Jesko's Octavia VRS !

JeSko

Forumguru
Valt mee inderdaad, maar de BMW staat niet op de shortlist. Als er een opvolger komt word het ofwel

- Leon Cupra
- Golf R
- Audi S3

Allen met het iets sterkere EA888 blok met grotere standaard turbo en AWD of Sperdiff.

Moet zowiezo keuzes gaan maken maar momenteel heb ik het te druk om met een auto wissel bezig te zijn, ik verwacht binnenkort te verhuizen aangezien het huis bijna verkocht is, nog even wachten op de definitieve overeenkomst, dus ga het de komende periodes druk hebben.

leon-cupra

Forumguru
En als je een 2.0tsi gaat vergelijken de 3.0 6 cilinder van bmw … tja dat is Angela Merkel vergelijken met Heidi Klum… zou wel weten de welkste te nemen
:D

Vind ook persoonlijk, je kijkt eigenlijk naar een gekend “recept” … 2.0 die je al kent uit jouw vRS. Weinig nieuws dan op motorisch vlak met een andere wagen uit jouw lijstje. Daar zou ik voor passen.

JeSko

Forumguru
@leon-cupra

Ik ben heel tevreden van het EA888 blok, betaalbaar, pijlsnel en goed te tunen, zo'n BMW lijken mij veel kopzorgen, mijn garagist doet naast VAG ook BMW en raad het me ook gewoon af, het zijn die klanten zegt hij die het meeste geld bij hem moeten achterlaten, niet alleen is het normaal onderhoud duurder, het zijn ook gewoon auto's waar als er kosten aan komen, het ook gelijk dikke kosten zijn.

leon-cupra

Forumguru
Het Skoda forum staat anders ook wel vol “kopzorgen” en dat zijn geen bmw’s. Vind het een beetje een zwakke argumentatie jouw garagist.
Een bmw is niet onderhoudsgevoeliger. Dat stukken iets meer kosten , kan goed zijn. “Premium” is ook een deel van de kost dat we als klant accepteren maar daar begint de VAG groep ook wel aardig de hoge prijzen te kennen. In een bmw zullen quasi dezelfde type van onderdelen zitten. An sich is een motor een motor.
Moest bmw zo slecht zitten in onderhoud en reparatiekosten zouden ze ook niet zo een groot aandeel hebben in de leasemarkt.

Nu soit, voor mij geen enkel probleem hoor. Als jij tevreden bent, dat is het belangrijkste ;)

Maar gezien al jouw plannen zou ik die wagen sowieso nog een jaartje of langer uitstellen. Zet de wagen op reglementaire hoogte en dat ze jou dan maar controleren. Je rijdt al nu zo lang veel te laag, nu pas halen ze jou uit het verkeer. Dus de kans dat ze jou er nog eens uithalen zal redelijk klein zijn. En de wagen gaat er ook niet slechter op rijden met die cm omhoog.

sitechris

Donateur
Verbruik van B58 valt heel erg mee. Vergelijkbaar met Leon CUPRA R (2.0 TSi), Fiesta ST (1.5 driecilinder). BMW bouwt sowieso hele efficiënte motoren. Eigenlijk is de S58 (M2, M3, M4) de uitzondering op de regel. Los daarvan, de EA888 is natuurlijk ook een buitengewoon fijn blok. En mocht je een Golf R of S3 wat prijzig vinden, dan kun je altijd nog een Leon CUPRA ST 4Drive met 300 pk pakken of de FWD hatch. Ook bijzonder fijne auto's. Qua bang for buck onovertroffen.

Overigens, je zou ook nog eens Hyundai i30N kunnen overwegen. Ook een serieus leuke auto.

JeSko

Forumguru
Ik beweer niet dat BMW slecht is, heb er altijd eentje gewild @leon-cupra , maar het is nu niet het moment, ik voel mij goed bij de VAG groep en ga daarin verder zoeken. Een BMW is altijd iets duurder zoals gezegd in onderhoud en onderdelen. En dat is het me nu nog niet waard.

@sitechris

De Cupra is inderdaad een goede kandidaat, schijnt ook spannender te zijn in rijgedrag dan de Golf de S3 en de VRS, en inderdaad heel wat goedkoper, scheelt al snel 3 k of meer in vergelijking met een Golf R van hetzelfde jaar en km stand. Een maatje van me heeft een stage 1 Cupra met 350 pk en dat ding gaat goed hard en staat zijn mannetje op de Nürburgring. I30N is inderdaad leuk, maar meestal niet in automaat ( wil geen handschakel auto meer ) en ze missen toch wat pure power, ook met stage 1 kom je maar nipt aan 300-320 pk, en qua power wil ik zeker hetzelfde of meer als wat ik nu heb (355), laatst op de ring nog aan het doortrekken geweest tegen een jonge I30N, en die bleef erg ver achter, los van het feit dat het best een leuke auto is trekken ze me ook niet zozeer.

Laatst bewerkt:

Kanerr

Forumguru
Just my 2 cents maatje maar....

Je verkoopt de auto vanwege 'geflagged' zijn en gaat erna terug een onder de huid precies zelfde auto voor terugkopen zodat je niet geflagged bent en op die wagen ga je "legale" mods doen.

Kan je dan niet voor inschrijfgeld en bijlegverschil jouw auto terug omtoveren naar "legaal" zodat ondanks geflagged zijn je nog steeds rond kan rijden?

Ik ben altijd heel extreem in mijn autowissels omdat ik nooit hetzelfde wil rijden maar van een Octa naar een Golf/S3/Leon gaan is eigenlijk van pastasoort wisselen, tis allemaal hetzelfde maar met een andere vorm.

Wil er wel bij vermelden dat ik de zure smaak erg goed begrijp hoor ;) Als je er eenmaal klaar mee bent moet je er ook klaar mee zijn.

sitechris

Donateur
Niet helemaal mee eens @Kanerr. Er zit imo echt wel een verschilletje tussen Leon cupra en Octi RS. Sowieso qua motor en tuningspotentieel (met een Leon kun je ook met stage 1 al richting 370-390 pk gaan), maar ook qua afstemming merk je dat de Cupraatjes net wel een tandje sportiever staan afgesteld. Het zijn nuanceverschillen, maar je voelt ze wel.

Turbo Harry

Actief lid
Ik zou gewoon lekker een Audi A4/A6 kopen met een 3 liter v6 compressor blok. Standaard 300+ pk en 400+ Nm en ook prima te tunen, alleen software met stage 1 brengt je al op 420pk/500+ Nm.

Af-fabriek al laag, setje spacers ertussen, met originele 20" velgen ziet dat er dan perfect uit en (spacers daar gelaten) volledig legaal. Dan zit je nog steeds op het VAG-honk, maar heb je wel een andere beleving qua motorisering t.o.v. een 2.0 4 cilinder turbo blok.

Maar misschien ben ik bevooroordeeld omdat een maat 3 weken geleden zo'n ding gekocht heeft. Misano rood (echt brandweer-rood), 20" eronder met S-line trim. Man dat ding is vet. Die compressor-whine....hemels. :love:

De Superb 206 blijft hier voorlopig nog wel even, maar de volgende auto wordt opnieuw iets met 2 cilinders meer.

Laatst bewerkt:

JeSko

Forumguru
Heb je wel een goed punt hoor @Kanerr , al is een Cupra idd zoals gezegd door @sitechris wel wat speelser dan een VRS. De nieuwe wagen zou amper aangepast worden, de velgen die ik onlangs kocht eronder, een stage 1 en max nog een eibach verlaging. Momenteel staat de vrs legaal, maar zoals al gezegd is het gwn wat klaar met deze auto, telkens ik er van kan genieten, is er weer wat nieuws. Om de stage 2 te laten renderen moet ook de downpipe er weer onder, dat gedoe ben ik ook wat beu, herprogrammeren kan, maar dan betaal ik voor een weliswaar legame setup, die mij terugzet in pk's, zowel mentaal als in gevoel wil ik dit niet, betalen om te downgraden :( nee, liever niet. Vandaar de "keuze" voor de iets krachtigere auto's uit de VAG stal, ja het is hetzelfde blok, maar toch zijn er verschillen zoals o.a. sterkere turbo en een iets sterker blok dat met stage 1 al meer haalt dan wat ik met men stage 2 haal. Ook hebben deze auto's een veel beter sportiever onderstel en Sperdiff of awd. Ik wil ergens ook gewoon een nieuwe start, een auto die ikzelf maak zoals ik hem wil, eentje waar ik ook geen herinneringen aan heb met men ex, klinkt gek ik weet het maar goed. De rs is een goede auto maar heb er al zoveel slechte herinneringen mee.. dat speelt wel bij mij.

leon-cupra

Forumguru
@sitechris niet vergeten dat @JeSko zijn vRS al redelijk aangepakt geweest is. Kan je niet vergelijken met een standaard vRS en dan is het verschil tussen een standaard Cupra en Jef zijn vRS heel klein. En dan ben ik ook eens met @Kanerr dat een dergelijke overstap niet de “moeite” is. Dan zou ik het hogerop zoeken en naar iets met 6 cilinders gaan. Dan heb je motorisch een wezenlijk verschil.

Maar rationeel gezien (en laat mij de laatste zijn om rationeel een beslissing te nemen mbt wagens): week geleden was Jef nog extreem gelukkig met zijn vRS. Zet hem gewoon op keuringshoogte en blijft ermee bollen. Als je legaal rond rijdt, kunnen ze hem ook niet aanpakken, ook al zit je in de red flag zone van de politie.

Tenzij Jef eigenlijk een excuus zoekt om iets ander te kunnen kopen … tja gewoon doen dan … ;) :D

leon-cupra

Forumguru
@Okki als je als liefhebber kan kiezen tussen een bmw met een 6 cilinder, of een VAG product met een 4 cilinder, tja , rekening houdend met de rijeigenschappen van een bmw … dan is de keuze snel gemaakt en dat is niet omdat ik nu zelf BMW rijdt (Budget even buiten beschouwing gelaten).

Een mss een puntje dat nooit wordt aangehaald maar persoonlijk vind ik dat wel belangrijk : bmw heeft gewoon een veel betere automaat dan de DSG. Heb 1maal een DSG gehad , benz automaat en paar keer bmw automaat. Software van de benz en de bmw is zoveel beter dan van de DSG.

Ik heb in mijn autokeuzes altijd het principe gehanteerd “de nieuwe moet meer zijn dan de vorige”, dat gevoel heb ik in de keuze van Jef niet onmiddellijk. Een bmw met 6 cilinder zou dat wel zijn. Maar al meermaals gezegd, uiteindelijk is het Jef zijn keuze en gevoel dat bepalend is wat hij gaat doen. Wij kunnen maar gewoon onze mening geven.

Okki

Forumguru
Ik hanteert als principe, welke vind ik mooi, zit ik goed in en kan ik betalen. Of die dan groter of kleiner is, of meer of minder cilinders heeft boeit mij niet. Maar voor sommige mensen is het met auto's en huizen dat een volgende altijd meer en groter moet zijn.

Maar @JeSko maakt gelukkig zijn eigen keuze (hoop ik) en ik snap hem wel. Er kleeft nu al zoveel aan deze wagen (waar eigenlijk niets aan mankeerd) dat hij gewoon weg moet. Hij voelt het niet meer. Dat hebben sommige BMW rijders ook wel eens.

leon-cupra

Forumguru
Ik hanteert als principe, welke vind ik mooi, zit ik goed in en kan ik betalen. Of die dan groter of kleiner is, of meer of minder cilinders heeft boeit mij niet. Maar voor sommige mensen is het met auto's en huizen dat een volgende altijd meer en groter moet zijn.
Tja, dat is wat veel mensen drijft (mezelf ook en soms is dat heel lastig maar dat brengt je ook naar bepaalde situaties/mogelijkheden die je anders niet had). Moest iedereen denken van “hoe het vandaag loopt is even goed” dan had iedereen wss nog in een grot geleefd zonder vuur
Maar @JeSko maakt gelukkig zijn eigen keuze (hoop ik) en ik snap hem wel. Er kleeft nu al zoveel aan deze wagen (waar eigenlijk niets aan mankeerd) dat hij gewoon weg moet. Hij voelt het niet meer. Dat hebben sommige BMW rijders ook wel eens.
Je snapt zijn irrationele keuze maar zelf ben je van het rationeel type :pieker:

Ik snap hem ook … hij zoekt gewoon een reden om het aan zichzelf verkocht te krijgen :deuk: niets mis mee, trouwens.

Bovenaan Onderaan