Inhoud benzinetank

Fonzer

Lid
Volgens het boekje heeft de tank van de Fabia een inhoud van 45 liter. Gister heb ik hem volggegooid, terwijl er nog voor een kleine 200 km aan brandstof in zat (volgens de auto zelf). Eindresultaat; 46 liter getankt.

Nu snap ik dat er een soort van speling is en ik moet zeggen dat ik hem ook wel een eind in de vulhals heb volgegooid, maar 46 liter? 200 km is in een erg gunstig geval 10 liter, + 46 liter is een totale inhoud van 56 liter... Moet ik een praatje gaan maken met de pomphouder, of is dit normaal?
 

nisuthai

Forumguru
Ik heb dat ook al eens gehad bij de Texaco in Zaandam, volgens de benzinemeter was deze half vol en ik tankte hem volledig af en ging meer dan 35 liter in, de na volgende keer bij een ander pompstation getankt bij de zelfde stand van de meter en toen klopte de verhouding dus wel, ik vermoed dat er pompen tussen zitten die niet goed geijkt zijn dus dan betaal je duidelijk te veel. Ik zou de pomphouder er wel op aanspreken.
 
Laatst bewerkt:

Racebluetje

Senior Member
Als je in de vulopening kijkt zie je rechts een soort nippel zitten. Die kan je tijdens het tanken indrukken dus naar achteren duwen en dan kan er zo nog 10 liter bij.. Deze nippel ontlucht de tank aan de bovenkant. Met warm weer moet je dat niet overvloedig doen omdat benzine nog wat uitzet in de tank.. Vandaar deze nippel..
 

Cordoba

Forumguru
Zoals Racebluetje al aangeeft, zal het leeuwendeel van het verschil komen doordat je waarschijnlijk (onbewust) die ontluchtingsnippel hebt ingedrukt (als je oplet hoor je het ook sissen als je 'm indrukt). Verder is het zo, dat bij veel modellen (o.a. door de vorm van de tank) het laatste stuk volgens de brandstofmeter snel leegloopt (ik weet niet hoe het bij de Fabia III zit, maar veel Vagmodellen vertonen dat gedrag van de meter op je dash).

Ook het feit dat je tot in de vulpijp gevuld hebt, is een teken dat je 'm erg vol hebt gegooid. Ik zou zeggen kijk eens wanneer je meter op het dash begint te zakken, en kijk naar het verbruik van je volgende tank (niet volgens de BC, maar getankte liters en gereden km's delen). Als bij de huidige tank, het lang duurt voordat de brandstofmeter begint te zakken, en als je gaat tanken na berekenen uitkomt met een erg laag verbruik, kun je er zonder meer vanuit gaan dat het in het (over-)vullen van de tank zit.
 

Fonzer

Lid
Het sissen tijdens het vullen herken ik, daar heb ik me gister nog over staan verwonderen.

Het snel zakken van de wijzer op het laatste kwart herken ik van de vorige auto. In de Fabia nog niet opgevallen, ik ben immers niet verder doorgereden. Dat komt de volgende keer.

Voor wat betreft die ontluchting, de door Skoda opgegeven tankinhoud is dan dus ex. de circa 10 liter ontuchtings-/expansieruimte?
 

Cordoba

Forumguru
Yep, dat is veiligheid, en het is de bedoeling dat je die niet gebruikt bij het tanken (als er door wat voor oorzaak dan ook teveel druk in de tank ontstaat, kan die overdruk via de ontluchtingsnippel weg (bijvoorbeeld doordat je een auto bomvol koude brandstof (uit ondergrondse tank) aftankt, en vervolgens in de gloeiende hitte parkeert, waardoor er behoorlijke drukopbouw is, of bijvoorbeeld door een autobrand, de tank ontploft dan niet, maar kan de overdruk via de nippel kwijt). Daarnaast zit er een piepklein ontluchtingsgaatje in je tankdop, zodat je tank niet onder onderdruk komt te staan door het gebruik van brandstof.
 

hemi24

Forumguru
zou eerst ff de keuringssticker checken van t ijkwezen wanneer de pomp voor t laatst geijkt is.!!

Die discussie heb ik al eens gevoerd met iemand van Firezone : Kansloos.

Maar is inderdaad leuke materie: mensen lokken met een prijs die 1 a 2 procent lager is dan de omringende pompen en dan vervolgens de meter 5 a 6 procent laten afwijken. KASSA!!!
 

Fonzer

Lid
Met 200km op de teller sinds de tankbeurt geeft de wijzer nog steeds volledig vol aan. Wel is de actieradius, na eerst voorzichtig op te lopen tot 710 km, nu weer aan het zakken. De BC raakt er aardig van in de war...

Ook nog even naar de ontluchtingsnippel gekeken in de tankopening. Moet zeggen dat dat ding wel ongelukkig geplaatst is, er van uitgaande dat het niet de bedoeling is hem onbewust met het vulpistool te bedienen... We weten nu in ieder geval waar we op moeten letten!
 

nisuthai

Forumguru
Je moet het maar weten dat er een ontluchtingsnippel daar zit, dat wist ik ook niet je ziet een mens is nooit te oud om te leren. In het vervolg beter opletten met af tanken dat deze niet geraakt wordt.
 

oetje

Actief lid
Nu tank ik al meer dan 30 jaar. Maar toch. Wanneer stoppen jullie? ik laat het pistool meestal automatisch afslaan en vul dan 1 of 2 klikken bij. (ja ik tank in België waar je het pistool nog vast kunt zetten terwijl dat in NL verboden schijnt te zijn door een of andere EU regel ;) )

Is er een 'best practice tanken? :)
 

nisuthai

Forumguru
Je wordt hier in Nederland gek van al dit soort regeltjes, ze willen in Den Haag de beste van de klas zijn, maar dat kost handenvol geld om het uit te voeren. Ik doe tegenwoordig met tanken mijn tankdop tussen het vulpistool in en dan pompt hij gewoon door tot de afslag en dan net zoals jij aangeeft tot de tweede klik en dan stop ik. Ik blijf echt niet zo lang met het vulpistool in mijn handen staan.
 
Bovenaan Onderaan