Status
Niet open voor verdere reacties.

Cordoba

Forumguru
Het Nederlandse systeem heeft wel een ander probleem: garages willen nog wel eens iets afkeuren dat óf niet bij de keuring hoort (garage vertelt de klant dat niet repareren APK-afkeur is, en dan mag de auto direct niet meer rijden), óf men keurt iets af dat helemaal niet afgekeurd mag worden. Voorbeeld: je hebt banden met nog maar tussen de 2 en 2,5 mm profiel, dat levert beslist risico's op, maar omdat volgens de wet een band meer dan 1,6 mm profiel moet hebben is het geen afkeur, maar wel een aantekening in het keuringsrapport. Sommige garages vertellen een klant doodleuk dat als ze de banden niet direct vervangen de auto niet goedgekeurd wordt. Overigens als een auto officieel afgekeurd wordt (inclusief rapport waar de afkeurpunten in staan), kan een klant ook bezwaar aantekenen bij de RDW en dan komt een inspecteur bekijken of een auto terecht is afgekeurd. Wat vaak gebeurd is dat een garage mondeling tegen de klant vertelt dat er nog iets gerepareerd/vervangen moet worden voor goedkeuring, zonder officieel rapport. Een klant kan dan niet in beroep bij de RDW omdat de auto officieel niet is gekeurd.

Kortom het Nederlandse systeem heeft misschien wel voordelen, maar is ook niet perfect. Wel heeft het Nederlandse systeem de echte wrakken wel van de weg gehaald, al is dat een combinatie van het keursysteem en verbeterde techniek. Zo herinner ik me dat er vroeger een TV-programma was dat iedere maand het 'wrak van de weg' koos, daar was bijvoorbeeld een keer een Renault van 4 jaar oud bij, waar de bodem compleet verrot was.
 

Desperado

Forumguru
En een eend met losse motorkap :D
Die garages die hun klanten zo tillen zijn geen goede garages. Helaas blijf je ze houden omdat de dealer en ketens te duur zijn:deuk:
 

EdK

Forumguru
Voorbeeld: je hebt banden met nog maar tussen de 2 en 2,5 mm profiel, dat levert beslist risico's op, maar omdat volgens de wet een band meer dan 1,6 mm profiel moet hebben is het geen afkeur, maar wel een aantekening in het keuringsrapport.
ZOver ik heb meegemaakt met de formulieren die ik kreeg na een APK keuring met de zakelijke wagen was het dat van alle 4 de banden er de profieldiepte die gemeten was erin genoteerd stond..
 

VAG-man

Forumguru
garages willen nog wel eens iets afkeuren dat óf niet bij de keuring hoort (garage vertelt de klant dat niet repareren APK-afkeur is, en dan mag de auto direct niet meer rijden)

Daarom blijf ik altijd bij de keuring aanwezig. Tussendoor lekker lullen met de keurmeester.

Bij mijn vorige auto een Audi A2 was het erg verstandig erbij te zijn. Geen enkele keurmeester kon de motorkap niet openen. Deze moet je bij een A2 er volledig afhalen. Ook wist niemand het chassisnummer te vinden en de tankklep te openen. Ik liet ze eerst altijd een tijdje zweten voordat ik hulp bood.
 

Cordoba

Forumguru
@EdK Ik gaf maar een (ongelukkig gekozen) voorbeeld. Ik had bijvoorbeeld ook een kleine scheur in de rand van de voorruit kunnen nemen als voorbeeld, maar het ging er om dat garages de APK-eisen naar de klant toe soms aanpassen om extra geld te verdienen.
 

EdK

Forumguru
ongelukkig gekozen) voorbeeld. Ik had bijvoorbeeld ook een kleine scheur in de rand van de voorruit kunnen nemen als voorbeeld
Zolang de scheur niet in het zichtsveld zit heb je geen afkeuring hiermee !
Nog een beter voorbeeld ?? :D grapje
 

Kanerr

Forumguru
Een hele simpele is voor dieseltechniek, je kan een straight piped (zonder dpf of dempers) diesel auto door de keuring krijgen als enkele waardes (weet ze echt niet uit mn hoofd) aan d eeisen voldoen. Naar mijn mening is een aangepaste uitlaat wat schadelijk kan zijn voor het milieu of de medemens een no-go en zou afkeur moeten zijn. Dat is hetzelfde idee als een lek in je uitlaat. :)
 

Chrisjemol

Forumguru
Toch staan deze velgen heel mooi
Nette velgen die je niet vaak ziet

zag vd week in ons dorp een dikke audi A6 met 20” eronder en verlaagt. Zag er vet uit maar toen die wegreed met sturen hoorde en zag je de band tegen de spatbordrand aankomen.
Vond ik zo kansloos ogen en klinken...

maar dat terzijde, mooie sup heb je
 

JeSko

Forumguru
@JeSko Die blinkt wel netjes hoor! :thumbsup:

Thanx! Probeer hem net te houden, wellicht staat er binnenkort een proffesionele grote verzorging op de planning waardoor hij nog meer gaat blinken :D

@leon-cupra

Nope geen fotoshop, wel van achter een raam genomen. ;) En niet thuis, dus mag wel weer buiten :D

Thanx @Desperado !

@Chrisjemol

Klopt deze zie je niet vaak, ik heb ze in ieder geval nog niet gezien want het zijn geen velgen die momenteel in de mode zijn:D en als een band zo raakt is het meteen kansloos en goedkoop, 20 is wel dik onder een Audi, maar 19 is zeker voldoende en brengt geen problemen met zich mee. Bedankt man:cheers:
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Bovenaan Onderaan