Inrijden Superb III Sportline

Haderach

Senior Member
Je kiest tussen de tellers de olietemperatuurmeter. Zolang deze niet boven de 85 graden aangeeft, ga je niet hoger dan 3500 a 4000 toeren. Dit zou ik aanhouden ook na het inrijden. Snelheid varieren, dus geen cruise control gebruiken en op lange snelwegritten de snelheid ook varieren, in Nederland niet moeilijk met al die verschillende limieten.
Als je meer dan 500 km hebt gereden dan kun je met een hete motor incidenteel wel eens wat meer toeren maken, maar niet tot de redline, je wilt ook geen luie auto toch? Vanaf 1000 km kun je vaker door tot 4500 a 5000 toeren met een warme motor. Na 1500 mag hij op zijn donder hebben, mits warm. Ik rijd nu nog de olie eerst warm, boven 85 a 90 graden, voordat ik boven de 4000 toeren ga. Vergeet ook niet de motor even te laten draaien voordat je hem uitzet na het rijden, zeker als je straks wat harder hebt gereden. En zet in hemelsnaam de start-stop uit, als je van de snelweg komt en onderaan de afrit zet je wagen de motor uit, dan is dat zeker heel slecht voor je turbo.

En met jouw auto ga je hard zat bij 3500 toeren, geloof me. De dsg6 kan inderdaad meer koppel hebben, 350 Nm is voor een (aangepaste) dsg7 wel het matje. De dsg7 is wel iets soepeler dan de dsg6 vind ik, wat minder heftige overgangen tussen versnellingen, als je een beetje vermogen op de bak zet.

Bedankt voor alle info, deze richtlijnen ga ik volgen. Start stop heb ik sowieso de pest aan. De laatste KM kan ik sowieso al niet hard rijden, dus ik wacht momenteel een seconde of 5 voor ik afleg zodat de turbo eerst kan uitlopen. Is dit genoeg of raad je aan van langer te laten 'uitbollen'?
 

B.Stuurder

Forumguru
Bedankt voor alle info, deze richtlijnen ga ik volgen. Start stop heb ik sowieso de pest aan. De laatste KM kan ik sowieso al niet hard rijden, dus ik wacht momenteel een seconde of 5 voor ik afleg zodat de turbo eerst kan uitlopen. Is dit genoeg of raad je aan van langer te laten 'uitbollen'?
Dat hangt er vanaf hoe hard je hebt gereden, de turbo draait natuurlijk héél hard en tegelijk soepel, dus voordat hij is uitgedraaid kan even duren. Het punt is, dat de olie die voor de smering gebruikt wordt bij een draaiende motor steeds wordt ververst, zet je de motor af dan is er geen circulatie meer in de olie en is alles heet en draait de turbo nog te hard, dan zal de olie in het systeem verbranden tot as. Die as richt uiteindelijk schade aan. Volgens mij blijft de waterpomp wel draaien, dus de koeling gaat wel door.
Ik heb zelf ook vaak dat het laatste stuk rustig wordt gereden en ik wacht dan zo'n 30 seconden. Heb ik er de vaart goed in gehad dan wacht ik wel een minuut, soms meer. Het is geen exacte wetenschap, ik schat meestal in hoe heet het spul is aan de hand van de rit die ik daarvoor had, soms is dat rustig, maar het is ook wel eens dat ik het rubber van de banden kan ruiken, in dat geval wacht ik wat langer :D
 

Bakkertje

Forumguru
Ik heb altijd de olietemp in de gaten gehouden (en nu nog) half gas en vroeg opschakelen tot de olie op temperatuur is. Daarna gewoon normaal rijden en zelfs af toe lekker doortrekken. Altijd een relatief vlotte auto gehad, zonder olieverbruik..
Te laf inrijden schijnt ook neit goed te zijn heb ik begrepen. Maar altijd eerst op temperatuur laten komen! (en dan niet het water, maar de olie)
 

Haderach

Senior Member
Misschien hier een beetje :ot:, maar er wordt met enige regelmaat 'gemopperd' over die dunne tot zeer dunne olie die er in onze motoren zit, maar als die olie zo dun is, smeert 'ie ook bij een koude motor al (bijna?) optimaal.
Dan zou dat warmrijden van de olie toch niet nodig (moeten) zijn?
Overigens is een beetje rekening houden met de techniek tijdens de eerste 1000 tot 3000 km wel een aanrader.
Kortom: wel een beetje inrijden!;) En de juiste/betere manier is hierboven al enkele malen beschreven:thumbsup:.


De dunne olie lijkt me 1 ding. Je hebt ook nog de verschillende toleranties binnen een motor, met de verschillende passingsgraden en de uitzettingscoëfficiënten van de verschillende materialen die allemaal berekend zijn om optimaal te werken bij een temperatuur van 90°c
 

B.Stuurder

Forumguru
En de olie is wel dun, maar de dopes die de werking van de olie in feite "maakt" zijn ook temperatuur afhankelijk. Plus een negatieve eigenschap van dunne olie is, dat op sommige plaatsen nog niet voldoende film wordt opgebouwd als de juiste temperatuur nog niet is bereikt, met alle uitzetting van componenten daar bij.
 

Skoda-MAN

Forumguru
De meeste autofabrikanten houden rekening in hun constructie met domme bestuurders omdat ze meerdere jaren garantie moeten geven.
Die enkele (zijn er bij Skoda best veel) leden van een forum die wel serieus met de techniek willen omgaan zijn een druppel op de gloeiende plaat.
Gezond verstand gebruiken en lekker gaan rijden, rustig opwarmen en af laten koelen en de eerste 2000 km niet maximaal belasten.
Geen paniek over olie temperatuur wel of niet hoog, de huidige smeerolie is veel beter als je denkt.
999 van de 1000 stuurvasthouders kunnen de olie temperatuur niet zien of letten er niet op en toch blijven die motoren draaien. :sterretjes:
 

Testedoene

Forumguru
Ook ik probeerde mijn gezond verstand te gebruiken: de boordcomputer op olie-temperatuur en vooral heel rustig rijden tot deze op een normaal peil stond.
Tijdens de eerste 500 km kwam ik amper boven de 3000 toeren uit. Nadien geleidelijk aan eens wat doorduwen maar vooral niet blijven hangen in hogere regionen. Enkel optrekken dus en erna gewoon naar een hogere versnelling.
De autosnelweg heb ik vermeden tijdens de inrijperiode gezien je dan meestal op een constant aantal toeren zit. Vroeger werd dit afgeraden. Of het nu nog schadelijk is weet ik niet maar ik heb voor mezelf toch uitgemaakt om eerder voor kleinere wegen te kiezen.
Eigenlijk was ik met een warme motor vooral aan het optrekken. :angel:

Als je hem wat soigneert tijdens de eerste km's kan je volgens mij nog wel enkele procentjes in soepelheid winnen voor de rest van zijn levensduur.

Ik reed reeds enkele auto's op deze manier in en heb nooit significante problemen gehad. Telkens had ik een fijn rijdende koppelrijke en redelijk zuinige motor die geen olie verbruikte (deze wel een beetje -iets minder dan 1 liter op 30000km- gezien de lange onderhoudsinterval en de fijnere olie die gebruikt wordt).
 

B.Stuurder

Forumguru
@Skoda-MAN je hebt natuurlijk grotendeels gelijk, alleen een klein deel van de mensen heeft ook maar een motor met zoveel power. En als je niet bezig bent met de techniek, vallen kleine imperfecties ook niet op, waar ik bijvoorbeeld regelmatig luister of alles goed loopt en mijn voelsprieten uit heb voor alles wat ineens anders klinkt of werkt.

In de basis zal het weinig schelen, maar als je een zeikerd bent zoals ik en een behoorlijk vermogen hebt in je auto, dan is het niet onverstandig om zo goed mogelijk om te gaan met de techniek.

En de olie is beter geworden, maar 280 pk met 350 Nm zat vroeger ook in een Ferrari en zeker niet in een Skoda......
 

Skoda-MAN

Forumguru
In de basis zal het weinig schelen, maar als je een zeikerd bent zoals ik en een behoorlijk vermogen hebt in je auto, dan is het niet onverstandig om zo goed mogelijk om te gaan met de techniek.
Dat 1,0 motortje heeft per liter een hoger vermogen en koppel dan de 1,8 dus die bestuurder moet nog verstandiger met z'n torretje omgaan.
 

B.Stuurder

Forumguru
Misschien gaat dat wat ver off topic, maar is een 1.2 motor niet voorzien van dezelfde onderdelen, of zou de 1.8 en 2.0 heel veel zwaarder zijn uitgevoerd?
 

Skoda-MAN

Forumguru
Ik gaf de 3 cilinder 1.0 aan als voorbeeld, zou in 1.8 een dikke 207 pk en 360 Nm leveren.
Het gaat er om dat elke motor zijn inloop km's van belang zijn. Dealers die zeggen dat inrijden niet meer nodig is spreken onzin, het is niet meer zo kritisch als 30 jaar geleden.
Er moeten echter nog steeds onderdelen op elkaar inslijten, denk aan zuiger, zuigerveren en cilinderwand.
 

leon-cupra

Forumguru
Sinds de vRS laat ik hem ook nog even nadraaien na een ritje. Nu is het eerst garagedeur openen en eens ze open is motor afleggen. Is een minuutje wachten dus valt nog mee. Na een deftige rit laat ik hem wel iets langer nadraaien, alhoewel dat de gekke ritjes tegenwoordig amper gebeuren. Zeker nu er voor nog een paar dagen een thuiskommertje van max 80per uur op ligt :banghead:
 

philippe bakker

Forumguru
Sinds de vRS laat ik hem ook nog even nadraaien na een ritje. Nu is het eerst garagedeur openen en eens ze open is motor afleggen. Is een minuutje wachten dus valt nog mee. Na een deftige rit laat ik hem wel iets langer nadraaien, alhoewel dat de gekke ritjes tegenwoordig amper gebeuren. Zeker nu er voor nog een paar dagen een thuiskommertje van max 80per uur op ligt :banghead:
Je wordt oud he :)
 

leon-cupra

Forumguru
DVX maakt daar zo 300+ van hoor :thumbsup:
weet ik. Zal zowiezo door dvx gedaan worden. stage 1 en dsg aanpassing. Mss ook eens kijken wat de mogelijkheden zijn om met verschillende mappen te werken.
Vorige wagen is ook door hen gedaan en mijn broer heeft daar ook al wat deftige projecten laten doen. Zou zelf
 
  • Leuk
Waarderingen: CDK

leon-cupra

Forumguru
Mijn hoge koppel dat ik direct ter beschikking heb ben ik ondertussen ook gewoon maar telkens ik hem in de toeren jaag vind ik dat nog altijd wreed kicken se.
baja tuurlijk blijft het nog steeds kicken als je de volle 220pk gebruikt, maar het "nieuw" is eraf, rij terug beetje meer "gewoon" ... ;)
Laatste tijd echter ook meer last met de slecht gesleten voorband waardoor op de "limiet" rijden hééél risky is, dus tja ... Dan hou je zowiezo wat in ... maar dat wordt komende woensdag opgelost :D
 
Bovenaan Onderaan