Inruilwaarde Superb 3 combi 2019

pkrijgsman

Forumguru
Skodabroeders, goedenavond,

Net als velen (?) van jullie kijk ik toch regelmatig met een schuin oog naar iets anders. Maar ik snap iets niet.... de inruilprijs die ik krijg voor mijn Superb wordt steeds lager. En ja, dat is logisch omdat de auto ouder wordt met meer km's, maar als ik in januari nog ruim 17.500 krijg en vanavond een lachwekkend bod van 13.000...aan wie ligt dat? Natuurlijk (?) zijn brandstofauto's wat minder in trek vanwege de dure peut die erin gaat en zijn EV's hierdoor wat meer in trek. Maar 'mijn auto' zie ik bij garages staan voor rond de 21.500 (gaspedaal), dan is 13.000 toch iets wat ik niet serieus hoef te nemen? Of zit hier een tactiek achter? Ik ben oprecht verbaasd, maar misschien ben ik te naïef? Feiten: een 2019 Superb3 combi, trekhaak, virtual cockpit, nieuwe koppeling, 125.000 gelopen, zwart. Onderhoud netjes gedaan, wel setje nieuwe voorbanden nodig (deze feiten vermeld ik ook steeds bij een aanvraag).

Een check op bijv ANWB of BOVAG leert mij dat de indicatie (!) toch ruim hoger is, variërend van 16.750-19.000. Al is die laatste wel erg optimistisch denk ik. Finik heb ik geprobeerd, maar dan moet je betalen, had ik even geen zin.

Overigens kijk ik voor een occasion (vaak Kodiaq/Tarraco 7p van rond de 25.000)

Kortom, waar ligt het aan dat de inruilwaarde van mijn auto zo hard gedaald is?

Arjan1985

Forumguru
Wat was het eerste bod? Eerste bod is vaak het hoogste danwel beste bod.
Zelf verkopen kan ook nog. Tijdelijk even een andere auto voor de overbrugging regelen

SuperBeeb

Forumguru
Of bij Wij Kopen Auto's vragen. Als je al een andere auto op het oog hebt (bod is 1 week geldig). Ik was verrast hoeveel meer ik kreeg dan bij de ANWB.
Bijna 17k tegen 13k. Afhandeling was ook prima, beter dan 5 jaar geleden bij de ANWB.

Tees

Donateur
Het bod bij wijkopenautos wat ik heb gekregen op de IJsvogel is dan weer niet heel hoog. Heb nog wel de dealerveiling overwogen daar, maar dat kostte me zoveel moeite met die brakke website van hen dat ik halverwege afgehaakt ben. Ik heb 'n wel op OSW.nl gezet, dat was een tip van Autoweek. Zelfde systeem van dealerveiling, maar dan een stuk makkelijker.

Fmoon

Forumguru
Ik heb recent met mijn vader (hem geholpen) een nieuwe auto besteld. Op zijn huidige auto kreeg hij eerst een “bod” van 23k. Iets wat overigens elke garage gaf. Ik vond dat zelf ook bijzonder laag want ze worden nog voor rond de 30k verkocht. Nu betreft het natuurlijk een nieuwe auto die besteld is dus daar is ook wat korting op gegaan, maar uiteindelijk heeft hij na veel onderhandelen 31.5K terug gehad voor z’n auto. Dus als je echt wat mooist ziet, gewoon stevig onderhandelen.

leon-cupra

Forumguru
@Fmoon een nieuwe kan je niet vergelijken met een tweedehands. Bij een nieuwe wagen krijgt de dealer nogal eens veel een overnamebonus van de importeur/merk, zijn er verkopers die korting van de nieuwe wagen bij de overname toevoegen (en de nieuwe wagen expres duurder houden) en dan aangeven “ja mag de wagen mag steeds zelf verkopen”. Krijg je als verkoper de wagen alsnog verkocht, tja, dan heeft de verkoper extra marge.

Bij tweedehands is het meestal afhankelijk of de verkoper de overnamewagen zelf verkoopt of doorverkoopt aan een handelaar. Eerste geval, wanneer hij de andere wagen absoluut wilt verkopen, zal hij wel een extra moeite doen voor de overnameprijs en mss een extra risico nemen, tweede geval krijg je gewoon wat de markt biedt (en dan moet je geluk hebben dat je de juiste hoge bieder treft)

PizzaPieter

Donateur
Ik heb recent met mijn vader (hem geholpen) een nieuwe auto besteld. Op zijn huidige auto kreeg hij eerst een “bod” van 23k. Iets wat overigens elke garage gaf. Ik vond dat zelf ook bijzonder laag want ze worden nog voor rond de 30k verkocht. Nu betreft het natuurlijk een nieuwe auto die besteld is dus daar is ook wat korting op gegaan, maar uiteindelijk heeft hij na veel onderhandelen 31.5K terug gehad voor z’n auto. Dus als je echt wat mooist ziet, gewoon stevig onderhandelen.
WHOT? 8,5K verschil tussen eerste bod en de deal?
Ik trek dat slechts (niet de uitkomst, trouwens, maar dat het eerste bod zo schofterig veel lager ligt en de garage ook met 31,5K nog geld verdient)

hemi24

Donateur
Waarschijnlijk staat er elders in het land een vergelijkbare wagen voor een véél te lage prijs; ongeacht hoe die wagen eruit ziet, hanteren alle partijen dan die prijs als richtprijs voor het bod op jouw wagen.
Kun je zelf nog zo’n glimmende en goed onderhouden exemplaar hebben, dat is hoe de autohandel werkt.

leon-cupra

Forumguru
toevallig bij House of cars geweest dan … :pieker:
Als “expert” inruil telkens baseren op wat er het goedkoopste is op de markt er jezelf daar telkens onder positioneren .. dat dergelijke bedrijven groeien als kool, dat snap ik eigenlijk niet.

pkrijgsman

Forumguru
Waarschijnlijk staat er elders in het land een vergelijkbare wagen voor een véél te lage prijs; ongeacht hoe die wagen eruit ziet, hanteren alle partijen dan die prijs als richtprijs voor het bod op jouw wagen.
Nou, dat niet. Geeneen gezien die voor 15k laat staan 13k te koop staat. Maar goed, ik ga nog ns vragenbhoe zectot dat bod komen. Die van 15k (meen ik( gaf ook terug dat foto's van klanten soms te mooi zijn, dat er toch schade is etc.
Even voor het verhaal, ik dus gewoon wat foto's gestuurd met beschrijving en gevraagd om een openingsbod.
In de meeste gevallen geven ze ook aan dat er rek op zit, maar van 13k ga je nooit naar 17k, zo lijkt me. Maar goed, we wachten rustig af. Er komt vast nog een vervolg op dit topic. Dank voor de reacties en mooie discussie zover!

• Leuk
Waarderingen: Tees

leon-cupra

Forumguru
Tja … is wel redelijk logisch dat je dan niet het mooiste bod krijgt. Verkoper is absoluut niet zeker van de correctheid van de wagen, kan jouw koopintentie ook moeilijk inschatten … “de zoveelste die via mail even een inschatting wilt maken” :arghh:

pkrijgsman

Forumguru
Tja … is wel redelijk logisch dat je dan niet het mooiste bod krijgt. Verkoper is absoluut niet zeker van de correctheid van de wagen, kan jouw koopintentie ook moeilijk inschatten … “de zoveelste die via mail even een inschatting wilt maken” :arghh:
Nee, dat snap ik zeker. Maar het verschil vond ik zo opvallend... als je een auto in real life ziet én de verkoper dan kun je echt tot zaken komen. Tegelijk. Iemand die 13k biedt, daar neem ik de moeite niet voor om naartoe te gaan. Dus wie verliest er dan?

Hier hetzelfde verhaal, inruil voor mijn Passat GTE was ook belachelijk laag. Zat ook 4k verschil tussen inruil, bij andere dealer kreeg ik er 2k meer voor, dit was ook omdat ik de Passat wilde inruilen op een Arteon die al meer dan 150 dagen tekoop stond, en dan is er opeens wel wat mogelijk. Kortom, misschien moet je ook even kijken waarop je wil inruilen, als deze auto al lang te koop staat willen ze vaak meer handelen.
Uiteindelijk heb ik de auto via MP verkocht, dat levert toch altijd het meest op.

Bovenaan Onderaan