Inlaat traject tsi

Mies75

Forumguru
Update.

Heb mijn auto toch wat eerder kunnen brengen.

Grote Onderhoudsbeurt gehad, bougies filter en Vloeistoffen ed.

Uitgebreide test rit gemaakt en nog geen enkele hapering gehad.

Vooralsnog loopt de auto weer mooi in vermogen door zonder het eerder genoemde plateau en lijkt hij in de lagere toerentallen ook wat beter op te pakken.

So far so good.

Hou het natuurlijk in de gaten.

Auto was verder nog uitgelezen en grondig geïnspecteerd maar er werden verder geen rare dingen gevonden.
 

dj.verhulst

Forumguru
ik heb ook een 1.0 TSI 2018 met 45K km gelopen ,, en ik merk dat ie nu ook ietsjes inhoud , ben een rustige rijden , en tank altijd euro 98. veel woon & werk maar ook lange afstanden. dit jaar moet ie een grote beurt krijgen .

een paar nieuwe bougies , misschien een set iridium wel een idee , hoe word bepaald dat de bougie vervangen moeten worden gezien de variabele vervanging termijn ?

en dat schoon blazen door een stevige rit , ik woon bij de grens ,, hoeveel km is genoeg ? uurtje en dan 160 km/u ?
merk dat zo'n 1.0 dat niet echt geweldig vind , het vermogen is er wel , maar je merkt dat ie daar echt buiten adem raakt. m'n oude Octavia I TDI met stage II chiptuning liep dat soort snelheden fluitend
 

ertromp

Forumguru
Ik vraag me af wat je wilt schoon blazen?
De vervuiling zit indien aanwezig op de inlaatkleppen in de vorm van koolafzetting.
Bij een hele warme motor gaat die kool hooguit meer gloeien maar verdwijnt echt niet.
Voor een TSI is het advies om bij weinig km's op basis van levensduur de bougies te wisselen en de termijn daarvoor is 4 jaar. Dat zou ik als eerste doen en wellicht bij een lang stuk rijden een keer injector reiniger toevoegen aan de brandstof.
Vervang je wel jaarlijks de olie van de motor?
 

dj.verhulst

Forumguru
als je echt doortrapt ,, brand de rommel echt wel van je zuigerbodem en cilinder kop en kleppen ,, maar de rommel zal op het gasklephuis zitten en op de inlaat traject ,, en dat gaat niet zo makkelijk eraf.
 
Laatst bewerkt door een moderator:

ertromp

Forumguru
Nee de kool brandt er helaas niet af van de inlaatkleppen. Kun je nog zo hard trappen etc.
In je gasklephuis van je TSI zal behoudens wat olienevel vanuit het carter geen koolaanslag zitten. Ook de kunststof inlaat manifold van je TSI zal geen koolaanslag inzitten. Dat zit puur op je kleppen en op het metaal van de inlaatpoorten net voor je kleppen / klep stelen voordat het je cilinder in gaat en waar het vanuit de motor goed warm wordt. Zou wel mooi zijn als het lukte door flink doorrijden dat je koolaanslag voorkomt maar helaas gaat dat niet op voor je TSI maar ook voor vele andere merken die directe injectie toepassen. Vandaar de vele garages die o.a. Wallnut blasting aanbieden of dmv chemisch reinigen het prutje er uit proberen te krijgen
 

Mies75

Forumguru
Ik heb wel wat gelezen over een oil catch can welke goed zou werken om het koolaanslag te voorkomen.

Kan alleen geen ervaringen van mensen met een octavia hierover vinden
 

ertromp

Forumguru
Dat is zeker een oplossing omdat je daarmee de carterdampen af vangt en die zo niet in het inlaat traject terecht komen.
 

Tees

Donateur
De EGR zorgt toch ook voor een deel van de verontreiniging op de gasklephuis? Heb die van de TSI nog niet open gehad, maar in m'n 1.4 16V zat de EGR terugvoer direct onder het gasklephuis, en kwamen alle teerachtige verbindingen rechtstreeks uit de EGR-pijp.

Overigens komt er sowieso koolafzetting in de motor, los van de olie. Verbranding is nou eenmaal nooit perfect, en helaas hebben direct ingespoten motoren daar meer last van.
 

ertromp

Forumguru
Hier bijvoorbeeld gasklep van een 1.4TSI Leon. Alleen wat olienevel
0a025dccc30812a8fb6d9c9af5c0c7ef.jpg
 

Tees

Donateur
De EGR zit hier toch onder? De bovenkant van t gasklephuis van m'n F1c was ook best schoon, maar als je m open zet...daar moest wel ff gepoetst worden.
 

ertromp

Forumguru
De gas(lucht)klep zit voor de laadlucht koeler. Ook die is bij de TSI vaak vettig door de olie damp. Het is geen MPI cq niet vergelijkbaar met je TSI. Lees maar eens de SSP 443 en SSP 405
 
Laatst bewerkt:

VW Golf 1.4 tsi DSG-7

Senior Member
Zou het dan verstandig zijn om de EGR softwarematig uit te laten schakelen?
Heb ik ooit weleens her en der gelezen.
Is niet goed voor het milieu, maar misschien dus wel voor het intern schoonhouden van de motor.

Voorheen dacht ik dat dat alleen voor diesels gold, maar blijkbaar ook voor tfsi ‘s.
 

Mies75

Forumguru
Ik heb in een ver verleden een vw bora 1.9 tdi gehad met 110pk (2001)
Daar had ik met een rvs plaatje de EGR afgedopt.

Denk dat het al telaat was of niet veel goed deed want daarna heb ik tot 2x een turbo revisie gehad.
 
Bovenaan Onderaan