JD DSG Tuning

VEEJAY

Forumguru
Jawohl! Het heeft plaatsgevonden.... Ik heb mijn oude auto weer terug!

2013-03-08 16.19.49 (Mobile).jpg

Ik had me vergist in de nieuwe bak, deze was dus bedoeld voor een moderne (commonrail) diesel, erg millieuvriendelijk en emotieloos vanwege de brandstofzuinigheid. Dit in tegenstelling tot de originele DSG bak uit 2006. (In 2006 werd er op feestjes nog over Peekaas en 0-100 tijden gepraat ipv nu wegenbelasting of bijtelling).

De prettige chiptuning van mijn motor werd vanaf de 4e versnelling vakkundig om zeep geholpen door de nieuwe DSG bak.. Helaas kon mijn huistuner het niet op afstand doen en moest ik naar de specialist in Lochem rijden, die heeft initieel via een andere interface wel contact kunnen maken met de DSG bak (zie foto) en kon aan de slag.


Wauw, ik ging met dezelfde glimlach weer naar huis als in 2009 toen ik hem voor het eerst in Lochem chipte van 105pk naar 140pk, bijna net zo groot als toen met de Stage 3 tuning in Dieverbrug (alhoewel ik toen ook wel angstig was want het ging opeens wel heel erg hard allemaal).

Ik ben nog volop aan het testen maar zie nu al dat de S stand mijn grote vriend is als het aankomt op het sprintwerk tegen al het spoiler, sticker en grote velgengeweld in mijn dorp. Wat ik nog het mooiste vind is het razendsnelle (schakeltijd) schakelen van de bak vooral het terugschakelen.

Heel cliche nu, maar ik zou een ieder aanraden de DSG bak aan te passen, u krijgt er een sportieve auto voor terug die fijn te berijden is!

Helaas kwam ik door omstandigheden kort voor sluiting binnen bij JD maar er werd door de mannen rustig de tijd genomen voor enkele proefritten en al mijn vragen. Hierdoor heb ik niet kunnen rollen maar dat komt vast een ander keer.

2013-12-24 16.08.41 (Mobile).jpg
 
Laatst bewerkt:

Ridley

Forumguru
Blijf het bijzonder leuk vinden van die standaard burgerbak met een stage 3. Zou graag eens wat filmpjes zien van die verbaasde petjes achter je!
 

Joske

Forumguru
Dus als ik het nu goed begrijp heeft JD jouw DSG getuned? Doen ze dit dan met eigen software? En wat is er nu allemaal veranderd in de DSG software?

P.S. ohja en hoeveel koppel moet jouw DSG bak verdragen nu? pk'tjes weet ik nog wel, maar het koppel zo niet echt meer ;)
 

sitechris

Donateur
@VEEJAY mooi om te lezen dat je tevreden bent :). Nu weer genieten van je ultieme 'wolf in schaapskleren'. Je gaat idd een hoop auto's verrassen met je power onder de kap en acceleratievermogen :)
 

VEEJAY

Forumguru
Thanks Chris!

Hi Ridley, inderdaad de halve lol is dat ik zo'n standaard gezinsbak heb. Ik krijg overigens van oom agent nooit de aandacht ondanks mijn rijgedrag (afkloppen).

Hi Joske, volgens mij hebben ze al die upgrades gedaan die op hun site staan, ook opschakelen in manuele stand. Een ergernis dat ik ook had was dat de DSG bak tot 6000 toeren wilde gaan terwijl de motor bij 5500 ergens al begon in te houden waardoor hij dus niet meer opschakelde en ik dan kippevel kreeg vanwege het afschuwelijke geluid vanuit de motor.

Ik denk dat ik rond de 400NM koppel heb, maar misschien meer of minder, ik weet het pas na een keer rollen.
 
Laatst bewerkt:

Race Eend

Forumguru
Dus als ik het nu goed begrijp heeft JD jouw DSG getuned? Doen ze dit dan met eigen software? En wat is er nu allemaal veranderd in de DSG software?

P.S. ohja en hoeveel koppel moet jouw DSG bak verdragen nu? pk'tjes weet ik nog wel, maar het koppel zo niet echt meer ;)

Ja de dsg software van deze auto wordt door Jeroen Dik zelf geheel geoptimaliseerd. Dat is al best een tijdje zo inmiddels. Ook de nieuwste 7 bakken van de RS3 en (R)S4 kunnen we inmiddels geheel in huis optimaliseren.

Hi Joske, volgens mij hebben ze al die upgrades gedaan die op hun site staan, ook opschakelen in manuele stand. Een ergernis dat ik ook had was dat de DSG bak tot 6000 toeren wilde gaan terwijl de motor bij 5500 ergens al begon in te houden waardoor hij dus niet meer opschakelde en ik dan kippevel kreeg vanwege het afschuwelijke geluid vanuit de motor.

Ho ho 6000rpm zal hij niet halen hoor dan was hij al stuk geweest waarschijnlijk.

Je hebt een common rail bak laten plaatsen, de common rail motoren hebben hun inspuit
begrenzing (toerenbegrenzing van een diesel), rond de 5000-5200rpm staan, de standaard bak software is dus zo geconfigureerd dat hij in de manuele stand (pook naar rechts), pas bij 5000rpm ingrijpt en automatisch over gaat schakelen naar de volgende versnelling.

Echter jij hebt een pompverstuiver motor, deze pompverstuiver gaat zijn inspuiting al geheel begrenzen vanaf 4750rpm (meer heeft ook geen nut). Vandaar dat je in de manuele stand vd common rail bak, de grenswaarde van 5000rpm niet haalt, zodoende zal de bak dus ook niet opschakelen. En blijft hij dus net onder die 5000rpm jengelen... zolang je niet zelf een duw tegen de pook geeft.

Dat voelt misschien heel raar, maar het is niets anders dan een handbak die je in de 2 laat staan en gewoon plank gas blijft geven, hij loopt dan zijn motorbegrenzing in, er gaat niets stuk, maar het slaat nergens op voor een straat auto, hij moet gewoon opschakelen.

Wat we gedaan hebben om dit op te lossen, is je maximale toerental voor automatisch opschakelen aangepast in de dsg software, nu is deze stand verlaagd van 5000rpm naar 4500rpm. Nu gaat hij keurig overschakelen in de manuele stand.
 
Laatst bewerkt:

Joske

Forumguru
Ja de dsg software van deze auto wordt door Jeroen Dik zelf geheel geoptimaliseerd. Dat is al best een tijdje zo inmiddels. Ook de nieuwste 7 bakken van de RS3 en (R)S4 kunnen we inmiddels geheel in huis optimaliseren.
Ok Mark, bedankt voor de info.
Had horen waaien op de TVS meeting dat JD bezig geweest was met DSG optimalisatie maar dat dat niet zo van een leien dakje liep.. Daarom is het goed info uit eerste bron te kunnen horen! :thumbsup:
 

Race Eend

Forumguru
Ok Mark, bedankt voor de info.
Had horen waaien op de TVS meeting dat JD bezig geweest was met DSG optimalisatie maar dat dat niet zo van een leien dakje liep.. Daarom is het goed info uit eerste bron te kunnen horen! :thumbsup:

Juist....... dat slaat echt nergens op.

In het verleden deden we de dsg tuning via een Duitse partner. Daar is ook nooit over gelogen.

Tegenwoordig worden de flashtools (als cmd flash) waar we de motortuning ook veelal mee uitvoeren, steeds beter in het flashen van dsg bakken en wordt alles in huis geschreven, net als de motortuningen.

Hierdoor passen we al meer dan een jaar zelf de dsg bakken aan. Oa ontwikkeld op onze eigen golf 6 GTD race wagen, maar ook op onze eigen S4 3.0 TFSI met stronic 7 bak.
 

LT83

Forumguru
Welke idioot laat nu ook een CR bak op zn pompverstuiver plaatsen, je wilde stiekem toch weer die benzine toerentallen halen zeker ;)
Zonder gekheid; goed bezig Veejay, het wordt echt een bijzondere uitvoering zo!
Kan mij voorstellen dat veel snelle auto's zich vergissen in jouw octavia :D
 

CDK

Forumguru
Ok Mark, bedankt voor de info.
Had horen waaien op de TVS meeting dat JD bezig geweest was met DSG optimalisatie maar dat dat niet zo van een leien dakje liep.. Daarom is het goed info uit eerste bron te kunnen horen! :thumbsup:
Van wie heb jij dat gehoord dan @Joske??? Toch niet van Ronald Logmans zeker?
 

Joske

Forumguru
Van wie heb jij dat gehoord dan @Joske??? Toch niet van Ronald Logmans zeker?
neen, niet van Ronald wel van iemand die er op de bureau zat toen ik om mijn uitdraai ging van de rollenbank. Voor alle duidelijkheid, geen slecht woord over TVS é. Moest ik een DSG hebben zou mijn eerste keuze op hun vallen qua optimalisatie. Maar dat is natuurlijk zuiver op hetgeen ik daar gezien en gehoord heb net als de ervaringen van andere forumleden. De motortuning zal ook zeker goed zijn maar daarvoor gaat nog steeds mijn keuze naar JD. Welke natuurlijk ook weer gebaseerd is op ervaringen van anderen en de communicatie met JD toen ik op het moment stond om de F1 onder handen te laten nemen.

wil hier zeker geen discussie starten over wie van de twee de "beste" is want dat is niet van toepassing, elk hun expertise me dunkt.
 

Noord26

Forumguru
Laat iedereen in zijn waarde? Wat je hoort via/van iemand anders over weer iemand die je niet eens kent, moet je toch al grote vraagtekens bij zetten. Noemt men ook wel roddels en daar is niemand bij gebaat.
 

CDK

Forumguru
Ik ga me hier verder buiten houden, zowel JD als TVS is 100% ok, van mij geen kwaad woord over deze bedrijven.
 
Bovenaan Onderaan