Isolatiemat onder de motorkap nu leverbaar

innocenti

Forumguru
Helaas is de ham vraag nog steeds niet beantwoord: Is het geluidniveau significant beter??
Ik kan alleen over de O3 praten. Ik heb n geluidsmeting gedaan op mijn O3 met en zonder geluidsisolatie. Het scheelt 1 a 2 Db. 3Db ervaren we als geluidsverdubbeling.
 

bert44

Senior Member
Zo en nu dan ff een warmte meting en een plaatje met een IR camera :cool:

img_thermal_1493899194904_zpsepzxldim.jpg

Net geparkeerd na een ritje van 15 min door de stad begonnen met koude motor
img_thermal_1493899204059_zpsi1qgadyl.jpg

Vanaf de zijkant genomen je herkent het linker voorwiel en de koplamp die aan stond

img_thermal_1493901651953_zps05kpqcnt.jpg
Na een uurtje geparkeerd te hebben gestaan om dat ik ff was :koffie:
img_thermal_1493904228427_zpswfj6bifx.jpg

Toen een plaatje met de motorkap open
En idd je voelt gewoon dat de motorkap van buiten gewoon koud blijft ondanks ritje in de stad bij 12C
 

Blackciti

Senior Member
Je zou, voordat je die isolatieplaat monteert, eerst ook nog een antidreunplaat tegen de binnenkant van de motorkap kunnen plakken. Dan valt ie ook niet meer zo blikkerig dicht. En antidreun scheelt ook in geluid en, zou ook aan de binnenkant van de portieren geplakt kunnen worden, waardoor ook de portieren minder blikkerig dichtvallen. Het ligt dan allemaal wat meer solide in het gehoor.
 

Arnout84

Senior Member
Je zou, voordat je die isolatieplaat monteert, eerst ook nog een antidreunplaat tegen de binnenkant van de motorkap kunnen plakken. Dan valt ie ook niet meer zo blikkerig dicht. En antidreun scheelt ook in geluid en, zou ook aan de binnenkant van de portieren geplakt kunnen worden, waardoor ook de portieren minder blikkerig dichtvallen. Het ligt dan allemaal wat meer solide in het gehoor.


Goed plan, doe dagelijks mijn motorkap open en dicht :D
 

Blackciti

Senior Member
Goed plan, doe dagelijks mijn motorkap open en dicht :D
Dat is onzin natuurlijk. Maar als je dat soort platen, die overigens weinig kosten, aan de binnenkant van je portieren plakt geeft dat bij het sluiten van je portieren absoluut een meer solide geluid. Nu is het allemaal wat blikkerig, omdat daar toch op is bezuinigd.
 

Blackciti

Senior Member
Afgelopen donderdagmiddag een dempingsmat gehaald bij Pon Dealer en op de parkeerplaats ter plaatse gemonteerd.
Heb er overigens een euro minder voor betaald dan bert44. :jaja:
Ik vertelde dat ik via het Skoda forum op het spoor van de dempingsmat was gekomen.
Ze vonden het bij Pon leuk om te horen dat deze mat ook past op de Citigo en zijn dan ook van plan om hem permanent in voorraad te nemen omdat er waarschijnlijk meer vraag naar zal komen.
 

Alexander68

Senior Member
Zo one tweede skoda komt er aan een citigo uit 2015 net twee jaar en maandje oud

Maar ik denk dat het geluid niveau te verwaarlozen is als ik zo lees maat wat is nu de meerwaarde van die mat.... Warmte zodat lak niet er af gaat? Zou een slechte zaak zijn als die er af zou gaan... Ik vat hem even niet
 
  • Leuk
Waarderingen: Ypuh

Ypuh

Nieuw lid
Ik zie de meerwaarde er ook niet direct van in zolang het geluidsniveau er niet op vooruit gaat. Misschien dat de motor iets sneller/langer warm blijft wat de levensduur ten goede komt.
 

Blackciti

Senior Member
Zo one tweede skoda komt er aan een citigo uit 2015 net twee jaar en maandje oud

Maar ik denk dat het geluid niveau te verwaarlozen is als ik zo lees maat wat is nu de meerwaarde van die mat.... Warmte zodat lak niet er af gaat? Zou een slechte zaak zijn als die er af zou gaan... Ik vat hem even niet
Tja, er is wel meer niet te vatten. Maar feit is dat zo'n mat gewoon niet mag ontbreken bij welke auto dan ook! Daarbij is het ergerlijk te horen hoe goedkoop en blikkerig het klinkt wanneer je de kap sluit zonder mat. Dus...
 

Alexander68

Senior Member
Tja, er is wel meer niet te vatten. Maar feit is dat zo'n mat gewoon niet mag ontbreken bij welke auto dan ook! Daarbij is het ergerlijk te horen hoe goedkoop en blikkerig het klinkt wanneer je de kap sluit zonder mat. Dus...

dat is een veronderstelling van jou , en een persoonlijke mening (wat mag ) maar kan je ook feiten aanleveren dat een warmere motor beter is (logisch dat hij koud is als hij opstart maar als je langer rijdt zal niet uitmaken ) en dat lak minder dof wordt enzo . Veronderstellingen zijn dodelijk, feiten niet ! Ik wil graag argumenten en feiten en bewijzen horen van het nut van deze isolatiemat .

Ik ga dit ook bij de garage navragen overigens :)

Overigens niet aanvallend bedoeld btw
 

EdK

Forumguru
Matten worden gemonteerd voor geluidsdemping in algemeen.
Bij de Yeti had ik het niet ( 1,4TSI 4cil en gewoon stille motor )
Nu bij de fabia 3 Combi ( 1,0TSI 3cil ) met zijn torretje is gewoon wat luidruchtiger en heeft men vanaf fabriek de mat wel geplaatst !
 

Blackciti

Senior Member
dat is een veronderstelling van jou , en een persoonlijke mening (wat mag ) maar kan je ook feiten aanleveren dat een warmere motor beter is (logisch dat hij koud is als hij opstart maar als je langer rijdt zal niet uitmaken ) en dat lak minder dof wordt enzo . Veronderstellingen zijn dodelijk, feiten niet ! Ik wil graag argumenten en feiten en bewijzen horen van het nut van deze isolatiemat .

Ik ga dit ook bij de garage navragen overigens :)

Overigens niet aanvallend bedoeld btw
Het is geen veronderstelling.
Het is een feit dat de fabrikant(ten) vanuit bezuinigingsoogpunt vaak bepaalde zaken achterwege laten. Zo ook de enkele raambediening aan de bestuurderskant, die gewoon dubbel had móeten zijn en de hoedenplank die niet met de achterklep mee omhoog en omlaag gaat en het achterwege laten van kofferbakverlichting. Als al die zaken er wel in zouden zitten zou de auto op basis van massaproductie hooguit €100.- duurder zijn; als dat al zo zou zijn. Kijk, je kunt als autofabrikant ook te krenterig zijn hè(!)? Het is niet voor niets dan verschillende Citigo bezitters overgaan tot het vervangen van de enkele raambediening voor een dubbele en verlichting aanbrengen in de kofferbak. Veel andere merken met modellen in dezelfde klasse hebben die zaken allemaal wel. Dus kun je stellen dat de VW groep behoorlijk krenterig is...:jaja:

Om terug te komen op je opmerking dat een warme(re) motor altijd beter is, is een understatement. Ik vind dat een motorkapdempingsplaat er standaard op hoort te zitten. Daarom heb ik die dan ook geplaatst. Hoewel de Citigo relatief stil is, zeker op kruissnelheid, dempt de dempingsplaat het motorgeluid ook nog enigszins en gaat ook het goedkope blikgeluid tegen bij het sluiten van de kap. Op de lak heeft zo'n plaat m.i. geen invloed.
 

Alexander68

Senior Member
Duidelijk , onze versie heeft (als ik me niet vergis ) wel twee keer raambediening links, airco, cruisecontrol , hoedeplank niet op gelet, dus zo'n mat kopen a 30 euro heeft dus nut voor langer warm houden van motor en enigszins geluidsdemping maar die is te verwaarlozen begrijp ik , alleen bij dichtvallen.

De kofferbak verhoging vond ik wel handig , ander topic overigens maar dat kreng is nergens te krijgen of minimaal 160 euro... :(
 

Ypuh

Nieuw lid
Mijn 2016 model had idd ook gewoon dubbele raambediening en touwtjes aan de hoedenplank. Mijn 2012 Citigo die ik nu heb heeft ze weer niet.
 

Blackciti

Senior Member
Mijn 2016 model had idd ook gewoon dubbele raambediening en touwtjes aan de hoedenplank. Mijn 2012 Citigo die ik nu heb heeft ze weer niet.
Als ik mij niet vergis zit die dubbele bediening er in vanaf bouwjaar 2015 en dan in de Elegance uitvoering. Het was beter geweest als ze die voorzieningen vanaf het begin hadden geleverd in alle uitvoeringen.
 

hemi24

Forumguru
Als ik mij niet vergis zit die dubbele bediening er in vanaf bouwjaar 2015 en dan in de Elegance uitvoering. Het was beter geweest als ze die voorzieningen vanaf het begin hadden geleverd in alle uitvoeringen.

Vroeger met de slingers kon je ook enkel het ene raam bedienen toch..?
 
Bovenaan Onderaan