Janneke stelt zich voor:

HarrieSkoda

Forumguru
Ook wil ik een thuiskomertje bij de auto. Wat vroeger in een auto normaal was, moet je tegenwoordig voor betalen! De ruimte is in de achterklep aanwezig, maar geen reservewiel vanwege gewicht en ruimtegebrek! De ruimte is er al!!!

Welkom, en nooit geweten dat er een jeep uitvoering van de Citigo in omloop was :D.
 

Beauri

Forumguru
Ik merkte gisteren dat de desbtreffende dame werkend bij de dealer niet erg haar dag had ..

Toen ik terug kwam van de proefrit was dat nog steeds zo. Aangezien ik een klant ben en een auto kom kopen, wil ik wel dat ze haar best doet. Dus heb tegen haar gezegd dat ik een reservewiel + krik wil, trekhaak voor de fietsendrager en andere kleur velgen. Ze zuchtte, maar ik heb haar aan het werk gezet.

Het is ten slotte geen halfje brood wat je komt kopen.

Gelijk heb je, ze willen aan je verdienen, dus dan mogen ze er ook wat voor doen.

Oh, voorlopige koopcontracten zijn vaak niet zo heel erg voorlopig, daar moet je wel voorzichtig
mee zijn.

Tijdens de 8 maanden dat je spaarkikkertje als demo diende zullen er ook wel eens piepeltjes
in hebben rondgereden die iets minder bewust zijn van mijn en dijn, een nieuwe auto heeft
twee jaar garantie, daar zouden er nu nog zo'n 16 van over moeten zijn, zorg dat je ze ook krijgt,
wel fijn als je er onverhoopt aanspraak op moet maken, heb wel eens gezien dat "ze" demo's met
aanzienlijk minder garantie proberen te slijten, dat wil je denk ik niet, zit het met jouw garantie
wel goed?

BTW, natuurlijk ook van harte welkom:bloemen:
 

Beauri

Forumguru
Waarom zou een dealer proberen om zijn demo te verkopen met minder dan de fabrieksgarantie? :sterretjes:
Wat kan zijn belang daarbij zijn?

kostenbesparing? Heb het ook nooit gesnapt, waarom ze ze soms met maar 3 of 6 maanden bovag garantie te koop zetten, maar wat het ook wordt, het was maar een aandachtspuntje, voor hetzelfde geld gaat het hier wel "normaal".
 

Canon-Eye

Forumguru
Bij Bovag-garantie op een gebruikte auto kan ik me nog wel iets van kostenbesparing indenken door een kortere garantieperiode te kiezen. Bij fabrieksgarantie van 2 jaar (in mijn Seat-geval zelfs 4 jaar) loopt de dealer bij een jongere auto toch geen enkel risico op dit punt? Mocht zich een garantiegeval voordoen, dan wendt hij (of een willekeurige andere dealer) zich tot de importeur en that's it.
 

Beauri

Forumguru
Ik weet ook niet waarom ze het doen, rijd nu 30 jaar enkel nieuw en heb geen ervaring meer met gebruikt, maar heb wel de advertenties er van gezien waar ze zo goed als nieuwe auto's met een veel kortere garantie aanbieden.

Een garantiegeval is niet altijd een simpel "that's it" gevalletje, al heb ik daar zelf gelukkig weinig slechte
ervaringen mee.

Heb met de Karoq ook 4 jaar garantie...... maar moest de 2 jaar extra er wel bijkopen, bij jou/Seat zal
het ook wel in de prijs verwerkt zitten;)
 

Canon-Eye

Forumguru
Garantie zit natuurlijk altijd in de prijs verwerkt, doorgaans op basis van ervaringen met "foutkans" van de de eigen producten. Maar om concurrerend te blijven kan men vooral op de langere termijn ook weer niet niet al te veel zekerheid inbouwen. Naar gelang men meer vertrouwen heeft in het eigen product kan men de extra garantiejaren goedkoper aanbieden, variërend van gratis (en vast in het aanbod geïntegreerd) tot tegen betaling zoals in jouw geval. Feitelijk heb je dan premie betaald voor een pechverzekering.

Bovag-garantie op een auto die niet meer onder de fabrieksgarantie valt is ook niet veel anders dan zo'n pechverzekering waarvoor de "premie" in één keer wordt voldaan bij de aankoop. Het is logisch dat die premie hoger of lager wordt naar gelang de garantietermijn oftewel looptijd van die "verzekering".

Bij de 8 maanden oude Citigo van topicstarter is dat allemaal niet aan de orde. Die heeft nog gewoon minimaal zijn fabrieksgarantie die gewoon meegaat naar de volgende eigenaar.
 
De citigo heeft nog 2 jaar fabrieksgarantie. Deze is zowel mondeling als schriftelijk bevestigd! Ondanks dat “Jan en Alleman” in het demonstratiemodel hebben gereden.
 

Cordoba

Forumguru
Tip: als je een beroep moet doen op de fabrieksgarantie, doe dit dan schriftelijk (brief of email). Mijn 2e hands gekochte Fabia had ook nog 7 maanden fabrieksgarantie toen ik de auto kocht. Net voor afloop van de garantie heb ik de auto ergens anders laten keuren, en daar kwamen een aantal garantiepunten uit. Deze punten op de mail gezet naar de verkopende dealer, waar de verkoper deze direct heeft doorgestuurd van de verkoopafdeling naar hun garage-afdeling. De verantwoordelijke bij de garage heeft vervolgens gewacht tot de volgende week om te reageren, en kwam toen met 'de garantieclaim is te laat'. Het heeft wat moeite gekost, maar uiteindelijk toch geregeld, mede omdat dit vastlag door de emails. In mijn geval ging het in totaal om een forse kostenpost voor de dealer: vervangen van hendel cruise control, en afregelen/repareren van het front assist systeem, waarvoor de auto in totaal 10 dagen bij de dealer is geweest.
 

Cordoba

Forumguru
In mijn geval laten doen door Vagtechniek, zeker zo veel kennis als de betere Skoda-dealers, maar bovenal hebben ze geen enkel belang om iets 'over het hoofd te zien', omdat vrijwel alle dealers ondertussen geheel of gedeeltelijk in handen van Pon zijn, is de vraag hoe onafhankelijk zij keuren. Voor een bedrag van minder dan 70 euro is meer dan het 10-voudige aan reparaties boven water gekomen.

(voor mensen die Vagtechniek niet kennen: dat is een garage die gespecialiseerd is in de diverse merken van de Vaggroep - VW, Audi, Seat en Skoda - , en ook regelmatig zaken oplossen waar de dealer niet uit komt)
 

turboturbo

Forumguru
omdat vrijwel alle dealers ondertussen geheel of gedeeltelijk in handen van Pon zijn, is de vraag hoe onafhankelijk zij keuren.
Ja dit punt was precies waarom ik die vraag stelde.
Je hebt dus voor een derde optie gekozen: een specialist. Had ik zelf nog niet aan gedacht. Slim inderdaad! :thumbsup:
 

Beauri

Forumguru
Garantie zit natuurlijk altijd in de prijs verwerkt, doorgaans op basis van ervaringen met "foutkans" van de de eigen producten. Maar om concurrerend te blijven kan men vooral op de langere termijn ook weer niet niet al te veel zekerheid inbouwen. Naar gelang men meer vertrouwen heeft in het eigen product kan men de extra garantiejaren goedkoper aanbieden, variërend van gratis (en vast in het aanbod geïntegreerd) tot tegen betaling zoals in jouw geval. Feitelijk heb je dan premie betaald voor een pechverzekering.

Bovag-garantie op een auto die niet meer onder de fabrieksgarantie valt is ook niet veel anders dan zo'n pechverzekering waarvoor de "premie" in één keer wordt voldaan bij de aankoop. Het is logisch dat die premie hoger of lager wordt naar gelang de garantietermijn oftewel looptijd van die "verzekering".

Bij de 8 maanden oude Citigo van topicstarter is dat allemaal niet aan de orde. Die heeft nog gewoon minimaal zijn fabrieksgarantie die gewoon meegaat naar de volgende eigenaar.

Heb in het leven ondertussen wel geleerd dat het niet slim is om zaken maar als "gewoon" te beschouwen, dan kan je
helaas nog wel eens voor onaangename verrassingen komen te staan.

Rijd nu nog rond in een merk dat 7 jaar garantie geeft en dat heeft mij altijd een goed gevoel gegeven, de VAG garantie
is dan wel heel teleurstellend en ook de afhandeling van zaken die net na de garantie defect gaan vond ik uit eigen
ervaring wel diep triest. Jaren geleden hadden ze nog de boodschap om het onderhoud via de dealer te doen, dan was
er betere ondersteuning in het geval dat........ en zou er pechhulp voor je zijn.....

De VAG groep heeft dan schijnbaar ervaring met een hoge foutkans van de eigen produkten, de 2 jaar garantie zijn
zuinig en je moet stevig in je schoenen staan om je consumentenrecht te laten gelden.

Men kan zich afvragen waar het bestaansrecht van bedrijven zoals VAGtechniek en andere Bovag garages vandaan komt.
 

Cordoba

Forumguru
Bovag is gewoon een wettelijke eis voor een professionele garage: zonder Bovag lidmaatschap bijvoorbeeld geen authorisatie om kentekens over te schrijven en moet men dit elders laten doen, en zo zijn er meer regels waar het Bovag-lidmaatschap gewoon dient als bewijs van een professioneel bedrijf (en geen uit de hand gelopen hobby)
 
Bovenaan Onderaan