Inrijden Superb III Sportline

Haderach

Senior Member
Hey iedereen,

De dealer zegt dat inrijden niet meer nodig is met moderne auto's.
De handleiding zegt dat het wel nodig is: max 5000n/min, max 50% gaspedaal gedurende de eerste 1500KM + een variabel rijgedrag.

Nu ben ik er zeker van dat de handleiding gelijk heeft...

Ik vroeg me echter af hoe rijden jullie je nieuwe auto de eerste km's?
In eco mode, normaal of sport?
Hard break in or soft...

PS: als er reeds een draadje bestaat vond ik het niet direct, gelieven mij door te verwijzen en dan kan dit gesloten worden.

Alvast bedankt voor de info!!!

Groetjes Bart
 

Haderach

Senior Member
Koude motor sowieso niet, ben van plan met de interieurvoorverwarming zeker de eerste 1500km eerst het koelwater op te warmen en pas na een paar km als de motor echt op temperatuur is een beetje gas te geven.

Ik heb nog steeds geen enkel goed argument dat rationeel onderbouwd is gevonden voor een hard break-in, maar ik sta open voor suggesties.
 

CDK

Forumguru
@Haderach, de Superb heeft nog niet de 7 bak met natte koppeling, de 7 bak met droge koppeling kan niet zo veel koppel aan. Jij krijgt dan de 6 bak met natte koppeling, ik heb die momenteel ook en is een prima bak :thumbsup:
 

CDK

Forumguru
Over het inrijden..., gewoon gedurende 1500km steeds wat zwaarder gaan belasten bij warme motor. Probeer niet alleen maar snelweg km te maken, dus regelmatig optrekken in de stad en provinciale wegen waar optrekken en remmen afgewisseld worden hebben de voorkeur.
 

Haderach

Senior Member
Ter info

https://nl.m.wikipedia.org/wiki/DSG

Heb mijn o3ke mooi volgens instructieboekje ingereden, kan volgens mij nooit kwaad, dit moet natuurlijk ieder voor zich uitmaken


Ik hoop dan dat er een DQ500 in de mijne zit?


Over het inrijden..., gewoon gedurende 1500km steeds wat zwaarder gaan belasten bij warme motor. Probeer niet alleen maar snelweg km te maken, dus regelmatig optrekken in de stad en provinciale wegen waar optrekken en remmen afgewisseld worden hebben de voorkeur.

Ok, dat is wat ik van plan was! Bedankt voor de info!
 

CDK

Forumguru
Dan kan ik mijn koppel volgens die wikipedia pagina niet laten opvoeren?
Daar staat max 350nm en men bestelde wagen heeft al 350nm.
Dat is wel vervelend aangezien ik vooral extra koppel wil.

Daarom ga je toch juist naar TVS / DSG-dokter? Die bak van jou kan (mits softwarematig aangepast!!) makkelijk 500Nm aan.
Wikipedia weet ook niet alles ;)
Zelfs de droge 7 bak die standaard max 250Nm kan verwerken kan met TVS software 480Nm aan.
 

Haderach

Senior Member
Daarom ga je toch juist naar TVS / DSG-dokter? Die bak van jou kan (mits softwarematig aangepast!!) makkelijk 500Nm aan.
Wikipedia weet ook niet alles ;)
Zelfs de droge 7 bak die standaard max 250Nm kan verwerken kan met TVS software 480Nm aan.

Ik hoop het, ik zou niet graag de koppeling in men nieuwe wagen naar de vaantjes helpen... Dan kan ik het hier gaan uitleggen ;)
 

Antera

Donateur
Inrijden is niet meer zoals het ooit was. Je moet de auto zeker warm rijden en dan naar eigen beleving rijden. Niet te mild maar ook niet volle bak. Lekker soepel en vlot rijden kan het motortje echt wel hebben
 

Haderach

Senior Member
Inrijden is niet meer zoals het ooit was. Je moet de auto zeker warm rijden en dan naar eigen beleving rijden. Niet te mild maar ook niet volle bak. Lekker soepel en vlot rijden kan het motortje echt wel hebben

Ik zal alvast de eerste 1500km telkens de interieurvoorverwarming gebruiken om het koelwater op te warmen, is de blok ook rapper warm.
 

B.Stuurder

Forumguru
Ik zal alvast de eerste 1500km telkens de interieurvoorverwarming gebruiken om het koelwater op te warmen, is de blok ook rapper warm.
Je kiest tussen de tellers de olietemperatuurmeter. Zolang deze niet boven de 85 graden aangeeft, ga je niet hoger dan 3500 a 4000 toeren. Dit zou ik aanhouden ook na het inrijden. Snelheid varieren, dus geen cruise control gebruiken en op lange snelwegritten de snelheid ook varieren, in Nederland niet moeilijk met al die verschillende limieten.
Als je meer dan 500 km hebt gereden dan kun je met een hete motor incidenteel wel eens wat meer toeren maken, maar niet tot de redline, je wilt ook geen luie auto toch? Vanaf 1000 km kun je vaker door tot 4500 a 5000 toeren met een warme motor. Na 1500 mag hij op zijn donder hebben, mits warm. Ik rijd nu nog de olie eerst warm, boven 85 a 90 graden, voordat ik boven de 4000 toeren ga. Vergeet ook niet de motor even te laten draaien voordat je hem uitzet na het rijden, zeker als je straks wat harder hebt gereden. En zet in hemelsnaam de start-stop uit, als je van de snelweg komt en onderaan de afrit zet je wagen de motor uit, dan is dat zeker heel slecht voor je turbo.

En met jouw auto ga je hard zat bij 3500 toeren, geloof me. De dsg6 kan inderdaad meer koppel hebben, 350 Nm is voor een (aangepaste) dsg7 wel het matje. De dsg7 is wel iets soepeler dan de dsg6 vind ik, wat minder heftige overgangen tussen versnellingen, als je een beetje vermogen op de bak zet.
 

rouwehand

Senior Member
Ik weet niet of dit ook voor Skoda geldt maar;
Vorig jaar een bezoek gebracht aan de Audi fabriek in Ingolstadt, en de final step in het productieproces is het "testen van de motor". Dan heb je direct geen illusies meer over het inrijden.
Volgens de gids van de factory tour worden de motoren ruimschoots van te voren getest en hebben zij al heel wat draaiuren erop zitten voordat de 1e eigenaar erin gaat rijden.
Alleen je nieuwe auto de eerste 1000 km met een "zware" aanhanger / caravan belasten werd wel afgeraden!

Wat mij betreft is het gebruik van je gezonde verstand, altijd het beste.
 

Haderach

Senior Member
Ik weet niet of dit ook voor Skoda geldt maar;
Vorig jaar een bezoek gebracht aan de Audi fabriek in Ingolstadt, en de final step in het productieproces is het "testen van de motor". Dan heb je direct geen illusies meer over het inrijden.
Volgens de gids van de factory tour worden de motoren ruimschoots van te voren getest en hebben zij al heel wat draaiuren erop zitten voordat de 1e eigenaar erin gaat rijden.
Alleen je nieuwe auto de eerste 1000 km met een "zware" aanhanger / caravan belasten werd wel afgeraden!

Wat mij betreft is het gebruik van je gezonde verstand, altijd het beste.


Ik denk niet dat ze dit bij Skoda doen. Toen ik de sportline wou testen moest ik een week wachten omdat ze hem aan het inrijden waren. Tans dat hebben verschillende verkopers mij daar gezegd. Alleen de duurdere merken rijden de motoren in, in de fabriek zelf.
 
Bovenaan Onderaan