inmiddels wat meer ervaring

___JC___

Forumguru
@Hein dus jij rijdt met een standaard 1.8TSI 1 op 10 terwijl Marco gechipt 1 op 12 haalt. Zou een auto dan echt zuiniger worden van chippen?
 

MarcoO2

Forumguru
Ja... want het verbruik van Hein en mij lag gelijk, terwijl wij een soortgelijke rijstijl hebben. En na de tuning is mijn rijstijl eerder negatief dan positief aangepast (gerelateerd aan het verbruik dan tenminste), desondanks rijd ik zuiniger.

Maar dit is toch geen nieuws? De motor hoeft na de tuning minder moeite te doen om op snelheid te komen.
 

___JC___

Forumguru
Bij diesels wist ik het, maar bij benzine heb ik vaak verhalen gehoord van bizare stijgingen van het verbruik.
 

Falcon

Donateur
Dit geeft trouwens ook mooi een reden om eventueel gewoon te laten tunen zonder dit uitwisselen met de leasemaatschappij of werkgever (die bij ons 20% erbij berekent).. het is uiteindelijk nergens aan te zien. Zowel niet aan brandstof verbruik of in de VAG-COM computer. Alleen aan de topsnelheid op eventuele bonnen :tongue:
 

cvegreen

Forumguru
Alle nieuwe turbo motoren hebben een zuiniger verbruik na het chipen , voor benzine motoren die niet turbo gevoed zijn heeft chipen geen zin .
 

MarcoO2

Forumguru
Zo, vandaag heb ik mijn O2 weer eens naar de dealer gebracht voor de 90.000 km-beurt. Er staat nog wel net geen 90.000 km op de teller, maar de maxidot vroeg het iedere keer zo vriendelijk dat ik er maar aan toegegeven heb. ;)

Nog steeds geniet ik iedere dag van de auto. Bij deze beurt heb ik ook voor het eerst iets te "klagen": een probleem met de versnellingsbak. Ik kan de 5e versnelling niet meer soepel inleggen. Zolang de auto koud is, gaat 't prima. Maar tegen de tijd dat ik een minuut of 20 onderweg ben, krijg ik de pook niet meer in z'n 5, behalve soms na een hoop gekraak. Misschien versleten synchromeshringen ofzo?

De dealer gaat in ieder geval eerst proberen of het probleem met andere olie opgelost kan worden. Pas als dat ook niet werkt, gaan ze de bak open maken. Schijnt een lastige, langdurende en daardoor kostbare reparatie te zijn...

Maar goed, ik zie vanzelf wat eruit komt! Als ik zie wat de auto inmiddels al heeft meegemaakt vergeef ik 'm deze reparatie wel! :grin:
 

MarcoO2

Forumguru
Kleine update: mijn auto staat nog bij de dealer. Er blijkt een schakelstangetje (wat dat dan ook zijn mag) kapot te zijn, dat is gisteren bij PON besteld en wordt vandaag vervangen. Ik Rijd dus nog een dagje extra in de TDI-versie van mijn auto rond ;)
 

MarcoO2

Forumguru
Zo, heb zojuist mijn eigen auto weer opgehaald. Behalve de reparatie aan de versnellingsbak zijn, op de standaarddingetjes na, alleen de remblokken voor en achter vervangen. Die hebben het inmiddels bijna 90.000 km uitgehouden bij grotendeels stads- en file verkeer (en een zootje kilometers op de Nurburgring), dus da's niet verkeerd!

't Was wel weer ff wennen... heb twee dagen in een )2 1.9TDI gereden, en dan moet je gewoon weer ff wennen aan je eigen auto.... andere slag van het koppelingspedaal, andere manier waarop het koppel en het vermogen erin komt... maar geef mij toch maar mijn eigen auto! :grin:

Overigens hulde aan Van Laar: ze hadden mijn auto keurig gewassen! :xyxthumbs:
 
Bovenaan Onderaan