Interieurverwarming probleem

martijn v o

Forumguru
Als er een hele kant niet meedoet in temperatuur is het waarschijnlijk een verstopte kachelradiateur.
Vaak doet de bijrijderskant dan niet mee of heel veel minder mee.

PizzaPieter

Donateur
Dan zou je t waarschijnlijk ook merken aan verminderde temperatuur aan linkerkant. En dat heeft TS gezegd dat dat niet zo.

Ook merkt hij geen verandering in luchtstroom bij calibratie en dat zou wel moeten (althans, als de klep t zou doen)

Wat bij mij de doorslag gaf en een snelle indicatie van wat er defect was, is door de tip om even handmatig de doorlaatklep te bedienen en iets openzetten. Vervolgens wel met een warme motor(zodat de verwarming radiator de kans krijgt om warm te worden) daarna de luchtstroom voelen.
-Nog steeds geen verandering/koud = kachelradiator kapot/verstopt
-Luchtstroom warmer=stelmotor defect

wouter-1303

Senior Member
Ik doelde niet op TS maar op Wouter die het topic heeft gekaapt.
Ja, dit was niet helemaal de bedoeling, maar om een nieuw topic aan te maken voor hetzelfde thema leek mij een beetje overbodig.

Wat bij mij de doorslag gaf en een snelle indicatie van wat er defect was, is door de tip om even handmatig de doorlaatklep te bedienen en iets openzetten. Vervolgens wel met een warme motor(zodat de verwarming radiator de kans krijgt om warm te worden) daarna de luchtstroom voelen.
-Nog steeds geen verandering/koud = kachelradiator kapot/verstopt
-Luchtstroom warmer=stelmotor defect
Ga ik bekijken als ik tijd heb, bedankt voor de manier van checken.

wouter-1303

Senior Member
Zaterdag middag maar eens op de kop, dubbelgevouwen aan de bijrijderskant onder het dashboard gedoken.
De stelmotor (van Denso) heb ik er onderuit gesleuteld.
Het ding zit knettervast. Het tandwiel is voor geen mogelijkheid te verdraaien. Stelmotor dan overleden of is dit normaal?

Tijdens de demontage ook handmatig de klep bewogen, geen enkele moeite. Uiteraard weer in dezelfde hoek terug gezet. Helaas niet getest of er warme lucht uit komt als de klep helemaal openstaat. Straks op de terugweg maar even anders zetten en testen. Mocht het dan nog niet warm worden, zal er toch een andere kachelradiator moeten komen.

Arjann

Forumguru
Klopt, tandwiel van de stelmotor kan je niet handmatig verdraaien. Als hij gemonteerd zit, haalt hij dan beide aanslagen? Dus temperatuur op warm of koud zetten, kijken of de stelmotor in de uiterste stand staat, dan de temperatuur naar de andere max zetten en kijken of de stelmotor verdraaid naar de andere aanslag.
Eventueel middels uitlezen van de meetwaardes kan je nog checken of de betreffende waardes ook overeenkomen in het clima regelapparaat

wouter-1303

Senior Member
Ga ik testen, weer even terug aansluiten aan de bedrading. Als dit wel werkt, dan is de stelmotor waarschijnlijk wel uit te sluiten en wordt het toch een wat uitdagendere klus zijnde de kachelradiator zelf. En ik moet nog even testen als ik met warme motor wel warme lucht uit die kant getoverd kan krijgen als ik de klep handmatig bedien.

Bovenaan Onderaan