Is de DSG echt de meerprijs waard?

0ri0n88

Forumguru
Maar als je normaal rijdt zit hij wel bij 60 in de 7 en als je wegrijdt wordt de 1 nagenoeg overgeslagen
Dat is als je als een taxi rijdt en dus het pedaal heel langzaam indrukt met optrekken ed. je dient dit soort automaten niet als een conventionele automaat te rijden ik heb nooit last van niet in zijn 1 wegrijden wel bij 60 in zijn 7 dat wel maar hou je hem op die snelheid is er niks aan de hand. Wil je versnellen pedaal iets naar beneden terug naar 5 en je accelereert prima niks mis mee. Kan me wel vinden in een update vanwege de koppelingsdruk ik kan me niet storen aan het schakelgedrag maar ach das voor een ieder verschillend.

Rosinfield

† In Memoriam
Hij rijdt wel weg in zijn 1, maar dan moet je wel heel goed opletten, want hij gaat direct naar 2.
Ik vond het schakelgedrag ook net niet echt storend, maar wel sub optimaal. Zoals hij nu schakelt vind ik het perfect. Maar dat moet je natuurlijk ervaren.

ertromp

Forumguru
Gaat goed komen heb heel goed geluisterd naar @ertromp en binnenkort een afspraak bij dokter. Sws voor een check en wellicht een optimalisatie ;)
ben ook de beroerdste niet :maakmegek:
Daar ga je echt plezier van krijgen.
Ronald zal je eerst laten proefrijden met de geupdate software zodat je nog kunt besluiten tot definitieve aankoop van de gewijzigde software. Maar je bent verkocht let maar op :D En kijk eens goed rond in de sjop daar in Varsseveld leer je een hoop van

0ri0n88

Forumguru
Ben ook zeer benieuwd ;) eerst het vrouwtje overtuigen :pieker: maar gaat allicht goed komen haar ouders wonen daar om de hoek gelijk een goed excuus om die kant op te gaan en eens te zien hoe en wat.

Je heb deels gelijk Menno . Hij schakelt bij 60 naar 7 als je echt rustig rijd en dan ook niet harder gaat . Trek ik op naar zeg 80 schakelt die pas bij 80 op 7 . Wat ik wil eigenlijk .
Waar het om gaat is dat als je echt rustig rijd of als je motor koud is de wagen op z'n meest economische schakelmoment schakelt . Dat is toch prima , zo rij je zuinig .
Me eigen rijstijl is iets anders zeg maar .
Tja en wat het beste voor de Dsg 7 is dat laat ik even in het midden . Want ik denk dat je met rijstijl ook die bak beter in conditie kan houden , ook zal je traject van invloed hebben (bv veel file).
Maar die alles niet weg dat ik naar JD ga hoor

SNARFB

Senior Member
Hij rijdt wel weg in zijn 1, maar dan moet je wel heel goed opletten, want hij gaat direct naar 2.
Ik vond het schakelgedrag ook net niet echt storend, maar wel sub optimaal. Zoals hij nu schakelt vind ik het perfect. Maar dat moet je natuurlijk ervaren.
Zou je willen omschrijven hoe het schakelgedrag na de aanpassing is? Ik zit ook te twijfelen om mijn DSG te laten aanpassen.

Rosinfield

† In Memoriam
SNARFB: je hebt dus weer een echte 1. Verder schakelt hij in D wat later en in S wat eerder op. Die S stand vond ik onbruikbaar met de standaard software. Nu heel prima bruikbaar, al doe ik dat weinig

SNARFB

Senior Member
SNARFB: je hebt dus weer een echte 1. Verder schakelt hij in D wat later en in S wat eerder op. Die S stand vond ik onbruikbaar met de standaard software. Nu heel prima bruikbaar, al doe ik dat weinig
Kun je me aangeven hoeveel hij nu later en eerder (in S) opschakelt. Heb je het dan over bijv. 200 tpm of nog meer? En de eerste versnelling, hoelang blijft hij daar nu in door gaan?

Tassin

Forumguru
Ik vind het hinderlijk dat als je manueel terugschakelt zonder te remmen, de wagen dan even kort versnelt alvorens werkelijk op de motor te remmen. Bij m'n vorige A4 Multitronic verliep dit feilloos, net zoals je met een handbak zou terugschakelen.

Rosinfield

† In Memoriam
SNARFB, die precieze getallen weet ik niet. Wellicht dat ertromp die zo kan oplepelen.
Hij rijdt nu echt eventjes kort in 1 alvorens naar 2 te gaan. Het zijn geen gigantische verschillen (dacht wel iets van 200 rpm) en ook niet bij elke overgang van dezelfde grootte. Vandaag eens opgelet en als ik de auto met de cc laat versnellen, schakelt hij bij 80 naar de 7

0ri0n88

Forumguru
Ik vind het hinderlijk dat als je manueel terugschakelt zonder te remmen, de wagen dan even kort versnelt alvorens werkelijk op de motor te remmen. Bij m'n vorige A4 Multitronic verliep dit feilloos, net zoals je met een handbak zou terugschakelen.

Heb ik met maueel nog niet zo ervaren vind juist dan dat die heel goed op de motor remt. Iets wat ik juist in de D ook zou prefereren dat als je remt of licht remt dat die in ieder geval terugschakelt en dus ook afremt op motor, nu wacht die tot je onder de 1000 rpm bent en dan schakelt die terug waardoor je al helemaal niet meer op de motor remt.

SNARFB

Senior Member
Da
In tegenstelling tot wat ik hier in post#170 beweerde, heeft de DSG wel een aparte blokkering voor de P(arkeerstand), zoals uit deze bijdrage van @ertromp hier te vinden: http://www.skodaforum.nl/forum/downloads/de-dq200-dsg-7-versnellingsbak.190/
@SNARFB Mijn DSG schakelt nu bij ongeveer 1700 toeren naar de volgende versnelling, ook in 1, waar 'ie dat eerder deed bij minder dan 1000 toeren.
Het schakelen bij een te laag toerental laat de volgende versnelling inkomen terwijl die minder dan stationair toerental zou moeten hebben.
Het (nuttig) effect van de aanpassing is dat de 2e versnelling nu niet gedwongen wordt om door koppelingsslip het verschil in toeren op te vangen.
Dat klinkt goed. Vooral die extreem korte eerste versnelling, en het (te) snel op- afschakelen irriteert me mateloos en is volgens mij ook niet goed voor de levensduur van de koppeling. Op zich ben ik niet echt ontevreden over de S stand behalve dat ik vind dat hij te lang in de hogere toeren blijft doorgaan, ook al vraag ik dan niet meer om acceleratie. Is dit dan ook aan te passen?

0ri0n88

Forumguru
Da

Dat klinkt goed. Vooral die extreem korte eerste versnelling, en het (te) snel op- afschakelen irriteert me mateloos en is volgens mij ook niet goed voor de levensduur van de koppeling. Op zich ben ik niet echt ontevreden over de S stand behalve dat ik vind dat hij te lang in de hogere toeren blijft doorgaan, ook al vraag ik dan niet meer om acceleratie. Is dit dan ook aan te passen?
Wat ik zo op de site zie van de tvs kan je hem helemaal naar wens in laten stellen.
custom made zeg maar ;)

0ri0n88

Forumguru
@Luc3344 bedoel meer te zeggen hiermee dat zo een DSG niet rijdt als een conventionele automaat.
Kom je uit een handgeschakelde bak moet je eraan wennen maar kom je uit een echte automaat moet je ook wennen aan het gedrag van zo een dsg omdat je daadwerkelijk met je rechtervoet het schakelgedrag bepaalt iets wat met zo een conventionele automaat toch wel anders is en aanvoelt in mij beleving.

Rosinfield

† In Memoriam
Ja dat klopt en daaraan valt nog toe te voegen dat komend vanuit dsg, het rijden met een conventionele (niet getrapte) automaat aanvoelt als de bekende klap in het gezicht (eigen ervaring ogv proefrit met Auris)

Canon-Eye

Donateur
omdat je daadwerkelijk met je rechtervoet het schakelgedrag bepaalt iets wat met zo een conventionele automaat toch wel anders is en aanvoelt
Ik rij wekelijks 2 uurtjes in een Sprinter 313 bus met automaat, en die laat zich wel degelijk mede door de stand van het gaspedaal aansturen. Vereist wel een gevoelig voetje...

0ri0n88

Forumguru
Uiteraard maar die zijn toch vaak anders gevoelig dan deze eigenlijk "half automaten" een dsg vind ik persoonlijk dien je anders te rijden dan een conventionele automaat het is en blijft een handbak die elektronisch bedient wordt.
Een conventionele automaat kent meestal maar 2 standen vol gas of normaal (mijn laatste ervaring was ook een mercedes maar dan een E320 cdi uit 2003 net ff anders als een sprinter);)

Bovenaan Onderaan