inmiddels wat meer ervaring

MarcoO2

Forumguru
Zo!

Mijn ontmaagding als Skodarijder heeft inmiddels 8 weken geleden plaatsgevonden, en ik heb eergisteren de mooie kilometerstand van 10.101 op mijn teller zien verschijnen. Tijd voor een update van mijn ervaringen.

Gezien de aard van mijn beroep gebruik ik de auto vrij intensief. Ik rijd sowieso al 2x 100 kilometer aan woon-werkverkeer, en dat zijn behoorlijk wat filekilometers. Daarnaast rijd ik een paar dagen per week mijn adressen in Den Haag af, en dat betekent in de praktijk toch vaak zo'n 50 tot 80 keer per dag stoppen, uitzetten, weer instappen, starten, een paar honderd meter rijden, en het hele proces herhaalt zich weer. Da's toch een behoorlijke aanslag op de auto, lijkt mij.

Ik heb dus inmiddels kans genoeg gehad om de auto redelijk goed te leren kennen, en tot nu toe ben ik uiterst tevreden.

positief::xyxthumbs:
Allereerst natuurlijk de heerlijke motor. Iedere 1.8 TSI-rijder is lyrisch over deze motor, en wat mij betreft niet voor niets. Het is een erg fijne motor, die vrijwel altijd zonder morren oppakt, lekker schakellui te rijden is (dus geen DSG nodig... ha ha) en steeds weer voor een dikke grijns op mijn gezicht zorgt.

Daarnaast is natuurlijk ook het comfort en de uitrusting dik in orde. Alles wat ik nodig heb zit erop, en vaak meer dan dat. Ook de ergonomie is over het algemeen prima in orde. Omdat ik soms ruimschoots de halve dag in de auto doorbreng, ga je allerlei kleine dingetjes waarderen. Op dit vlak heb ik eigenlijk geen missers te melden!

Ook de remmen zijn op hun taak berekend. Deze week moest ik met 120 km per uur een noodstop maken. Ik zat vlak achter de kraanwagen die op de A12 een ravage en een gigatische file veroorzaakte, waarbij de chauffeur helaas om het leven kwam. Maar ondanks dat ik een flinke snelheid had en ik vol in de ankers ging, stond ik keurig op tijd stil.

Tenslotte zijn vooral het enorme "value for money"-gevoel en de positieve reacties van familie, vrienden en collega's erg leuk. Het gebeurt zo vaak dat mensen hun idee van een Skoda drastisch bijstellen als ze de auto zien, en zeker als ze erin gereden hebben!

negatief::722:
Uiteraard zijn er ook negatieve dingen te melden. Zo heb ik tot nu toe één keer meegemaakt dat mijn Columbus met een harde klap ineens helemaal uitsprong. Na een aantal seconden herstartte het systeem weer en werkte alles naar behoren.

Wat mij ook opvalt, is dat de achterruit vrij snel beslaat. Op een rit van 100 kilometer heb ik soms de neiging om de achterruitverwarming een paar keer aan te zetten. In mijn vorige auto (Peugeot 206) had ik daar totaal geen last van.

Tenslotte heb ik last van het bekende O2-kwaaltje: een krakend geluid bij de achterkant. Ik zal mijn dealer hier bij mijn 30.000 km-beurt eens naar laten kijken. Zal dus over een week of zestien zijn!

Conclusie::regels:
Gelukkig overheersen de negatieve punten nog lang niet en zijn ze zeker niet in staat om mijn positieve ervaringen te onderdrukken! Ik hoop nog heel lang met heel veel plezier in deze auto te blijven rijden!

Bijna vergeten::disc:
Als ik deze auto niet had gehad, zou ik ook geen lid geworden zijn van dit gezellige en leerzame forum. Ik verbaas me nog steeds over de grote hoeveelheid enthousiaste mensen, over de hoeveelheid aanwezige kennis en de bereidheid om dat alles met elkaar te delen.

Ik zeg: keep up the good work en enjoy!!!!!

vdijk

Lid
goed verhaal en ik herken alle postieve punten.

gelukkig heb ik (nog) geen last van de negeatieve punten

MarcoO2

Forumguru
Inmiddels heb ik 20.000 km op de teller staan en ben ik nog steeds erg blij met mijn bolide. Aan de eerder al genoemde minpunten (de Columbus die met een harde klap uitgaat en het gekraak achter) kan ik eigenlijk niets toevoegen... of het moet het vies wordende brillenbakje zijn (zie post van vandaag).

Voor de rest nog steeds een wereldauto, heb er nu 20.000 km plezier van gehad! Nog 5 keer deze hoeveelheid kilometers en ik kan een nieuwe uitzoeken!

MarcoO2

Forumguru
Gisteren heeft mijn auto de 30.000 km-beurt gehad. Er zijn alleen wat vloeistoffen bijgevuld, verder mankeerde er niets aan. Alleen vroeg de monteur of ik veel in de stad reed. Reden? Er zaten nogal wat krassen op en deukjes in de carterpan... hm... lang leve de drempels!!!

Gezien het feit dat ik mijn auto toch redelijk zwaar gebruik, valt het me niets tegen dat er helemaal niets aan mankeerde (op de storing in de Columbus na, zie het topic daarover).

Kortom, ik geniet nog elke dag van mijn auto, en hopelijk blijft dat ook de komende 30.000 km zo!

Falcon

Donateur
Heb je nog last van dat kraken Marco? Daar kunnen ze bij de dealer gewoon even wat aan doen hoor :)

MarcoO2

Forumguru
Stom genoeg ben ik dat helemaal vergeten te zeggen... komt dan nog wel als ik 'm weer terugbreng voor de software-update.

MarcoO2

Forumguru
Zo, inmiddels de 40.000 km gepasseerd... en nog steeds zonder echte problemen. Binnenkort ga ik eindelijk even naar de dealer voor de software-update van mijn Columbus, laat dan alsnog even naar het kraken achter kijken. Heb er minder last van dan in het begin, maar 't is nog niet weg.

Heb nu af en toe ook last van een protesterende 5e versnelling. Die laat zich regelmatig moeilijk inleggen. Geen idee waar dat aan ligt, maar 't is niet zoals het hoort en moet dus verholpen worden. En 't is nog wel de versnelling die ik het minste gebruik...

Maar ook na 40000 km ben ik nog steeds een supertevreden Skodarijder!

MarcoO2

Forumguru
Zo, mijn O2 heeft inmiddels zijn 60.000 km-beurt gehad. Tijd voor een update!

Ik kan nog steeds kort zijn... ik ben nog erg tevreden! Echt grote problemen heb ik nog niet gehad. Mijn Columbus is inmiddels onder garantie vervangen door een nieuwe, dus van dat probleem ben ik verlost. Het kraken had ik al lang niet gehoord, maar nu het van de week weer wat kouder is komt het ineens weer boven! Toch nog maar eens bij mijn dealer langsrijden!

Voor de rest niets dan lof voor de O2! Ik gebruik hem echt zwaar, vrijwel alleen snelwegritten met veel file en rijd soms de hele dag door woonwijken. Drempel of, drempel af, 100 keer stoppen, starten en weer doorrijden op één dag... desondanks loopt alles als een zonnetje! En van de protesterende versnellingsbak heb ik ook al lang geen last meer gehad.

Een week of twee geleden is er een liter olie ingegaan, het lampje begon te branden dus ben ff bij de dealer langsgewipt. Ook weer geregeld!

Ik ben nog steeds wel erg blij met mijn tuning, daar geniet ik nog steeds iedere dag van! En tot nu toe heeft het geen centje pijn opgeleverd! Daarentegen wel een dikke glimlach bij de dealer...

Kortom: :xyxthumbs::xyxthumbs::xyxthumbs::xyxthumbs:

MarcoO2

Forumguru
Afgenomen. Sinds ik gechipt ben en euro 98 tank, rijd ik zo'n 100 km meer op een tank. En dat is een forse besparing... terwijl ik niet bepaald met een fluwelen voetje rijd (sic!)

___JC___

Forumguru
Afgenomen. Sinds ik gechipt ben en euro 98 tank, rijd ik zo'n 100 km meer op een tank. En dat is een forse besparing... terwijl ik niet bepaald met een fluwelen voetje rijd (sic!)

Goed om te horen! Alleen wij mogen geen premium brandstoffen meer tanken. Ik ben eigenlijk benieuwd of super daar ook onder valt.

CoSko

Nieuw lid
Ik heb, afgezien van de O1 2.0 die ik prive heb, inmiddels 2 O2's van de zaak gehad, waarin gezamelijk bijna 2 ton gereden. Ik heb nog nooit ergens een kraakje gehoord! Het waren wel allebei 1.9 TDItjes. In de eerste reed ik gemiddeld 5,9/100 en in de 2e 5,6/100. Best wel een verschil dus... Op lange snelwegritten met 120 op de klok zakt het vaak tot onder de 5,0/100, maar ja, ik heb ook niet bepaald een fluwelen voetje ;)

Con

MarcoO2

Forumguru
Ik rijd meestal ongeveer 600 km op een tank, waarbij ik ongeveer 50 liter verbruik. Dat is dus 1 op 12. Wat mij betreft is dat, afgezet tegen de feiten (225pk, 350 Nm, zware rechtervoet en weinig snelweg) nog best netjes! :xyxthumbs:

Formeel mag ik ook geen premium brandstof tanken, maar toen vertelde dat de wagen gechipt is en zuiniger loopt was het (uiteraard) geen enkel probleem! Met mijn kilometrage van meer dan 50.000 km per jaar scheelt het behoorlijk! En... het levert mij een zooi Freebees op! :grin:

___JC___

Forumguru
Ik rijd meestal ongeveer 600 km op een tank, waarbij ik ongeveer 50 liter verbruik. Dat is dus 1 op 12. Wat mij betreft is dat, afgezet tegen de feiten (225pk, 350 Nm, zware rechtervoet en weinig snelweg) nog best netjes! :xyxthumbs:

De fabrieksopgaaf voor gecombineerd gebruikt voor jouw auto is volgens autoweek 1 op 13,5. Voor snelweggebruik wordt dat zelfs 1 op 16 !!!
Zijn ze nou helemaal leip bij Skoda of is ie feitelijk niet zuiniger? Bij het inrijden verbruikt je auto altijd wat meer brandstof uiteraard dus daar moet je niet mee vergelijken.

Formeel mag ik ook geen premium brandstof tanken, maar toen vertelde dat de wagen gechipt is en zuiniger loopt was het (uiteraard) geen enkel probleem! Met mijn kilometrage van meer dan 50.000 km per jaar scheelt het behoorlijk! En... het levert mij een zooi Freebees op! :grin:

Ja maar mijn DKV pas doet het gewoon niet bij premium brandstof. Heb nu een diesel dus daar gooi ik maar geen super in.
:grin:

Wasmachineman

Forumguru

MarcoO2, wordt jouw volgende geen diesel dan ?
Of heb je dat steeds weten te omzeilen en zo ja...hoe !

MarcoO2

Forumguru
De fabrieksopgaaf voor gecombineerd gebruikt voor jouw auto is volgens autoweek 1 op 13,5. Voor snelweggebruik wordt dat zelfs 1 op 16 !!! Zijn ze nou helemaal leip bij Skoda of is ie feitelijk niet zuiniger? Bij het inrijden verbruikt je auto altijd wat meer brandstof uiteraard dus daar moet je niet mee vergelijken.
Ik ben benieuwd naar ervaringen van andere 1.8TSI-rijders, maar ook voor het chippen haalde ik die opgave bij lange na niet. Kan niet aan het inrijden hebben geleden, want ik had al dik 20.000 km gereden toen'ie getuned werd. Ik haalde net 1:10...

MarcoO2, wordt jouw volgende geen diesel dan ? Of heb je dat steeds weten te omzeilen en zo ja...hoe !
Ha ha... nee, de volgende wordt ook weer een benzine... want conform ons leasereglement moet ik benzine rijden.... vervelend... :grin: Er is tot nu toe nooit iemand geweest die meer dan 30.000km reed, ik ben de eerste en de enige die zoveel km maakt. Maar mij hoo rje niet klagen hoor! ;)

Porettuhcs

Senior Member
Ik ben benieuwd naar ervaringen van andere 1.8TSI-rijders, maar ook voor het chippen haalde ik die opgave bij lange na niet. Kan niet aan het inrijden hebben geleden, want ik had al dik 20.000 km gereden toen'ie getuned werd. Ik haalde net 1:10...

Nou Marco.. ik denk dat wij dezelfde rijstijl hebben en niet het juiste voorbeeld voor Skoda zijn ;).... 1 op 10 met moeite !!! en bij mij staat er pas 25.000 op

Bovenaan Onderaan