weet het. :D

@leon-cupra

Had het nu een RS6 geweest ;)

Laatst bewerkt:

JeSko

Forumguru
@Captain Hook

Tja verstand wat is verstand, ik heb nog nooit een auto gekocht van ver boven de 40k ;) dan kan je dat wel zeggen over mij, maar je hebt zelf ook bovenmatig veel geld besteed aan een wagen, dat zal ook wel met een reden zijn, aangezien er veel goedkopere alternatieven op de markt zijn, iedereen is liefhebber hier hoor, enkel op andere manieren :D maar dat is zo.. het is een gigantische stap, maar heb het nog al gedaan dus ik ben hier niet mee aan mijn proefstuk toe. En het kan altijd zo zijn dat de microbe plots zo hard bij dat ik toch overstag ga en de spaarboek halveer, om me er daarna heel slecht over te gaan voelen :D momenteel heb ik zoveel aan m'n hoofd dat auto's er niet meer bij kunnen, dus.. we zullen zien.

Arjan1985

Forumguru
En als je markplaats nog eens probeert. De goedkoopste is dacht ik 15k die is wit en ongeveer jouw bouwjaar. Ik denk als je hem voor 10 aanbied dat je hem zo kwijt bent. Ik snap ook wel al dat gedoe met “kopers/dromers” is ook erg vervelend.

Even los van de financiën want daar kan je enkel zelf over oordelen. Zou je de wagen niet willen bewaren voor bijvoorbeeld je kids voor later of is dat een gekke gedachte?

EdK

Forumguru
Wijs besluit @JeSko en zoals al gezegd de wijsheid komt met de jaren...... en bij de één wat vroeger dan de ander...

Zelf nooit de drang gehad om een bepaalde wagen te moeten / willen hebben !
Eigenlijk altijd een wagen aangeschaft naar wat ik nodig heb !
En zo heb ik dan een tijd een Yeti gehad, maar toen de omstandigheden waren veranderd en de wagen eigenlijk te groot was heb ik deze ingeruild voor de Fabia 3 combi
En op werk van bepaalde collega een commentaar gehad want je ging toch niet minder rijden !!
Tsja voor mij was de Fabia 3 al meer dan voldoende, en dan nu de Fabia 4 die helaas niet in combi uitvoering op de markt is gekomen.
En mis net dat beetje extra ruimte wel eens, maar het is geen doodramp...
En zodoende kan ik nu wel weer me hobby "motorrijden "oppakken met veel plezier ...
Maar ook daar is het zo dat ik niet nieuwste van nieuwste hoeft te hebben en snelste van t snelste.
Lekker toerfietsje met 850CC V-Twin en tokkel lekker over neerlands N wegen en kleiner.....
Dus zoals gezegd je doet er wijs aan in mijn ogen en wacht nog wat maanden met je Octavia wegdoen , de lasten kun je betalen en deze periode van net dure maanden achter de rug bij velen weerhoud ook mensen om nu naar een auto te kijken.
Als straks weer warmer word en de zon begint te schijnen gaan ze weer om hun heen kijken en ben je hem misschien zo kwijt voor een eerlijk bedrag !!

leon-cupra

Forumguru
Tja, rationeel gezien is het een wijs besluit, maar niet alles is rationeel. Een wagen is bij bepaalde personen een emotioneel iets (en dat zullen bepaalde personen (zeker hier op het forum) nooit verstaan). Net zoals een fles dure wiskey of een dure motor (eigenlijk eender welke hobby) niet perse puur rationeel dient te zijn. Dus "verstand komt met de jaren", "je hebt dat niet nodig" .... tja, allemaal puur persoonlijk. En uiteraard, de één hobby is duurder dan de ander.

JeSko

Forumguru
@Arjan1985

Bewaren voor de kids daar is hij net niet speciaal genoeg voor vrees ik, het is geen auto zoals een RS6 die met de jaren echt een gewilde oldie gaat worden, en hij is te erg aangepast. Heb ook geen garage dus bewaren word dan lastig.

Tman0961

Forumguru
Buiten de box gedacht, maar kun je hem niet schorsen en ergens opslaan? Dan heb je alle rust om te zoeken naar een passende oplossing. Want het klinkt alsof je nu goed aan het sparen bent en dan is een dergelijk verlies nemen door verkoop zonde, tenzij je het geld nu natuurlijk nodig bent. Echter uit je verhaal maak ik op dat dat niet het geval is.

Bovenaan Onderaan