Inrijden Kodiaq PHEV

MHaas

Nieuw lid
De 21e is het dan zover. 11 Februari besteld 21 juli wordt de Kodiaq Sportline PHEV afgeleverd..het wachten wordt beloond. Echter gaan we de 25e op vakantie naar Italië 1000km heen en weer terug. Kan dit zonder restricties? Ik rijdt solo dus zonder aanhanger oid. Wie heeft er tips over hoe tijdens de reis om te gaan met een hagelnieuwe auto?

hemi24

Forumguru
Ik zou de modus kiezen waarbij de motor niet pas op de snelweg moet ontwaken, maar verder zoveel mogelijk aan de techniek overlaten
En wat @ertromp ook aangeeft, hoge toerentallen proberen te vermijden.

Van oudsher staat hier in het algemeen ook nog wel iets over in de handleiding…

Peter-036

Forumleiding
Moderator
@MHaas Als je de tijd ervoor wilt nemen, rij dan de eerste dag over 'Bundesstrassen', en door de stadjes die je tegenkomt.
Op die manier moet de auto elke keer door de versnellingen en rij je de auto lekker gevarieerd in.
Goede reis/fijne vakantie!

ertromp

Forumguru
Geen probleem als de motor pas inkomt op provinciale of snelweg. Dat gebeurt echt niet met hoge toeren is mijn ervaring nu na 3400km. Toeren zijn dan dusdanig laag dat het bijna niet meer is als de toeren bij een koude start van de motor. De gebruikte olie is ook dusdanig dun (0W20) dat die vlot genoeg door het blok zal zijn.
Mocht je niet kunnen of willen laden tijdens de vakantie probeer dan eens restcapaciteit in je accu van 20% te houden want dan wordt de hybrid modus vol benut. Ook zul je in stadsverkeer toch zoveel mogelijk elektrisch dan blijven rijden.

Wisselende toerentallen gaan rijden, dus niet constant bv op 120 km/h op de cruise voor langere tijd, en zou niet boven de 130 km/h constant gaan zitten. Zo heb ik het ook gedaan.
Staat bij mij nu 6700 km op sinds half februari, maar rij 90% elektrische. Denk dat de mijne net is ingereden voordat we eind augustus naar Frankrijk gaan.
20% accu bewaren is wel een goeie tip idd raakt ie ook niet voor lange tijd ontladen mocht je niet kunnen laden op je vakantie adres.

hemi24

Forumguru
Til niet zo zwaar aan dat ”niet constant ## km/h gaan rijden”; met de ACC heb je toch regelmatig wisselingen op de snelweg en ook alshet wat glooiend wordt gaat het toerental en de belasting wel heen en weer schommelen.

Clou is eerder om extreme toerentallen te vermijden en dan niet alleen té hoog, maar evengoed té laag.

Ik kreeg mijn kodiaq een week voor mn vakantie naar Wales. Ik heb toen, omdat ik toch nog even naar Friesland moest, de hybride gefixeerd op behoud van volle lading en toen c.a. 400 km snelweg op brandstof gereden. Niet zozeer voor t inrijden maar ook als check dat alles in orde is

MHaas

Nieuw lid
Dat ga ik ook maar eens doen....de 21 inplannen voor een retour naar Osnabruck oid. (Woon in het Oosten van NL) ook goed om de auto te leren kennen voordat ik 10 uur achter het stuur kruip voor de rit naar Italië.

Canon-Eye

Forumguru
Wat ik hier nog niet voorbij zag komen: na elke koude start liefst weinig tot matig belasten totdat de olietemperatuur de 80°Celsius bereikt heeft. Dat is een goede vuistregel voor "volledig op bedrijfstemperatuur".

In mijn werkzame leven, toen ik nog om de 3 à 4 jaar een verse dienstauto kreeg, reed ik altijd vrijwel direct vanuit de showroom over voornamelijk provinciale wegen totdat die 80° bereikt was. Dan de snelweg op, met wisselend tempo (90-110) tot ik in totaal zo'n 750 tot 800 km van huis was. Dan de volgende ochtend terug, via Bundesstraszen weer rustig opbouwen en dan uiteindelijk op de snelweg met tempowisselingen geleidelijk aan doortrekken tot ruim voorbij de 180 - en dan naderde de NL grens weer, dus de laatste 200km naar huis in binnenlands tempo.
Dit heeft mij vanaf midden jaren '80 tot 2007 (aflevering laatste dienst-O2c 1.9TDI) zeven keer een zeer vlotte auto opgeleverd waar tussentijds nooit een druppel olie bijgevuld hoefde te worden. Voor mijn gevoel altijd twee welbestede dagen...

Canon-Eye

Forumguru
Aan het technisch principe van de ICE-motor (zo goed mogelijk) warmrijden alvorens 'm flink te belasten zal toch niet zoveel veranderd zijn?
Vraag is dan of en hoe je dat met een hybride zou kunnen benaderen.

ertromp

Forumguru
Gewoon accu capaciteit/elektromotor in combinatie met de ICE die je belast. Door de 0W20 olie kun je echt al eerder op je pedaal trappen dan een eeuwigheid wachten op die 80 graden olie. Door de elektromotor heb je gelijk al een pak koppel.
Inrijden is dus letten op de toeren de eerste 1000km.
Ook de ICE is mee aangepast aan de elektromotor door samen te werken middels software. Na ca 180km rijden van mijn huisadres naar Den Helder krijg ik echt niet de olie constant boven die 80 graden. Dat wisselt enorm.

Laatst bewerkt:

MHaas

Nieuw lid
Dank allen voor jullie reacties, erg waardevol. Nog 1 aanvulling... Eenmaal in Italië zou ik graag een paar bergpassen rijden. Is het dan zo dat de zelfde restricties gelden: Niet volgas, Niet te hoog in de toeren, oftewel een beetje de aandrijfunit ontzien....
Ik heb er dan wel al ruim 1.000km opzitten en daar komen nog een paar 100 werkkilometers voor de vakantie bij....

Bovenaan Onderaan