Inlaat traject tsi

Mies75

Forumguru
Mijn octavia 1.0 tsi fl uit 2017 heeft inmiddels 120dkm op de teller staan.

Ik merk al een tijdje dat hij tijdens de hogere toerentallen wel eens wat inhoud, hij loopt dan niet mooi door en het lijkt of er iets geknepen word.

Ook lijkt het brandstofverbruik wat aan de hoge kant en loopt de motor stationair ook niet altijd even lekker.

Ik zit zelf aan een vervuild inlaat traject te denken(kleppen e.d.) op bassis van invoeren van de symptomen in Google en een blijkbaar bekend probleem met de tsi blokken.

Ik heb er al wat brandstof toevoeging in gedaan en toen leek het beter te gaan maar de problemen zijn weer terug gekomen.

Wat ik me nu afvraag is of er tijdens enig regulier onderhoud bij de merk dealer op een zeker moment het inlaat traject word gecontroleerd en/of preventief schoon word gemaakt of dat dit alleen bij klachten gebeurd?

Ik lees ook over chemisch reinigen en walnut blasting.
Is dit iets wat de merk dealer ook doet?

Zo niet dan heb ik al wel een bedrijf gevonden in de buurt van waar ik woon die dit doet:

https://autogarageaadsteur.nl/inlaatkleppen-reinigen/

Kent iemand dit bedrijf of evt in de kop van noord holland een ander bedrijf die dit ook doet?
 

PizzaPieter

Forumguru
Hou er rekening mee dat brandstoftoevoegingen niet verder komen dan je injector die IN je cilinder zit.

Je brandstof komt niet langs de kleppen en dergelijke toevoegingen gaan het ook niet reinigen.

Wat ik inmiddels geleerd heb hier is dat je de gasklep op vervuiling kunt controleren (,kon ik zelfs en ik ben een noob) en eventueel je kleppen kunt laten waltlnutblasten (heb ik laten doen, maar waren niet bijster vies en verbetering viel tegen).

In vorige post staat nieuwe bougies (voorgeschreven elke 30/60d vervangen?) En/of injectoren laten testen.
 

Tees

Donateur
Bougies staat dacht ik elke 4 jaar of 30k voor. Advies van langer dan 30k komt wel voor, maar zou ik zelf niet adviseren.
 

Mies75

Forumguru
Hou er rekening mee dat brandstoftoevoegingen niet verder komen dan je injector die IN je cilinder zit.

Je brandstof komt niet langs de kleppen en dergelijke toevoegingen gaan het ook niet reinigen.

Wat ik inmiddels geleerd heb hier is dat je de gasklep op vervuiling kunt controleren (,kon ik zelfs en ik ben een noob) en eventueel je kleppen kunt laten waltlnutblasten (heb ik laten doen, maar waren niet bijster vies en verbetering viel tegen).

In vorige post staat nieuwe bougies (voorgeschreven elke 30/60d vervangen?) En/of injectoren laten testen.


Hoi,

Klopt idd wat je zegt.
Ohb gaat binnenkort gepland worden.

Ik laat het onderhoud bij de skoda zelf uitvoeren en als de bougies vervangen worden wil ik meteen dat ze met een klein camera tje mijn kleppen controleren op evt vervuiling.

Wat ik me dus afvroeg is of dit bij normaal onderhoud al word gedaan of alleen na klachten.

En...of de skoda de reiniging methode met walnut blasting ook zelf uitvoert of dat je daar dus voor naar een gespecialiseerd bedrijf moet.
 

Tees

Donateur
Walnut blasting doet een dealer volgens mij idd gewoonlijk niet. En eerlijk gezegd vraag ik me af of ze wel met een cameraatje de boel gaan bekijken, veel dealers zijn tamelijk slecht in diagnoses stellen, hun oplossing is heel vaak 'onderdeel vervangen', zonder eerst fatsoenlijk te diagnosticeren wat nou het probleem is. Voor veel LM geen groot bezwaar, voor particulieren minder leuk.
 

Mies75

Forumguru
Duidelijk verhaal.
Ohb laten doen en als de problemen aanhouden naar een specialist hierin.

Dan kom ik meteen bij de vraag waar ik zo een specialist kan vinden in noord holland.

Als ik op internet ga zoeken kom ik bij de eerder gelinkte garage in zwaag uit.

Wellicht zijn er leden met goede ervaringen op dit gebied ?
 

EdK

Forumguru
Afgelopen week een APK en een servicebeurt (60K) gedaan bij de Fab
Geen walnut gedaan oid, wel een flesje met reinigings vloeistof in tank bijgevoegd.
Tevens zijn de bougie's volgens 60K schema vervangen en remvloeistof en de trommelremmen zijn achter weer gereinigd.
En dank voor adres van de heren uit Zwaag !
Kan wel eens een mooi alternatief voor me gaan worden mits ze wel een ruilauto meegeven.
 

Mies75

Forumguru
Ik heb aleen x een reinigings vloeistof toegevoegd maar dat hielp niet heel veel.

Adres in zwaar is mij verder onbekend, gewoon gevonden via Google.

Reviews zien er goed uit maar dat is natuurlijk makkelijk te manipuleren en zegt mij ook niet veel, vandaar dat ik op zoek ben naar echte ervaringen
 

Cordoba

Forumguru
Tegenwoordig zijn er aardig wat garages die het wallnutblasten ook doen, ik heb vorig jaar mijn inlaattraject laten checken, mijn VAG-specialist gaf aan dat de vervuiling bij mijn auto nog minimaal is (toen 4 jaar oud, 70k km). Bij mijn motor moest er wel wat gedemonteerd worden om in het inlaattraject en de kleppen te kunnen kijken, maar dat is verschillend bij verschillende motortypes.
 

Mies75

Forumguru
Denk dat de vervuiling ook erg afhankelijk is van o.a. het gereden aantal km, veel snelweg of veel korte stukjes, type brandstof en rijstijl.

Ik kan me ook niet voorstellen dat dat nieuwe rijden nou echt goed is voor je motor.

Denk dat het juist goed is om hem bij warme motor zo nu en dan ff flink door te trekken en de goed bedoelde schakel momenten op het dashboard t negeren
 

Mies75

Forumguru
En toch....mijn moeder schakeld bijvoorbeeld heel erg laag in toeren.
Ik eens de auto geleend, en naar mate ik deze wat verder doortrok merkte je gewoon dat de auto steeds meer tot leven kwam en beter optrok.
 

hemi24

Forumguru
Af en toe langere tijd goed laten werken, werkt het beste; dagje Duitse Autobahn of lange rit met aanhanger of caravan…
 

boydgw

Nieuw lid
Beste Mies75,

Je bent natuurlijk altijd welkom om bij ons langs te komen of even te bellen voor meer informatie.
Naast dat we ons hebben gespecialiseerd op gebied van klepvervuiling, is Skoda echt onze huismerk.
Zie daarvoor ook het kopje Skoda op onze website. Het is daarom ook niet voor niets dat dit probleem bij ons vroeg aan het licht is gekomen en we ons hierop hebben toegelegd.
We kunnen met een camera beoordelen of de kleppen vervuild zijn en zo ja hoe dit het best en op welke methode dit opgelost kan worden.
Mocht het nodig zijn om te stralen maken we een mooie foto rapportage.

met vriendelijke groet,

Boyd Verwoerd
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Ik ga deze even volgen. Ik heb zelf een 1.0 TSI met nu 40dkm, ik ben benieuwd wanneer ik aan de beurt ben voor wallnut blasting :greedy:.

@Mies75 , is er al een update?
 

Mies75

Forumguru
Nog geen update.
Ohb gaat begin volgend jaar plaatst vinden.
Eerst kijken of daarmee het probleem wordt verholpen
 
Bovenaan Onderaan