Wat ik hier nog niet voorbij zag komen: na elke koude start liefst weinig tot matig belasten totdat de olietemperatuur de 80°Celsius bereikt heeft. Dat is een goede vuistregel voor "volledig op bedrijfstemperatuur".
In mijn werkzame leven, toen ik nog om de 3 à 4 jaar een verse dienstauto kreeg, reed ik altijd vrijwel direct vanuit de showroom over voornamelijk provinciale wegen totdat die 80° bereikt was. Dan de snelweg op, met wisselend tempo (90-110) tot ik in totaal zo'n 750 tot 800 km van huis was. Dan de volgende ochtend terug, via Bundesstraszen weer rustig opbouwen en dan uiteindelijk op de snelweg met tempowisselingen geleidelijk aan doortrekken tot ruim voorbij de 180 - en dan naderde de NL grens weer, dus de laatste 200km naar huis in binnenlands tempo.
Dit heeft mij vanaf midden jaren '80 tot 2007 (aflevering laatste dienst-O2c 1.9TDI) zeven keer een zeer vlotte auto opgeleverd waar tussentijds nooit een druppel olie bijgevuld hoefde te worden. Voor mijn gevoel altijd twee welbestede dagen...